İlkçağ Felsefesi Ara 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir Antik Yunan şairidir?
Apollonios |
Anaksimenes |
Homeros |
Severus |
Statius |
Antik Yunan şairi Homeros, belli bir anlamda Eski Yunan dilinin temsilcisidir. Doğru cevap C'dir.
2.Soru
Hangisi Miletos Okulu filozofları ve Pythagorasçı filozofların felsefeleri arasındaki farklardan birisi değildir?
Pythagorasçılar madde yerine formu ön plana çıkarırlar. |
Miletos Okulu düşüncesi mistik eğilimlere sahiptir. |
Pythagorasçılık bir yaşam tarzıdır. |
Miletos Okulu düşüncesi anlamak ve öğrenmek için bilgiyi arar. |
Pythagorasçı düşünce ahlaki bir eğitim okulu olarak görülebilir. |
Pythagorasçılar mistik eğilime sahiptirler.
3.Soru
Felsefenin başlangıçları bakımından önem taşıyan Batı Anadolu’nun İzmir’le Gökova körfezi arasında kalan kıyı bölgesinin antik adı nedir?
Felsefenin başlangıçları bakımından önem taşıyan Batı Anadolu’nun İzmir’le Gökova körfezi arasında kalan kıyı bölgesinin antik adı nedir?
Likya |
İyonya |
Lidya |
Yunanistan |
Ege |
Antik adıyla İonya bölgesi, yani Batı Anadolu’nun İzmir’le Gökova körfezi arasında ka- lan kıyı bölgesi felsefenin başlangıçları bakımından özel bir önem taşır.
4.Soru
Megara okulunun kurucusu aşağıdakilerden hangisidir?
Megara okulunun kurucusu aşağıdakilerden hangisidir?
Platon |
Ksenophon |
Sokrates |
Descartes |
Eukleides |
Megara okulunun kurucusu Eukleides’tir. MO¨ 450-374 tarihleri arasında yaşayan Eukleides Megaralıdır. Okul adını Eukleides’in Megaralı oluşundan almaktadır. Rivayet edilir ki, Sokrates baldıran zehri içirilmek suretiyle idam edildiğinde Eukleides de oradadır.
5.Soru
Hangisi Empedokles'in fikirleri doğrultusunda söylenebilir?
Empedokles mistik bir düşünceye sahiptir. |
Empedokles teleolojik açıklama biçimini benimsemiştir. |
Empedokles nous kavramını ortaya atmıştır. |
Arkhe'nin canlı olduğunu ileri sürmüştür. |
Kozmosun rasyonel bir ilkeye dayandığını düşünmüştür. |
B, C ve E şıkları Anaksagoras ile ilgilidirler. D şıkkı ise monist düşünürlerle ilgilidir.
6.Soru
Hangi kavram sofistlerin din anlayışı için kullanılabilir?
Teizm |
Deizm |
Agnostisizm |
Determinizm |
Panteizm |
Protagoras’ın tanrıların varlığı hakkındaki şüpheciliği de hatırlanacak olursa, sofistlerin din anlayışının agnostisizm ve ateizm arasında gidip geldiği iddia edilebilir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Antik Yunan dünyasındaki khaos-eros inanışlarıyla ilişkilendirilebilir?
Homeros |
Anaksimandros |
Thales |
Anaksimenes |
Hesiodos |
Hesiodos’ta ise temel madde, khaostur ve hareket etme görevi erosa yüklenir. Homeros, sudan kosmosa geçişi anlatamıyor ama bize evrenin yapılışını bildiriyor. Bu bilgiler ışığında doğru cevap “E” şıkkıdır.
8.Soru
Hangisi Hesiodos için söylenemez?
Düşüncesinde tarih bilinci görülür. |
Evrenin khaostan meydana geldiğini düşünmüştür. |
Anlayışını soylulara göre şekillendirmiştir. |
İnsanı Kronos adlı bir soyun yaratmış olduğunu öne sürmüştür. |
Yunan didaktik şiirinin babası olarak kabul edilir. |
C şıkkı Homeros ile ilişkilendirilebilir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi meşhur sofistler arasında yer almaz?
Prodikos |
Descartes |
Protagoras |
Thrasymachus |
Gorgias |
Sorunun doğru yanıtı B şıkkıdır. B şıkkındaki Descartes kitapta belirtilen meşhur sofistler arasında yer almamaktadır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, mitolojik düşüncenin ana hatlarından değildir?
O, irade üzerinde iş göreceği malzeme olarak değerlendirilir. |
Evrendeki her şeyi kişileşmiş ve canlı olarak görürler. |
İnsanlara evrenle, toplumla ilgili teorik çözümler önerir. |
Aklın, çözümsüzlüklerde oluşabilecek çıkmazlarını engeller. |
İçinde yaşanılan evrene, doğaya, çevreye saygılı olmaktır. |
Mitolojik düşünmede tabiatla konuşulur, diyalog kurulur, ona saygı duyulur. Modern düşünmede ‘ben-sen bağı’ yoktur, ‘ben-o bağı’ vardır. O, cansız olarak görülür ve benim irademin üzerinde iş göreceği malzeme olarak değerlendirilir.
Evrendeki her şeyi kişileşmiş ve canlı olarak görürler. Mitoslar, evrendeki her şeyi kişileşmiş ve canlı olarak görürler. Onların gözünde evrendeki her şey, her obje ya da varlık bir “sen”dir. Mitolojik düşünmede ögeler arasında kurulan bağ bir “ben” ve “sen” bağına indirgenebilir. Bu bağ, birbirini bağlayan iki varlıktır. Mitoslar, o mitoslara inanan insan bireylerine ve topluluklarına evrenle, insanla, toplumla ilgili birtakım teorik çözümler önerir. Mitolojik düşünme, köken sorunlarına, yani evrenin, insanın, canlılığın kökenleri sorununa da birtakım çözümler sunmuştur. Bu yönüyle mitolojik düşünme, insan aklının, çözümsüzlüklerden dolayı oluşabilecek çıkmazlarını engeller. Mitolojik düşünmenin özü, içinde yaşanılan evrene, doğaya, çevreye saygılı olmaktır. Bu da her şeyden önce, bu evrenin dayandığı kuralları bilmeye ve onlara saygı duymaya dayanır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi "canlı-maddecilik" anlamına gelmektedir?
Hylozoizm |
Mohizm |
Eudaimonizm |
Ampirizm |
Deizm |
Hylozoizm, Yunanca hyle (madde) ve zoon (canlı) kavramlarından türemekte olup “canlı-maddecilik” anlamına gelmektedir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi pluralizmin temsilcilerinden değildir?
Empedokles |
Anaksagoras |
Leukippos |
Demokritos |
Thales |
Empedokles, Anaksagoras, Demokritos ve Leukippos plüralist dönemin başlıca temsilcileridir.
13.Soru
Empedokles'e göre evrendeki maddi gerçekliği mümkün hale getiren iki etkin neden aşağıdaki seçeneklerden hangisinde yer almaktadır?
Sevgi ve nefret |
Korku ve heyecan |
Mutluluk ve hüzün |
Sevinç ve üzüntü |
Endişe ve umut |
Empedokles’e göre bu sorunun cevabını verebilmek için evrendeki maddî gerçekliği mümkün hale getiren iki etkin nedene müracaat etmek gerekmektedir: Sevgi (ya da Sempati) ve Nefret (ya da Antipati). Bu kapsamda doğru seçenek A seçeneğidir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi plüralist dönemin başlıca temsilcilerinden biri değildir?
Leukippos |
Demokritos |
Anaksagoras |
Epiktetos |
Empedokles |
Empedokles, Anaksagoras, Demokritos ve Leukippos plüralist dönemin başlıca temsilcileridir.
15.Soru
ilkçağda genellikle şairleri ve filozofları tanımlamak için kullanılmış olan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
ilkçağda genellikle şairleri ve filozofları tanımlamak için kullanılmış olan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Sofist |
Hedonizm |
Plüralist |
Kontemplatif |
Teleoloji |
Sofist kavramı ilkçağda genellikle şairleri ve fi- lozofları tanımlamak için kullanılmıştır. Felsefe tarihinde ise milattan önce beşinci yüzyılda yaşamış bir düşünürler grubunu tanımlamak üzere kullanılmaktadır (Von Aster, 2015, s. 100). Sofist kavramı, Yunanca sophistai kavramından türemiştir ve bilgelik öğreten kişi anlamına gelmektedir (Störig, 2015, s. 198). Bu açıdan bakıldığında, sofistliğin olumlu bir duruma işaret ettiği düşünülebilir.
16.Soru
Sokrates'in bilgi anlayışıyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğru değildir?
Herkes için geçerli olan bir bilgi mevcut değildir. |
Bilgiye ulaşmanın ilk yolunu bilgisizlik bilinci olarak kabul eder. |
Gerçek bilgiye ulaşmak için diyaloğu esas alır. |
Bilgi edinmesinin temel yönteminin kuşku ya da kararsızlığa dayalıdır. |
Onun için doğru bilgi edinme süreci çürütücüdür. |
“İnsan her şeyin ölçüsüdür.” Her şeyin ölçüsünün insan olması demek, herkes için geçerliliği olan genel bir hakikatin mevcut olmaması demektir. Sokrates için ise böylesi bir yaklaşım tehlikelidir. İnsanlar arasında düşünce farklılıkları olduğunu reddetmez Sokrates. Doğru yanıt A seçeneğidir.
17.Soru
"Doğa Üzerine" isimli eserinde evrenin oluşumunu ayrıntılı bir şekilde tasvir eden düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Thales |
Anaksagoras |
Demokritos |
Empedokles |
Leukippos |
Anaksagoras Doğa Üzerine adlı eserinde, evrenin oluşumunu ayrıntılı bir şekilde tasvir etmektedir. Buna göre, başlangıçta unsurların birbirine geçmiş halde bulunması dolayısıyla evren kaos durumundadır. Sonra bu unsurların bir araya gelmesiyle kaotik durumdan çıkıp kozmosa dönüşmüştür.
18.Soru
İlkçağ doğa filozoflarından bir kısmı, her şeyin nasıl meydana geldiğini düşünmektedir?
İlkçağ doğa filozoflarından bir kısmı, her şeyin nasıl meydana geldiğini düşünmektedir?
Tek bi öğeden |
Birden çok şeyden |
Tanrı tarafından |
Başlangıç tarafından |
Doğal olarak |
İlkçağ doğa filozoflarından bir kısmı, her şeyin tek bir öğeden meydana geldiğini düşünmektedir. O¨rneğin Thales bu öğenin su olduğu kanaatindedir. S¸eyleri meydana getiren öğenin tek olduğunu düşünen filozoflar “monizm” fikrinin takipçisidirler.
19.Soru
Megara okulunun kurucusu aşağıdakilerden hangisidir?
Aeschines |
Sokrates |
Eukleides |
Ksenophon |
Aristippos |
Megara okulunun kurucusu Eukleides’tir. MO¨ 450-374 tarihleri arasında yaşayan Eukleides Megaralıdır. Okul adını Eukleides’in Megaralı oluşundan almaktadır. Doğru cevap C'dir.
20.Soru
Felsefede madde yerine formu, nitelik yerine niceliği, fizik yerine matematiği ön plana çıkaran yaklaşım aşağıdakilerden hangisidir?
Miletos Okulu |
Pythagorasçı felsefe |
Elea Okulu |
Logos öğretisi |
Ruh öğretisi |
Pythagorasçı felsefede madde yerine form, nitelik yerine nicelik, fizik yerine de matematik ön plana çıkmıştır. Buna göre, Pythagorasçılar bir şeyin kendisinden doğduğu ana-maddenin bilinmesiyle değil, şeyin maddi yapısının, yerine getirdiği işlevinin, yöneldiği amacının araştırılarak bilinebileceğini ileri sürerler.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ