İlkçağ Felsefesi Final 3. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Ortaçağ filozofları aşağıdakilerden hangisi keşfedilinceye kadar Plotinusa başvurmuşlardır?
Platon |
Farabi. |
İmam GAZALİ. |
Aristo. |
Stoacılar. |
Aristo. Cevap D'dir.
2.Soru
Aristoteles’in İkinci kez Atina’da bulunduğu sırada kurduğu okul şıklardan hangisidir?
Lykeion |
Organon |
Nikomakhos |
De Partibus |
Atina |
Aristoteles’in İkinci kez Atina’da bulunduğu sırada kurduğu okul Lykeion (Latincesi: Lyceum) ‘dur.
3.Soru
Felsefe sözcüğü gerçek anlamını hangi iki filozofta bulmuştur?
Thales ve Platon |
Thales ve Aristoteles |
Eflatun ve Aristoteles |
Platon ve Aristoteles |
Eflatun ve Platon |
Terim gerçek anlamını Platon ve Aristoteles’te bulmuştur.
4.Soru
Yunancada yüksek sütunlu galeri, sundurma anlamına gelen kelime aşağıdakilerden hangisidir?
PANTEİZM. |
Stoa. |
Epokhe. |
Epiküros. |
Zenon. |
Stoa. Cevap B'dir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisine göre insan doğuştan bilgi sahibi değildir?
Stoacılık. |
Maddecilik. |
İdealizm. |
Negatif Hazcılık. |
Panteizm |
Stoacılık. CevaP A'dır.
6.Soru
Tanrı’nın var olup olmadığını, varsa O’nun hangi sıfatlara sahip olduğunu söylemenin mümkün olmadığını belirten ve “bilinemezcilik” anlamına gelen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Stoa |
Monoteizm |
Apofatik teoloji |
Agnostisizm |
Katafatik teoloji |
Agnostisizm “bilinemezcilik” demektir. Teoloji tartışmalarında çok sık karşılaşılan bu kavram Tanrı’nın var olup olmadığını, varsa O’nun hangi sıfatlara sahip olduğunu söylemenin mümkün olmadığını belirtir. Agnostisizme göre, Tanrı’nın varlığınaysa da sıfatlarına dair yargıda bulunmayı mümkün kılacak verilere ulaşmak imkânsızdır. Bu nedenle, bu hususlarda bildirimde bulunmak yerine, yargıyı askıya almak gerekmektedir.
7.Soru
Demiurgos ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
Platon felsefesinde Demiurgos, İslam ve Hristiyanlıktaki "tanrı" anlayışıyla eş anlama gelir. |
İyilik formu'nun (idea) ta kendisidir. |
Ahlak felsefesindeki kutsal yönetici anlamına gelir. |
Demiurgos, evreni yoktan var eden biri değildir: Zaten var olan varlığı ölçülülük içerisinde bir düzene |
Formlar dünyasının bilgisine ulaşmış olan erdemli ve kutsal insan anlamına gelir. |
Demiurgos, evreni yoktan var eden biri değildir: Zaten var olan varlığı ölçülülük içerisinde bir düzene
oturtan kutsal icracı'dır. Doğru Cevap D'dir.
8.Soru
Aristoteles hangi tarihler arasında yaşamıştır?
Mö 384-322 |
MÖ 350- 300 |
Mö 375- 325 |
Mö 480-435 |
Mö 500-455 |
Aristoteles, Mö 384-322 Tarihleri Arasında Yaşamıştır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Platon tarafından kurulan Akademi'yi önemli kılan özelliklerden biri değildir?
Akademi'de felsefe, matematik, diyalektik ve müzik dersleri verilir ve bu derslerin hepsi platon tarafından öğretilirdi. |
Akademi Platon’un kişisel gayretleri ile kurulmuş bir kurumdu. |
Akademi, Platon’un ölümünden sonra da faaliyetlerine devam etmiş, dolayısıyla bir tarihsel devamlılık arz etmişti. |
Akademi, sabit bir kurumsal mekân özelliği göstermişti. |
Akademi, sabit bir mekân özelliği gösterdiği için bir tür yükseköğretim kurumu niteliği kazanmıştı. |
Platon’un Akademi’si, sabit binaları, mekânı ve dolayısıyla kurumsal yapısı olan bir öğretim aktörüydü. Akademi’de felsefe, matematik, diyalektik ve müzik dersleri verilirdi. Akademi’nin tek hocası Platon değildi. Tüm bunları bir arada düşündüğümüzde Akademi’yi önemli kılan özelliklerini şöyle sıralayabiliriz: İlk olarak, Akademi Platon’un kişisel gayretleri ile kurulmuş bir kurumdu. İkinci olarak Akademi, Platon’un ölümünden sonra da faaliyetlerine devam etmiş, dolayısıyla bir tarihsel devamlılık arz etmişti. Üçüncü olarak Akademi, sabit bir kurumsal mekân özelliği gösterdiği için bir tür yükseköğretim kurumu niteliği kazanmıştı. Günümüzde yükseköğretim kurumlarının tarihinden söz edilirken Platon’un Akademisinden öyle veya öyle söz edilmektedir. Akademi, pek çok önemli öğrenci yetiştirmiştir. Bunlar arasında en çok bilineni Aristoteles’dir.
10.Soru
Plotinus'a göre ahlak erdemi gerektirir. Erdemler ise dörde ayrılır. Hangisi bu erdemlerden değildir?
Medenî erdemler |
Manevi erdemler |
Arınmayı sağlayan erdemler |
Arınmış ruhun erdemleri |
İbretlik erdemler |
Ahlak erdemi gerektirir. Erdemler ise dörde ayrı- lır. İlk kısım erdemler “medenî” (civic) erdemlerdir. İkinci kısım erdemler “arınmayı sağlayan” erdemlerdir. Üçüncü kısım erdemlerin Plotinus’un terminolojisindeki karşılığı “arınmış ruhun erdemleri”dir. Dördüncü kısım erdemlere ise o “ibretlik erdemler” adını vermektedir. Doğru cevap B'dir.
11.Soru
Plotinus, hangi yüzyılda yaşamıştır?
1. yüzyıl |
2. yüzyıl |
3. yüzyıl |
4. yüzyıl |
5. yüzyıl |
Plotinus, milattan sonra 204-270 Yılları arasında yaşamıştır. Bundan dolayı doğru cevap C'dir.
12.Soru
Ruh ve beden arasındaki münasebetleri araştıran Aristoteles'in, ruhun bedenden ayrı düşünülemeyeceğini ve ruhun bedenden ayrılamayacağı için beden öldüğünde ruhun da varlığına devam edemeyeceğini ifade ettiği kitabının ismi aşağıdaki seçeneklerden hangisinde yer almaktadır?
Analytica Priora |
Magna Moralia |
Animalium |
De Generatione |
De Anima |
De Anima (Ruh Üzerine) adlı eserinde ruh ve beden arasındaki münasebetleri araştıran Aristoteles ruhun bedenden ayrı düşünülemeyeceği kanaatindedir. Ruh bedenden ayrılamayacağı için beden öldüğünde ruh da varlığına devam edemez. Burada
ruhun varlığı konusunda hemfikir olduğu hocası Platon’dan farklı olarak Aristoteles ruhun ölümsüz olduğu ve bedenden ayrı olarak var olabildiği kanaatinde değildir. Bu kapsamda doğru seçenek E seçeneğidir.
13.Soru
Hangisi yeni Stoa evresi düşünürlerinden birisidir?
Marcus Aurelius |
Poseidonios |
Kıbrıslı Zenon |
Khrysippos |
Kleanthes |
Stoacılığın birinci evresi genellikle “eski Stoa” ya da “eski Stoacılık” olarak anılmaktadır. Eski Stoacıların en ünlüsü şüphesiz okulun kurucusu olan Kıbrıslı Zenon’dur. Kleanthes (MÖ 331-232) ve Khrysippos (MÖ 280-206) bu döenmin önemli isimleridir.
Stoacılığın ikinci evresi “orta Stoa” olarak isimlendirilmektedir. Orta Stoa’nın başlıca iki temsilcisi vardır. Bunlar Panaitios (MÖ 180-110) ve Poseidonios’tur (MÖ 135-51).
Üçüncü evre Stoa düşüncesi ise “yeni Stoa” veya “Roma Stoası” olarak adlandırılmaktadır. Stoacılığın bu son döneminin en ünlü simaları arasında özellikle üç isim öne çıkmaktadır. Bunlar Seneca (MÖ 4 – MS 65), Epiktetos (55-135) ve Marcus Aurelius’tur (121-180).
14.Soru
Epiküros'un ahlak anlayışı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Entelektüalist ve eudaimonist bir ahlak anlayışına sahiptir. |
Tıpkı Sokrates gibi, erdem ve bilgiyi özdeşleştirir. |
Ahlakın amacının mutluluk olduğunu düşünür. |
Ruh tıpkı beden gibi atomlardan oluşmaz, dolayısıyla ölümsüzdür. |
Bilgi bizi boş ve temelsiz inançlardan, kuruntulardan kurtarır. |
Ona göre, ruh da tıpkı beden gibi atomlardan oluşur ve ölüm aslında bu atomların dağılmasından ibarettir. Ruh, tıpkı beden gibi, kendisini var eden atomların bir araya gelmesi ile kaimse, bu, atomlar ayrıldıktan sonra ruhun niteliklerini eksiksiz bir şekilde koruyarak var olmaya devam edemeyeceğini gösterir. Dolayısıyla, ölümden sonra tecrübe edeceğimiz bir şey olmadığına göre, ölümden korkmamıza gerek yoktur.
15.Soru
Nous ile ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır ?
Tanrı’dan ortaya çıkan ilk varlıktır |
Yunanca yaratmak anlamına gelmektedir |
Dildeki anlamı ile “var olan” ilk “şey”in Yeni-Platoncu literatürdeki karşılığı Nous’tur. |
Varlıklar âleminin başlangıcına da işaret etmektedir |
Yunanca bir kelimedir ve “akıl”, “zihin”, “düşünce” ya da “sezgi” anlamlarına gelmektedir |
Nous Yunanca yaratmak anlamına gelmemektedir.
16.Soru
Haz, acı ya da korku gibi duygulardan uzak olmak anlamına gelen kelime aşağıdakilerden hangisidir?
Apatheia |
Pneuma |
Stoa |
Katharsis |
Aiton |
Apatheia haz, acı ya da korku gibi duygulardan uzak olmak anlamına gelmektedir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Aristotales'e göre önceden var olan bilginin sahip olması gereken özellikler arasında yer almaz?
Doğru olması |
Dolaysız olması |
Sebebi ve öncülü olması |
İlksel ve asli olması |
Kendisinden elde edilen bilginin daha bilinir olması |
Eğer (kanıtlanabilir) bilgi daha önce mevcut olan bir bilgiden doğmaktaysa bu durumda önceden var olan bilginin 1- doğru, 2- ilksel-asli^-iptidai^, 3- dolaysız olması, elde edeceğimiz bilginin 4- sebe- bi ve 5- öncülü olması ve de 6- elde edeceğimiz bilgiden daha bilinir olması gerekir. Aristoteles’in “sistemli olarak yapılandırılmış bilgi” anlamında bilim anlayışının temelini bu ilkeler oluşturmaktadır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi birbirinin zıttı olan özelliklerin bir araya gelerek bir bütünlük oluşturabileceğini iddia eden “diyalektik” kavramı ile yakından ilişkilidir?
Aşağıdakilerden hangisi birbirinin zıttı olan özelliklerin bir araya gelerek bir bütünlük oluşturabileceğini iddia eden “diyalektik” kavramı ile yakından ilişkilidir?
Platonik düalizm |
Psuche |
Yaratıcılık |
Hazcılık kavramı |
Eylem kavramı |
“Platonik düalizm”, birbirinin zıttı olan özelliklerin bir araya gelerek bir bütünlük oluşturabileceğini iddia eden “diyalektik” kavramı ile yakından ilişkilidir. Doğru cevap A' dır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi hem bir filozof hem de imparator olması hasebiyle Platon'un "bilge kral" olarak adlandırdığı Stoacı filozofun adıdır?
Seneca |
Epiktetos |
Marcus Aurelius |
Poseidonios |
Panaitios |
20.Soru
Ahlak erdemi gerektirir. Erdemler ise dörde ayrılır. Aşağıdakilerden hangisi bu erdemlerden biri değildir?
Medeni erdemler |
Arınmayı sağlayan erdemler |
Arınmış ruhun erdemleri |
Deneyimlenmiş erdemler |
İbretlik erdemler |
Ahlak erdemi gerektirir. Erdemler ise dörde ayrılır. İlk kısım erdemler “medenî” (civic) erdemlerdir. İkinci kısım erdemler “arınmayı sağlayan” erdemlerdir. Üçüncü kısım erdemlerin Plotinus’un terminolojisindeki karşılığı “arınmış ruhun erdemleri”dir. Dördüncü kısım erdemlere ise o “ibretlik erdemler” adını vermektedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ