II. Meşrutiyet Dönemi Türk Edebiyatı Ara 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdaki olaylardan hangisi sonucunda Türk milliyetçiliği hareketi devletleşme aşamasına geçmiştir?
9 Eylül 1922’de İzmir’in geri alınışı |
30 Ekim 1928’de imzalanan Mondros Ateşkes Anlaşması |
1914 yılında Türk Bilgi Derneğinin kurulması |
1892’te İkdam gazetesinin yayınlanmaya başlaması. |
1923’te Ziya Gökalp’in Türkçülüğün Esaslarını yayınlaması |
9 Eylül 1922’de İzmir’in geri alınışı ve 24 Temmuz 1923’te imzalanan Lozan Barış Antlaşması ile Türk milliyetçiliği hareketi devletleşme aşamasına geçmiştir.
2.Soru
II. Meşrutiyetin başlarında sosyalizm görüşünün sadece sınırlı bir sosyal adalet olarak ele alınmasının ana nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
Padişahın mutlak otoritesi |
Meclis-i Ayan'ın yeni kurulmuş olması |
Meclis-i Hümayun'un yeni kurulmuş olması |
Osmanlı'da işçi sınıfı olmayışı |
İngiltere ve Fransa'nın baskıları |
Sanayi devrimini gerçekleştirememiş Osmanlı İmparatorluğunda doğal olarak işçi sınıfı da yoktu. Bu sebeple sosyalizm fikrinin gelişmesi mümkün olmamıştır.Doğru yanıt 'D' seçeneğidir.
3.Soru
Beyannamenin en dikkat çekici özelliği aşağıdakilerden hangisidir?
Fecr-i Âtî kütüphanesinin kurulması fikri vardır |
Topluluktan ayrılan ve tekrar dönen isimler vardır |
Beyanname Müfit Ratip tarafından kaleme alınmıştır |
Beyanname Servet-i Fünûn dergisinin 227. sayısında basılmıştır |
Beyannamede herhangi bir meslek ve tercih belirtilmemiştir |
Beyannamenin en dikkat çekici tarafı ise herhangi bir edebi meslek ve tercih belirtilmemiş olmasıdır. Daha kuruluşu ilan eden haberde “sanat şahsî ve muhteremdir” denmişti. Bu cümle herkesin edebî tavrında serbest olduğu ve topluluğu değil sadece kendini temsil edebileceği anlamına gelmektedir. Nitekim daha sonra, pek çok vesile ile her bir üyenin edebî kanaatlerinde serbest bulunduğu ilan edilmiştir.
4.Soru
Meşrutiyet’in ilanından Cumhuriyet’e uzanan süreçte kurulmuş, dönemim en geniş, en nüfuzlu siyasi teşkilatı aşağıdakilerden hangisidir?
Ahrar Fırkası |
İttihat ve Terakkî Cemiyeti/Fırkası |
Osmanlı Demokrat Fırkası |
Mutedil Hürriyet-perverân Fırkası |
İttihad-ı Muhammedî Fırkası |
II. Meşrutiyet yıllarının en geniş, en nüfuzlu siyasi teşkilatı, hiç şüphesiz ittihat ve Terakkî Cemiyeti/Fırkasıdır.
5.Soru
Şahabettin Süleyman Nesl-i Âtî yazarlarını’ Nâyîler’ olarak adlandırırken hangi müzik enstrümanından esinlenmiştir?
Ney |
Ud |
Bağlama |
Keman |
Def |
Şahabettin Süleyman Nesl-i Ati yazarlarını Mevlâna’ya ve onun sembol olan “ney”e nisbetle “Nâyîler” diye adlandırmıştır.
6.Soru
Seçeneklerdeki kişilerden hangisi Fecr-i Âtî topluluğunun kurucuları arasında yer almamıştır?
Emin Bülent Serdaroğlu |
İzzet Melih Devrim |
Refik Halit Karay |
Tahsin Nahit |
Hakkı Tahsin |
Hakkı Tahsin, Nâyîler (Nesl-i Âtî) topluluğu gayretine katılan başlıca isimler arasındadır.
7.Soru
II. Meşrutiyet döneminde en çok ilgi gören edebi tür aşağıdakilerden hangisidir?
Şiir
|
Tiyatro
|
Mensur şiir
|
Hikâye
|
Roman
|
8.Soru
Aşağıda verilenlerden hangisi II. Meşrutiyet Dönemindeki Edebiyat-Siyaset İlişkilerine örnek olarak verilemez?
Tahsin Nahit’in II. Meşrutiyet’in ilan edildiği günlerde birçok sokaka nutku söylemesi. |
Celâl Sahir Erozan‘ın dernekçilikte ilk hatırlanan isimlerden olması |
Süleyman Fehmi’nin Mütareke imzalandığında, doğum yeri olan Arnavutluk’a giderek çeşitli bakanlıklar yapmış olması |
Müfit Ratip’ın İttihat ve Terakki paralelindeki Bilgi Derneği’nin “Tiyatro Şubesi”ni idare etmesi |
Kadınları Çalıştırma Cemiyet-i İslâmiyesi (1916)’nin Enver Paşa tarafından kurulması |
Tahsin Nahit, II. Meşrutiyet’in ilan edildiği günlerde, hayli sokak nutku söylemiştir. Celâl Sahir Erozan, dernekçilikte ilk hatırlanan isimlerdendir. Fuat Köprülü, İttihat ve Terakkî’nin sesi Hak gazetesini idare eder. Süleyman Fehmi’nin yıllarca ders kitabı olarak okutulan Edebiyat (1909) adlı kitabı, onun siyasetle ilgisi konusunda hiçbir ipucu vermez. Fakat o, Mütareke imzalandığında, doğum yeri olan Arnavutluk’a gitmiş, çeşitli bakanlıklar yapmıştır. Kuruluş bildirisinde Kâtib-i Umumî (genel sekreter) olarak gösterilen Müfit Ratip, “Tiyatro Şubesi”ni idare etmekteydi.
9.Soru
Yakup Kadri Fecr-i Âtî'de geçen döneminde yazdığı mensureler de diğerleri de daha sonraki yıllarda kitaplaşmıştır.
Aşağıdakilerden hangisi bu kitaplardan biridir?
Neyyire |
Siyah Gözler |
Gözler Kalbin Aynasıdır |
Okun ucundan |
Ah Bu Kadınlar |
Yakup Kadri Fecr-i Âtî'de geçen döneminde yazdığı mensureler de diğerleri de daha sonra¬ki yıllarda kitaplaşmıştır. Bunlardan bir kısmı Erenlerin Bağından (1922), bir kıs¬mı Okun Ucundan (1940), diğer bir kısmı ise Alp Dağlarından ve Miss Chalfrin'in Albümünden (1942) adlı kitabında yer almıştır.
10.Soru
“Nesl-i Âtî yayınladıkları hangi mecmua ile kendi eserlerinin Fecr-i Âtî eserlerinden daha üstün olduklarını ileri sürmüşlerdir?
Rübap |
Şehbal |
Mecmua-i Funun |
Tercüman-ı Hakikat |
Timsal-i Aşk |
Nesl-i Âtî yazarları Rübap mecmuasında, kendi eserlerinin mevzu ve orijinalite bakımından Fecr-i Âtî eserlerinden üstün olduğunu ileri sürerler.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisiFecr-i Âtî şiirinde dil ve üslup için söylenemez?
Kelime kadrosunda seçici olmalarıdır |
Kelimelerin milliyetine değil ses kıymetine önem verdiler |
Ahenk uğruna Arapça ve Farsça kelimeleri kullandılar |
Daima renkli hayat sahnelerini, tabiat manzaralarını dille getirdiler |
Arapçave Farsça kelime kalabalığından uzak durdular. |
Fecr-i Âtî’nin en göze çarpan özelliklerinden birisi kelime kadrosunda seçici olmalarıdır. Edebiyatın asıl malzemesi olan dil bahsinde onlar da Edebiyat-I Cedideciler gibi davranarak, kelimelerin milliyetine değil ses kıymetine ve anlatılmak istenen kavramı ifadedeki kudretine önem verdiler. Böyle bir tercih onları da Edebiyat-ı Cedideciler gibi ahenk uğruna Arapça ve Farsça sözlüklerin kıyısında köşesinde kalmış bir yığın kelime kadrosunu Türkçeye sokma gayretine götürdü. Fecr-i Âtî şairleri, daima renkli hayat sahnelerini, tabiat manzaralarını dille canlandırmaya gayret etmişlerdir.
12.Soru
Aşağıdakilerden bilgilerden hangisi II. Meşrutiyet devri basın hayatının özelliklerinden biri değildir?
Çocuklara yönelik yayınları çoğalmıştır |
II. Meşrutiyet boyunca basın hem özgür hem yasakçı yıllar yaşamıştır |
Milli Edebiyat Hareketi toplumcu sanat anlayışıyla şekillenmiştir |
Mali sıkıntılar sebebiyle süreli yayınların sayısında azalma olmuştur |
Basının özgür olduğu yıllarda mizah dergilerinin çokluğu dikkat çekmektedir |
II. Meşrutiyet devrinde basın hayatında kadınlara yönelik yayınlarla feminist çevre basına yansıtılmış, çocuklara yönelik yayınlarla çocuk farkındalığı artmış, mizah dergileri basının özgür olduğu yıllarda sayıca üstünlük kazanmış, süreli yayınların resimli çıkarılması bir kalite göstergesi sayılmış, baskı kalitesinde önemli gelişmeler görülmüş, devrin basın hayatı hem özgür hem sansürlü yıllar geçirmiş ve II. Meşrutiyet'in sonlarına gelinmesiyle mali sıkıntıların kendini göstermesi basın hayatını da olumsuz etkilemiştir. Milli Edebiyat Hareketi ise edebi hayatın özelliklerinden biridir.
13.Soru
Seçeneklerdeki kişilerden hangisi Nâyîler topluluğuna katılan isimlerden birisi değildir?
Abdülhak Şinasi Hisar |
Yahya Saim Ozanoğlu |
Enis Behiç Koryürek |
Hasan Sait Mevlevî |
Yakup Salih |
Abdülhak Şinasi Hisar, Fecr-i Âtî topluluğunun kurucuları arasındadır.
14.Soru
II. Meşrutiyet yıllarının en geniş ve nüfuslu siyasi teşkilatı aşağıdakilerden hangisidir?
İttihat ve Terakki Cemiyeti/Fırkası |
Hürriyet ve İtilaf Fırkası |
Sosyal Demokrat Fırkası |
Avam Fırkası |
Radikal Avam Fırkası |
II. Meşrutiyet aydınlarının ortak özelliklerinden biri siyasetle ilgilenmeleridir, bu da örgütlü toplum olmanın bir gereği ve sonucudur. II. Meşrutiyet yıllarının en geniş ve en nüfuslu siyasi teşkilatı ise İttihat ve Terakki Cemiyeti/Fırkasıdır.
15.Soru
II. Meşrutiyet yılları, siyasi ve ideolojik tablo bakımından hayli çeşitlidir. Aşağıdakilerden hangisi bunlardan değildir?
Batıcılık |
Garpçılık |
Osmanlıcılık |
İslâmcılık |
Türkçülük |
II. Meşrutiyet yılları, siyasi ve ideolojik tablo bakımından hayli çeşitlidir. Bunları
• Batıcılık • Osmanlıcılık • İslâmcılık •Türkçülük
• Sosyalizm • Meslek-i içtimaî • Sosyalizm •Meslek-i içtimaî.
16.Soru
I. Fecr-i Âtî edebi bir akımdır
II. Fecr-i Âtî bir edebiyat topluluğudur
III. Fecr-i Âtî dönemin siyasi ve toplumsal zeminine uygun bir şekilde oluşturulmuştur
IV. Tiyatro Fecr-i Âtî'nin vazgeçilmez bir parçasıdır
V. Fecr-i Âtî batıdaki sembolistleri örnek almıştır
Fecr-i Âtî ile ilgili yukarıdaki bilgilerden hangileri doğrudur?
I, III ve IV |
II,IV ve V |
Hepsi |
IV ve V |
I, II ve III |
Fecr-i Âtî döneminin siyasi ve toplumsal zeminine uygun olmadığı halde kurulabilmiş, Batı'daki sembolistleri örnek alarak halis edebiyat anlayışıyla ortaya çıkmış, Edebiyat-ı Cedide'nin aksine tiyatronun vazgeçilmez bir tür olduğu düşüncesine sahip bir edebiyat topluluğudur. Edebi bir akım ya da edebi ekol değildir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi II. Meşrutiyet Dönemindeki siyasete katılma arzusu ile ilgili bilgiyi içermektedir?
Kadınlara yönelik dernek faaliyetleri erkekler tarafından yürütülmüştür |
Çiftçiler Derneği partileşerek Çiftçiler Fırkası olmuştur |
Meslek teşkilatları sivil toplum örgütü halini almıştır |
Osmanlı iktisat yapısı küçük sermayedarlar eliyle yürütülmüştür |
Yerel yönetimler konusu gündeme gelmiştir |
Ortak amaçlar için birkaç kuruluşun bir araya gelmesiyle dernekçilik doğmuştur. Mütareke yıllarıyla birlikte siyasete katılma arzusu ileri boyutlara varmıştır. Kuruluş amacı siyasetin tamamen dışında olan Çiftçiler Derneği'nin partileşerek Çiftçi Fırkası'na dönüşmesi siyaset merakına iyi bir örnektir.
18.Soru
Yenileşme Devri Türk Edebiyatı kendi içinde kaça ayrılır?
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Yenileşme Devri Türk Edebiyatı kendi içinde
• Tanzimat Dönemi (1860-1876)
• I. Meşrutiyet (veya Sultan II. Abdülhamit) Dönemi (1876-1908)
• II. Meş-rutiyet Dönemi (1908-1922)
• Cumhuriyet Dönemi (1923-) diye devirlere ayrılmaktadır.
19.Soru
Fecr-i Âtî'de iki şahsın karşılıklı konuşması biçiminde yazılan, tiyatroya benzer hikâyelere ne denir?
Mensur şiir |
Eleştiri |
Tekellümî hikâye |
Mensure |
Piyes |
Tekellümî hikâye, Fecr-i Âtî yazarlarının Batı dillerindeki "novel dialog" karşılığında kullandığı bir terimdir, daha çok iki şahsın karşılıklı konuşması biçiminde yazılan, tiyatroya benzer hikâyeleri ifade eder.
20.Soru
Fransız Sembolizmi'ni en iyi anlamış şairimiz aşağıdakilerden hangisidir?
Celal Sahir |
Cenap Şahabettin |
Faik Âli |
Tevfik Fikret |
Tahsin Nahit |
Edebiyat-ı Cedide, Türk şiirini, kendinden önceki dönemlerin şiirlerinden çok farklı bir istikamete sürüklemiştir. Bunda hiç şüphesiz, örnek aldıkları Fransız ediplerinin büyük payı vardır. Bilhassa Cenap Şahabettin’i, Fransız Sembolizm’ini en iyi anlamış şairlerimizin başında saymak, sembolizmin bizdeki müjdecisi kabul etmek mümkündür. İşte bu tarafıyla Cenap, kendinden sonrakilerin “yeni” bularak örnek aldıkları bir şairdir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ