İslam Ahlak Esasları Ara 17. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
İnsanın kendisine ulaşan ilahi hidayet ile kendisindeki hayır cihetini keşfetmesine ne ad verilir?
Hüsn-i İhtiyar |
Zevi’l Ukul |
Nutuk |
İlahi vaz |
Salih amel |
İnsanın kendisine ulaşan ilahi hidayet ile kendisindeki hayır cihetini keşfetmesine hüsn-i ihtiyar denir
2.Soru
"Yusuf Has Hacip'in Kutadgu Bilig adlı eserinde _______ - ________ ve _______ ilişkisi öne çıkmaktadır." Boşluklara gelmesi gereken ifadeler hangileridir?
mutluluk-erdem-bilgi |
mutluluk-adalet-bilgi |
erdem-adalet-kanaat |
akıl-sabır-saadet |
mutluluk-tevazu-kanaat |
Erdemlerin amacı saadeti yakalamaktır. Bir başka ifadeyle erdemler mutluluğa ulaştırmada araçlardır. Ahla^k ve hukukun hedefi de budur. Hatta siyaset bilimi de bu gayeye hizmet eder. Erdemli bir toplum, dahası erdemli bir hükümdarı İsla^m ahla^kı ekseninde yorumlayan Yusuf Has Hacib’in Kutadgu Bilig (Mutluluk Bilgisi) isimli eseri konumuzun bir tür tatbiki yönünü temsil edeceği için, bu bağlamda onun düşüncesini somut örnek olması bakımından alabiliriz.
Mutluluk Bilgisi’nde mutluluk-erdem ve bilgi ilişkisi öne çıkmaktadır. Doğru cevap A'dır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslam Ahlakının ana kaynaklarını ifade eder?
Akıl |
Nakil |
Kur'an |
Sünnet |
Akıl - Nakil |
İslam Ahlakının kaynakları Kur'an ve Sünnet ve dirayettir yani nakille akıldır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Müslüman düşünürlere göre Allah'ın insanı saf ve temiz olarak cismani ve ruhani olarak yaratmasını ifade etmektedir?
Garib-i mahlukat |
Eşref-i mahlukat |
Eşref-i hayır |
Eşref-i meyyal |
Ruhan-i mahlukat |
Müslüman düşünürlerin çoğuna göre Allah insanı saf ve temiz olarak cismani ve ruhani tarafı olan bir eşref-i mahlûkat olarak yaratmıştır.
5.Soru
İnsanın hangi fiili yapacağına ve neyi tercih edeceğine kendisinin karar vermesine ne denir?
İrade özgürlüğü |
Vazife |
Sorumluluk |
Yaptırım |
Nefse zulüm |
İnsanın hür olması, irade özgürlüğü olarak ifade edilir. İrade özgürlüğü, genel olarak, insanın hangi fiili yapacağına ve neyi tercih edeceğine kendisinin karar verebilmesi imkanı olarak tanımlanabilir. İnsan, diğer canlılardan farklı olarak, neyi yapıp neyi yapmayacağına kendisi karar verebilir; bu imkan insanın insan olmasının ön şartıdır. Doğru cevap A'dır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangileri ahlaktaki iyi ve kötü kavramlarının ifadelerinden biri değildir?
Sorumlu ve sorumsuz
|
Birr ve seyyie
|
Helal ve haram
|
Hayır ve şer
|
Husun ve kubuh
|
7.Soru
Muhtaç bir varlık olan insanın ihtiyaçları dikkate alındığında aşağıdakilerden hangisi farklı bir kategoride ele alınabilir?
Sağlıklı bir beden |
İnsani bir çevre |
Zihin sağlığı |
Allah'ın hidayeti |
Yaşamı öğreneceği bir çevre |
İnsanın muhtaç bir varlık olmasını, doğumundan itibaren hayatını takip ederek daha yakından görebiliriz. İnsan doğduğu andan itibaren nefes almaya, gıdaya ve korunmaya, elbise ve konuta muhtaçtır. Bunların yanında kendisini himaye edecek insanlara, kendisine dili öğretecek, daha doğrusu bütün boyutları ve içeriği ile yaşamayı öğretecek insanlara muhtaçtır. Anne baba, akrabalar, komşular, toplumdaki bütün kurumlar ve bu kurumların işlerken tabi olduğu kurallar, her bir insanın ihtiyaçları arasında bulunmaktadır. Aslında insanın ihtiyaçları oldukça fazladır. Bunların hepsini saymak neredeyse mümkün değildir. Kısaca insanın bir bedene, bedenin canlılığını muhafaza edebileceği fiziki bir çevreye, kendisini sıradan bir canlı olmaktan çıkarıp insan olarak yetiştirecek insani bir çevreye ihtiyacı vardır. İnsan bunlar olmadan varlığını sürdüremez. Ancak insanın bütün bunların ötesinde, kendisini ve bütün bu karşılıkları ile birlikte ihtiyaçlarını da yaratan Cenab-ı Hakk’ın bütün bunları mümkün kıldığının farkında olmaya da ihtiyacı vardır. Bunun da ötesinde her şeyin yaratıcısı ve yöneticisi olan Cenab-ı Hakk’ın hidayetine de ihtiyacı vardır. Bu ihtiyaç özellikle insanın verili şartların ötesine geçip, kendisinde bulunan ihtiyarı, yani hayırlı olana yatkınlığı, daha da güçlendirip geliştirmek ve kendi varoluşunu mükemmelleştirmesi cihetinde ortaya çıkmaktadır. Doğru cevap D'dir.
8.Soru
"Ahlaki davranışlar peygamberlerden diğer nesillere tevatüren nakledilmiştir. Bunun için bütün insanlıkta ortak bir ahlak anlayışını bulmak mümkündür" ifadesindeki "tevatüren"
Ahlaki davranışın sözlü olarak gelecek nesillere nakledilmesini
|
Ahlaki davranışın bilfiil uygulanıp gelecek nesillere aktarılmasını
|
Dini bilgilerin yazılı olarak gelecek nesillere nakledilmesini
|
Ahlaki davranışın yazılı olarak gelecek nesillere nakledilmesini
|
Dini bilgilerin sözlü olarak gelecek nesillere nakledilmesini
|
9.Soru
İslâm ahlâkını bir mutluluk bilgisi olarak kaleme alan Yusuf Has Hacip’in eserin adı nedir?
Kutadgu Bilig
|
Divânu Lügati't-Türk
|
Divan
|
Saadet kitabı
|
Safahat
|
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tasavvufta şeytana benzetilen haldir?
Hürriyet |
Nefis |
Hakikat |
Tevazu |
İhlas |
Tasavvufta şeytana benzetilen nefis, nefsin henüz terbiye edilmemiş halidir.
11.Soru
Eş’ariliğe göre hayır ve şerrin yaratıcısı kimdir?
İnsan
|
Allah
|
Hem insan hem Allah
|
Melek ve şeytan
|
Şeytan
|
12.Soru
I. Edeb
II. Birr
III. Hüsnü’l-hulk
IV. Âdâb
Hz. Peygamber’in ahlâkı yukarıdaki hangi başlıklar altında tasvir edilmiştir?
I ve II |
I ve III |
II ve IV |
I, III ve IV |
I, II ve III |
Ahlâk konuları ilk asırlarda geniş hadis külliyatı içinde, muhtelif başlıklar altında ele alınmıştır. Bu çerçevede Hz. Peygamber’in ahlâkı “edeb”, “birr” ve “hüsnü’l-hulk” gibi başlıklar altında tasvir edilmiştir.
13.Soru
Peygamberlerin insanlara öğrettiği hayat düzenine ne ad verilir?
Ahlak |
Din |
Amel |
Fıtrat |
İtikat |
Peygamberlerin insanoğluna Allah'tan getirip öğrettikleri yaşama düzenine Din adı verilir ve doğru cevap B'dir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi insanın yaratılış sebebi de olan insanı bütün varlıklardan ayıran asıl özelliğidir?
İyi ve kötüyü idrak gücüdür. |
Cismani ve ruhani gücüdür. |
Akıl ve hakikatları idrak gücüdür. |
Saf ve temiz olma gücüdür. |
Ruhani melekelerin gücüdür. |
İnsan akıllı bir varlıktır. İnsanı bütün varlıklardan ayıran asıl özelliği onun yaratılış sebebi de olan aklı ve hakikatleri idrak gücüdür.
15.Soru
Gözüyle görüp, kulağıyla işitip, anlayıp uygulamaya ne denir?
İstişare |
Müşahede |
İman |
Gıybet |
Şehadet |
Özellikle yaşayan iyi ahlâklı insanlar, yeni yetişen çocuklar ve gençler için, ahlâklı yaşama bilgisinin şehâdet (veya müşâhede yani gözüyle görüp, kulağıyla işitip, anlayıp uygulama) yoluyla ulaşabildikleri tecrübi kaynağıdır
16.Soru
"Hukuk felsefesinin ahlâkı ikame etmesi" anlayışı aşağıdaki düşünürlerden hangisine aittir?
Farabi |
İbn-i Rüşd |
İmam Gazali |
Hegel |
Erasmus |
Batı düşüncesinde siyaset ve hukuk düşüncesinin ahlâk felsefesinin bir alt başlığı olarak ele alınması veya Hegel örneğinde görüleceği gibi, hukuk felsefesinin ahlâkı ikame etmesi, modern dönemde ortaya çıkan bir gelişmenin, siyaset merkezli bir oluş ve oluşum sürecinin bir neticesi olarak anlamını ve konumunu kazanmaktadır. Doğru cevap D'dir.
17.Soru
Hz. Peygamber hakkında söylenen “Onun
ahlâkı Kur’an idi” sözü kime aittir?
Hz. Fatma |
Hz. Hamza |
Hz. Ali |
Hz. Rukiye |
Hz. Ayşe |
Hz. Peygamber kendi hayatında Kur’an-ı Kerîm’i tahakkuk ettirmiş, K.
Kerim’de bulunan emir ve yasaklara göre hayatını düzenlemiştir. Bu hususu
en güzel ifade eden Hz. Aişe’nin Hz. Peygamber hakkında söylediği “onun
ahlâkı Kur’an idi” sözüdür.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi akıl sahiplerini hüsn-i ihtiyarları ile bizzat hayırlara sevk eden ilahi vazdır?
Töre
|
Din
|
Gelenek
|
Kanun
|
Darb-ı mesel
|
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslâm ahlâkının kaynaklarından değildir?
Kur’an |
Sünnet |
İslâm büyüklerinin eserleri |
İslâm büyüklerinin örnek hayatları |
Hurafeler |
İslâm ahlâkının kaynakları Kur’an, sünnet ve daha önce yaşamış ve halen hayatta olan İslâm büyüklerinin eserleri ve örnek hayatlarıdır.
20.Soru
Davranış düzenleri arasında makul bir tercih yapılamayacağını iddia eden, insanların bütün kararlarının nihai olarak eşdeğer veya değersiz olduğunu savunan tavra ne ad verilir?
Mükemmeliyetçilik
|
Ahlaki görecelik
|
İdealizm
|
Sezgicilik
|
Duyguculuk
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ