İlkçağ Felsefesi Ara 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Küçük Sokratik okulların kendi aralarında temel bir felsefe zemini oluşturamamalarının nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
Bilginin kaynağını farklı olarak kabul etmeleri. |
Bilgiyi aramada kullandıkları yöntemlerin farklı olması. |
Sokrates'in öğretilerinin dogmatik olmaması. |
Sokrates'in yazılı bir eser bırakmamış olması. |
Sokrates'in temel düşünceleri üzerine yogunlaşmamaları |
Küçük Sokratik okullar kendi aralarında da ortak bir felsefi düşünce zemini oluşturmayı başaramamışlardır. Bunun temel sebebi Sokrates’in öğretisinin dogma- tik bir karakter taşımamasıdır. Doğru yanıt C seçeneğidir.
2.Soru
Mitos ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Bilimsel düşünmede görülen nedensellik ilişkilerine bağlıdır |
Bir yaşama ve düşünme tarzıdır |
Dünyayı anlama biçimidir |
Evrendeki her şeyi kişileşmiş ve canlı olarak görür |
Yaşanılan evrene, doğaya, çevreye saygılı olmaktır |
Mythos (mitos), bir yaşama ve düşünme tarzı, dünyayı anlama biçimidir. Mitolojik düşünme elbette evren olayları, yani evrendeki durumlar, ögeler, dönüşüm ve değişimler arasında birtakım bağlar kurmak durumundadır. Fakat mitolojide bu bağlar genellikle çok gevşek biçimde kurulmuştur. Bu yüzden bilimsel düşünme biçiminde iyice alışmış olduğumuz sıkı nedensellik bağlarına mitolojik düşüncede rastlamak çok güçtür. Bu yüzden doğru cevap A'dır.
3.Soru
Sokrates’e göre nihai erek mutluluğa ulaşmaktır. Bunun için Sokrates aşağıdakilerden hangisini savunmaktadır?
Herkesin kabul ettiği bilgilere ulaşılması |
Sorgulayarak doğada gelişen olayların kontrol edilmesi |
Ruhun eğitilerek olgunlaşması |
Kişinin haz duyduğu eylemleri artırması |
Doğaüstü bir güçle duygusal bağ kurulması |
Sokratese göre bilginin nihaiyi hedefi mutluluktur. Bunun için ruhun eğitilmesi ve olgunlaştırılması gerekmektedir. Doğru cevap C'dir.
4.Soru
Aşağıdaki sözlerden hangisi Sokrates'e mal edilemez?
Bilgi erdemdir. |
Bildiğim tek şey hiçbir şey bilmediğimdir. |
Sorgulanmamış bir hayat yaşanmaya değer olmayan bir hayattır. |
Kendini bil |
Bilgi güçtür. |
Bilgi erdemdir; Bildiğim tek şey hiçbir şey bilmediğimdir; Sorgulanmamış bir hayat yaşanmaya değer olmayan bir hayattır; Kendini bil, sözleri Sokrates' aittir. Bilgi güçtür sözü ise Sokrates'e ait değildir.
Doğru Cevap E'dir.
5.Soru
İlkçağ doğa filozoflarından hangisi her şeyin sudan meydana geldiğini düşünmektedir?
Thales |
Empedokles |
Demokritos |
Leukippos |
Anaksagoras |
İlkçağ doğa filozoflarından bir kısmı, her şeyin tek bir öğeden meydana geldiğini düşünmektedir. Örneğin Thales bu öğenin su olduğu kanaatindedir.
6.Soru
Diyaloglarında, her şeyden önce, konuştuğu kişilere bilgisizliklerini göstermek isteyen filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Diyaloglarında, her şeyden önce, konuştuğu kişilere bilgisizliklerini göstermek isteyen filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Sokrates |
Platon |
Cicero |
Aristotales |
Descartes |
Sokrates, diyaloglarında, her şeyden önce, konuştuğu kişilere bilgisizliklerini göstermek ister. S¸öyle de söyleyebiliriz: Bir konuya dair konuşurken, Sokrates, muhatabının konu hakkındaki ha^lihazırda var olan bilgilerine dair şüpheler uyandırır. Bu bilgilerin doğruluğunu sorgulayıcı sorular sorar.
7.Soru
"Philosophos" kelimesindeki "philo" sözcüğü ne anlama gelmektedir?
Bilgi |
Sevgi |
Ahlak |
Düşünce |
İnanç |
Philo sözcüğü sevgi, sophos ise bilgelik anlamına gelmektedir.
8.Soru
Hangisi Elis-Eretria Okulu'nun kurucusudur?
Eukleides |
Sokrates |
Platon |
Phaidon |
Antisthenes |
Phaidon, Sokrates’in en çok sevdiği öğrencileri arasındadır. Sefil bir kölelik hayatından sonra Sokrates tarafından satın alınarak özgürlüğünü elde etmiş birisidir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Yunan dünyasının iki temel kişisinden biridir?
Sokrates |
Aristoteles |
Mitos |
Homeros |
Heraklitos |
Eski Yunan felsefesinin temel problemleri de bu mitolojik düşünmelerden ortaya çıkacaktır. Bu konuda Eski Yunan dünyasının iki temel kişisi vardır: Homeros ve Hesiodos. Homeros’un, aşağı yukarı MO¨ 800’lerde yaşadığı söylenir. Destanlarında, MO¨ 1200’lü, 1100’lü yılları anlatır. Bunlar, bir toplumun efka^rından çıkmış açıklama biçimleridir. Anlatılan öyküler, Eski Yunan dünyasının belkemiğini oluşturuyor. Homeros’un eserlerine yakından baktığımızda, bütün bu sorulara cevap verdiğini görürüz. Homeros belli bir anlamda Eski Yunan dilinin temsilcisidir.
10.Soru
- İnsan bilgisi ile tanrısal bilgi ayırımı.
- Doğada bir düzenlilik olduğu fikri.
- Kulaktan duyma bilgilerle doğrudan görmenin bilgisi arasında ayrım yapılması.
- Evrenin temel maddesinin ezelî ve ebedî olduğu fikri.
Yukarıdakilerin hangisi Hesiodos’un ve Homeros’un Eski Yunan felsefesine temel kabulleri sağlayan fikirlerindendir?
Yalnız I |
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
I, II, III ve IV |
Gerek Hesiodos’un gerekse Homeros’un fikirleri Eski Yunan felsefesine şu temel kabulleri sağlamıştır: 1. Homeros’un doğuştan erdem fikri. 2. Hesiodos’un kötümser tarih anlayışı. 3. İnsan bilgisi ile tanrısal bilgi ayırımı. 4. Doğada bir düzenlilik olduğu fikri. 5. Kulaktan duyma bilgilerle doğrudan görmenin bilgisi arasında ayrım yapılması. 6. Evrenin temel maddesinin ezelî ve ebedî olduğu fikri. 7. Bu maddenin belli bir zaman içinde, oluşum ve dönüşümlerle, kosmos hâline geldiği fikri. 8. Ana maddenin canlı olarak tasavvur edilmesi, böylece onun dönüşüm nedeninin ne olduğuna ilişkin sorunun belli bir biçimde cevaplanmasının sağlanması. 9. Başlangıçta var olduğu kabul edilen belirsiz, sınırsız, şekilsiz maddenin belirli, sınırlı, şekilli kosmos hâline dönüşmüş olduğu fikri. Bu bilgilerin ışığında doğru cevap “E” şıkkıdır.
11.Soru
Özelliğinde ikiyüzlülük ve kandırma olmasına rağmen, insanlara bilgeliği, tekniği ve insan olmayı öğreten tanrı aşağıdakilerden hangisidir?
Prometheus |
Eros |
Hades |
Poseidon |
Hermes |
Prometheus, pek çok kişi tarafından felsefe tarihinin piri olarak görülür. İdeal dünya ile reel dünyayı birbirinden ayırmıştır. Prometheus, insanlara bilgeliği, tekniği ve insan olmayı öğreten tanrıdır. Ama bu tanrının özelliğinde ikiyüzlülük ve kandırma yatar.
12.Soru
Miletos Okulu ile Pythagorasçılar arasındaki fark nedir?
Miletos okulu ''maddi neden''e Pythagorasçılar ''Formel neden'e yönelmişlerdir. |
Miletos okulu ''maddi neden''e Pythagorasçılar ''ruhani neden'e yönelmişlerdir. |
Miletos okulu ''kütlesel neden''e Pythagorasçılar ''Formel neden'e yönelmişlerdir. |
Miletos okulu ''maddi neden''e Pythagorasçılar ''İnformel neden'e yönelmişlerdir. |
Miletos okulu ''ruhani neden''e Pythagorasçılar ''Formel neden'e yönelmişlerdir. |
Miletos Okulu ile Pythagorasçılar arasındaki fark Miletos okulu ''maddi neden''e Pythagorasçılar ''Formel neden'e yönelmiş olmalarıdır. Doğru cevap A'dır.
13.Soru
İlkçağ felsefesinde yaygın bir kullanıma sahip olan akıl, zihin, bilinç gibi anlamlara gelmekte olan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
İlkçağ felsefesinde yaygın bir kullanıma sahip olan akıl, zihin, bilinç gibi anlamlara gelmekte olan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Teleoloji |
Nous |
Deizm |
Antropomorfizm |
Hylozoist |
Nous akıl, zihin, bilinç gibi anlamlara gelmektedir. Kavram ilkçağ felsefesinde yaygın bir kullanıma sahiptir. Aynı kavram vasıtasıyla gönderme yapılan “kurucu güç” söz gelimi Platon ve Plotinus’un düşüncesinde de yer almaktadır.
14.Soru
Destanlarında MÖ. 1200- 1100 yıllarını anlatan yunan dilinin belkemiği sayılabilecek ozan aşağıdakilerden hangisidir?
Homeros. |
Thales. |
Sokrat. |
Platon. |
Hesiodos. |
Homeros’un, aşağı yukarı MÖ 800’lerde yaşadığı söylenir. Destanlarında, MÖ 1200’lü, 1100’lü yılları
anlatır. Bunlar, bir toplumun efkârından çıkmış açıklama biçimleridir. Anlatılan öyküler, Eski Yunan dünyasının belkemiğini oluşturuyor. Homeros’un eserlerine yakından baktığımızda, bütün bu sorulara
cevap verdiğini görürüz. Homeros belli bir anlamda Eski Yunan dilinin temsilcisidir. Cevap A'dır.
15.Soru
Hangisi Küçük Sokratik Okullar ile ilgili söylenemez?
Sokrates'in dostları veya öğrencileri tarafından kurulmuşlardır. |
Kendi aralarında ortak bir felsefe düşünce zemini oluşturamamışlardır. |
Sokrates'in düşüncelerinin ayrıntıda kalan yönlerini benimsemişlerdir. |
En önemli ikisi Platon ve Aristoteles tarafından kurulmuştur. |
Küçük kelimesi okulların fiziki şartları ile ilgili bir anlam ifade etmemektedir. |
Platon ve Aristoteles tarafından kurulmuş olan Sokratik Okullar "Büyük Sokratik Okullar" olarak kabul edilmektedir.
16.Soru
Uzun süre gücünü ve etkinliğini korumuş olan Mitoloji hangi yüzyıllar arasında gücünü giderek yitirmiş ve çöküş sürecine girmiştir?
Uzun süre gücünü ve etkinliğini korumuş olan Mitoloji hangi yüzyıllar arasında gücünü giderek yitirmiş ve çöküş sürecine girmiştir?
MO¨ 10.-12 yy. arasında |
MO¨ 2.-5 yy. arasında |
MO¨ 8.-5 yy. arasında |
MO¨ 14.-17 yy. arasında |
MO¨ 20.-21 yy. arasında |
Her ne kadar mitolojik esaslı düşünme her düşünme gibi bize varlık, hayat, ahlak, doğa, ölüm, din gibi konularda cevaplar verse de, bunların cevapları mitolojiler için çok açıktır ve bu yanıtların sorgulanması da beklenmez. Bu özellikleriyle mitoloji uzun süre gücünü ve etkinliğini korumuşsa da MO¨ 8.-5. yüzyıllar arasında eski gücünü giderek yitirmiş, a^deta çöküş sürecine girmiştir. Bu yüzyıllarda mitolojinin artık insanları tatmin edecek bir düşünme çerçevesi kalmamıştır. Bunda Eski Yunan'da zengillik ölçütünün topraktan paraya dönüşmüş olmasıyla birlikte gelişen siyasi ve sosyal dönüşümlerin etkisi büyüktür.
17.Soru
Mitolojik düşüncede evren çıplak gözle bakıldığında ...... kısma ayrılmaktadır. Aşağıdakilerden hangisinde boşluklu yere gelecek olan olan sayı ve kısımlar doğru ve eksiksiz şekilde verilmiştir?
2-gökyüzü ve yeryüzü |
2-yeryüzü ve sular |
3-gökyüzü, yeryüzü ve hava |
3-gökyüzü, yeryüzü ve sular |
1-gökyüzü |
Evrenin yapısını çıplak gözle ba- kınca üç kısma ayırmaktadırlar: Gökyüzü, yeryüzü ve sular. Ancak gökyüzü ile yeryüzü arasında, bir hava olayı vardır. Yani sıradan, yalınkat bir insanın dikkatini çeken dört temel konu vardır. Gökyüzüne çıplak gözle bakınca, onu bir kubbe biçiminde görürüz.
18.Soru
Sokrates ile ilgili hangisi söylenebilir?
Ölümsüzlük hayali kurmuştur. |
Gençlerle konuşmaktan uzak durmuştur. |
Politikacılarla iyi ilişkileri olmuştur. |
Haz peşinde koşmuştur. |
Düşünceleri ve eylemleri arasında bir uyum var olmuştur. |
Sokrates hep Sokrates olarak kalmayı seçmiş ve kendisine sadık kalmıştır. Ölümü bile dingin ve korkusuzca karşılamıştır.
19.Soru
Her şeyin iç içe geçtiği ve kendisinden türediği başlangıçtaki sonsuz, sınırsız ve belirsiz ana-madde olarak adlandırılan "apeiron" hangi düşünür tarafından ortaya atılmıştır?
Thales |
Zenon |
Pythagoras |
Anaksimenes |
Anaksimandros |
Anaksimandros’a göre, her şeyin iç içe geçtiği ve kendisinden türediği başlangıçtaki bu kütle apeirondur. Apeiron sonsuz, sınırsız ve belirsiz bir ana-maddedir. Tüm var olanların kendisinden meydana geldiği apeiron, aynı zamanda var olan her şeyin tekrar kendisine döneceği şeydir. Zıtlıkları bir arada barındırması apeironu tüm var olanların kaynağı yaptığı gibi tüm yok olanların da gideceği yer yapar.
20.Soru
Pythagorasçılara göre herşeyin kendisinden meydana geldiği arkhe aşağıdakilerden hangisidir?
Kelimeler |
Sayılar |
İnsanlar |
Düşünceler |
Hisler |
Pythagorasçılar uyumlu seslerle sayısal oranlar arasındaki bağlantıdan hareketle, uyumu sağlaya-nın sayı olduğu ve bu nedenle evrendeki düzenin ardında yatan arkhenin de sayı olduğu görüşüne ulaşırlar. Doğru cevap B seçeneğidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ