İslam Ahlak Esasları Ara 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslam ahlakında temel erdemlerden biri değildir?
Adalet
|
Hikmet
|
İffet
|
Cesaret
|
Tevazuu
|
2.Soru
Tevazu aşağıdaki hangi temel erdemin kapsamına girer?
Adalet
|
Cesaret
|
Yumuşak başlılık
|
Hikmet
|
İlim
|
3.Soru
İslam tarihinin ilk asırlarında ahlak konuları aşağıdakilerden hangisinin içinde ele alınmıştır?
Sözlü geleneklerin
|
Darbı mesel külliyatın
|
Destan külliyatının
|
Tarih külliyatının
|
Hadis külliyatının
|
4.Soru
insanın niçin yaratıldığı sorusuna: "Allah yeryüzündeki herseyi bir amaca yönelik yaratmıştır. eğer o amaç olmasaydı, o varlık yaratılmazdı." cevabını veren kimdir?
Buhari |
Ragıb el isfehani |
ibn Haldun |
ibn Miskeveyh |
A. draz |
söz konusu cevabı veren Ragıb el isfehani'dir
5.Soru
Tasavvufta hürriyet, felsefe ve kelamda ele alındığı şeklinden farklı olarak aşağıdakilerden hangisidir?
Araçtır |
Gayedir |
Hareket noktasıdır |
Bahsi söz konusu değildir |
Yok hükmündedir |
Tasavvufta hürriyet, felsefe ve kelamda ele alındığı şekliyle ahlâkın hareket noktası değil, gayesidir. Tasavvufi ahlâkta nefsin arzu ve isteklerine karşı verilmesi istenen mücadele insanın hürriyetiyle ilişkilendirilir. İnsanın ahlâki mükemmelliğe ulaşması ve Allah’a yakınlaşmasını önleyen bedeni ve dünyevi arzuların kurtulma mücadelesi aynı zamanda iradeyi hür kılma çabasıdır. İnsanın şuurunu meşgul eden, Allah’tan başka her şeyin hürriyeti kısıtladığını düşünen bazı büyük sufiler cennet nimetlerini arzulamayı bile gerçek hürriyete aykırı görmüşlerdir. Asıl hürriyet kulun üzerinde Allah’tan başka hiçbir şeyin etkili olmamasıdır. Gerçek hürriyet Allah’a tam kul olmaktır. Tasavvuftaki “fakr” makamı hürriyeti de ihtiva eder. Zira fakr, insanın hiçbir şeye sahip olmaması değil, hiçbir şeyin insana sahip olmamasıdır. Bu bakımdan hürriyet ahlâkın hareket noktası değil, gayesidir. Doğru cevap B'dir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ahlak ilminin görevleri arasında yer almaz?
Ahlâk ilkeleri ve kurallarını sistematik hale getirmek |
Ahlâk ilkeleri ve kurallarını kişi ihtiyaçlarına göre düzenlemek |
Ahlâk ilkeleri ve kurallarını anlaşılır hale getirmek |
Ahlâk ilkeleri ve kurallarını yeni yetişen nesillere öğretmek |
Ahlâk ilkeleri ve kurallarını bir sonraki nesillere aktarımını sağlamak |
Ahlâk ilminin vazifesi, genel ahlâk ilkeleri ve kurallarını sistematik ve anlaşılır bir şekilde ortaya koyarak, bunların yeni yetişen
nesillere öğretilmesini kolaylaştırmaktır. Doğru cevap B'dir.
7.Soru
Filozoflara göre akıl nedir?
ahlaklı olmanın şartı |
nefiste yerleşik olan melekeler |
biyolojik yetenek |
canlıların ortak noktası |
hakikatın nihai belirleyicisi |
filozoflara göre akıl hakikatin nihai belirleyicisidir.
8.Soru
"İnsan, varlıkların en şereflisidir; eşref-i mahlûkattır" ifadesinin dayandığı temel aşağıdakilerden hangisidir?
Dini bir yaşantısının olması |
Allah'ın isim ve sıfatlarının onda tecelli etmesi |
Dünya düzeninde yön veren ana etken olması |
Öldükten sonra diriltilecek olması |
Dini ve kültürü nesilden nesile aktarması |
İnsan Allah’ın isim ve sıfatlarının tecelligahıdır. İnsanın hayatında Cenab-ı Hakk’ın isimleri ve sıfatları tecelli eder. Bu sebeple de insan, varlıkların en şereflisidir; eşref-i mahlûkattır. İnsan yine bu sebeple, kendi başına, kendinde değerlidir; varlık, her şey, onda ve onunla anlamını bulur. İnsanda en değerli olan, Hakk’ın nazargâhı olan kalbidir. Doğru B'dir
9.Soru
iyi fiiller gerçekleştiren ve bunu da bir defalık bir durum olmaktan çıkarıp, iyi fiiller gerçekleştirmeyi sürekli bir hal haline getiren insanlara ne denir?
iyi fiiller gerçekleştiren ve bunu da bir defalık bir durum olmaktan çıkarıp, iyi fiiller gerçekleştirmeyi sürekli bir hal haline getiren insanlara ne denir?
iyi insan |
iyi müslüman |
ahlaklı insan |
şefkatli insan |
şefkatli müslüman |
ahlaki davranışlar süreklilik ile ilgilidir. iyiliği meleke haline getirerek hayatına yerleştirenler ahlaklı insan olarak değerlendirilirler.
10.Soru
Güzel faziletlerin yeti olarak süreklilik kazanmasına ne ad verilir?
Ölçülülük
|
Görgü
|
Alışkanlık
|
Basiret
|
Meleke
|
11.Soru
İslam ahlak literatüründe insanın hangi fiili yapacağına ve neyi tercih edeceğine kendisinin karar verebilmesi imkânına ne ad verilir?
Niyet
|
Kader
|
Kaza
|
İrade Hürriyeti
|
Saik
|
12.Soru
Maturidi’nin ahlâk teorisinde ahlâki fiiller kaç kısma ayrılır?
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
13.Soru
Nakil denildiğinde hangisi anlaşılmaz?
Kur'an |
Ayetler |
Sünnet |
Hadisler |
Rüya |
Rüya İslam ahlakı için bir kaynak teşkil etmediği gibi nakilden de sayılmaz
14.Soru
Ahlaki terim ve kavramlar ile ahlaki önermelerin anlamı ve birbiri ile irtibatını, bunların nasıl temellendirildiğini inceleyen bilim dalı aşağıdakilerden hangisidir?
Hukuk felsefesi
|
Din felsefesi
|
Edebiyat
|
Ahlâk felsefesi
|
Tasavvuf
|
15.Soru
İyi ve kötü anlamına gelen sözcükleri ikişerli grup haline getirirsek hangisi açıkta kalır?
birr |
münker |
nefs |
ism |
maruf |
bu durumda nefs sözcüğü açıkta kalır.
16.Soru
Bir hakimin yargı sürecinde nasıl davranacağını kendisine konu edinen disiplinin adı aşağıdakilerden hangisidir?
Hüsün |
Edebü’l-kadı |
Edebü’l Müfred |
İslah-ı nefs |
Edille-i şer'iye |
Bir hakimin (eski adıyla kadı) yargı sürecinde nasıl davranacağını kendisine konu edinen disiplinin adı “edebü’l-kadı” dır. Doğru cevap B şıkkıdır.
17.Soru
Orta Asya'lı büyük alim Azizüddin en-Nesefi'ye göre insan-ı kamilin en önemli vazifesi nedir?
nefsi terbiye |
yalan söylememek |
iman etmek |
ibadet etmek |
insanlara yardım (isti'ane) |
Azizuddin en-Nesefi'ye göre insan-ı kamilin en önemli vazifesi insanlara yardımdır
18.Soru
"Ahlak insan nefsinden, düşünüp taşınmaya gerek kalmaksızın bir takım fiillerin ortaya çıkmasını sağlayan melekedir." düşüncesini taşıyan felsefeciler hangi şıkta birlikte verilmiştir?
Farabi - gazali |
gazali - ibn sina - maturidi |
Farabi - ibn sina |
Farabi - ibn sina - gazali |
maturidi - gazali |
bu düşünce Farabi, ibn sina ve Gazali'nin ortak düşüncesidir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslâm ahlâkında temel erdemlerden biri değildir?
Adalet
|
Cesaret
|
Tevazuu
|
İffet
|
Hikmet
|
20.Soru
Aşağıdaki durumlardan hangisinde uyuyan bir vicdandan söz edilebilir?
İyi ve kötü arasındaki çizginin ayrımı kesinleşmesi |
İyi ve kötü arasındaki çizginin kaybolmaya başlaması |
fazilet, rezilet ve vicdan üçgenini iyi belirlediği |
Bir insanın, iyilik yaptığında sevinç, kötülük yaptığında üzüntü duyabilmesi |
Bir insanın nefsini temiz tutabilmesi |
İyilik ve kötülüğü kişinin vicdanında meydana getirdiği etkiye göre tayin etmiştir. Hz. Muhammed, “bir insan, iyilik yaptığında sevinç, kötülük yaptığında üzüntü duyabiliyorsa, artık o gerçekten mü’mindir” diyerek, hakîkî insan alametlerini de söylemiştir. İyi ve kötü arasındaki çizginin ayrımı kesinleştikçe, uyanık bir vicdandan; buradaki ayrım kaybolmaya başladıkça, hatta neyin iyi olduğu konusunda kesin bir fikir oluşturulamıyorsa, uyuyan bir vicdandan söz edilebilir. Doğru cevap B'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ