II. Meşrutiyet Dönemi Türk Edebiyatı Ara 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Fecr-i Âtî mensupları arasında en uzun ömürlü olan Mehmet Behçet Yazar aşağıdaki gazetelerin hangisinde yazmamıştır?
Tanin |
Tercüman-ı Ahval |
Tasvir-i Efkar |
Beyazıt |
Açık söz |
II. Meşrutiyetle birlikte düzenli biryazı hayatına geçen Mehmet Behçet, Hale, Servet-i Fünun, Resimli İstanbul, Şehbal,Resimli Kitap, Anadolu Duygusu, Anavatan; Sebilürreşat, Şair Nedim, İctihat,Türk Tarih Encümeni Mecmuası, Yedigün adlı dergiler ve Tanin, Tasvir-i Efkâr, Beyazıt, Açık Söz gibi gazetelerde şiir, fantezi ve makaleler yayımlamıştır.
2.Soru
I. Cumhuriyetçilik
II. Laiklik
III. Batıcılık
IV. İslamcılık
V. Sosyalizm
Yukarıdakilerden hangileri II. Meşrutiyet Döneminde görülen siyasi ve ideolojik akımlardır?
I, II ve IV |
I, III ve V |
II, III ve V |
II, III ve IV |
III, IV ve V |
II. Meşrutiyet yılları, siyasi ve ideolojik tablo bakımından hayli çeşitlidir. Bunları Batıcılık, Osmanlıcılık, İslâmcılık, Türkçülük, Sosyalizm ve Meslek-i İçtimaî olarak sıralamak mümkündür.
3.Soru
Parnasizme tepki olarak doğan anlayış aşağıdakilerden hangisidir?
Realizm |
Gerçekçilik |
Memleket Edebiyatı |
İkinci Yeni Hareket |
Sembolizm |
Sembolizm, Realizm'in şiirdeki görünümü olan Parnasizm'e tepki olarak doğmuş bir anlayıştır. Onlara göre şiir tabiat gerçeğini değil ruhumuzun dalgalanmalarını yansıtmalıdır. Şiir kelimelerle oluşturulmuş bir musiki parçasıdır.
4.Soru
"Fecr-i Âtî beyannamesi Avrupa'daki sanat cemiyetlerinin bir benzeri olma, sosyal bilimlerle birlikte çalışarak edebiyat dünyasına faydalı olma ve memleketi ilim ve edebiyat vahası haline getirme iddiasına sahipti." Aşağıdakilerden hangisi bu iddialarını gerçekleştirebilmek için yapmayı planladıkları şeylerden biri değildir?
Halkın bilgi seviyesini ve edebi zevkini yükseltmek için halka açık konferanslar düzenlemek |
Halkın okur yazarlık oranını yükseltmek |
Açacağı yarışmalarla Batı'nın önemli eserlerini tercüme ettirmek |
Batı'daki benzer oluşumlarla ilişki kurup karşılıklı olarak eserleri tanımak ve tanıtmak |
Mensuplarının eserlerinden oluşan bir Fecr-i Âtî kütüphanesi kurmak |
Fecr-i Âtî'nin yapmayı planladıkları şeyler 5 maddede açıklanabilir. Mensuplarının eserlerini ihtiva eden bir Fecr-i Âtî Kütüphanesi kurmak, bir yayın serisi oluşturmak. Mensuplarına veya açacağı yarışmalarla başkalarına Batı'nın önemli eserlerini tercüme ettirmek. Herkese açık konferanslarla halkın edebi zevkinin yükselmesine, bilgi hududunun genişlemesine çalışmak. Batı'daki benzer müesseselerle ilişki kurup memleketimizin edebi eserlerini onlara, onlarınkini de bizim aydınlarımıza tanıtmak. Yayın organı olarak seçilen Servet-i Fünûn dergisi etrafında toplanmak. Doğrudan halkın okur yazarlık oranını yükseltmeye yönelik bir planları yoktur.
5.Soru
“Düvel-i Muazzama” nedir?
Türkler’de millî kimlik arayışı |
İktisadî alanda özel teşebbüsü |
Meslek-i içtimaî taraftarlığı |
Osmanlı’nın ayrışması |
Gizli veya yasal olarak yürütülen ırkçı faaliyetler |
Bütün aydınlar II. Meşrutiyet’i, Osmanlı toplumu için bir kaynaştırma, birleştirme projesi olarak görmüşlerdir. Ancak II. Meşrutiyet yılları, Osmanlı toplumu için tam bir ayrışma getirmiştir. Esasen “Düvel-i Muazzama” olarak anılan Batılı güçlü devletlerin “Şark Meselesi” dediği şey, Osmanlı’nın ayrışmasıdır.
6.Soru
Aşağıdaki dergilerden hagisi II. Meşrutiyet yıllarında yayımlanan çocuk dergilerindendir?
Tefekkür |
Çocuklarımıza Neşideler |
Altın Işık |
Hâce-i Evvel |
Talebe Defteri |
Basında kadınlara yönelik yayınlar için söyle-diğimiz “rejim değişikliklerinde yoğunlaşma” özelliği, çocuklara yönelik yayınlar için de geçerlidir. İlk özel süreli yayının (Tercüman-ı Ahval) çıktığı 1860’tan II. Meşrutiyet’e kadar 48 yıl içinde 20 adet, II. Meşrutiyet’in arifesindeki 12 yıl (1896-1908) içinde önceki yıllardan devralınan çocuk dergisi bir tanedir (Çocuklara Mahsus Gazete, 1896-1908). Aynı dönemde yeni yayımlanan çocuk dergisi de sadece bir tanedir (Çocuk Bahçesi, 1905). Halbuki 1908-1920 arasındaki 12 yıl boyunca 19 adet çocuk dergisi yayımlanmıştır. Söz konusu dergiler şunlardır: Musavver Küçük Osmanlı(1909), Mekteplilere Arkadaş (1910), Çocuk Dünyası(1913-1918), Ciddî Karagöz (1913), Çocuk Yurdu (1913), Mektepli (1913), Talebe Defteri (1913-1918), Çocuk Duygusu (1913-1914), Türk Yavrusu (1913), Çocuklar Âlemi (1913), Kırlangıç (1913), Musavver Hukuk-ıEtfal Çocuk Bahçesi (1914), Mini Mini (1914), Küçükler Gazetesi (1918), Hür Çocuk (1918), Haftalık Çocuk Gazetesi (1919), Lâne (1919), Hacıyatmaz (1920).
7.Soru
Türk edebiyatında işçi-patron münasebetleri üzerine yazılmış, işçi haklarının savunulduğu ilk metin olan “Hakk-ı Sükût” kim tarafından yazılmıştır?
Cemil Süleyman Alyanakoğlu |
Refik Halit Karay |
Ali Süha Delibaşı |
Yakup Kadri Karaosmanoğlu |
İzzet Melih Devrim |
Türk edebiyatında işçi-patron münasebetleri üzerine yazılmış, işçi haklarının savunulduğu ilk metin olan “Hakk-ı Sükût” Refik Halit Karay tarafından yazılmıştır.
8.Soru
Fecr-i Âtî Kütüphanesi serisinin ilk yayını olan Timsal-i Aşk adlı hikâye kitabının yazarı kimdir?
Cemil Süleyman Alyanakoğlu |
Ali Süha Delibaşı |
Mehmet Behçet Yazar |
İzzet Melih Devrim |
Halit Ziya Uşaklıgil |
Fecr-i Âtî Kütüphanesi serisinin ilk yayını olan Timsal-i Aşk adlı hikâye kitabının yazarı Cemil Süleyman Alyanakoğlu ’dur.
9.Soru
“Başka sanat bilmeyiz, karşımızda dururken, Yazılmamış bir destan gibi Anadolumuz” dizelerinin sahibi olan ve şiirlerinde anlattığı hikayelerle aydın-halk kucaklaşmasını resmeden şairimiz aşağıdakilerden hangisidir?
Faruk Nafız Çamlıbel |
Tevfik Fikret |
Mehmet Akif Ersoy |
Şinasi |
Namık Kemal |
Faruk Nafiz’in “Han Duvarları” şiiri bu anlamda yazılma macerası ve anlattığı hikâye ile tam bir aydın-halk kucaklaşmasını resmeder. Şair, 1926’da yazdığı “Sanat” adlı şiiriyle de bu dönemin edebiyat anlayışının poetik ifadesini de gerçekleştirecektir.
10.Soru
I.Ahmet Haşim
II.Fuat Köprülü
III.Hamdullah Suphi
Yukarıdakilerden hangi veya hangileri Fecr-i Âtî topluluğu şair veya şairlerindendir?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve II |
I,II ve III |
Fecr-i Âtî topluluğu şairleri Ahmet Haşim, Tahsin Nahit, Mehmet Behçet, Emin Bülent, Celâl Sahir, Fâik Âli, Fuat Köprülü, Ali Canip, Hamdullah Suphi, Fazıl Ahmet, Mehmet Ali Tevfik, İbrahim Alaattin, Abdülhak Hayri, Nevin, Ahmet Samim ve Mehmet Rüştü’dür.
11.Soru
Cemil Süleyman Dul bir kadının psikolojisini başarıyla aksettirmesiyle, yayımlandığı tarihlerde çok şöhret yapmış olan romanı, hangisidir?
Gözler Kalbin Aynasıdır |
Siyah gözler |
Köroğlu |
Fedai |
Ah bu kadınlar |
Cemil Süleyman gerek Fecr-i Âtî mensubu olarak gerekse Cumhuriyet yılların¬da yazdığı tahkiyeli eserlerinde konu itibarıyla Edebiyat-ı Cedîde tercihlerini devam ettirir. Özellikle aşk ve kadın konusunda yoğun-laşan roman ve hikâyelerinde aşırı hassas, veremli kadın kahramanlar, kadın erkek arasında mesut bir neticeye ulaşamamış ilişkiler, ihmal edilen sevgililer vardır. Bu bakımdan Halit Ziya ve Meh¬met Rauf çizgisini sürdüren unsurlar görülür. Dul bir kadının psikolojisini başarıy¬la aksettirmesiyle, yayımlandığı tarihlerde çok şöhret yapmış olan romanı Siyah Gözler, en güzel eseri olarak kabul edilebilir.
12.Soru
Devletin dağılma tehlikesi karşısında, din, dil ve ırk farklılığını bir tarafa bırakarak Osmanlı vatandaşlığı ortak paydasında siyasi birlik gayreti olan II. Meşrutiyet dönemi fikir akımı aşağıdakilerden hangisidir?
Batıcılık |
Türkçülük |
İslâmcılık |
Sosyalizm |
Osmanlıcılık |
Osmanlıcılık, devletin dağılma tehlikesi karşısında, din, dil ve ırk farklılığını bir tarafa bırakarak Osmanlı vatandaşlığı ortak paydasında siyasi birlik gayretidir. Fakat sadece bazı aydınların değil tüzel kişiliği ile devletin de desteklediği bu görüş, Balkan Savaşları sonrasında fiilen hükümsüz kalmıştır.
13.Soru
Fecr-i Âtî nin etkisinin azalmasıyla yerine hangi edebiyat akımı gelmiştir?
Yeni Lisan |
Milli Edebiyat Hareketi |
Edebiyat-ı Cedide |
Servet-i Fünun |
Nesl-i Ati |
Yeni Lisan ve Millî Edebiyat Hareketi 1912 yılı ilk yarısında artık genel kabul görmeye başlamıştır. Bunun anlamı, Fecr-i Âtî etkisinin azalmasıdır. Bunun anlamı, Fecr-i Âtî etkisinin azalmasıdır. İşte bu durumu gören Şahabettin Süleyman, mensubu olduğu Fecr-i Âtî’nin edebî faaliyetlerini bir liste halinde göstermek maksadıyla “Bir Bilanço” adlı bir yazı kaleme almıştır. Aynı yazar daha sonra adeta bu yazıyı tamamlayan “Bataklıkta” başlıklı bir yazı daha yayımlamıştır Yazar burada karamsar bir tablo çizerek Fecr-i Âtî’nin bekleneni yapamadığını fakat onun yerini alacak birilerinin de ortada olmadığını söyler. Bunun üzerine Hakkı Tahsin, “Şahabettin Süleyman Bey’e: ‘Bataklıkta’ Münasebetiyle” başlıklı yazsında, Edebiyat-ı Cedide ve Fecr-i Âtî’nin artık yok olduğunu fakat yeni bir neslin yetiştiğini iddia eder. Arkasından Şahabettin Süleyman’ın ve ona cevap olarak Selahattin Enis (Atabeyoğlu), Hemedanîzade Ali Naci (Karacan) ve Halit Fahri (Ozansoy)’nin yazıları gelir Bütün bu münakaşalardan sonra Fecr-i Âtî’nin yıprandığına inanan bu gençler, kendilerini “Nesl-i Âtî Cemiyet-i Edebiyesi” adıyla edebiyat dünyasına tanıtan bir beyannameyi neşrederler. Fecr-i Âtî karşısında varlık sınavına giren bu genç edipler, Nesl-i Âtî adı yanında kendilerine ikinci bir isim daha bulurlar: Yeni Nesil.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangileri İttihat ve Terakki Cemiyetinin Türkçülük düşüncesini halka indirmek ve daha kısa sürede etkili olmak arzusuyla kurduğu derneklerin adlarındandır?
Türk Derneği |
Türk Yurdu |
Türk Ocağı |
Türk Bilgi Derneği |
Hepsi |
Bu bir bilgi sorusudur. İttihat ve Terakki Cemiyetinin kurduğu dernekler listesi kitapta ilgili başlık altında verilmiştir
15.Soru
Aşağıdaki şairlerden hangisi Fecr-i Âtî şairlerinden biri değildir?
Mehmet Behçet Yazar |
Celal Sahir Erozan |
Müfit Ratip |
Faik Ali Ozansoy |
Mehmet Akif Ersoy |
Fecr-i Âtî’nin önde gelen şairleri arasında Ahmet Haşim, Tahsin Nahit, Mehmet Behçet
(Yazar), Ali Canip (Yöntem), Celal Sahir, Fuat Köprülü, Emin Bülent [Serdaroğlu], Fazıl
Ahmet (Aykaç) gibi isimler sayılabilir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fecr-i Âtî şiirinin özelliği değildir?
Akşam, sonbahar, kış gibi mevsim ve vakitler şiirde önemli yer tutar.
|
Zarif, nezîh hayaller ve yoğun bir hassasiyet vardır.
|
Şairler, tabiat varlıklarına kendi ruh hallerini izafe ederler.
|
Aşk ve tabiat başta olmak üzere bireysel konular işlenir.
|
Şairler, siyasî eleştiri ve hicve çok rağbet göstermişlerdir.
|
17.Soru
İkinci Meşrutiyet Dönemi’nin en belirgin özelliği aşağıdakilerden hangisidir?
a. Etnik temelli örgütlenmelerin başlaması
|
b. Örgütlü toplum düzenine geçilmesi.
|
c. Kadın haklarının savunulmaya başlanması
|
d. Yayın çeşitliliğinin artması
|
e. Batı medeniyetinin örnek alınması
|
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fecr-i Ati Edebiyatının kurucuları içinde yer almaz?
İzzet Melih (Devrim) |
Mehmet Akif Ersoy |
Ahmet Haşim |
Emin Bülent (Serdaroğlu) |
Hamdullah Suphi (Tanrıöver) |
Fecr-i Âtî’nin kurucuları arasında göreceğimiz- Ahmet Haşim, Emin Bülent (Serdaroğlu), Hamdullah Suphi (Tanrıöver), ‹zzet Melih (Devrim), Müfit Ratip, Refik Halit (Karay), Tahsin Nahit ve herhangi bir zümre içinde olmayıp müstakil olarak edebiyat tarihimizde yer edinmiş ediplerimizden olan Abdülhak Şinasi (Hisar) gibi edebiyat heveslisi bir arkadaş grubu vardır.
19.Soru
Osmanlı Demokrat Fırkası kurucusu ve İngiliz Muhipler Cemiyeti ve Kürt Teâli Cemiyeti üyesi olan yazar kimdir?
Abdullah Cevdet |
Ahmet Naim |
Hüseyin Cahit Yalçın |
Baha Tevfik |
Ağaoğlu Ahmet |
Abdülhamit’e karşı tutumlarıyla bilinen bu kanaat önderlerinden, 4. Osmanlı Demokrat Fırkası kurucusu ve İngiliz Muhipler Cemiyeti ve Kürt Teâli Cemiyeti üyesi olan yazar Abdullah Cevdet’tir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fecr-i Âtî'nin edebi faaliyetlerini göstermek için Şahabettin Süleyman'ın kaleme aldığı eserdir?
Bataklıkta |
Büyük Duygu |
Bir Bilanço |
Musavver Eşref |
Şiir ve Tefekkür |
Yeni Lisan ve Milli Edebiyat Hareketi'nin kabul görmesiyle Fecr-i Âtî etkisi azalmıştır. Şahabettin Süleyman mensubu olduğu Fecr-i Âtî'nin edebi faaliyetlerini göstermek amacıyla "Bir Bilanço" adlı yazıyı kaleme almıştır. "Bataklıkta" ise aynı yazarın devam yazısı sayılabilir, bu yazıda karamsar bir tablo çizilmiştir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ