İlkçağ Felsefesi Final 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Sudur Teorisini yaratma düşüncesine aykırı olduğu gerekçesiyle aşağıdakilerden hangisi eleştirmiştir?
Platon. |
Farabi. |
PLOTİNUS. |
İmam Gazali. |
Porphyry. |
İmam Gazali. Cevap D'dir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Plotinus’un sudur (emanation) teorisini İslam düşüncesi ile uzlaştırmaya gayret göstermiştir?
Farabi |
İbn-i Sina |
Gazali |
İbn-İ Rüşd |
Biruni |
Farabi, Plotinus’un sudur (emanation) teorisini İslam düşüncesi ile uzlaştırmaya gayret göstermiştir. Bundan dolayı doğru cevap A'dır.
3.Soru
I. İnsanları tek bir tipe göre tanımlamanın doğru olmadığı, evrensel bir insan tipinin olamayacağı kanaatindedir.
II. Eski Stoacıların benimsediği "dünya devleti" anlayışına karşıdır.
III. Eski Stoacıların tersine ruh ve bedenin Tanrı tarafından bütünleşik bir formda, bir arada yaratıldığını düşünmektedir.
IV. Ona göre, Daimonlar Tanrı ile insan arasındaki ruhani varlıklar olup insanın Tanrı'yla olan bağının sağlarlar.
V. Ona göre, biri şairlerin ve filozofların, diğeri ise devlet adamlarının olmak üzere iki dini vardır ve kendisi ikincisini tercih eder. Eski Stoacılar ise halk dinine yakın durmuşlardır.
Yukarıdakilerden hangileri Panaitios'u eski Stoacılar'dan ayıran özelliklerdendir?
I, II, III ve IV |
II, IV ve V |
I, III, IV ve V |
II, III, IV ve V |
I, II, III ve V |
IV numaralı seçenek Orta Stoacı düşünür olan Poseidonis'e aittir. Doğru yanıt E seçeneğidir.
4.Soru
Poseidonios’a göre insan ile Tanrı arasında ne vardır?
Boşluk
|
Daimon
|
Nefes
|
Hegemonikon
|
Ahlak
|
5.Soru
Eudaimonist olan Zenon'a göre ahlakın amacı aşağıdakilerden hangisidir?
Kendini tanımak |
Mutlu olmak |
Kadere inanmak |
Geleceği bilmek |
İnsanlarla anlaşmak |
Zenon eudaimonisttir. Başka bir deyişle, o, ahlakın amacının mutluluk olduğunu düşünmektedir.
Doğru cevap B seçeneğidir.
6.Soru
Miletoslu filozofların araştırmalarına yön veren soru aşağıdakilerden hangisidir?
İnanç sisteminin kaynağı nedir? |
Gerçekten bir tanrı var mıdır? |
Evrenin çokluğunun arkasında yatan birlik nedir? |
Dünya nasıl var olmuştur? |
Bilginin kaynağı nedir? |
Miletoslu filozofların araştırmalarının merkezindeki soru evrendeki çokluğun ardında yatan birliğin ne olduğu, yani arkheyi neyin teşkil ettiği sorusudur. Doğru yanıt C seçeneğidir.
7.Soru
"Biz varken ölüm yoktur, ölüm varken de biz yokuz." deyişi hangi düşünüre aittir?
Zenon |
Epiküros |
Aurelius |
Seneca |
Platon |
Epiküros'a göre, yaşamdan korkmuyorsak, ölümden de ürkmemiz gerekir.
8.Soru
Aristoya göre Devlet yönetimi en yetenekli kesime verilmelidir. Bazen de çoğunluk belirli bir kesimden daha doğru kararlar alabilir. Bu iki durum aşağıdaki yönetim biçimlerinden sırasıyla hangisi ile ifade edilmektedir?
Aristokrasi/ Monarşi |
Demokrasi/ parlementer monarşi |
Aristokrasi/ Demokrasi |
Demokrasi/ Teknokrasi |
Teknokrasi/ Monarşi |
Devletin yetenekli bir kesim tarafından yönetilmesi aristokrasi, bazen çoğunluğun yetenekli bu kesimden daha doğru karar alabileceği önermesi ise demokrasidir. Bu bakımdan yanıt C seçeneğidir.
9.Soru
Helenistik dönemin üçüncü ve son okulu aşağıdakilerden hangisidir?
Gerçekçilik |
Doğruculuk |
Ahlakçılık |
Devletçilik |
Şüphecilik |
Helenistik dönemin üçüncü ve son okulu şüpheciliktir. Şüphecilik ekolüne septisizm, skeptisizm ya da kuşkuculuk kavramları ile de işaret edilmektedir.
Doğru cevap E seçeneğidir.
10.Soru
Sudur teorisini İslam inancıyla uzlaştırma girişimi aşağıdakilerden hangisine aittir?
İmam Gazali. |
Farabi. |
Plotinus. |
Platon. |
Porphyry. |
Farabi. Cevap B'dir.
11.Soru
Tragedya izlenmesinin Aristo’ya göre en önemli işlevi aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?
Arınma (duygusal katarsis) yaşanması |
Ulus bilincinin kazanılması |
Topluma bilgi aktarılması |
Sanat yoluyla etiğin yaygınlaştırılması |
Devlet otoritesinin halka betimlenmesi |
Aristoya göre tragedyanın en önemli işlevi duygusal bir boşalım yaşanmasıdır. Doğru cevap A'dır.
12.Soru
Şeref ve görev ilkelerine göre yönetilen devletlere işaret eden yönetim sistemi hangisidir?
Monarşi |
Tiranlık |
Demokrasi |
Plütokrasi |
Timokrasi |
Timokrasi, şeref ve görev ilkelerine göre yönetilen devletlere işaret eder.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangileri ahlak ve siyaset ile ilgili eserlerindendir?
I. Ethica Nicomachea (Nikomakhos’a Etik)
II. Poetica (Şiir sanatı üzerine)
III.Magna Moralia (Büyük Etik)
IV. Ethica Eudemia (Eudemos’a Etik)
V. Parva Naturalia (Küçük Doğal Şeyler)
I-III-IV |
I-II-V |
II-III-IV |
III-IV-V |
I-IV-V |
Ahlak ve siyaset ile ilgili eserleri Ethica Nicomachea (Nikomakhos’a Etik), Magna Moralia (Büyük Etik), Ethica Eudemia (Eudemos’a Etik), Politica (Politika), Oeconomica (Ekonomi) adlı risaleleridir. Bunlardan Magna
Moralia ile Oeconomica’nın özgünlükleri tartışmalıdır.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Aristoteles'e göre insanoğlunun içinde bulunan ilahi bir unsurdur?
Ruhu |
Davranışı |
Zihni |
Zekası |
Düşüncesi |
Aristoteles'e göre insanoğlunun içinde bulunan ilahi bir unsur zihnidir.
15.Soru
Plotinus'un varlık hiyerarşisi en üsten aşağıya doğru bir biçimde aşağıdaki şıklardan hangisinde sıralanmıştır?
Nous, Tanrı, Evren Ruhu, Bireysel Ruhlar, Madde |
Tanrı, Madde, Nous, Evren Ruhu, Bireysel Ruhlar |
Tanrı, Bireysel Ruhlar, Evren Ruhu, Nous, Madde |
Tanrı, Nous, Evren Ruhu, Bireysel Ruhlar, Madde |
Tanrı, Evren Ruhu, Nous, Bireysel Ruhlar, Madde |
Plotinus'un varlık hiyerarşisinde Tanrı ve madde arasında yukarıdan aşağıya doğru Nous, Evren Ruhu ve bireysel ruhlar yer almaktadır. Bundan dolayı doğru cevap D'dir.
16.Soru
Platon'un ahlak anlayışında aşağıdakilerden hangisi doğrudur? I. İyilik olmadığında o boşluk, kötülük ile dolmaktadır. II.Bu dünyanın iyiliklerini görebilmek için nedensellikleri anlamaya çalışmak gereklidir. III. İyilik, eylemlerle ve sosyal ilişkiler içerisinde açığa çıkar. IV. Haz, her zaman ve her yerde yegane veya en büyük motivasyon kaynağıdır.
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
III ve IV |
Hepsi |
Platon’un hedonist olduğunu (yani tüm eylem ve ahlâki ilkelerin ardında bir tür haz arayışı vardır dediğini) iddia etmek doğru olmaz. Platon genel olarak hazzın önemli bir motivasyon aracı olduğunu kabul etmektedir. Fakat hazzın her zaman ve her yerde yegane veya en büyük motivasyon kaynağı olduğu/olması gerektiği yönündeki bir iddiayı Platon’un diyaloglarında bulamayız. Platon, hazzı bir varlık veya olay olmaktan ziyade bir tür “süreç” olarak görür. Doğru cevap C'dir.
17.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
Epiküros toplumla uyumlu bir yaşam sürdürmeyi önerir. |
Epiküros bütün algıların doğru olduğunu düşünür. |
Epiküros pratik meselelerden çok teorik meselelere önem verir. |
Epiküros ruhun ölümsüz bir cevher olduğu fikrini benimser. |
Epiküros hazzı sonuçlarından bağımsız bir ilke olarak kabul eder. |
Epiküros bütün algıların doğru olduğunu düşünür.
18.Soru
Plotinus’un düşünsel müktesebatını oluştururken etkisi altında kaldığı söylenebilecek en önemli isim aşağıdakilerden hangisidir?
Ammonius Sakkas |
Aziz Augustinus |
Proclus |
Boethius |
Aristoteles |
Plotinus’un düşünsel müktesebatını oluştururken etkisi altında kaldığı söylenebilecek en önemli isimlerden biri de Ammonius Sakkas’tır. Bir hamal (Sakkas) olan Ammonius bir süre Hıristiyan inancını benimsemiş, fakat daha sonra Hıristiyanlığı terk etmiştir. Plotinus on yılı aşkın bir süre Ammonius Sakkas’ın yanında felsefe öğrenimi görmüştür. Bu bakımdan, Yeni-Platonculuğun Ammonius Sakkas’ın etkisini taşıdığı sonucuna tabii olarak ulaşılabilir.
19.Soru
Platon’un bilgi anlayışını ifade eden “Bilmek, hatırlamaktır” sözü hangi eserinde geçmektedir?
Meno |
Devlet |
Phaedo |
Parmenides |
Symposium |
Platon’un bilgi anlayışı ile ilgili önemli bir noktayı, onun Phaedo adlı eserindeki şu sözü özetlemektedir:“Bilmek, hatırlamaktır”.
20.Soru
I. Platon’un metinlerinde “ruh” tabirine karşılık kullanılan orijinal kelime “psuche”dir.II. Avrupa dillerine “psyche” olarak geçmiştir.III. Platon’un “psuche” kavramına Türkçe en uygun anlamsal karşılığın “beyin” ve “beden” kavramlarının karışımıolduğu düşünülebilir. Platon'un ruh anlayışına ilişkin yukarıdakilerden hangisi veya hangileri doğrudur?
Yalnız III. |
I. II. ve III |
II. ve III |
Yalnız II. |
I. ve II. |
Platon’un metinlerinde “ruh” tabirine karşılık kullanılan orijinal kelime “psuche”dir. Avrupa dillerine “psyche” olarak geçmiştir. Ancak, Platon’un “psuche” kavramına Türkçe en uygun anlamsal karşılığın “akıl” ve “can” kavramlarının karışımı olduğu düşünülebilir. Doğru Cevap E'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ