İnsan Davranışı Ve Sosyal Çevre 2 Final 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Cinsiyetler kalıp yargılara sokulduğunda toplumsal geçerliliği daha az olan yargı aşağıdaki seçeneklerden hangisinde verilmiştir?
Kadınlar narindir |
Erkekler ağlamaz |
Kadınlar anaçtır |
Erkekler güçlüdür |
Kadınlar özgür ruhludur |
Sosyal psikolojiden hareketle kalıp yargı, birey ya da bireyler grubunu tanımlamak için kullanılan basitleştirilmiş, betimsel kategoriler olarak açıklanabilir. Gruplar arası ilişkiler, inançlar ve sosyal temsiller bağlamında kullanılan kalıp yargı kavramı; bir birey, grup ya da bir topluluk hakkında temellendirilmemiş kanaatlerden oluşur. “Kadınlar duygusaldır”, “Erkekler ağlamaz” vb. kalıp yargılar basitleştirilmiş, yaygın inançlara göre oluşturulan ve söz konusu topluluklardaki farklılıkları dikkate almayan yargılara bir örnektir.
2.Soru
Homofobi konusundaki kavramsal çerçevelerin oluşmasında çok önemli katkıları olan, heteroseksüel erkeklerin, heteroseksüel kadınlara göre genel olarak LGBT bireylere yönelik çok daha olumsuz tepkileri olduğunu vurgulayarak bu konuya aşağıdakilerden hangisi dikkat çekmiştir?
Herek
|
Weinberg
|
Haslam
|
Göregenli |
Speer |
Homofobi konusundaki kavramsal çerçevelerin oluşmasında çok önemli katkıları olan Herek, heteroseksüel erkeklerin, heteroseksüel kadınlara göre genel olarak LGBT bireylere yönelik çok daha olumsuz tepkileri olduğunu vurgular. Çünkü toplumsal alanda heteroseksüel erkekler, belirli davranış örüntülerine uymalarını zorlayan sosyal standartlar ve akranları tarafından baskı altında tutulmaktadır. Bu süreç psikolojik düzeyde de işlemektedir: Heteroseksüel erkekler bu standartları içselleştirmekte ve erkeklik rollerinin değerlendirilmesinde başarısız olacakları tedirginliğini yaşamaktadırlar. Bu endişenin neden i, bir heteroseksüel erkek olarak bireyin cinsel kimliğini kaybetme korkusudur, çünkü bir erkeğin cinsel kimliği bir birey-insan olmaya eşittir. Bu nedenle heteroseksüel erkekler Gaylere saldırarak, kendi erkekliklerini öncelikle kendilerine daha sonra da diğerlerine bir kez daha kanıtlamaktadırlar.
3.Soru
İnsan haklarının düşüncesini doğal haklar adı altında ilk dile getiren 17. Yy filazofu aşağıdakilerden hangisidir?
Karl Marx
|
Max Weber
|
Auguste Comte
|
Emile Durkheim |
John Locke |
İnsan haklarının düşüncesini doğal haklar adı altında ilk dile getiren 17. Yy filazofu John Locke’tur.
4.Soru
I-Ücretli emeğin olduğu, üretimin kâr için gerçekleştiği ve süreğen bir biçimde yüksek düzeyde işsizliğin ve niteliksiz emek için ücretlerin düşük olduğu bir nakit ekonomisinin mevcut olması
II-Toplumun, gönüllülük temelinde ya da hükümetler aracılığıyla düşük-gelirli nüfusun sosyal, politik ve ekonomik örgütlenmesini sağlamakta başarısız kalması
III-Klan ve tek yanlı-akrabalık sisteminden farklı olarak iki-yanlı akrabalık sisteminin mevcut olması.
IV-Egemen sınıfın, tutumluluğu ve zenginlik ve mülkiyet birikimini ödüllendiren, yukarıya doğru hareketlilik olasılığını vurgulayan ve alt ekonomik statüyü bireyin kişisel yetersizliği ve aşağılık olmasıyla açıklayan bir değerler dizisini öne sürmesi.
Yukarıdakilerden hangileri Lewis’e göre yoksulluk kültüründen söz edebilmek için gerekli unsurlardandır?
Yalnız I |
I ve II |
I, II ve III |
II, III ve IV |
Hepsi |
Lewis yoksulluk kültüründen söz edebilmek için şu koşulların gerekli olduğunu belirtir (Kayaoğlu, 2009): Ücretli emeğin olduğu, üretimin kâr için gerçekleştiği ve süreğen bir biçimde yüksek düzeyde işsizliğin ve niteliksiz emek için ücretlerin düşük olduğu bir nakit ekonomisinin mevcut olması, Toplumun, gönüllülük temelinde ya da hükümetler aracılığıyla düşük-gelirli nüfusun sosyal, politik ve ekonomik örgütlenmesini sağlamakta başarısız kalması, Klan ve tek yanlı-akrabalık sisteminden farklı olarak iki-yanlı akrabalık sisteminin mevcut olması, Egemen sınıfın, tutumluluğu ve zenginlik ve mülkiyet birikimini ödüllendiren, yukarıya doğru hareketlilik olasılığını vurgulayan ve alt ekonomik statüyü bireyin kişisel yetersizliği ve aşağılık olmasıyla açıklayan bir değerler dizisini öne sürmesi.
5.Soru
İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi ne zaman ilan edilmiştir?
1928 |
1938 |
1948 |
1958 |
1968 |
Özellikle İkinci Dünya Savaşı sırasında ve sonrasında yaşanan gelişmeler insan hakları konusundaki çalışmalara ciddi bir ivme kazandırmıştır. Bu durumu takiben Birleşmiş Milletler kurulmuş ve 1948 yılında da İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi ilan edilmiştir.
6.Soru
Bir uzvun tamamının ya da bir parçasının olmaması ya da kusurlu bir uzva, organizmaya ya da beden mekanizmasına sahip olmak tanımı aşağıdakilerden hangisine aittir?
Normal
|
Yeti Yitimi
|
Sakatlık
|
Öjeni |
Zorunlu sağlam bedenlilik |
Normal: Kabaca, modern toplumlarda bireylerin duygu, düşünce, davranış, beden görünümleri ve işlevlerini standardize ederek denetleyen ideolojik bir kavram olarak tanımlanabilir. Yeti Yitimi: Bir uzvun tamamının ya da bir parçasının olmaması ya da kusurlu bir uzva, organizmaya ya da beden mekanizmasına sahip olmak. Sakatlık: Yeti yitimleri olan insanları dikkate almayan ya da çok az dikkate alan ve dolayısıyla ana akım toplumsal faaliyetlerden dışlayan, çağdaş bir toplumsal düzenin yol açtığı dezavantajlar veya faaliyet kısıtlamasıdır. İnsanlara ait istatistik bilgi toplamak ile normdan sapmaları azaltmak için insanları geliştirmeye çalışmak arasındaki bağın çok önemli olduğunu vurgular. Dolayısıyla istatistiğin öjeni ile olan bağlantısına dikkat çeker. Öjeni düşüncesi, nüfusun norm ve normdan sapanlar olarak ayrılmasından sonra, devletin sapmaları, norma uydurma girişiminde cisimleşir. Öjeni savunucuları toplumdaki tüm sapanları yani istenmeyenleri sakatların da dahil edildiği aynı çuvala koymuştur. Böylece sakatlar, yoksullar ve suçlularla aynı kategoride görülmüştür. “Sağlam bir bedene, yani fiziksel sakatlıktan azade ve kendinden beklenen fiziki çabaları gösterebilen bir bedene sahip olmak, beden sağlığı yerinde, zinde olmak” demektir. fiiliyatta, sağlam bir bedene sahip olma konusunda özgür olmak ama başka herhangi şeye sahip olmak konusunda özgür olmamak anlamına geliyordu”. Tam da bu yüzden, Mcruer, buna zorunlu sağlam bedenlilik adını vermekte ve “zorunlu sağlam bedenliliğin bir tercih aldatmasıyla aslında hiçbir tercihin olmadığı bir sistemin üstünü örterek işlediğini” ileri sürmektedir.
7.Soru
Sakatlıkla ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Sakat kişiler sakatlığı olan ve olmayan arkadaşlar isterler. |
Sakatlık insan deneyiminin doğal bir parçasıdır. Sakatlanma sıklığı yaşla birlikte artar. |
Herkesin, kişi olmaya içkin bir değeri vardır. Sakat kişiler, toplumun, topluma katkı yapan üyeleridir. |
Sakatlığın olması ile hasta olmak aynı şeyler değildir. Sakatlık bulaşıcı değildir ve sakatlığı olan kişilerin tedaviye ihtiyacı yoktur. |
Sakat kişiler, sakatlıklarının üstesinden gelme konusunda ilham verici, cesur ve yüreklidirler. |
Sakat kişiler işe giderken, sportif yarışmalarda rekabet ederken ya da hobileriyle ilgili faaliyetler yaparken sadece normal günlük yaşamlarını sürdürürler (yani kahraman değildirler, ayrıca olmaları da gerekmez). Ancak günlük yaşamlarını sürdürürken çevre ve toplumda engellerle karşılaşırlarsa, günlük hayatları zora girer. Toplumsal destek ve hizmetlere ulaşım, bu engellerin çoğunu ortadan kaldırabilir.
8.Soru
Bütün toplumlarda bulunan organize edilmiş çeşitli toplumsal düzenlemelere ne ad verilir?
Toplumsal yapı |
Toplumsal grup |
Toplumsal eylem |
Toplumsal kurumlar |
Toplumsal örgüt |
Toplumsal kurumlardır.
9.Soru
Modern toplumlarda bireylerin duygu, düşünce, davranış, beden görünümleri işlevlerini standardize ederek denetleyen ideolojik kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Normal
|
Patalojik
|
Sakatlık
|
Tıbbileştirme |
Disablism |
Normal :Kabaca, modern toplumlarda bireylerin duygu, düşünce, davranış, beden görünümleri işlevlerini standardize ederek denetleyen ideolojik bir kavram olarak tanımlanabilir. İngilizce de günlük dilde “yeti yitimleri olan insanları sakat olarak nitelendirmek, bu insanların, bedensel ya da zihinsel açıdan “anormal” ölçüde “eksikliği” ya da “yetersizliği” olduğu için “normal” faaliyetlere katılamayan insan grubunun üyesi oldukları anlamına gelmektedir”. Thomas, sakatlık çalışmaları yapanların mücadelesi sayesinde, aslında sakat kişilerin yeti yitimlerinden dolayı değil, büyük ölçüde toplumun önlerine diktiği fiziksel ya da tutuma bağlı engeller yüzünden yaşamlarının sınırlandığının açık hâle geldiğini vurgular. Böylelikle İngilizcedeki sakat (disability) terimi, yeti yitimi olan insanların durumunu değil, onlar üzerindeki toplumsal baskıyı ifade etmek için kullanılmaya başlanmıştır. Buna bağlı olarak yeni bir ayrımcılık türü belirlenmiştir. Bu ayrımcılık türüne sakatlığa dayalı ayrımcılık (disablism) adı verilmektedir ve artık ayrımcılık alanında ırkçılık ve cinsiyetçiliğin yanısıra ve bunlarla etkileşimli olarak sakatlığa dayalı ayrımcılık konusu da çalışılmaktadır. Tıbbileştirme: Tıbbileştirme, tıbbi olmayan veya sosyal bir konunun tıbbi bir problem, hastalık ve tedavi edilmesi gereken bir durum olarak tanımlanmasıdır. Bir başka deyişle tıbbileştirme, bir konu, problem ya da durumun, tıbbi terimler ve tıbbi dil ile tıbbi çerçeve içinde, tıbbi müdahale ile tedavi edilecek bir durum olarak ifade edilmesidir
10.Soru
Yoksulluk sınırı için belirlenen miktar nedir?
1 dolar
|
2 dolar
|
3 dolar
|
4 dolar |
5 dolar |
Günlük 2 dolar ile geçinmek yoksulluk sınırı olarak belirlenmiştir.
11.Soru
Sosyal hizmet değerlerini belirleme çalışmaları 19. Yüzyılın Sonlarına kadar geriye götürülebilir. Thompson, bu listelerde yer alan sosyal hizmet değerlerini geleneksel ve özgürleştirici değerler olarak ikiye ayırır. Aşağıdakilerden hangisi Geleneksel değerleri içinde yer almamaktadır?
Bireyselleştirme
|
Duyguların dışavurumu
|
Kontrollü duygusal katılım
|
Yargılayıcı olmayan tutumlar |
Sosyal Adalet |
Sosyal hizmet değerlerini belirleme çalışmaları 19. Yüzyılın Sonlarına kadar geriye götürülebilir. Thompson, bu listelerde yer alan sosyal hizmet değerlerini geleneksel ve özgürleştirici değerler olarak ikiye ayırır. Geleneksel değerler bireyselleştirme, duyguların dışavurumu, kontrollü duygusal katılım, kabul, yargılayıcı olmayan tutumlar, hizmet alanların kendi kaderini tayini, gizlilik, kişiye saygı, uyum, empati, koşulsuz olumlu kabul olarak sayılabilir. Thompson’ın özgürleştirici değerler listesinde bireysellikten uzaklaşma, eşitlik, sosyal adalet, birlikte çalışma, yurttaşlık, güçlendirme ve otantiklik yer almaktadır.
12.Soru
Bir toplumda genel olarak erkeklere ait olduğu düşünülen her türlü duygu, davranış veya görünümün tümünü niteleyen bir kavrama verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
Travesti
|
Gay
|
Lezbiyen
|
Biseksüel |
Maskülen |
Maskülen: Bir toplumda genel olarak erkeklere ait olduğu düşünülen her türlü duygu, davranış veya görünümün tümünü niteleyen bir kavramdır.
13.Soru
Cinsel yönelimin bir tercih olarak nitelendirilememesinin nedeni aşağıdakilerin hangisinde açıklanmıştır?
Bireylerin üzerinde toplumsal baskı olduğu için.
|
Cinsel yönelimlerine kendileri karar verdikleri için.
|
Cinsel yönelim, kendiliğinden oluşan bir yaşantıdır.
|
Cinsel yönelimlerin geç başladığı için. |
Cinsel yönelim, ergenlik döneminde oluştuğu için |
Cinsel yönelim bir tercih olarak nitelendirilemez. Cinsel yönelim, bireylerin bilinçli kararlarından veya seçim yapma yetilerinden bir anlamda bağımsız olarak, daha iyi bir ifadeyle kendiliğinden oluşan bir yaşantıdır. Bireylerin cinsel yönelimlerinin, henüz cinselliği yaşamadıkları ergenliğin ilk dönemlerinde oluştuğu söylenebilir.
14.Soru
Kadın giyiminde veya davranışındaki erkek;erkek giyiminde veya davranışındaki kadını tanımlamak için kullanılan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Biseksüel
|
Eşcinsel
|
Gay
|
Lezbiyen |
Travesti |
Travesti, kadın giyiminde veya davranışındaki erkek; erkek giyimindeki veya davranışındaki kadını tanımlar.
15.Soru
Cinsel kimlik ayrımcılığına dayanan nefret suçları ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Cinsel kimlik temelli nefret suçları yasal düzenlemelerle ortadan kaldırılabilir.
|
Cinsel kimlik temelli saldırıların nefret suçu olduğu konusunda bir görüş birliği vardır. |
LGBT bireylere yönelen nefret suçları kamu vicdanında meşru görülmemektedir. |
Cinsel kimlik temelli nefret suçlarını önlemedeki en büyük engel cezasızlıktır. |
Nefret suçu mağdurları olan LGBT bireylerin hak aramasını teşvik eden bir sistem vardır. |
Cinsel kimlik temelli nefret suçlarını önlemedeki en büyük engel cezasızlıktır ifadesi doğrudur.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Travestiyi diğer cinsel yönelimlerden ayıran özelliktir?
Aynı cinsten insanların birbirilerine karşı duygusal ve cinsel yönelimleriyle şekillenen hayat tarzlarıdır |
Kendisini karşı cinsten biri olarak tanımlayan kişidir |
Kadın giyiminde veya davranışındaki erkek; erkek giyiminde veya davranışındaki kadın için kullanılır |
Hemcinsine yönelimi olan kişiler |
Her iki cinse dönük yönelimi olan kişiler |
Travesti: Kadın giyiminde veya davranışındaki erkek; erkek giyiminde veya davranışındaki kadın için kullanılan bir tanımdır. Doğru cevap C'dir.
17.Soru
Günlük kaç doların altında yaşayanlar açlık sınırının altında yaşamaktadır?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Açlık sınırı için belirlenen miktar günlük 1 dolardır.
18.Soru
I-Eğitimsizlik
II-Yaş
III-Cinsiyet
IV-Cinsel yönelim
V-Bağımlılık
Yukarıdakilerden hangileri sosyal dışlanmanın nedenlerindendir?
I ve II |
II ve III |
II, III ve IV |
I, II, III ve IV |
Hepsi |
Sosyal dışlanma, ekonomik nedenler (işsizlik, mülksüzlük, düşük ücret vb.), eğitimsizlik, yaş, cinsiyet, cinsel kimlik ve cinsel yönelim, sosyal güvenceden yoksunluk, bağımlılık, politik süreçlere katılamamak, karar alma mekanizmalarında yer alamamak gibi toplumsal, kurumsal, politik ya da bireysel nedenler sonucunda ortaya çıkar.
19.Soru
I. Toplumsal baskı teorisi
II. Toplumsal sorun
III. Kişisel baskı teorisi
Yukarıda verilenlerden hangisi ya da hangileri sosyal modelde ele alınan unsurlar arasında yer almaktadır?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
Toplumsal baskı teorisi ve toplumsal sorun sosyal modelde ele alınan unsurlar arasında yer alırken, kişisel baskı teorisi tıbbi modelde ele alınan unsurlar arasında yer almaktadır. Dolayısıyla doğru cevap C seçeneğidir.
20.Soru
Ayrımcılığın zihinsel arka planında etkili olan temel bilişsel süreç aşağıdakilerden hangisidir?
Sosyal kategorilendirme
|
Sistemin meşrulaştırılması
|
Sosyal dışlama
|
Sosyal temsiller |
İnsanlıktan çıkarma |
Sosyal kategorilendirme; ayrımcılığın zihinsel arka planında etkili olan temel bilişsel sürecidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ