II. Meşrutiyet Dönemi Türk Edebiyatı Ara 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Yakup Kadri'nin hikaye tekniğinin tanıtıcı özelliği aşağıdakilerden hangisidir?
Mekânlar ile insan manzaraları arasındaki bağ |
Anadolu şehirlerinde geçen hikayeler yazması |
Eserlerinde yarı efsanevi kahramanlara yer vermesi |
İnsanların zaaflarını hikayelerinde işlemesi |
Fert-cemiyet çatışmalarına yer vermesi |
Fecr-i Âtî mensubu olarak Yakup Kadri yazdığı hikâyelerini Bir Serencam (1914) adlı kitabında toplamıştır. Buradaki 12 hikâye Mısır, İstanbul, çeşitli Anadolu ve Avrupa şehirlerinde geçen vakalarıyla mekân genişliği noktasında dikkati çeker. Buna paralel olarak eserlerde, kefen soyuculardan yarı efsanevi kahramanlara, küçük memurlardan bütün düşüncesi aşk olan kimselere kadar çok çeşitli insan manzaraları vardır. Söz konusu mekânlar ile insan manzaraları arasındaki sıkı bağ, onun hikâye tekniğinin tanıtıcı vasıflarından biridir.
2.Soru
Tiyatronun halkı yönlendirmesi konusundaki etkisi tartışılmayacak kadar büyükken Milli Edebiyat yıllarında yeterli yükselişi gösterememesinin sebebi, kitaba göre nedir?
Tiyatronun gösterilmesi için bir binaya ihtiyaç duyması ve engellenebilir bir sanat olması. |
Halide Edip’in yeteri kadar oyun yazmamış olması. |
Namık Kemal’in Vatan piyesini yazmış olması. |
Servet-i Fünun yazarlarının oyunlarının bu dönemde sergilenmesi. |
Yakup Kadri’nin oyun yazarlığına yönelmiş olmaması. |
Elbette bir dalda yeteri kadar sanat eseri üretilmemesinin nedenini bir maddeyle açıklamak mümkün değildir. Ancak kitapta da belirtildiği gibi sürekli savaş ortamı, siyasal hareketlilik, tiyatronun kontrol edilebilirliği, onu engellenebilir kılmıştır. Bu engeller tüketimini engellemiştir, tüketilmeyen sanat izleyicisine ulaşamamıştır. Özellikle halka ulaşmak kaygısı, yazarları bu türden uzaklaştırmıştır.
3.Soru
Hilal matbaasında gerçekleşen ve Fecr-i Âtî’nin temellerinin atıldığı ilk toplantı hangi yılda yapılmıştır?
1912 |
1907 |
1905 |
1909 |
1903 |
Hilal matbaasında gerçekleşen ve Fecr-i Âtî’nin temellerinin atıldığı ilk toplantı 20 Mart 1909 tarihinde yapılmıştır.
4.Soru
“Saf Şiir” tarzının en güzel örneklerinden biri olan “Sokak Feneri” şiiri aşağıdaki şairlerden hangisine aittir?
Emin Bülent Serdaroğlu |
Ali Canip Yöntem |
Mehmet Behçet Yazar |
Selal Sahir |
Ahmet Haşim |
Yeni bir şiir dili kurma ve saf şiir arama çabaları dolayısıyla şiirindeki değişimler bakımından Ali Canip Ahmet Haşim’e çok benzemektedir, Onun” Sokak Feneri” şiiri saf şiir anlayışının en güzel örneklerindendir.
5.Soru
Fecr-i Âtî şiirini en fazla etkileyen edebî akım aşağıdakilerden hangisidir?
a. sembolizm
|
b. empresyonizm
|
c. realizm
|
d. sürrealizm
|
e. parnasizm
|
6.Soru
Ahmet Haşim'in "Şiir Hakkında Bazı Mülahazalar" adıyla yayınladan metni onun hangi şiiri için yapılan çok muğlak olduğu yönündeki tenkitlere bir cevap niteliğindedir?
Bir Günün Sonunda Arzu |
Hisarlara Karşı |
Çöller |
Gurbet Geceleri |
Kendi Kendime |
"Şiir Hakkında Bazı Mülahazalar" adıyla Piyale'nin başına konulan metin "Bir Günün Sonunda Arzu" şiirinin çok muğlak (kapalı) olduğu yönündeki tenkitlere cevap niteliğindedir ve edebiyatımız için orijinal bir poetikadır. Diğer şıklarda isimleri verilen şiirler ise Emin Bülent Serdaroğlu'na aittir.
7.Soru
Edebiyatı, siyasi propaganda malzemesi olmaktan korumaya çalışmış ve ferdiyetçi sanat anlayışını temsil etmiş olan akım aşağıdakilerden hangisidir?
Nesl-i Âti |
Fecr-i Âti |
Milli Edebiyat Hareketi |
Şairler Derneği |
Bilgi Derneği |
Fecr-i Âtî, 20 Mart 1909 yılında edebî formasyonunu Edebiyat-ı Cedide eserleriyle alan neslin, halis sanat endişe ve gayretlerinden doğmuştur. Kurucusu ise Şahabettin Süleyman sayılabilir.
8.Soru
Fecr-i Âtî Encümen-i Edebîsi Beyannamesi’nin özü nedir?
Sanat şahsî ve muhteremdir görüşünü kabul eder |
Meslek gruplarına hitap eder |
Sosyal seviyesi yüksek gruplara hitap eder |
Toplu çalışma disiplinine bağlıdır |
Siyasi kaygı güder |
Fecr-i Âtî’nin sanat ve edebiyattaki temel düsturu “sanat şahsî ve muhteremdir.” Cümlesiyle özetlenebilir.
9.Soru
Milliyetçilik hareketinin en önemli unsuru nedir?
Halkçılık |
Türkçülük |
Gazeteler |
Tanzimat fermanı |
Dil |
Ortak paydayı anlatabilmek ve yayabilmenin en hayati aracı dildir. Milliyetçilik ortak paydada birleşen toplulukların bir hareketidir.
10.Soru
Fecr-i Âti ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Bir edebî topluluktur.
|
Batılı sembolistleri örnek almışlardır.
|
Tiyatroya ilgi göstermişlerdir.
|
Ferdiyetçi sanat anlayışının temsilcisidirler.
|
Bir okul olmayı başarmışlardır.
|
11.Soru
Şahabettin Süleyman’ın dile getirdiği, edebî metinde “muhakkak surette bizim faaliyet-i dimağiyemize bir hisse, bir hisse-i sa’y tefrik edilmelidir” görüşü, Fecr-i Âtî şiirinin hangi özelliği ile ilişkilendirilebilir?
a. Az da olsa toplumsal konulara yer verilmesi
|
b. Şiirlerin yarı kapalı bir atmosfere sahip olması
|
c. Şiirde anlamın açık ve net bir şekilde verilmesi
|
d. Şiirin toplumu eğitme amaçlı kullanılması
|
e. Şiirde felsefî problemlerin işlenmesi
|
12.Soru
Fecr-i Âti topluluğunun kuruluşunu ilan eden habere göre topluluğun ana ilkesi nedir?
Sanat şahsi ve muhteremdir.
|
Sanat toplum içindir.
|
Sanat sanat içindir.
|
Sanat evrenseldir.
|
Sanat yerli olmalıdır.
|
13.Soru
Meşrutiyet döneminde yayınlanan hangi eser Türkçülüğü Osmanlı'da Türklerin dil, kültür, eğitim ve kalkınma alanında atılım yapması olarak ele almıştır?
Safahat -Mehmet Akif |
Yeni Turan - Halide Edip Adıvar |
Vatan Yahut Silistre -Namık Kemal |
Harabat -Ziya Paşa |
Gizli Mabet -Ömer Seyfettin |
İlgili dönemde Türkçülüğün bu şeklideki yorumu Halide Edip'in 'Yeni Turan' romanı ile ele alınmıştır. Doğru yanıt 'B'
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Nesl-i Âti edebî topluluğu üyesi değildir?
Enis Behiç Koryürek
|
Halit Fahri Ozansoy
|
Celal Sahir Erozan
|
Hasan Sait Mevlevî
|
Orhan Seyfi Orhon
|
15.Soru
Ziya Gökalp edebiyatçı olması dışında hangi meslektendir?
Psikolog |
Politikacı |
Sosyolog |
Tarihçi |
Dernekçi |
Ziya Gökalp aynı zamanda bir sosyologdur. Bu ona realist bir kafa ile gerçekleri gözlemleme, değerlendirme ve buna göre bir yol çizme becerisini kazandırmıştır.
16.Soru
Fecr-i Âtî karşıtlarına göre, seçeneklerden hangisi topluluğunun yıpranmasının ve Nesl-i Âtî topluluğunun kurulmasına sebep olan etmenlerden birisi değildir?
Fecr-i Âtî’nin bekleneni yapamaması |
Fecr-i Âtî’nin geniş kadrosu II. Meşrutiyet ile birlikte edebiyat âlemine adım atan nesli temsil edebilecek nitelikte olmaması |
Dil ve edebiyatımızın yenilik namı altında Şark’ı ve Garbı taklide yönelmesi |
Yeni Hayat görüşünün benimsenmesi |
Taklidi kökünden yıkarak, lisanın ahengiyle uyumlu milli ve yeni bir yol açabilmek |
Fecr-i Âtî’nin geniş kadrosu II. Meşrutiyet ile birlikte edebiyat âlemine adım atan nesli temsil edebilecek nitelikte idi. Diğer seçenekler karşıt görüşlülerin ifade etmiş oldukları görüşlerdir.
17.Soru
İkinci Meşrutiyet döneminde en çok ilgi gören edebi tür aşağıdakilerden hangisi idi?
Tiyatro |
Roman |
Hikaye |
Şiir |
Anı |
İkinci Meşrutiyet döneminde halk tarafından en sevilen ve geniş kitlelerce benimsenen edebiyat türü tiyatro (ve piyes) idi. Doğru yanıt 'A' seçeneğinde verilmiştir.
18.Soru
Tahsin Nahit 1910’a kadar yazdığı şiirleri hangi eser adı altında kitaplaştırmıştır?
Çöller |
Teşâur-i Nef’iyâne |
Rûh-ı Bî-kayd |
Geçtiğim Yol |
Erganun |
Tahsin Nahit 1910’a kadar yazdığı şiirleri Rûh-ı Bî-kayd adı altında kitaplaştırmıştır.
19.Soru
1912 yılında ‘Yeni Turan’ adında romanı hangi yazarımız yazmıştır?
Ömer Seyfettin |
Mehmet Akif |
Rıza Tevfik |
Ziya Gökalp |
Halide Edip |
Yeni Turan romanını Halide Edip 1912 yılında yazmıştır. Bu roman Türkçülüğü, Osmanlı Türklerinin dil, kültür, eğitim ve kalkınma gibi konularda atılım yapması olarak değerlendirilir.
20.Soru
Ali Süha Delilbaşı için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Edebiyat-ı Cedide ve Fecr-i Âti’yi bir okul değil, edebiyatı seven çeşitli eğilim ve fikirlere sahip kişilerden oluşan bir tür kulüp olarak görür.
|
Edebî hayatında daima ferdiyetçi çizgiyi benimsemiştir.
|
Tanzimattan önceki edebiyatımızı “muhtelif zümre edebiyatları” olarak tanımlar.
|
Fecr-i Âti’nin genel eğilimine uygun şiirler yazmış olsa da asıl başarısı roman üzerinedir.
|
Moliere’in Kibarlık Budalası ve Adamcıl adlı eserlerinin tercümelerini yapmıştır.
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ