İlkçağ Felsefesi Final 15. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Yeni Platoncu düşüncenin bel kemiğini oluşturan eser aşağıdakilerden hangisidir?
Nous. |
Sudur. |
Ennead. |
Negatif Teoloji. |
Porphyry. |
Ennead. Cevap C'dir.
2.Soru
Aristoteles mantığının en küçük birimi olan önermelerin, önerme olarak kabul edilebilmesi için özne ve yüklem dışında aşağıdaki sçeneklerden hangisine ihtiyaç vardır?
Yargı |
Soyut düşünce |
Bağ |
Somut düşünce |
Mantıksal ifade |
Her önermede bir süje (özne) ve bir yüklem vardır. Önerme süje ile yüklem arasındaki bir bağı ifade ettiği için bu bağı oluşturacak bir unsura ihtiyaç vardır. Bu bağa “kopula” (bağ) adı verilmektedir. Kopula diye tabir edilen şey Türkçe ifadelerin sonunda yer alan ve hüküm belirten “… dir/dır” koşacıdır. Kopula olmaksızın önermelerin anlamlı bir hüküm teşkil etmesi mümkün değildir. Bu kapsamda doğru seçenek C seçeneğidir.
3.Soru
Aristotales'in siyaset anlayışına göre aşağıdakilerden hangisi doğru değildir?
Devlet bir yurttaşlar topluluğudur. |
Devletin faaliyetleri doğrudan yurttaşları tarafından yürütülür. |
Yurttaşlar yargı meclisinin de üyesidir. |
Bir yurttaşın ne kadar bir siyasi güce sahip olacağı devletin anayasasına bağlıdır. |
Devlet tüm alanları düzenler çünkü devlet yurttaşlara aittir. |
Aristotales'e göre devlet daha doğumdan önce bireye müdahaleye başlar. Sağlıklı nesiller için devlet kimlerin bir biriyle evlenebileceğini belirlemelidir. Yine genç nesillere verilecek eğitimin ortak ve kamusal nitelikte olması gerekir, zira tüm şehir aynı ortak amacı paylaşmaktadır. Devlet tüm alanları düzenler çünkü yurttaşlar devlete aittir, kendilerine değil.
4.Soru
Yeni-Platonculuğun aşağıdakilerden hangisine karşı dini ve felsefi bir cevap olduğu varsayılmaktadır?
Yahudilik |
Paganizm |
Budizm |
Hristiyanlık |
Hinduizm |
Yeni-Platonculuğun kendisini Hristiyanlığa karşı bir rakip olarak konumlandırdığı dahi söylenebilir. Yeni-Platonculuk hızlı bir şekilde yayılan Hıristiyanlığa karşı verilmiş dinî ve felsefî bir cevaptır.
Doğru cevap D seçeneğidir.
5.Soru
İslam filozoflarının Muallim-i Evvel (ilk öğretmen) ünvanının hangi filozof için kullanmıştır?
Sokrates |
Aristoteles |
Platon |
Nichomachos |
Phaistis |
İslam filozofları Aristoteles’e Muallim-i Evvel (ilk öğretmen) unvanını layık görmüşlerdir. Bu kapsamda doğru seçenek B seçeneğidir.
6.Soru
Kinik Okulu'nun kurucusu aşağıdakilerden hangisidir?
Aristippos |
Antisthenes |
Eukleides |
Sokrates |
Protagoras |
Kinikler Okulu’nun kurucusu Atinalı Antisthenes’tir. Doğru yanıt B seçeneğidir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Aristotales’in ahlak ilkeleri arasında yer alan yaşamın gayesinin serpilmek, inkişaf etmek ve tekemmül etmek olduğunu anlatan kavramdır?
Hylomorfizm |
Tragedya |
Eudaimonia |
Mimesis |
Katharsis |
Aristoteles’in kullandığı ve çoğunlukla mutluluk diye tercüme edilen eudaimonia kelimesi serpilmek, inkişaf etmek, gelişmek, muvaffak olmak anlamlarını barındırır ve mutluluk kelimesi ile dolaylı ilgisi vardır. Doğru cevap C’dir.
8.Soru
Plotinus'a göre ahlakın amacı aşağıdakilerden hangisidir?
Bilgiye ulaşmak |
Toplumsal yaşamın sağlamak |
Mutluluğa ulaşmak |
Evreni anlamlandırmak |
Evrenin ruhunu anlamak |
Plotinus ahlakı mutlulukla özdeşleştirmekte ve ahlakın amacını insanın mutluluğa ulaşması olarak belirlemektedir.
9.Soru
Kadim Yunan felsefesinin Sokrates ve Platon ile birlikte 3 büyük düşünüründen biri olarak kabul edilen Aristoteles nerede doğmuştur?
Kadim Yunan felsefesinin Sokrates ve Platon ile birlikte 3 büyük düşünüründen biri olarak kabul edilen Aristoteles nerede doğmuştur?
Stagira |
Makedonya |
Assos |
Pella |
Atina |
Kadim Yunan felsefesinin Sokrates ve Platon ile birlikte 3 büyük düşünüründen biri olarak kabul edilen Aristoteles MO¨ 384’te Batı Trakya’daki Halkidiki yarımadasının doğu sahilinde bulunan Stagira’da doğmuştur.
10.Soru
Hangisi erdem ve bilgiyi özdeş olarak görmemiştir?
Epikürosçular |
Sokratesçiler |
Stoacılar |
Platoncular |
Şüpheciler |
Şüpheciler bilginin imkansız olduğunu düşünmüşlerdir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Plotinus’un başyapıtı olan 6 ciltlik "Enneadlar" adlı eserinde ele alınan konulardan değildir?
Ahlak |
Evren |
Aşk |
Ruh |
Demokrasi |
Enneadların birinci cildi ahlak hakkındaki meselelere hasredilmiştir. İkinci cildinde evren mevzuu ele alınmaktadır. Örneğin gök cisimlerinin dairesel hareketleri, yıldızların hareketlerinin neden-sonuç ilişkisi dâhilinde açıklanıp açıklanamayacağı, imkân ve gerçeklik gibi hususlar bu cildin başlıca tartışma konularını oluşturmaktadır. Üçüncü cilt kader, aşk, sonsuzluk ve zaman gibi konuları irdelemektedir. Dördüncü ciltte ele alınan meseleler daha ziyade ruh mevzuu üzerine odaklanmaktadır. Ruhun özü, ruh ile ilgili sorular, duyumsama ve hafıza, ruhun ölümsüzlüğü, tüm ruhların aynı olup olmadığı gibi hususlar bu bölümde ayrıntılı olarak tartışılmaktadır. Beşinci cilt idealar mevzuunu ele alırken altıncı cildin konusunu varlık türleri, sayılar, özgür irade ve iyilik gibi hususlar teşkil etmektedir.
12.Soru
Plotinus mutluluğu tanımlarken tüm canlı varlıkların ortak amacı olarak belirlemek doğru olmadığını belirtmiştir. Plotinus’a göre mutluluk aşağıdakilerden hangisine bağlı olduğu söylenebilir?
Mutluluk yetkin ve gerçek bir yaşama |
Doğaya uygun bir yasam sürdürmeye |
Huzurlu olma |
Kendi özel amacını gerçekleştirme |
Sarsılmazlık |
Mutluluğun ön koşulu olan “iyi yaşam”ın, Aristoteles ve takipçilerinin iddia ettiği gibi “kendi özel amacını gerçekleştirme ”ye, Stoacıların iddia ettiği üzere “doğaya uygun bir yasam sürdürmeye” veya Epikürosçulukta benimsendiği biçimiyle “huzurlu olma” ya ve “sarsılmazlığa” (ataraxia) bağlı olması, mutluluğu yalnızca insanla ilgili bir ilke olmaktan çıkaracak ve bütün canlıları kapsayan bir hale sokacaktır. Bu son durumda, söz gelimi bitkilerin de “iyi yasam” sürdürdüğü iddia edilebilecektir. Böylesi bir iddia bitkilerin de pekâlâ mutlu olabileceği anlamına gelecektir. Oysaki bu pek de makul bir iddia değildir. Plotinus’a göre, mutluluk canlı varlıkların ulaşmak istediği bir şeydir. Fakat onu tüm canlı varlıkların nihai amacı olarak belirlemek doğru olmaz. Mutluluk yetkin ve gerçek bir yaşama bağlıdır.
13.Soru
Aristoteles’in kurduğu mantık disiplininin temel ilkelerinden olan “Bir şey aynı şartlar altında ve aynı anda hem kendisi hem de kendisinden başka bir şey olamaz.” İlkesinin adı nedir?
Özdeşlik ilkesi |
Üçüncü halin imkânsızlığı ilkesi |
Çelişmezlik ilkesi |
Çeşitlilik ilkesi |
Özdeşim İlkesi |
Bir şey aynı şartlar altında ve aynı anda hem kendisi hem de kendisinden başka bir şey olamaz. Buna çelişmezlik ilkesi denir.
14.Soru
Epikürosçulara verilen diğer isim aşağıdakilerden hangisidir?
Ahlaklı düşünürler |
Kaderci insanlar |
Yeni ekolcüler |
Bahçe filozofları |
Felsefe babaları |
Epiküros derslerini Atina civarındaki bir bahçede vermiştir. Bu nedenle Epikürosçulara “bahçe filozofları” adı da verilmektedir.
Doğru cevap D seçeneğidir.
15.Soru
"Nous" ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Tanrı’dan sudur eden ilk varlıktır. |
Nous akıl, zihin, düşünce ve sezgi gibi anlamlara gelmektedir. |
Nous da tıpkı Tanrı gibi tektir. |
Nous evrendeki her şeyin görüntüsünü barındırmaktadır. |
Nous’un yarattığı ilk varlık Evren Ruhu’dur. |
Nous Tanrı’dan sudur eden ilk varlıktır. Nous akıl, zihin, düşünce ve sezgi gibi anlamlara gelmektedir. Nous da tıpkı Tanrı gibi tektir. Çünkü, Plotinus’a göre, Bir’den, yani Tanrı’dan ancak bir sudur eder. Nous evrendeki her şeyin ideasını barındırmaktadır. Nous’un yarattığı ilk varlık Evren Ruhu’dur. Evren Ruhu’ndan ise bireysel ruhlar türemektedir.
16.Soru
Stoacılara göre hegemonikon ruhun bütünü üzerindeki temel güçtür. Bu güç vücutta hangi organda yerleşiktir?
Kalp |
Karaciğer |
Beyin |
Mide |
Göz |
Hegemonikon kalpte yerleşmiştir ve tüm ruhsal işlevleri o hayata aktarmaktadır.
17.Soru
Yunanca bir kelime olan "katalepsis" hangi anlama gelmektedir?
Sorgulamak |
Direnmek |
Şüphe duymak |
Kavramak |
Araştırmak |
Katalepsis Yunanca bir kelimedir ve “kavramak” anlamına gelmektedir. Zenon’un bilgi teorisi açısından ise objesini aslına uygun bir şekilde, tahrif etmeden yansıtan bir düşüncedir.
18.Soru
Aristoteles'in çalışmalarının temelini oluşturan Immanuel
Bekker’in derlediği külliyatın adı nedir?
De Anima |
Historia Animalium |
Topica |
Ars Rhetorica |
Corpus Aristotelicum |
Aristoteles’e atfedilen eserlerin tamamının ona ait olup olmadığı, metinlerin özgün yapılarını koruyup korumadıkları gibi meseleler tartışılmakla
birlikte genel olarak modern Aristoteles çalışmalarının temelini oluşturan külliyat Immanuel Bekker’in derlediği Corpus Aristotelicum’dur.
19.Soru
Plotinus’a göre güzellik veya çirkinlik nitelemelerini hak eden unsur hangisidir?
İnsan |
Doğa |
İdea |
Evren |
Ruh |
Plotinus'a göre, güzel ya da çirkin olan şey yalnızca nesne değildir. Güzellik veya çirkinlik nitelemelerini hak eden başka bir unsur daha vardır. Bu, Plotinus’a göre, ruhtur. Çirkin ruh, kendisini maddeye kaptırmış, tiksinti duyduğumuz ruhtur. Ruhu güzel yapan, cisimden uzak durması; akla, ruhsal olana yönelmesidir, erdemlerdir. Doğru cevap E'dir.
20.Soru
Aristoteles'e göre akla dayalı tüm bilgi aşağıdakilerden hangisinden doğar?
Deneyimden |
Mevcut olan bilgiden |
Zihinde var olan kutudan |
Öngörülerden |
Öğretilenden |
Aristoteles’e göre, akla dayalı tüm öğretim ve öğrenim (bilgi diyelim) önceden mevcut olan bir bilgiden doğar. Aristoteles’in bu anlayışı aslında mantık anlayışını da izah etmektedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ