İlkçağ Felsefesi Final 14. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Plotinus’un estetik anlayışına göre ruhun güzel yapan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Ahlak |
Bilgi |
Erdem |
Nous |
Tanrı |
Çirkin ruh, kendisini maddeye kaptırmış, tiksinti duyduğumuz ruhtur. Ruhu güzel yapan, cisimden uzak durması; akla, ruhsal olana yönelmesidir, erdemlerdir. Cisim güzel ideasından pay almak suretiyle güzelleşirken ruh kendisini maddeden arındırmak suretiyle güzel olmaktadır.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Pyrrhoncuları tanımlarken kullanılabilecek yanlış bir ifadedir?
Görünüş ve gerçeklik arasında ayrım yaparlar. |
Mutlu olmak için yargıdan kaçınmak gerektiğini düşünürler. |
Her şeyden mutlak anlamda şüphe ederler. |
Epokheyi hem epistemolojik hem ahlaki bir ilke olarak görürler. |
Mutlak tasdikten olduğu kadar mutlak inkârdan da kaçınırlar. |
Her şeyden mutlak anlamda şüphe ederler.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Platon'un eserleri arasında yer almaz?
Crito |
Charmides |
Euthyphro |
Hippias I |
Poetika |
Poetika Aristoteles'in eseridir. Doğru cevap E'dir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangi kavram eylemlerin nihai^ amacının haz duymak olduğunu belirtmektedir?
Euthyphro |
Hedonizm |
İdea |
Düalizm |
Platonik |
Platon’un ahla^k anlayışını ortaya koymak için söz edilmesi gereken bir başka kavram “hedonizm” ve onunla ilişki içerisinde olan “mutluluk” kavramlarıdır. O¨ncelikle hedonizm kavramının genel kabul görmüş anlamını ortaya koyalım. Hedonizm, eylemlerin nihai^ amacının haz duymak olduğunu söyler. Bu haz, doğrudan eylemin kendisinden kaynaklanabileceği gibi, eylemle birlikte belirli bir amaca ulaşma neticesinde de ha^sıl olabilir (Pro- udfoot ve Lacey, 2010, s. 163). Philebus adlı diyalogunda Platon, Sokrates karakteri aracılığıyla şu düşünceyi savunur:
5.Soru
Şıklardan hangisi Aristoteles’in Platon’dan ayrıldığı konulardan biridir?
Ruhun ölümsüzlüğüne inanmak |
Bazı eserleri diyalog yöntemiyle yazmak |
Felsefesinde ahlak düşüncesine önemli yer vermek |
Ruhun varlığına inanmak |
Eğitim kurumu tesis etmek |
Platon ve ondan önceki Sokrates’in ruhu ölümsüz olarak gören düşüncelerine karşı Aristoteles ruhu bedene hayatiyet sağlayan bir form olarak tasvir etmiş ve bedenin ölümüyle birlikte ruhun ortadan kalktığını söylemiştir.
6.Soru
Mitolojik düşünceye sahip biri aşağıdaki sorulardan hangisini sorabilir?
Varlık nedir? |
Hayatın anlamı nedir? |
Ölüm nedir? |
Yaşam nedir? |
Bu dünya nasıl meydana geldi? |
Mitolojik düşünme, her şeyden önce insanın, “Neredeyim? Evren nedir? Bu dünya nasıl meydana geldi?” gibi sorularına cevap verir. Mito- lojik düşünme, köken sorunlarına, yani evrenin, insanın, canlılığın kökenleri sorununa da birtakım çözümler sunmuştur.
Mitolojide de düşünme dediğimiz etkinlik rol oynasa da bu temel sorularla ilgili olarak mitoloji “Varlık nedir? Hayatın anlamı nedir? Ölüm nedir?” diye sormaz. Bunların cevapları mitolojiler için çok açıktır ve bu yanıtların sorgulanması da beklenmez.
7.Soru
Platon felsefesinde “tanrı” benzeri varlığın adı nedir?
Politicus |
Nomoi |
Mimesis |
Demiurgos |
Timaeus |
Demiurgos, Platon felsefesinde “tanrı” benzeri bir valıktır. Doğru cevap D'dir.
8.Soru
Önerme ifadelerinin sonunda yer alan ve hüküm belirten “… dir/dır” koşacına ne ad verilir?
Edilgi |
Görelik |
Nicelik |
Töz |
Kopula |
Her önermede bir süje (özne) ve bir yüklem vardır. Önerme süje ile yüklem arasındaki
bir bağı ifade ettiği için bu bağı oluşturacak bir unsura ihtiyaç vardır. Bu bağa “kopula” (bağ) adı verilmektedir. Kopula diye tabir edilen şey Türkçe ifadelerin sonunda yer alan ve hüküm belirten “… dir/dır” koşacıdır.
9.Soru
Aristoteles'i diğer ilk çağ filozoflarından ayıran özellik nedir?
Görkemli felsefi sistem |
Çeşitli bilim dallarının gelişimine sağladığı katkılar |
Platonizm’in temel prensiplerini kabul etmesi |
İslam filozoflarının Aristoteles'e ilk öğretmen unvanını layık görmesi |
Batı felsefesinin temellerini döşeyen sistem sahibi olması |
Aristoteles, aralarında biyolojinin de bulunduğu çeşitli bilim dallarının gelişimine sağladığı katkılar dolayısıyla da fevkalade önemli bir düşünürdür. Aristoteles,
engin merakı ve bilgi edinmeyi insan yaşamının gayesi sayan ahlaki tutumu ile felsefe tarihinin vazgeçilmez düşünürlerinden biridir.
10.Soru
"Aşık olduğumuz insanı gördüğümüzde heyecanlanırız. Heyecan anında vücudumuzda adrenalin salgılanır. Böylece ruh halimizdeki bir değişiklik (heyecanlanma), bedenimiz üzerinde bir değişikliğe (kandaki adrenalin miktarında artışa) yol açmış olur." Bu örnekten hareketle, Platonun ruh anlayışına göre aşağıdaki çıkarımlardan hangileri yapılabilir? I. Ruh bedenden mahiyet olarak farklıdır. II. Ruh bağımsız bir varlıktır. III. Ruh, bedeni etkisi altına alabilmektedir. IV. Ruhla beden arasındaki ilişki tek yönlü değildir.
I ve II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
Hepsi |
Platon düşüncesinde ruhun bedenden mahiyet itibariyle farklı, bağımsız bir varlık olmakla kalmayıp, bedeni etkisi altına alabilen bir varlık olduğu iddiası ortaya çıkmaktadır. Ruhla beden arasındaki ilişki tek yönlü değildir: Beden ruhu etkilediği kadar ruh da bedeni etkiler. Tüm öncüller doğru olduğundan cevap E'dir.
11.Soru
Aristoteles’in şiir ve genel olarak şimdilerde edebiyat dediğimiz saha üzerine yazdığı ve bugün sadece yarısı mevcut olan kitabı hangisidir?
Politika |
Ethika |
Nikomakhos’a Etik |
Poetika |
De Anima (Ruh Üzerine) |
Aristoteles’in şiir ve genel olarak şimdilerde edebiyat dediğimiz saha üzerine yazdığı Poetika’sı bugün sadece yarısı mevcut olan kısa bir kitaptır.
12.Soru
Timaeus adlı diyalogunda, Tanrı’yı bilmek mümkün olsa da O’nun hakkında bilgi aktarımında bulunmanın imkânsızlığından bahseden ünlü filozof kimdir?
Platon |
Aristoteles |
Plotinus |
Heraklitos |
Epikür |
Platon, Timaeus adlı diyalogunda, Tanrı’yı bilmek mümkün olsa da O’nun hakkında bilgi aktarımında bulunmanın imkânsızlığından bahsetmektedir. Doğru cevap A'dır.
13.Soru
Aşağıdaki ekollerden hangisi Stoacı felsefenin biçimlenmesi üzerinde etkili olmamıştır?
Herakleitos |
Sokrates |
Kinik Düşüncesi |
Demokritos |
Epiküros |
Herakleitos, Demokritos, Sokrates ve Sokratesçi bir ekol olan Kinik düşüncesi Stoacı öğretinin gelişimi bakımından birer kaynak işlevi görmüştür. Diğer bir taraftan Helenistik felsefenin ikinci büyük düşünce ekolü Epiküros tarafından geliştirilen fikirlere dayanmaktadır. Doğru cevap E'dir.
14.Soru
Modern Aristotales'in çalışmalarının temelini oluşturan külliyat aşağıdakilerden hangisidir?
Organon |
De Caelo |
Parva Naturalia |
Corpus Aristotelicum |
Poetica |
Aristoteles’e atfedilen eserlerin tamamının ona ait olup olmadığı, metinlerin özgün yapılarını koruyup korumadıkları gibi meseleler tartışılmakla birlikte genel olarak modern Aristoteles çalışmalarının temelini oluşturan külliyat Immanuel Bekker’in derlediği Corpus Aristotelicum’dur.
15.Soru
Stoacılığın kurucusu olan Zenon nerelidir?
Antakya |
Kıbrıs |
Atina |
Efes |
Milet |
Stoacılık Kıbrıslı Zenon (MÖ 334-262) tarafından kurulan okula verilmiş bir isimdir.
Doğru cevap B seçeneğidir.
16.Soru
Tarihteki ilk üniversite olarak kabul edilen üniversite hangisidir?
Çağ |
Mektep |
Akademi |
Dersane |
Yüzyıl |
Platon’un Akademi’si, tarihteki ilk üniversite olarak kabul edilir. Doğru cevap C'dir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Yeni-Platonculuk hakkında verilmiş doğru bir bilgi değildir?
Felsefî olduğu kadar dinî bir yapıya sahiptir. |
Hristiyanlığa karşı bir rakiptir. |
Materyalist bir yaklaşıma sahiptir. |
Öncüsü Platon'dur. |
Yeni-Eatunculuk veya Neo-Platonizm olarak da bilinir. |
- Yeni-Platonculuk felsefî olduğu kadar dinî bir yapıya sahiptir.
- Yeni-Platonculuk hızlı bir şekilde yayılan Hıristiyanlığa karşı verilmiş dinî ve felsefî bir cevaptır.
- Yeni-Platonculuk anti-materyalist (madde karşıtı) bir yaklaşıma sahiptir.
- Platon’un düşüncelerinden etkilenmiştir.
- Yeni-Eatunculuk veya Neo-Platonizm gibi isimlerle de anılmaktadır.
18.Soru
İlk sofist kimdir?
Protagoras |
Gorgias |
Prodikos |
Antiphon |
Thrasymachus |
lk sofist yaklaşık olarak milattan önce 490 ile 420 yılları arasında yaşamış olan Protagoras’tır.
19.Soru
Plotinus’un bilgi anlayışına göre Tanrı için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Tanrı’yı evrendeki herhangi bir nesne gibi bilmek imkânsızdır |
Mistik bir tecrübe vasıtasıyla bilmek mümkün değildir |
O’nun hiçbir niteliği yoktur |
Tanrı varlığın ötesindedir |
Kendisi niteliksiz olmakla birlikte her şeye kaynaklık teşkil eder |
İnsan ruhu varlık hiyerarşisinde merkezi öneme sahip evren ruhunun bir parçasıdır. Dolayısıyla onu bilmek insan açısından ancak kendi ruhu aracılığıyla mümkündür. Onun Tanrı’yı bilmesi ise, vecd yolu ile olmaktadır. Tanrı’yı evrendeki herhangi bir nesne gibi bilmek imkânsızdır. Çünkü Tanrı varlığın ötesindedir. O’nun hiçbir niteliği yoktur. Kendisi niteliksiz olmakla birlikte her şeye kaynaklık teşkil eden Bir’in klasik bilgi vasıtalarıyla bilinmesi bu bakımdan mümkün değildir. Onu, doğasına uygun düşecek şekilde, ancak mistik bir tecrübe vasıtasıyla bilmek mümkündür. Bilgi araçları da tıpkı varlık mertebeleri gibi belirli bir hiyerarşi içerisinde yükselmekte ve Tanrı hakkındaki bilgi ile sonlanmaktadır.
20.Soru
Platon'un siyaset hakkındaki görüşlerine göre aşağıdakilerden hangileri doğrudur? I. Sınıfar birbirinin işine karışmaz ve sınıflar arasında geçiş söz konusu değildir. II. Savunma sınıfı yalnızca savaşma, savunma, öldürme gibi işlerle ; entelektüel yönlerini de geliştirir. III. Platon, Aristokratik yönetimin hâkim olduğu bir toplumu savunur. IV. Yönetici, sıra dışı bilgeliği sayesinde, toplumun yararına olan şeyleri herkesten daha fazla bilir.
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
II, III ve IV |
Hepsi |
Platon’un sistemi, işlevsel bir iş bölümüne dayanır. Sınıflar birbirinin işine karışmaz ama sınıflar arasında geçiş söz konusudur. Örneğin asker sınıfından biri, uygun şartlar oluştuğunda yönetici sınıfına geçebilir. Dolayısıyla Platon’un ideal toplumunda sosyal sınıflar “inşa edilen” ve geçişken tabakalardan oluşur. Oysa kast sisteminde sınıfların adeta “tanrı vergisi” olduğu kabul edilir ve sınıfsal pozisyonlar aile bağlarıyla, doğuştan oluşur. Kast sisteminde tabakalar arasında geçiş mümkün değildir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ