İş Etiği Ara 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Pazar koşullarının ve rekabetle ilgili eylemlerin oluşturabileceği iş ahlakını ilgilendiren konular ele alındığında aşağıdakilerden hangisi iş ahlakı açısından doğru niteliktedir?
Gıda ürünleri satışı yapan bir mağazanın, o ürünün satışını yapmak için üretici firmasından mağazada çalışan herkese belli aralıklarla maaşlarına ek küçük bir miktar ödeme yapmasını istemesi
|
Üretici firmanın kullandığı sarf malzemeleri dikkate alınarak ürettiği ürünü fazla kar payıyla ederinden daha yüksek meblağlara satmak istemesi
|
Aynı ürünün farklı firmalara satışında farklı fiyatlandırma yapılarak kar marjının arttırılmaya çalışılması
|
Üretici firmanın diğer markalarda üretilen aynı içerikli ürünlerini satarken diğer ürünlerle karşılaştırarak ortalama bir fiyat belirleyerek satmak istemesi ve bu şekilde satış yapılmasını belirlemesi
|
Ürün satışında, perakende fiyatlar belirlenirken kar etmeden maliyetine satış politikasının izlenmesi
|
2.Soru
İlahi buyruk teorisine göre aşağıda verilen bilgilerden hangisi doğrudur?
Buyruk insanın kendi içinden çıkar.
|
Buyruğun kaynağı insanın dışından, Tanrı’dan gelir.
|
Ahlak yasaları koşullu olmamalıdır.
|
Bir eylemi ya da kötü yapan şey, sonuçları değildir, temelindeki niyettir.
|
Bir yasanın ahlak yasası olabilmesi için, mutlak bir zorunluluk taşımalıdır. |
İlahi Buyruk Kuramına göre, ahlakın kaynağı Tanrı’dır. Ahlak ilkeleri de Tanrı’nın buyruklarıdır. Doğru eylem, Tanrı’nın yapmamızı buyurduğu eylemdir. Dini terimlerle söylersek, farzlar ahlaksal buyruklardır. Tanrının yasakladığı eylemler de ahlaksal bakımdan yanlış-dini terimlerle söylersek haram eylemlerdir. Tanrının emretmediği veya yasaklamadığı eylemler de isteğe bağlı olarak yapılabilecek veya yapılmayacak eylemlerdir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kurumsal vatandaşlık ile ilgili değildir?
İşletmelerin toplumdaki artan rolleriyle birlikte artan sorumluluklarının sonucundaortaya çıkmıştır.
|
Kavramın temel felsefesi, işletmenin ekonomik ve sosyal sorumluluklarınıbütünleştirmektir.
|
Hem mevcut hem de gelecek nesillere karşı yükümlülüklerin olduğunu vurgular.
|
Kurumsal vatandaşlık kavramı, hem sürdürülebilir bir kalkınma hem de sürdürülebilir bir işletme amacı güder.
|
Kurumsal vatandaşlık kısa dönemli işlemsel temele dayanır.
|
4.Soru
Küreselleşme ve iş etiğine ilişkin olarak “Irksal ya da cinsiyetle ilgili ülkeler arasındaki tutumların farklılık göstermesi, ya da bir ülkede ekonomik gerileme ile işe son vermenin diğer ülkede etik olmaması” durumu aşağıda verilen hangi alan bağlamında değerlendirilebilir?
Kültür
|
Hukuk
|
Hesap verilebilirlik
|
Yasa
|
Töre |
Küreselleşme ile ekonomik faaliyetler bölgesel ya da ülkesel sınırlardan bağımsız hale gelmiştir. Ülkeler arasındaki soruda verilen durumlara ilişkin farklı tutumların sergilenmesi kültür farklılıkları bağlamında değerlendirilebilir.
5.Soru
Deontolojik etiğin felsefe tarihinde en bilinen teorisi hangisidir?
İlahi buyruk teorisi
|
Erdem etiği
|
Kantçı etik
|
Doğalcılık
|
Faydacılık
|
6.Soru
Tek tek eylemlerin değil, belirli bir durumda herkesin bir kurala uyması halinde ortaya çıkacak mutluluk veya acıyı hesaplamak gerektiğini ve alternatifler içinde en çok mutluluğa yol açacak kural hangisi ise o kurala göre davranılması gerektiğini savunan teori aşağıdakilerden hangisidir?
İlahi buyruk teorisi
|
Kantçı etik
|
Erdem etiği
|
Kural faydacılığı
|
Ahlaksal egoizm
|
7.Soru
Aşağıdaki önermelerden hangisi analitik bir önermedir?
Kara kediler siyahtır.
|
Suyun kaynama derecesi basınca bağlıdır.
|
Bazı ülkeler az gelişmiştir.
|
Tüm insanlar 5 metreden kısadır
|
Dünyanın %60'ı kadınlardan oluşur.
|
8.Soru
Kural faydacılığı ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Kural faydacılığı deontolojiye bir miktar yaklaşır
|
Her seferinde alternatif eylemlerin sonuçlarını hesaplamak yerine kuralların sonuçlarını hesaplar ve o kurala bağlı kalır
|
Yalan söylememe, verdiğin sözü tutma yararlı kurallardır
|
Kural faydacılığı da eylem faydacılığı gibi, iyi olanı en çok sayıda insanın en büyük mutluluğu özdeşleştirir
|
Adaletsizliğe imkan vermez
|
9.Soru
Sonuççu teoriler, bir eylemi, o eylemin sonuçlarının değerine göre değerlendirir. Bu tanımdan yola çıkarak aşağıdakilerden hangisi sonuççuların ahlak anlayışı içerisinde yer almaz?
Bazı durumlar ahlaksal değerlendirmelerden bağımsız olarak iyidirler veya kötüdürler
|
Eylemin sonuçları kötü de olsa doğruluk payı olabilir
|
Mevcut alternatifler içinde en çok iyiye yol açacak eylemleri yapmak ahlaksal bakımdan doğrudur
|
Alternatifler içerisinde daha az iyiye yol açacak eylemleri yapmak ahlaksal bakımdan yanlıştır
|
Doğru eylem, eylemin sonuçlarını göz önüne alarak tanımlanır
|
10.Soru
İş ahlakı, evrensel, toplumsal ve kültürel değerler bağlamında iş dünyasındaki hangi düzeydeki ilişkileri değerlemede normlar ve ilkeler ile bunlar kapsamındadeğerlendirme yapmayı içermez?
Birey-birey
|
Birey-grup
|
Grup-örgüt
|
Birey-örgüt
|
Örgüt-örgüt
|
11.Soru
Deontolojik teorilere ilişkin aşağıda verilen yargılardan hangisi yanlıştır?
Deontolojik teorilerde vurgu eylemin veya eylem türlerinin üzerindedir, sonuçları üzerinde değildir.
|
Ahlaksal bakımdan, eylemin sonucunun, ahlak yasasına uygun olma anlamında doğru karşısında bir önceliği yoktur.
|
Sonucun iyi olması, ona götüren eylemin iyi olduğu anlamına gelmez.
|
Doğru söylemenin sonuçları acıyı arttıracaksa bile doğru söylenmelidir.
|
Doğru eylem, eylemin sonuçları göz önüne alınarak tanımlanır. |
Deontolojik teoriler doğru / yanlış eylemi, iyi / kötü sonuçlara götüren eylem olarak tanımlamaz. Bazı eylemler sonuçlarından bağımsız olarak yanlıştır veya doğrudur. Sonuççu teoriye göre, doğru eylem eylemin sonuçları göz önüne alınarak tanımlanır.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kültürel göreciliğe yöneltilen eleştirilerden birisi değildir?
Nihilizme kaymak mümkün ve muhtemeldir.
|
Kültürün sınırları belirsizdir.
|
Hoşgörü ile ilgili olarak da sorunları vardır.
|
Herkesin ahlaksal konularda yanılmaz olduğunu varsayar
|
Hem diğer kültürleri hem de kendi kültürümüzü eleştirmek imkansız hale gelir.
|
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi işletme dışı faktörlerle ilgili iş ahlakı konularından değildir?
Pazar
|
Çevre faktörleri
|
Yasal faktörler
|
Rekabet
|
İnsan kaynakları
|
14.Soru
Küreselleşme ile ekonomik faaliyetler bölgesel ya da ülkesel sınırlardan bağımsız hale gelmiştir. Bu bağlamda aşağıdakilerden hangisi bu durumun sonuçları arasında yer almaz?
Şirketler artan oranda deniz aşırı pazarlarla ilgilenmeye başlamıştır
|
Şirketlerin yeni ve çeşitli ve bazen de birbiriyle tutarsız etik taleplerle karşılaşması
|
İç pazarda onaylanan ahlaki değerler şirketlerin yabancı pazarlara girmesiyle sorgulanabilir hale gelmesi
|
Ekonomik faaliyetlerin ülkelerin kontrollerinin dışına çıkmasına sebep olması
|
Şirketlerin küreselleşmesi ile birlikte iletişim sorunlarının yaşanması |
Küreselleşme ile ekonomik faaliyetler bölgesel ya da ülkesel sınırlardan bağımsız hale gelmiştir. Bu bağlamda işletmeciliğin bölgesel olarak daha az istikrarlı hale gelmesiyle şirketler artan oranda deniz aşırı pazarlarla ilgilenmeye başlamıştır. Bu da şirketlerin yeni ve çeşitli ve bazen de birbiriyle tutarsız etik taleplerle karşılaşmasına sebep olmuştur. İç pazarda onaylanan ahlaki değerler şirketlerin yabancı pazarlara girmesiyle sorgulanabilir hale gelmektedir. Ekonomik faaliyetlerin bölgesellikten uzaklaşması bu faaliyetlerin ülkelerin kontrollerinin dışına çıkmasına sebep olmaktadır.
15.Soru
Hava kirliliği, su kirliliği, zararlı atıklar, toprak kaymaları gibi konularda işletmelerin göz önünde bulundurması gereken ahlaki sorumluluklarının ilgili olduğu alan aşağıdakilerden hangisidir?
Medya ile ahlaki ilişkiler
|
Sivil Toplum Kuruluşları ile ahlaki ilişkiler
|
Çevre ile ilgili ahlaki ilişkiler
|
Sendikalar ile ahlaki ilişkiler
|
Tüketiciler ile ahlaki ilişkiler
|
16.Soru
Kant’ın ahlaklılıkta savunduğu en temel fikir şu şekilde ifade edilmektedir: Bir eylemi iyi ya da kötü yapan şey, sonuçları değildir, temelindeki niyettir.Yukarıda bahsedilen Kantçı etik teorisinin tanımındaki “niyetin” yerini hangisi alırsa tanım öznel göreceliğe dönüşür?
Kültür
|
Kişinin çıkarı
|
Bireyin düşünceleri
|
Tanrı buyrukları
|
Eudaimonia
|
17.Soru
Kant’ın ahlaklılıkta savunduğu en temel fikir, deontolojinin de temel fikridir: Bir eylemi iyi ya da kötü yapan şey, sonuçları değildir, eylemin temelindeki niyettir. Bu bilgiden yola çıkarak aşağıdakilerden hangisi Kant’çı etiğin eleştirildiği yönlerden biri değildir?
Sonuçlar karşısında kör olması
|
Sıradan şeyleri evrenselleştirerek ahlak yasası haline getiremeyeceği
|
Bir eylemi haklı çıkarmak için sadece iyi niyetin yeterli olmaması
|
Duyguları ve eğilimleri etiğin dışına sürmesi
|
Ahlaksal çatışmaları reddetmesi
|
18.Soru
Aşağıdakilerden hangi dönem, meslek etik kodları geliştirme ve iş dünyasında meslek/iş ahlakı konularında hizmet içi eğitimlerle duyarlılığın artırılması çabalarının ortaya çıktığı dönemdir?
1900-1920
|
1970-1990
|
1920-1950
|
1950-1970
|
1920-1960
|
19.Soru
Betimleyici paydaş teorisi için aşağıda verilenlerden hangisi doğrudur?
İşletmenin verimlilik amacıyla, sosyal sorumluluk çerçevesinde paydaş yönetimi arasındaki bağı konu edinmektedir.
|
Teori paydaş kavramının iktisadi kurallarla, davranış bilimleriyle ve ahlakla uyumunu sağlamaktadır.
|
Bu yaklaşıma göre diğer şartlar aynı kalmak kaydıyla, paydaş yönetimini benimseyen işletmelerin karlılık, süreklilik ve büyüme konularında daha iyi bir performans sergileyecekleri belirtilmektedir.
|
Bu teoriye göre işletme gerçek değerini, iş birliğinin ve rekabetin merkezinde yer alarak sağlamaktadır.
|
Temel ilke olarak güven ve ortak bağların geliştirilmesiyle oluşan fırsatlara bağlı olarak sorunların aşılabileceği fikrini ortaya koymaktadır. |
Betimleyici paydaş teorisine göre işletme gerçek değerini, iş birliğinin ve rekabetin merkezinde yer alarak sağlamaktadır. Diğer seçenekler araçsal paydaş teorileri ile ilgilidir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “İşletmelerin Sosyal Sorumluluk Piramidi” yaklaşımını ortaya koymuştur?
Carroll
|
Friedman
|
Solow
|
Stiglitz
|
Krugman |
Sosyal sorumluluk kavramı ve iş ahlakı ilişkisi literatürde iki farklı yaklaşımla ele alınmaktadır. Bu yaklaşımlardan ilki Carroll tarafından ortaya konulan, işletmelerin sorumluluklarının ifade edildiği “İşletmelerin Sosyal Sorumluluk Piramidi” yaklaşımında yer alan ahlaki sorumluluklar boyutu; diğeri ise Milton Friedman tarafından tanımlanan “Paydaşlar Yaklaşımı”dır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ