İkna Edici İletişim Ara 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, kitle toplumun özelliklerinden biri değildir?
Kendine yabancılaşmışlık |
Totaliterlik |
Standartlaşma |
İdeolojileri benimsemeye açıklık |
Yüksek sorumluluk algısı |
Kitle toplumunun özellikleri kısaca şunlardır:
- Kendine yabancılaşmış insan
- İdeolojileri benimsemeye açıklık
- Totaliterlik
- Güdülenmeye açıklık
- Toplumsal ilişkilerde çözülme
- Dayanışma duygusunun ortadan kalkması
- Standartlaşma
2.Soru
Özür belirtme yöntemleri olarak tanımlanan apologia yaklaşımlarından hangisinde yardımseverlik, paylaşımcılık, cömertlik, dindarlık, çalışkanlık gibi kavramlar ile etkilemek istediği kişi ya da kişilerin zihinlerinde iknacıya yönelik güven oluşturmaya çalışılmaktadır?
Kuvvetlendirme |
İnkâr |
Farklılaştırma |
Aşma |
Aşkınlık |
Özür belirtme yöntemleri olarak tanımlanan apologia yaklaşımlarında ne tür kanıtları ne şekilde/nasıl belirtilmesi gerektiği üzerinde yoğunlaşılmaktadır. Kullanılan yöntemler: inkâr, kuvvetlendirme, farklılaştırma ve aşma/aşkınlık olarak sıralanabilir. Kuvvetlendirmede ise ikna edici bazı değerler; yardımseverlik, paylaşımcılık; cömertlik, dindarlık; çalışkanlık, gibi soyut kavramları ve ona somut olarak destek sağlayacak kişi ve grupların yardımı ile, etkilemek istediği kişi ya da kişilerin zihinlerinde iknacıya yönelik güven oluşturmaya çalışmaktadır.
Doğru cevap A'dır.
3.Soru
Bir reklamda "Herkes bunu alıyor." sloganı ön plana çıkarılmıştır. Buna göre, bu reklamda aşağıdaki ikna yöntemlerinden hangisi kullanılmaya çalışılmıştır?
Yabancılaşma |
Totaliterlik |
Toplumsal ilişkilerde çözülme |
Totaliterlik |
Standartlaşma |
Reklamlardan iletilen iletiler incelendiğinde insanlarda yaratılmak istenen değişikleri ve
kitle toplumunun özellikleri ile bağıntısı şu şekilde kurabilir;
• Bu malı alın, size birşeyler (herhangi bir sıfat) katar. ("Yabancılaşma")
• Biz en güçlüyüz. ("Totaliterlik")
• Farkınızı gösterin. (''Toplumsal ilişkilerde çözülme")
• Başarırsın, ama bununla. ("Dayanışmanın olgusunun kalkması")
• Herkes bunu alıyor. ("Standartlaşma")
4.Soru
- Durumsal unsurlar
- Kanıtsal unsurlar
- Biçimsel unsurlar
- Fiziksel unsurlar
- Ekonomik unsurlar Yukarıda verilenlerden hangileri Foss'a göre iknanın türünü belirleyen unsurlardandır?
I, III ve V |
II ve IV |
I, II ve III |
III, IV ve V |
I, II, III, IV ve V |
Foss iknanın türünü belirleyen üç ana unsur belirtmektedir. Bunlar:
• durumsal unsurlar,
• kanıtsal unsurlar ve
• biçimsel unsurlardır.
Doğru cevap C'dir.
5.Soru
Bandura, insanların içsel durumları ve sosyal pekiştireçler arasındaki sürekli etkileşime cevap verdiklerine inanmaktadır.Bu doğrultuda oluşturduğu kuram hangisidir?
Bandura, insanların içsel durumları ve sosyal pekiştireçler arasındaki sürekli etkileşime cevap verdiklerine inanmaktadır.Bu doğrultuda oluşturduğu kuram hangisidir?
Topoi kuramı |
Tek vuruş- tutum değişimi kuramı |
Sosyal öğrenme kuramı |
Tutarlılık kuramı |
Denge kuramı |
Albert Bandura’nın “Sosyal O¨ğrenme Kuramı”, B.F.Skinner’ın yaklaşımı kadar sınırlayıcı değildir ve değişimin nasıl gerçekleştiğini açıklamak için “kara kutu”nun içindeki kavramları kabul eder (1972). Bandura, insanların içsel durumları ve sosyal pekiştireçler arasındaki sürekli etkileşime cevap verdiklerine inanmaktadır. Böylece sosyal etkileşimlerimizden nasıl davranacağımızı öğreniyoruz. Belli bir davranışın sosyal olarak ödüllendirici olmadığını veya belki de sosyal cezalandırmaya yol açacağınıalgıladığımızda, davranışı sürdürmeyi ya da davranışa son vermeyi öğreniyoruz (ya da ikna ediliyoruz). Pekiştireçler iki önemli kaynaktan geliyor: doğrudan ya da dolaylı deneyim biçimindeki dışsal bilgi ve öz benliğimiz gibi içsel olarak meydana getirilen, kendini pekiştirme sistemleri.
6.Soru
İknanın aşamalarından hangisi ''Eğer ikna edilen kişi mesaja dikkat edip, mesajı anladıktan sonra onu reddederse, ikna edemeyeceklerdir'' şeklinde açıklanır?
Dikkat |
Kabul |
Anlama |
Zihinde tutma |
Eylem |
Kabul: Eğer ikna edilen kişi mesaja dikkat edip, mesajı anladıktan sonra onu reddederse, ikna edemeyeceklerdir. Doğru cevap B'dir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ikna edici iletişimde kullanılan taktiklerden değildir?
Evet-evet taktiği |
Önce büyük sonra küçük rica taktiği |
Önce küçük sonra büyük rica taktiği |
Sadece o değil taktiği |
Yer verme taktiği |
İkna edici iletişimde kullanılan taktikler:
- Evet-Evet Taktiği
- “Acaba” Yerine; “Hangisi” Taktiği
- “Önce Küçük Sonra Büyük Rica” Taktiği
- “Önce Büyük Sonra Küçük Rica” Taktiği
- Giderek Artan Ricalar Taktiği
- Soruya Soruyla Yanıt Verme
- Sadece O Değil Taktiği
- Önce Ver Sonra Al Taktiği
- “Yer Etme” Taktiği
- Borca Sokma Taktiği
8.Soru
insan davranışına belli zorlama ya da koşum takımları tarafından rehberlik edildiğini ve bunların arasında en önemlisinin tutumlar olduğunu iddia eden kuram hangisidir?
Sosyal yargı kuramı |
Tutarlılık ve denge kuramları |
Bilgi işleme kuramları |
Öykü kuramı |
Tür kuramı |
Kuram, insan davranışına belli zorlama ya da koşum takımları tarafından rehberlik edildiğini ve bunların arasında en önemlisinin tutumlar olduğunu iddia etmektedir.
9.Soru
Gerçeği doğrudan görmediğimizi, onu dolaylı bir şekilde ya da “gerçeğin gölgesi” şeklinde algılayabildiğimizi belirten düşünür kimdir?
Aristo |
Plato |
Cicero |
Quintilian |
Bandura |
Antik C¸ağ düşünürlerinden Plato, gerçeği doğrudan görmediğimizi, onu dolaylı bir şekilde ya da “gerçeğin gölgesi” şeklinde algılayabildiğimizi belirtmektedir.
10.Soru
Anlatma tarzı ve karizma, içtenlik ve dinamizm ile alakalıdır. Göz teması kurmayan konuşmacılara karşı ne hissederiz?
Gülümseriz |
Seviniriz |
İnanmayız |
Üzülürüz |
Şaşırırız |
Anlatma tarzı ve karizma, içtenlik ve dinamizm ile alakalıdır. Göz teması kurmayan konuşmacılara inanmayız. Uzun boylu konuşmacılar kısa boylu olanlara göre daha ikna edici olma potansiyeline sahiptir.
11.Soru
Hedef kişi ya da kitlenin bir konunun iki yönü arasındaki ya da iki durum arasındaki farkı anlamalarına yardımcı olarak, iknayı kabul etmeleri için hangi yöntem kullanılmaktadır?
Karşılaştırma |
Kanıt |
Katılım |
Tanıklık |
Öyküleme |
Karşılaştırmalar, hedef kişi ya da kitlenin bir konunun iki yönü arasındaki ya da iki durum arasındaki farkı anlamalarına yardımcı olarak, iknayı kabul etmeleri için; iknacılar benzerlikler ve zıtlıkları kanıtolarak kullanma eğilimindedirler.
12.Soru
İkna edici iletişimde kullanılan taktiklerden hangisinde hedefe önce kabul edilebilir bir öneri sunulup, ardından da evet diyeceği noktaya kadar öneri adım adım büyütülür?
Önce Ver Sonra Al Taktiği |
“Önce Büyük Sonra Küçük Rica” Taktiği |
Sadece O Değil Taktiği |
Giderek Artan Ricalar Taktiği |
“Önce Küçük Sonra Büyük Rica” Taktiği |
Gitgide artan ricalar tekniğinde (low-ball technique) hedefe önce kabul edilebilir bir öneri sunulur, ardından da evet diyeceği noktaya kadar öneri adım adım büyütülür.
13.Soru
Temelini kişilerin davranışlarına etki eden fiziksel unsurlar hakkında yaptıkları muhakeme süreci oluşturan kuram hangisidir?
Temelini kişilerin davranışlarına etki eden fiziksel unsurlar hakkında yaptıkları muhakeme süreci oluşturan kuram hangisidir?
Sosyal Öğrenme Kuramı |
Denge kuramı |
Tutarlılık Kuramı |
Tek vuruş-tutum değilimi kuramı |
Kararsızlık kuramı |
ek-vuruş tutum değişimi kuramı/Sosyal yargı kuramı, Yale İletişim ve Tutum Değişimi Programı tarafından kaynak sağlanan bir araştırma projesinin sonucudur sosyal psikoloji alanında çalışan Muzaffer Sherif ve arkadaşları tarafından geliştirilmiştir. Kuramın temelini kişilerin davranışlarına etki eden fiziksel unsurlar hakkında yaptıklarımuhakeme süreci oluşmaktadır. İnsanlar söz konusu muhakeme sürecinden sonra bir yargıda bulunurlar. Bir anlamda karar vermektedirler. Herkesin muhakeme süreci birbirinden farklıdır. Dolayısıyla, kaynağın sunduğu mesaj, tüm alıcılar tarafından aynı şekilde algılanmayacaktır. Sherif ve arkadaşlarından önce de kişilerin sosyal uyaranları yargılama biçimlerini araştıran başka çalışmalar da bulunmaktadır. Sherif ve arkadaşları aynı doğrultuda kendilerinden önceki zamanda yapılan çalışmaları, kendi çalışmalarınıkarşılaştırdıkları bir araç olarak kullanmışlardır.
14.Soru
I. İstatistikler
II. Anlatılar: O¨yküler ve Anekdotlar
III. Tanıklık
IV. Görsel Kanıt
Yukarıdakilerden hangisi ikna edici iletişimde kullanılan kanıt türleri arasında sayılır?
Yalnız I |
I ve II |
I, II, III ve IV |
III ve IV |
Yalnız IV |
İkna edici iletişimde kullanılan kanıt türleri şunlardır: İstatistikler, Anlatılar: O¨yküler ve Anekdotlar, Tanıklık, Görsel Kanıt. Doğru cevap C'dir.
15.Soru
İknanın etiğe uygunluğunu belirlemek için aşağıdakilerden hangisi gerekmektedir?
İletinin “açıksözlülüğü” |
İknacının belirsiz ve soyut olması |
İknacıya saygı |
İknacının taraf olması |
Konunun hayal ürünü olması |
İknanın etiğe uygunluğunu belirlemek için şu noktalara dikkat edilmesi gerekmektedir:
o İletinin “açıksözlülüğü”
o İknacının gerçek, açık ve belirgin olması
o İzleyiciye saygı
o İkna edici çekicilikte tarafsızlık
Dolayısıyla doğru yanıt A'dır.
16.Soru
I. İknaya karşı koyma süreci, tutumdaki değişimle başlar.
II. İknaya karşı koyma sürecinde, kişinin bilgi düzeyindeki değişim önemlidir.
III. İknaya karşı koyma sürecindeki basamaklar hiyerarşik değildir.
IV. İknaya karşı koyma sürecinde öğrenme çok önemlidir.
Yukarıda iknaya karşı koyma süreci ile ilgili verilenlerden hangileri doğrudur?
I ve II |
I ve III |
II ve IV |
II ve IV |
II ve III |
İletişimin etkililiği bir çeşit öğrenme türü olarak değerlendirilebilir. Çünkü iletişimin etkileri üç başlık altında toplanır: Alıcının bilgi düzeyindeki değişme, alıcının tutumunda meydana gelen değişme, alıcının açık davranışındaki değişme. Bu üç değişimin etkisi ardışık olarak ortaya çıkar ve genel olarak bu etkilere bakıldığında bunların tam da öğrenmeye karşılık geldiği görülecektir. Söz konusu ikna olduğunda ise, öğrenme ve eğitim boyutu olan iletişimde olmazsa olmaz bir amaç olarak ortaya çıkar.
17.Soru
İknanın kullanımını inceleyip sınıflandırıp yorumlayarak söz konusu çalışmaya "retorik" adını veren Yunan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Quintilian |
Aristo |
Cicero |
Plato |
Sokrates |
İkna kavramı ile ilgili ilk çalışmaların köklerine Antik Yunan’da rastlamaktayız. ‘İkna’nın kullanımıYunan düşünür, Aristoteles (Aristo) tarafından incelenmiş; sınıflandırılıp yorumlanarak söz konusu çalışmaya “Retorik” adı verilmiştir. Aristo iknayı ethos, pathos ve logos olmak üzere üç başlık altında incelenmektedir. Ethos, yani kaynağın inanılırlığı; pathos, duygusal çekicilik ve logos, yani mantıksal çekicilik; ya da bu üçünün farklı şekillerde bir arada kullanımı ikna kavramını oluşturmaktadır. Aristo ayrıca ikna eden ve ikna edilenin iletişim kurması için aralarında bir “ortak zemin (common ground)” saptandığında, iknanın gerçekleşebileceğini belirtmektedir. C¸ünkü tanımlanan, bu ortak alan/ortak zemin aracılığıyla, ikna edenin, ikna eyleminin başarılı olması için; ikna edeceği kişinin ya da kişilerin hedefleri, inanışları ile ilgili doğru tahminlerde bulunmasını sağlamaktadır. Aristo’nun iknaya yönelik açıklamalarından, günümüzdeki ikna edici iletişim faaliyetlerinde faydalanılmaktadır.
18.Soru
................ unsurlar, ikna edici iletişimi kesin bir şekilde belirleyen olaylar ve beklentileri tanımlamaktadır. Sabahları, karşılaştığımız insanlara, günaydın deriz ya da böyle davranılması gerektiği beklentisini taşırız. Arkadaşlarımızdan, yakınlık ve sadakat bekleriz. Haksızlık yapanın, cezalandırılmasını isteriz....
Yukarıda Foss'un (1989) iknanın türünü belirleyen ana unsurlarından hangisi açıklanmaktadır?
................ unsurlar, ikna edici iletişimi kesin bir şekilde belirleyen olaylar ve beklentileri tanımlamaktadır. Sabahları, karşılaştığımız insanlara, günaydın deriz ya da böyle davranılması gerektiği beklentisini taşırız. Arkadaşlarımızdan, yakınlık ve sadakat bekleriz. Haksızlık yapanın, cezalandırılmasını isteriz....
Yukarıda Foss'un (1989) iknanın türünü belirleyen ana unsurlarından hangisi açıklanmaktadır?
Genel unsurlar |
Biçimsel unsurlar |
Kanıtsal unsurlar |
Durumsal unsurlar |
Stilistik unsurlar |
Foss (1989) iknanın türünü belirleyen üç ana unsur belirtmektedir.
Durumsal unsurlar/özellikler, ikna edici iletişimi kesin bir şekilde belirleyen olaylar ve beklentileri tanımlamaktadır. Sabahları, karşılaştığımız insanlara, günaydın deriz ya da böyle davranılması gerektiği beklentisini taşırız. Arkadaşlarımızdan, yakınlık ve sadakat bekleriz. Haksızlık yapanın, cezalandırılmasını isteriz. Türkiye’de insanların, daha misafirperver olmaları gerektiğine inanırız. Bir çocuğun, masum olduğu kabulünü taşırız. Dindar bir insanın, davranışlarında daha ölçülü olduğuna inanırız. Süpermarkette alışveriş yaparken, önü kalabalık olan rafa doğru bakma, ihtiyacı hissederiz. Atasözlerimiz de, durumsal faktörlere yönelik bakış açısının, beklentilerin anlaşıldığı birer veri kaynağıolarak ele alınmaktadır. Ayrıca, önceden belirtilmiş kural ve işleyiş biçimleri de durumsal faktörler olarak kabul edilmektedir. Bir mağazanın açılış saati 11:00 ise, söz konusu mağazaya daha erken saatte gidilmeyeceğini biliriz. Bayram günlerinde, resmi tatil olmasa bile, çoğu işyerinin kapalı olacağını tahmin edebiliriz.
19.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisi iletişim sürecini oluşturan SMCR Modelinin dört temel unsurundan biri değildir?
Kaynak |
Mesaj |
Kanal |
Alıcı |
Dönüt |
Doğru cevap E'dir. İletişim sürecini en basit haliyle açıklayan model, Shannon ve Weaver tarafından tanımlanmış, David Berlo (1960) ve arkadaşları tarafından geliştirilmiş, “SMCR(Kaynak, Mesaj, Kanal, Alıcı”nın İngilizce karşılıklarının ilk harfleri) Modeli”dir. Model, kaynak, mesaj, kanal ve alıcı olmak üzere, dört temel unsurdan oluşmaktadır
20.Soru
İknanın gerçekleşmesi için gerekli 5 aşama hangisinde doğru sırada verilmiştir
Kabul- Dikkat- Anlama- Zihinde tutma- Eylem |
Anlama- Dikkat- Kabul- Zihinde tutma- Eylem |
Dikkat-Eylem- Anlama- Kabul- Zihinde tutma |
Dikkat- Anlama- Kabul- Zihinde tutma- Eylem |
Anlama- Kabul- Zihinde tutma- Eylem- Dikkat |
Araştırmacılar, iknanınşu beş aşama dahilinde gerçekleştiğini belirtmişlerdir.
-
Dikkat: Eğer ikna edilen kişi mesaj dikkatini çekmezse, ikna da olmaz.
-
Anlama: Eğer ikna edilen kişi mesajı anlamazsa, ikna da olmaz.
-
Kabul: Eğer ikna edilen kişi mesaja dikkat edip, mesajı anladıktan sonra onu reddederse, ikna edemeyeceklerdir.
-
Zihinde tutma: C¸oğu zaman, ikna edilen kişiler mesajı anlayıp, kabul ettikten ve eyleme geçmeden önce mesajı bir süre zihninde tutmalıdır. Bu nedenle, eyleme geçme zamanı gelene kadar mesaj saklanmalı ya da hatırlanmalıdır.
-
Eylem: Mesajdaki açık davranışsal değişim ya da eylem talebi kabul etme ve çekiciliğin saklanması ile uygun olmalıdır. Yale yaklaşımı, insanların iknacının kanıtıyla tutarlı olan mantıklı yollarda davrandıklarını varsaymaktadır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ