İlkçağ Felsefesi Final 13. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Platon, asker sınıfından birilerinin, uygun özellikler taşımak ve
belirli eğitimlerden geçmek kaydıyla, kaç yaşından
sonra yönetici sınıfına geçebileceğini söyler?
20 |
25 |
30 |
35 |
40 |
Platon, örneğin asker
sınıfından birilerinin, uygun özellikler taşımak ve
belirli eğitimlerden geçmek kaydıyla, otuz yaşından
sonra yönetici sınıfına geçebileceğini (hatta geçmesi
gerektiğini) söyler (Ritter, 1933, s.324-325).
2.Soru
Ruhun ölümsüz olduğu ve bir bedenden başka bir bedene geçtiği düşüncesini Pythagoras ortaya atmıştır. Platon bu düşünceyi daha ileri götürerek fikirler geliştirmiştir. Aşağıdakilerden hangisi bu fikirlerden biri değildir?
Kimlik |
Hayatta kalma |
Yok olma |
Dirilme |
Ruhun bedenden ayrılması |
Ruhun ölümsüz olduğu ve bir bedenden başka bir bedene geçtiği düşüncesini Pythagoras ortaya atmıştır. Platon bu düşünceyi daha ileri götürmüş ve kimlik, hayatta kalma, dirilme ve ruhun bedenden ayrılması fikirlerini geliştirmiştir. Hatta Platon’a göre ruh, bir bedenden ayrıldıktan sonra insan bedenlerine yerleşebileceği gibi, insan harici bedenlere de yerleşebilir.
3.Soru
Ruhun ölümsüz olduğu ve bir bedenden başka bir bedene geçtiği düşüncesini hangi filozof ortaya atmıştır?
Aristoteles |
Platon |
Pythagoras |
Freud |
Lacan |
Ruhun ölümsüz olduğu ve bir bedenden başka bir bedene geçtiği düşüncesini Pythagoras ortaya atmıştır.
4.Soru
Plotinus'a göre güzellik nesnenin özünden kaynaklansaydı aşağıdakilerden hangisi olmazdı?
Nesne |
Aşk |
Düşünce |
Çirkinleşme |
Kıskançlık |
Güzellik nesnenin özünden kaynaklanıyor olsaydı onda hiçbir zaman çirkinleşme temayülünün bulunmaması gerekirdi.
5.Soru
Aristoteles’in ahlak üzerine yazdığı kitaplarının ikisinin başlığı aşağıdakilerden hamgisidir?
Aristoteles’in ahlak üzerine yazdığı kitaplarının ikisinin başlığı aşağıdakilerden hamgisidir?
Eudaimonia |
Ethika |
Terapötik |
Dramatik |
Didaktik |
Aristoteles’in ahlak üzerine yazdığı kitaplarının ikisi ‘ethika’ başlığını taşımaktadır. Türkçede de ahlaki konulara atfen kullanılan etik kelimesi kökeninde karaktere dair meseleleri işaret eder.
6.Soru
I. Dünya üzerinde iyi olduğu söylenebilecek tek şey erdem, kötü olduğu iddia edilebilecek tek şey ise acıdır.
II. Bütün canlı varlıkların eylemlerinin başlıca motivasyon kaynağı içgüdüleridir.
III. Entelektüel hazlar bedensel hazlara tercih edilmelidir.
Epiküros'un hazcılığına göre yukarıda verilen yargılardan hangisi veya hangileri doğrudur?
I, II, III |
I, II |
Yalnız II |
Yalnız III |
I, III |
Epiküros'a göre dünya üzerinde iyi olduğu söylenebilecek tek şey haz, kötü olduğu iddia edilebilecek tek şey ise acıdır. Bütün canlı varlıkların eylemlerinin başlıca motivasyon kaynağı hazdır.
Epiküros bedensel hazlarla entelektüel hazlar arasında bir ayırım yapmakta ve bunlardan ikincisini tercih etmektedir. Doğru yanıt D seçeneğidir.
7.Soru
Stoacıların ahlak anlayışı ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
Ahlakın amacı mutluluktur |
Haz ahlakın amacıdır |
Ahlak akla uygun bir yaşamdır |
Bir eylemi ahlaki yapan şey, o eylemin dayandığı düşüncedir |
İnsanın başlıca göre nefis mücadelesi yürütmektir |
A, C, D ve E seçenekleri stoacıların ahlak anlayışını ifade etmektedir. Stoacıların hazza karşı olumsuz bir tutumu vardır. Onlar hazzın gerçekliğini inkar etmemekle birlikte, hazzı ahlakın amacı olarak görmezler. Doğru cevap B'dir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Teleoloji kelimesinin türetildiği Yunanca ‘telos’ kelimesinin anlamlarıdır?
Amaç, gaye |
Hedef, mesafe |
Umut, istek |
İstek, talep |
Amaç, niyet |
Teleoloji kelimesi ‘amaç, gaye’ gibi anlamları olan Yunanca ‘telos’ kelimesinden türetilmiştir.
9.Soru
Plotinus’un Estetik Anlayışına göre aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Nesnenin güzelliği veya çirkinliği bizim ona duyduğumuz yakınlıktan bağımsızdır. |
Bir nesneye kendimizi yakın bulmamız ondan farklı bir düzleme ait olduğumuz içindir. |
Nesne güzel ideasını yansıtırsa, ondan pay almışsa güzeldir ve bizi kendine çeker. |
Nesnedeki güzellik bizi görünüşler evrenine yaklaştırır. |
Nesneye atfedilen değer temsil kabiliyeti ile ters orantılıdır. |
Plotinus’a göre de nesnenin güzelliği veya çirkinliği bizim ona duyduğumuz yakınlıkla alakalıdır. Bir nesneye kendimizi yakın bulmamız onunla aynı düzleme ait olduğumuz içindir. Nesne güzel ideasını yansıtırsa, ondan pay almışsa güzeldir ve bizi kendine çeker. Nesnedeki güzellik bizi idealar evrenine yaklaştırır. Bu, nesnenin maddî bir unsur olarak hiçbir değerinin olmadığı anlamına gelmektedir. Ona atfedilen değer temsil kabiliyeti ile doğru orantılıdır.
10.Soru
'Enneadlar' aşağıdakilerden hangisiyle ilşkilidir?
Plotinus. |
Porphyry. |
İmam Gazali. |
Farabi. |
Negatif Teoloji. |
Plotinus. Cevap A'dır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Aristoteles’in siyasi görüşleri arasında yer almaz?
İnsan sosyal bir varlıktır ve yalnız yaşayamaz. |
İnsan yaşamının bir amacı olduğu gibi toplum yaşamının da bir amacı vardır. |
Aile hayatı da fert ve toplum hayatı gibi doğal bir yapıdır. |
Şehir köy toplumunun bir ileri biçimi, imparatorluk da şehir devletinin bir ileri biçimidir. |
Şehir devleti için yurttaşların sayısının bir sınırı olmalıdır. |
Şehir köy toplumunun bir ileri biçimi, imparatorluk da şehir devletinin bir ileri biçimidir.
12.Soru
Plotinus'a göre Tanrı'yı bilmek hangi yolla olmaktadır.
Duyular yoluyla |
Akıl yoluyla |
Vecd yoluyla |
İnsanın kendi ruhu aracılığıyla |
Gözlemle |
Plotinus'a göre Tanrı'yı bilmek vecd yoluyla olmaktadır. Doğru cevap C'dir.
13.Soru
Aristoteles Atina'da 19 yıl boyunca kimin talebesi olmuştur?
Aristoteles Atina'da 19 yıl boyunca kimin talebesi olmuştur?
Konfüçyüs |
Platon |
Sokrates |
Diogenes |
Thomas Aquinas |
Aristoteles MÖ 367’de Aristoteles Atina’ya gelerek Platon’un Akademi’sine katıldı ve Platon’un ölümüne dek -19 yıl- burada kaldı. Diogenes Laertius’un aktardığına göre Platon’un en özgün talebesi olan Aristoteles şüphesiz Akademi’deki yılları boyunca Platonizm’in temel prensiplerini kabul etmiş bir talebeydi ve erken dönem eserlerinde gerek seçtiği konuları ve gerekse üslubu bakımından Platon’un etkisi altındaydı.
14.Soru
Stoacılık okulunun kurucusu aşağıdakilerden hangisidir?
Genç Zenon |
Kıbrıslı Zenon |
Sidonlu Zenon |
Tarsuslu Zenon |
İskenderiyeli Zenon |
Stoacılık Kıbrıslı Zenon (MÖ 334-262) tarafından kurulan okula verilmiş bir isimdir. Felsefe tarihinde Zenon adlı çok sayıda filozof vardır. Bunlardan özellikle ikisi oldukça meşhurdur. İlki paradoksları ile tanınan Elealı Zenon’dur. Stoa ekolünün kurucusu olan Zenon’a, Parmenides’in öğrencisi olan Zenon ile karıştırılmaması için, Kıbrıs’ın Kition kentinde doğmuş olması münasebetiyle “Kıbrıslı” önadı verilmiştir.
15.Soru
Evrendeki tek gerçekliğin madde olduğunu savunan düşünce aşağıdakilerden hangisidir?
İdealizm. |
Materyalizm. |
Negatif Hazcılık. |
Şüphecilik. |
Panteizm. |
Materyalizm. Cevap B'dir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Yahudiliğin özelliklerinden biri değildir ?
Kendi içine kapalı bir yapıya sahiptir |
Evrensellik iddiası yoktur |
Irk temelli bir dindir |
İlk monoteist (tek tanrıcı) din Yahudiliktir |
Teslis inancı yaygındır |
Teslis inancı Yahudiliğin özelliklerinden biri değildir.
17.Soru
Kozmik-döngü fikrine göre hangisi doğrudur?
Tanrı evrenin üstünde bir varlıktır. |
Evrenin sürekli değişen bir döngüsü vardır. |
Kozmik-döngüde her varlık kendi kaderini tayin eder. |
Evren her defasında kendisini var edene döner. |
Evrende tek bir kozmik-döngü hüküm sürer. |
Kozmik-döngü, Stoa düsüncesinin ayırt edici fikirlerinden biri olup evrenin yaratıcı bir ateş olan Tanrı’dan geldiği ve her defasında ona geri döndüğü inancını temsil etmektedir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Stoacılar'a göre felsefenin merkezidir?
Ahlak |
Fizik |
Mantık |
Din |
Matematik |
Stoacılar mantık, fizik ve ahlak adıyla üçe ayırdıkları felsefenin merkezini ahlak olarak belirlemektedirler. Diğer iki alan ancak ahlaka giriş olarak bir anlama sahiptir. Doğru yanıt A seçeneğidir.
19.Soru
Platon'un insan ruhunun belirli bedenlerde var olmasının öncesinde ve o bedenler yok olduktan sonra da varlığını koruduğunu anlattığı mitolojik anlatılara, aşağıdaki eserlerden hangisinde yer vermiştir?
Politicus |
Sofist |
Parmenides |
Charmides |
Gorgias |
Platon’un Gorgias, Phaedo, Devlet ve Phaedrus eserlerinde bahsettiği mitolojik anlatılara bakıldığında, insan ruhunun belirli bedenlerde var olmasının öncesinde ve o bedenler yok olduktan sonra da varlığını koruduğunu görüyoruz. Dolayısıyla Platon’un ruh ile ilgili düşüncesinde örtülü bir şekilde şu varsayım hâkimdir: Ruhun belirli bir zamanda belirli bir bedende yerleşik olması, onun bu bedenden önce ve sonra da var olmayı sürdürdüğünü düşünmemize engel olmamalıdır.
20.Soru
Platon’a göre ruh, her ne kadar bütüncül bir şekilde görünüyorsa da, parçalı bir yapıya sahiptir. Başka bir deyişle, işleyiş itibariyle bakıldığında ruhun kendi içerisinde parçalardan oluştuğu görülecektir. Bu parçalar Platon’a göre üç tanedir. Aşağıdakilerden hangisinde bu üç parça doğru verilmiştir?
Sağduyu (reason), öz (spirit) ve iştah (appetite) |
Anlak (understanding), öz (spirit) ve iştah (appetite) |
Sağduyu (reason), haz (pleasure) ve iştah (appetite) |
Sağduyu (reason), töz (susbstance) ve iştah (appetite) |
Töz (susbstance), öz (spirit), ve haz (pleasure) |
Platon’a göre ruh, her ne kadar bütüncül bir şekilde görünüyorsa da, parçalı bir yapıya sahiptir. Başka bir deyişle, işleyiş itibariyle bakıldığında ruhun kendi içerisinde parçalardan oluştuğu görülecektir. Bu parçalar Platon’a göre üç tanedir: Sağduyu (reason), öz (spirit) ve iştah (appetite). Doğru Cevap A'dır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ