İlkçağ Felsefesi Final 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Plotinus'un ifade ettiği dört erdem arasında yer almaz?
Medeni erdemler |
Arınmayı sağlayan erdemler |
Arınmış ruhun erdemleri |
İbretlik erdemler |
Ahlaki erdemler |
Ahlak erdemi gerektirir. Erdemler ise dörde ayrılır. İlk kısım erdemler “medenî” (civic) erdemlerdir. İkinci kısım erdemler “arınmayı sağlayan” erdemlerdir. Üçüncü kısım erdemlerin Plotinus’un terminolojisindeki karşılığı “arınmış ruhun erdemleri”dir. Dördüncü kısım erdemlere ise o “ibretlik erdemler” adını vermektedir.
Doğru cevap E seçeneğidir.
2.Soru
Bir şey ya kendisidir ya da kendisinden başka bir şeydir. U¨çüncü bir ihtimal yoktur.
Yukarıda ifade edilen ilke Aritotales'in hangi ilkesi ile ilişkilidir?
Bir şey ya kendisidir ya da kendisinden başka bir şeydir. U¨çüncü bir ihtimal yoktur.
Özdeşlik |
Çelişmezlik |
Üçüncü Halin İmkansızlığı |
Tümevarım |
Tümdengelim |
Bir şey ya kendisidir ya da kendisinden başka bir şeydir. U¨çüncü bir ihtimal yoktur. Buna üçüncü halin imka^nsızlığı ilkesi denir. Doğru cevap C'dir.
3.Soru
Aristoteles zihni melekeler ile karakter melekeleri arasında ayrım
yapar. Aşağıdakilerden hangileri karakter melekelerindendir?
- cesaret
- cömertlik
- adil olma
- bilgi
- erdem
2-5 |
1-4 |
1-2-3 |
1-3-5 |
4-5 |
Karakter melekeleri ya da davranış olgunlukları diyebileceğimiz cesaret, cömertlik, adil olma gibi hususların yanında doğru bir özgüven, makul
kabul edilebilecek bir gösterişlilik ya da caka ve kurnaz bir zekâyı da sayar. Zihni melekeler ise bilgi, iyi muhakeme ve erdemdir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Aristoteles'in aksiyom olarak açıkladığı bilginin özelliklerinden biri değildir?
Doğru olması |
Asli olması |
Dolaysız olması |
Genel olması |
Özel olması |
Özel olması, Aristoteles'in aksiyom olarak açıkladığı bilginin özelliklerinden biri değildir.
5.Soru
Aristoteles’e göre bir şeyi bilmenin iki boyutu nedir?
Doğru ve ilksel-aslî-iptidaî oluşu |
Teoremler oluşturacak ve bu öz niteliklerine bağlı olması |
Sebep-sonuç ilişkisinin olması |
Sebebi ve neden başka türlü olmayacağı |
Öncülü-sonrası olması |
Aristoteles’e göre, bir şeyi bilmenin iki boyutu vardır: evvela sebebini bilmek sonra neden başka türlü olamayacağını bilmek.
6.Soru
Aristo’nun ve Platon’un ruh olgusuna bakışları aşağıdakilerden hangisi ile ayrışmaktadır?
Sonlu/ sonsuz |
Doğa üstü/ doğal |
Nedensellik/ teleolojik |
Yaratılma/ kendindenlik |
Geliştirilebilirlik/ durağanlık |
Aristo ve Platon’un ruh anlayışlarındaki temel fark; Aristoya göre ruhun sonlu Platon’a göre sonsuz olmasıdır. Bu nedenle yanıt A seçeneğinde verilmiştir.
7.Soru
Plotinus’un düşüncesinde varlık hiyerarşisi aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir?
Tanrı-Bilgi-Ruh-Ahlak |
Tanrı-Ahlak-Bilgi-Madde |
Tanrı-Nous-Ruh-Madde |
Ahlak-Nous-Ruh-Tanrı |
Tanrı-Nous-Bilgi-Ahlak |
Yeni-Platonculuk, temelde varlıklar arasında gözetilen hiyerarşik bir sıralamaya dayanmaktadır denilebilir. Bu hiyerarşi, bir ucunda Tanrı’nın, diğer ucunda maddenin bulunduğu bir mükemmeliyet skalası üretmiştir. Tanrı, ya da Plotinus’un kullandığı tabirle “Bir”, mükemmeliyetin pozitif tarafını teşkil etmektedir. Tanrı evrenin tek ve gerçek nedenidir. Madde ise “yokluk”tur. Madde hiçbir niteliğe sahip değildir. Dolayısıyla ondan bahsederken aslında yokluktan bahsedilmiş olmaktadır. Tanrı ve madde arasında ise yukarıdan aşağıya doğru Nous, Evren Ruhu ve bireysel ruhlar yer almaktadır. İnsan ruhu için nihai hedef, maddeden uzaklaşmak, Tanrı ile bütünleşmektir. Yeni-Platonculuk bu varlık katmanlarının temel niteliklerine dair yoğun bir tartışma yürütmüştür.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Aristoteles’in estetik anlayışı için söylenemez?
Her sanat belli bir iyiyi hedeflemektedir. |
Sanat insan hayatını taklit eder; buna mimesis denir. |
İnsan hayatının kötü edimlerini komedi, iyi edimlerini tragedya taklit eder. |
Tragedya acıma ve korku yolu ile duygularda arınmaya yol açar, buna katharsis denir. |
Katharsis kelimesinin didaktik, etik, terapötik, entelektüel ve romantik yorumları yapılmıştır. |
Katharsis kelimesinin didaktik, etik, terapötik, entelektüel ve romantik yorumları yapılmıştır.
9.Soru
Stoacıların materyalizmi benimsemiş olmaları aşağıdaki filozoflardan hangisinin etkisine işaret etmektedir?
Stoacıların materyalizmi benimsemiş olmaları aşağıdaki filozoflardan hangisinin etkisine işaret etmektedir?
Platon |
Demokritos |
Aristoteles |
Sokrates |
Herakleitos |
Stoacılar materyalisttirler. Materyalizmi benimsemiş olmaları Demokritos’un etkisine işaret etmektedir. Doğru cevap B'dir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Yeni-Platonculuğun felsefi kaynakları arasında yer almaz?
Pythagorasçılık |
Aristoteles |
Stoacılık |
Hint ve İran dinî ve mistik düşünceleri |
Uzak Doğu Felsefesi |
Yeni-Platonculuğun oluşumunda rol sahibi olan felsefî kaynakların geniş bir yelpazeye yayıldığını söylemek mümkündür. Pythagorasçılık, Aristoteles, Stoacılık, Hint ve İran dinî ve mistik düşünceleri de Platon ile birlikte Plotinus’un düşüncesi üzerinde önemli etkiler yaratmıştır. Bundan dolayı doğru cevap E'dir.
11.Soru
İlk monoteist (tek tanrıcı) din hangisidir ?
Budizm |
Şintoizm |
Yahudilik |
Hristiyanlık |
Müslümanlık |
İlk monoteist (tek tanrıcı) din Yahudiliktir
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Yeni-Platonculuğun kurucusu Platon'un düşünceleri üzerinde etkili olmamıştır?
Mitler ve efsaneler |
Pythagorasçılık |
Stoacılık |
Hint ve İran dinî |
Aristoteles |
Pythagorasçılık, Aristoteles, Stoacılık, Hint ve İran dinî ve mistik düşünceleri de Platon ile birlikte Plotinus’un dü- şüncesi üzerinde önemli etkiler yaratmıştır. Doğru cevap A'dır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Aristotales'in mantık ve münazaraya dayalı eserleri arasında yer almaz?
Kategoriler |
Yorum Üzerine |
Birinci Analitikler |
İkinci Analitikler |
Konuşma Sanatı |
Konuşma Sanatı adlı Aristotales'in şiir ve belagate dair eserleri arasında yer alır.
14.Soru
Agnostisizm aşağıdakilerden hangi anlama gelmektedir?
Tanrıcılık |
Paganlık |
Semavi Dinler |
Bilinemezcilik |
İnançsızlık |
Agnostisizm “bilinemezcilik” demektir. Teoloji tartışmalarında çok sık karşılaşılan bu kavram Tanrı’nın var olup olmadığını, varsa O’nun hangi sıfatlara sahip olduğunu söylemenin mümkün olmadığını belirtir. Agnostisizme göre, Tanrı’nın varlığına ya da sıfatlarına dair yargıda bulunmayı mümkün kılacak verilere ulaşmak imkânsızdır. Bu nedenle, bu hususlarda bildirimde bulunmak yerine, yargıyı askıya almak gerekmektedir.
Doğru cevap D seçeneğidir.
15.Soru
Pythagorasçılara göre arkhe nedir?
Notalar |
Hava |
Sayılar |
Ateş |
Ruh |
Pythagorasçılara göre sayılar evrende düzeni sağlarlar.
16.Soru
Hangisi Stoacılar ve Epikürüsçüler arasındaki ortak noktalardan değildir?
Tanrı inancına sahiptirler. |
İrade özgürlüğünü kabul ederler. |
Eudaimonist bir anlayışları vardır. |
Erdem ve bilgiyi özdeş görürler. |
Empirist bir bilgi anlayışları vardır. |
Stocaılar ve Epikirüsçüler arasındaki farklardan biri, Epiküros’un mutlak anlamda bir irade özgürlüğünden bahsetmesine karşılık Stoacıların irade özgürlüğünü son derece dar bir anlamda yorumlamalarıdır. Stoa düşüncesinde irade ancak kadere rıza göstermek ya da hadiseler karşısında kayıtsız kalmayı tercih etmek anlamında mevcut olabilir. Ayrıca, haz Stoacılara göre bir eylemin gerekçesini teşkil edemez. Epiküros ise bütün eylemlerimizi haz beklentisinin ve arayışının ifadeleri olarak görmektedir. Epiküros’a göre, tek iyi vardır o da hazdır. O, bedensel ve kinetik hazları değil, ruhsal ve entelektüel hazları kastetmektedir. Stoacılar kendi kendine yeten bireyi idealleştirmektedirler. Bu nedenle bireyci bir yaklaşımı benimsedikleri izlenimini vermektedirler. Geniş bir açıdan bakıldığında ise onların insanı evrensel bir sistemin parçası olarak kabul ettikleri anlaşılmaktadır. Dolayısıyla Stoacıların salt bireyci bir yaklaşım sergilediklerini söylemek zordur. Epiküros ise hazzı merkeze alması bakımından bireyci olarak nitelendirilebilir.
17.Soru
Şıklardan hangisi Aristoteles ile Sokrates arasındaki düşünce farklarından birisidir?
Ruhun varlığına inanmak |
Felsefesinde ahlak düşüncesine önem vermek |
Doğa bilimlerine önem vermek |
İnsan yaşamının bir gayesi olduğuna inanmak |
Sofistlerden farklı olarak evrensel bilginin varlığına inanmak |
Aristoteles’e göre bilgi ancak daha önce var olan başka bir bilgiden doğabilir. Bilmek demek bir şeyin nedenini bilmek ve neden başka türlü olamayacağını bilmek demektir.
18.Soru
Yeni-Platonculuğun kurucusu kimdir ?
Eflatun |
Aristotales |
Descartes |
Plotinus |
Sokrates |
Yeni-Platonculuğun kurucusu Plotinus’tur.
19.Soru
Aşağıda Şüphecilik (Pyrrhonculuk) ile ilgili olarak verilen yargılardan hangisi doğru değildir?
Şüphecilere göre bir durumda takınılması gereken en doğru tutum epokhe'den kaçınmaktır. |
Şüphecilerin şüphe konusu ettikleri şey nesnelerin kendinde halleridir. |
Şüpheciler'e göre, her iddiaya aynı güçte başka bir iddiayla yanıt verilebilir. |
Şüpheciler'e göre ahlakın amacı mutluluktur. |
Bilgi sahibi olmaya çalışmak bizi mutlu etmez, aksine mutsuzluğumuzun en önemli kaynaklarından birini teşkil eder. |
Epokhe “yargıyı askıya almak” ya da “yargıdan kaçınmak” gibi anlamlara gelmektedir. Pyrrhon ve takipçilerine göre, her iddiaya aynı güçte başka bir iddiayla cevap verilebilir. Bu iki iddiadan hangisinin niçin doğru olduğunu belirleyecek bir ölçüt yoktur. O halde, yapılacak en doğru şey yargıdan kaçınmaktır. Doğru yanıt A seçeneğidir.
20.Soru
Stoacılık aşağıdakilerden hangisi tarafından okula verilmiş bir isimdir?
Kıbrıslı Zenon |
Genç Zenon. |
Elealı Zenon. |
İskenderiyeli Zenon. |
Tarsuslu Zenon |
Kıbrıslı Zenon . Cevap A'dır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ