İslam Ahlak Esasları Ara 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıda verilen kavramların hangisi ifrat ve tefritliği bakımından yanlış eşleştirilmiştir?
hikmet - ahmaklık |
iffet - zulüm |
hikmet kurnazlık |
cesaret - saldırganlık |
iffet - günahkarlık |
zulüm iffetin değil adaletin zıddıdır.
2.Soru
Esasın sürekli ve sistematik bir şekilde işlenerek, ilim haline getirilmesi yöntemine ne denir?
Tasnif |
Tafsil |
Tahsil |
Tedkik |
Tahkik |
Bütün bu aşamalar belirli bir yöntemi ihtiva etmektedir ve bu yönteme de kısaca tahkik denilmektedir. Kısaca birinci kısımda bulunan esasın sürekli ve sistematik bir şekilde işlenerek, ilim haline getirilmesi ve bunun üzerinden yeni yetişen nesillerin belirli bir düzen içerisinde ahlâklı şahıslar olarak yetiştirilmesi imkânı ortaya çıkarılmaktadır.
3.Soru
I. Ölçülü olmak
II. Kanaat
III. Sebat
IV. Tevazu
V. Fedakarlık
VI. Tevekkül
Yukarıdakilerden hangileri cesaret erdeminin kapsamına giren erdemlerdendir?
I,II,V,VI |
I,III,IV |
II,III,VI |
III,IV,V |
III,V,VI |
Cesaret erdeminin kapsamına giren erdemler:
-
Olgun nefs
-
Olayları cesur karşılama
-
Yüksek gayret
-
Sebat
-
Yumuşak huyluluk
-
O¨lçülü olmak
-
Yüreklilik
-
Dayanıklılık,katlanmak
-
Tevazu
-
Onur duygusu
-
Yufka yüreklilik (Rikkat)
Buna göre doğru cevap B'dir.
4.Soru
Edebu'd-Dünya ve'd-Din adlı eser kime aittir?
Buhari |
Gazali |
Kuşeyri |
Haris El Muhasibi |
Maverdi |
bu eser Maverdi'ye aittir.
5.Soru
"Ahlâkın temel kavramlarını, ilkelerini ve kurallarını temellendiren düzenli ve tutarlı açıklamalar" tanımı aşağıdakilerden hangisine aittir?
Ahlak felsefesi |
İslam ahlakı |
Din ahlakı |
Ahlak kültürü |
Ahlâk teorisi |
Ahlâkın temel kavramlarını, ilkelerini ve kurallarını temellendiren düzenli ve tutarlı açıklamalara ahlâk teorisi denilir. Müslüman âlimlerin bu çerçevedeki fikri teemmüllerine de İslâm ahlâk teorisi denmektedir. Doğru cevap E'dir.
6.Soru
İslam ahlakının kaynağı nedir?
Namaz |
İman |
İnsanın fıtratı |
Kur'an ve sünnet |
İbadet |
İsla^m ahla^kının asıl kaynağı Kur’an ve onu yaşantısında tecessüm ettirmiş peygamberin hayatı, sünnettir. Hz. Peygamber’in ahla^kının “Kur’an ahla^kı” olduğunu söyleyen hadisler bu gerçeğe işaret etmektedir. Hatta dinin “samimiyet” olduğunu söyleyen İsla^m peygamberi bu gerçeği farklı bir şekilde ifade etmiştir. C¸ünkü insan, temiz bir doğa, “fıtrat” üzerine dünyaya gelmiştir. Hayat denen sahne insanın bu temiz özünü gölgeleyebileceği gibi açığa da çıkarabilir. İşte dinin işlevi de tam olarak bu esnada devreye girer. Zira samimi olmak, fıtratın açığa çıkmasıdır. Nitekim Kur’an’ın ruhların sadece Allah’ı tesbih ederek huzura ereceğini söylemesi de bu gerçeği bütün boyutlarıyla bir araya getirmektedir. Ahla^kın anlamı ve görevi de bundan başkası değildir. Doğru cevap D'dir.
7.Soru
I. Ahlaki ilke ve kuralları anlama
II. Ahlaki ilke ve kuralların uygulanması
III. Yeni bir durumda hangi kuralların etkin olacağını belirleme
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri Ahlak İlmi ile ilgilidir?
Yalnız I |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
Ahlak ilmi, ahlaki ilke ve kuralların uygulanmasını da dikkate alır. Buna bağlı olarak ahlaki ilke ve kuralları anlama ve uygulama sürecine refakat eder. Ahlak ilminin vazifesi uygulamaya refakat ederken ortaya çıkan imkanları kullanarak, yeni durumları değerlendirme, yeni bir durumda hangi kuralların etkin olacağı ve bu kuralların nasıl uygulanacağını belirleme noktasında ortaya çıkmaktadır.
8.Soru
müslüman filozoflarca felsefeye verilen ad hangisidir?
Nazariyat |
Cedel |
Hikmet |
Cebir |
Akliyat |
Müslüman filozoflar felsefeye hikmet ismi vermişlerdir
9.Soru
İnsan, nerede Allah’ın halifesidir?
Ovalarda
|
Gökyüzünde
|
Yeryüzünde
|
Ayda
|
Heryerde
|
10.Soru
Zevi’l Ukul aşağıdakilerden hangi anlama gelir?
Müslümanlar |
Erdem sahipleri |
Hayrı tahakkuk ettirenler |
Hakka inananlar |
Akıl sahipleri |
Zevi'l ukul akıl sahipleri anlamına gelir ve dinin hitap ettiği kitle manasına gelir
11.Soru
Aşağıdaki tanımlardan hangisi "Vaz-ı İlahi" tabirini açıklamak için kullanınılır?
Allah'ın tayin ettiği hayat düzeni |
Zorlamadan yönlendiren |
İnsanın irtibat halinde varlığını sürdürdüğü asıl |
Düşünebilen konuşabilen canlı |
Hakkı kabul etmek |
“Vaz-ı İlahi” tabiri dinin tabii olmayıp, Cenab-ı Hakk’ın tayin ettiği, insanlığa öğrettiği bir hayat düzeni olduğunu ifade eder. Doğru cevap A şıkkıdır.
12.Soru
"İyi ve kötü terimleri insan fiilleri hakkında kullanıldığında, onlarda bulunan değişmez nitelikleri ifade etmez. Bu terimlerden iyi, Cenab-ı Hakk tarafından yapılması emredilen ve yapıldığında da O’nun rızasının kazanılmasına vesile olacak fiilleri ifade etmek için kullanılır."
Buna göre aşağıdakilerden hangisi iyi değildir?
Allah yolunda savaşmak |
Sadaka vermek |
İnfak etmek |
Günah ifşa etmek |
Selam vermek |
İslamda insanların hatalarını, günahlarını araştırıp ifşa etmek kötü bir davranıştır. Doğru cevap D'dir.
13.Soru
"Davranış düzenleri arasında makul bir tercih yapılamayacağını iddia eden, insanların bütün kararlarının nihai olarak eşdeğer olduğunu savunan tavırdır." ifadesi aşağıdakilerden hangisini tanımlamaktadır?
Pozitivizm |
Ahlâki görecilik |
Nihilizm |
Tasavvuf |
Fıkıh |
Davranış düzenleri arasında tercihin tamamen tesadüfî ve makul hiçbir gerekçesi olmadığını savunmak, bütün farklılıkları meşrulaştırmak anlamına gelmektedir. Davranış düzenleri arasında makul bir tercih yapılamayacağını iddia eden, insanların bütün kararlarının nihai olarak eşdeğer (netice olarak hepsinin değersiz) olduğunu savunan bu tavra ahlâki görecilik/ahlâki rölativizm denilmektedir. Doğru cevap B'dir.
14.Soru
modern dönemde ferdi davranış düzeninde "ahlak" sözcüğünü karşılayan aşağıdakilerden hangisidir?
Edeb |
Etik |
Moral |
Moda |
Adab |
Modern dönemde ferdi davranış düzeninde "ahlak" sözcüğünü karşılayan "etik" sözcüğüdür.
15.Soru
Varlıklar içinde insanın kendini diğer varlıklardan farklı olarak görebilmesi ve ona göre amel edebilmesi aşağıdaki erdemlerin hangisine dahildir?
Tevazu
|
Cesaret
|
Hikmet
|
Ölçülülük
|
Tevekkül
|
16.Soru
I. Alçakgönüllülük
II. İffet
III. Hikmet
IV. Merhamet
V. Adalet
VI. Cesaret
Yukarıdakilerden hangileri İslam ahlakındaki temel faziletlerdir?
I,III,IV,V |
I,II,V,VI |
II,III,V,VI |
II,IV,V |
III,IV,V,VI |
Beğenilen güzel fiillere klasik İsla^m ahla^kı kitapları fazilet demektedir. Dört temel fazilet vardır. Hikmet, adalet, cesaret ve iffet. Bunlar sayesinde insan nefsi, mutluluğu yakalayabilir. Doğru cevap C'dir.
17.Soru
İslam ahlakında temel olan ölçülülük erdeminin eşanlamlısı aşağıdakilerden hangisidir?
İffet
|
Hikmet
|
Denge
|
Tevazuu
|
Cesaret
|
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi insanların kendisine put edinerek ona tapınması, insanları haksız yere öldürmesi ile irtibatlı olarak büyük ve küçük günah işlemesine verilen isimdir?
Zulüm |
İbret |
Nefis |
Azap emri |
Seyr ü süluk |
Kur’an-ı Kerim’deki pek çok ayet-i kerimede nefse zulüm, insanların
büyük ve küçük günah işlemesi ile irtibatlı olarak kullanılmıştır.
19.Soru
Nakil denildiğinde aşağıdakilerden hangisi kast edilmemektedir?
Kuran
|
Sünnet
|
Ayetler
|
Rüya
|
Hadisler
|
20.Soru
Kur’an-ı Kerim ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
K. Kerim sadece Hz. Peygamber’e gönderilmiştir. |
Bütün Müslümanların ahlâkının varlık ve bilgi cihetinden kaynağıdır. |
Müslüman’ın ahlâkı hakkında başvurulacak ilk “kaynak” K. Kerimdir. |
K. Kerim’de ahlâkın bütün ilkeleri ve temel kuralları mevcuttur. |
K. Kerim ahlâki cihetten hayatın bütününü ihata etmektedir. |
İnsanların Hz. Peygamber’den din ve onun pratik yönü olarak ahlâk adına aldıkları şeylerin hepsi, nihai olarak K. Kerim ile irtibatlıdır. K. Kerim sadece Hz. Peygamber’e değil, bütün insanlığa gönderilmiş olduğu için, hem Hz. Peygamber’in hayatında hem de sahabe’nin hayatında görünür hale gelen ahlâkın aynı zamanda bilgi kaynağıdır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ