İslam Ahlak Esasları Ara 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tasavvufta dünya nimetlerine karşı ilgisizliği göstermez?
Diğergamlık
|
İnziva
|
Zühd
|
Hürriyet
|
Uzlet
|
2.Soru
Davranış düzeninin ilkelerinin neler olduğu ve bunlar arasında da bir düzenin olup olmadığını; varsa bunun keyfiyetini ele alan aşağıdakilerden hangisidir?
Ahlak Felsefesi |
Ahlak Sosyolojisi |
Ahlak Psikolojisi |
Etik |
İslam Ahlakı |
Davranış düzeninin ilkelerinin neler olduğu ve bunlar arasında da bir düzenin olup olmadığını; varsa bunun keyfiyetini ele alan ahlak felsefesidir
3.Soru
İslâm Ahlâkının temel kavramı aşağıdakilerden hangisidir?
İyi |
Kötü |
Hayat |
Ölüm |
Ahiret |
İslâm Ahlâkının temel kavramı, insani varoluşun ön şartı olan, hayattır. Hayat, bütün ahlâki kavramların merkezindedir ve diğer kavramların hepsi hayat dolayısı ile ve hayatla irtibatı içinde anlamını kazanır. Doğru cevap C'dir.
4.Soru
- Ahlâk, vicdanın normatif bir biçim kazanmasıdır.
- Vicdan adalete en yakın kavramdır.
- Adaletin sesi, hakkın sesine en yakındır.
- Reziletler veya erdemler İslam ahlak bütünlüğünü tesis edebilmektir.
Yukarıda dindarlık- ahlak ilişkisi ile ilgili verilenlerden hangileri doğrudur?
I - II - III - IV |
II - III - IV |
III - IV |
I - II - III |
II - III |
Ahlâk, vicdanın normatif bir biçim kazanmasıdır. Daha doğrusu onun normatifliği varlıkla uyumunu ifşa eder. Çünkü kelime anlamı itibariyle vicdan, varlığı yerli yerince görebilme ve hakkı teslim edebilme anlamına gelen adalete en yakın kavramdır. İlahi iradenin sesini, vecde gelerek duyabilme, varlığı görebilme ve bulabilmedir. Bunun içindir ki, ‘vicdanın sesi’, hakkın sesine en yakındır. İster adalet kavramından; isterse de vicdandan hareketle olsun ahlâk tartışması değer-anlam-varlık-bilgi bütünlüğünü kendinde barındırır. Diyebiliriz ki İslâm ahlâkının bireysel boyutu olarak ifade edebileceğimiz faziletler veya erdemler bu bütünlüğü tesis edebilmektir. Aksine reziletler ise, söz konusu bütünlüğü yakalayamamak; bir bakıma parçalanmışlıktır. Doğru cevap D'dir.
5.Soru
Hz. Peygamber kendi hayatında gerçekleştirdiği fiiller ve dile getirdiği ahlâki ilke ve kurallarla, etrafındaki insanlara, dolayısı ile bütün insanlığa, ne sağlamıştır?
Yeni bir varoluş imkanı |
Acıma hissi |
İhtiyaç sahibi olana veya zor durumda kalana yardımda bulunma |
Elinden bir şeyini almak mümkün iken, bunu ona bırakma |
Merhamet etme |
Hz. Peygamber kendi hayatında gerçekleştirdiği fiiller ve dile getirdiği ahlâki ilke ve kurallarla, etrafındaki insanlara, dolayısı ile bütün insanlığa, “yeni bir varoluş imkanı” sağlamıştır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslam düşünürlerinin ahlak teorilerinin gruplarına verdiği isimlerdir?
Kuralcı ahlak teorileri - Karakterci ahlak teorileri |
Kuralcı ahlak teorileri - İnsani ahlak teorileri |
Karakterci ahlak teorileri - Fazilet ahlak teorileri |
Muhaddis ahlak teorileri - Kuralcı ahlak teorileri |
İktibas ahlak teorileri - Karakterci ahlak teorileri |
İslâm düşünürlerinin ahlâk teorilerini farklı şekillerde tasnif etmek mümkünse de biz burada bunları önce iki grup altında toplayacağız: A. Kuralcı ahlâk teorileri; B. Karakterci ahlâk teorileri.
7.Soru
İbadet aşağıdaki erdemlerden hangisine aittir?
Adalet
|
Cesaret
|
İffet
|
Hikmet
|
Ölçülülük
|
8.Soru
İnsan ile Tanrı arasındaki en güçlü bağın adı nedir?
İman |
İbadet |
Sevgi |
Güven |
Teslimiyet |
İnsanın sevebilme, inanabilme ve güvenebilme yönü, onun ruhunun asıl gücüyle buluşmasını, hatta güncellenmesini temin eder. S¸u halde insan ve Tanrı arasındaki en güçlü bağın adı sevgidir. Sevebilme özelliği, ruhun kendini fark etmesinde önemli bir yer işgal eder. Bu özellikten uzak olan kişi, kendine yabancıdır. Sevgi, insanı kendiyle buluşturmada vazgeçilmez öneme sahiptir. Doğru cevap C'dir.
9.Soru
Davranış düzeninin toplum tarafından benimsenmiş olması cihetiyle fert üzerindeki tesirini ele alan ahlak alanı aşağıdakilerden hangisidir?
Ahlak Psikolojisi |
Etik |
Ahlak Bilimi |
Ahlak Felsefesi |
Ahlak Sosyolojisi |
Davranış düzeninin toplum tarafından benimsenmiş olması cihetiyle fert üzerindeki tesirini ele alan ahlak alanı ahlak sosyolojisidir.
10.Soru
İslam ahlakının (davranışların) temel kaynağı aşağıdakilerden hangisidir?
Kuran |
Sünnet |
Sahabe hayatı |
Tasavvuf |
Hanefilik |
Bu davranış düzeninde sırasıyla Kur’an-ı Kerim, Hz. Peygamber’in uygulamaları ve sahabenin buna fiilî ve kavlî (sözlü) şahadetinin muhtelif cihetlerden kaynak değeri vardır. Bunun yanında bütün Müslümanların tarih boyunca bu kaynakların verili şartlarda nasıl uygulanacağı ve ne gibi neticeler ortaya çıkardığı hususunda gösterdiği gayret ve bu verileri hem nakil, hem tasnif hem de üst bir dil oluşturarak makul bir şekilde uygulama pratiğinin de, sonraki nesiller için kaynak değeri vardır. Doğru cevap A'dır.
11.Soru
Kavramların ıstılahlarla ifade edilmesi için gerekli olan nedir?
Kavram terim irtibatını sağlamak |
Ahlak alanının ilimleşmesini sağlamak |
Uygulamaları hayata geçirmek |
İsim-müsemma-tesmiye ilişkisini kurmak |
İslamın özgünlüğünü ortaya çıkarmak |
İsla^m ahla^kını kendisine konu edinen ilmin temel kavramları, onlar özellikle isimlendirilmeden önce de mevcuttu. Mesela irade hürriyeti, insanın sorumluluğu, mükellefiyetleri vs. başından itibaren bütün Müslümanlar tarafından bilinmekte ve dikkate alınmakta idi. Onların “kavramı” veya “kavram olarak hürriyet, sorumluluk ve mükellefiyet” zihinde ve hayatta mevcuttu. Muaz b. Cebel Yemen’e kadı (hakim) olarak görevlendirilirken, onun hürriyeti, mükellefiyetleri ve sorumluluğu hem kendisi hem onu gönderen Hz. Peygamber hem de gittiği yörede yaşayan insanlar tarafından bilinmekteydi. Ancak bu konuda sistematik bir düşünce söz konusu olmadığı için, bunların hiç birisi bir isim alarak veya bunlara isim verilerek ıstılahlar (terimler) ortaya çıkarılmamıştı. Bu kavramların ıstılahlarla ifade edilmesi için, bu alanın sistematik bir şekilde tedvin edilmesi, yani ahla^k alanının ilmileşmesi gerekiyordu. Ahla^k alanının ilmileşmesi kavramların zaman içerisinde isimlendirilerek, bunlarla ahlaki hayatın tasvir, tahlil ve tahkik edilmesi yoluyla gerçekleşmiştir. Doğru cevap B'dir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, İslam-Ahlâk ilişkisi açısından bir Müslümanın çelişkili bulacağı bir durumdur?
Dindar - ahlâklı |
Dinsiz - kitapsız |
Dindar - ahlâksız |
Dinsiz - ahlâksız |
Ahlâksız - kitapsız |
Ahlâkın İslâm dini ile, dinin de ahlâkilik ile zorunlu bir irtibatı vardır. Biz bunu, en azından Müslümanlar için, “dindar, ama ahlâksız” denilemeyeceğini; daha doğrusu, dindar bir müslümanın “ahlâksız” olmasının, aslında çelişik bir ifade olduğunu söyleyerek, dile getirebiliriz. “Dindar ama ahlâksız” ifadesi bir Müslüman için çelişik bir ifadedir; ahlâksız bir insanın Müslümanlığı tartışmalıdır. Doğru cevap C seçeneğidir.
13.Soru
Ahlâk teorileri geliştiren düşünürlerin temel soruları dikkate alarak ortaya koyduğu görüşleri dikkate alındığında aşağıdakilerden hangisi bunların dışında kalır?
İyiyi ve Kötüyü kişi kendine nasıl uydurmalıdır |
İyiyi gerçekleştirmek için insan ne yapmalıdır |
Bir fiili iyi veya kötü yapan özellikler nelerdir |
İnsan nedir |
İyi ve kötü fiiller nelerdir |
Ahlâk teorileri geliştiren düşünürler şu temel soruları dikkate alarak görüşlerini ortaya koymuşlardır.
1. İnsan nedir?
2. İyi ve kötü fiiller nelerdir?
3. Bir fiili iyi veya kötü yapan özellikler nelerdir?
4. Hangi sebeplerden dolayı iyi davranışlar tercih edilir, kötü davranışlardan da kaçınılır?
5. İyiyi gerçekleştirmek için insan ne yapmalıdır. Doğru cevap A'dır.
14.Soru
İyi ve kötü aşağıdakilerden hangisinin temel kavramlarıdır?
Felsefe
|
Bilim
|
Estetik
|
Ahlâk
|
Siyaset
|
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslam ahlakının ana kaynaklarından biridir?
Filozoflar
|
Edebi eserler
|
Tarih kitapları
|
Akıl ve nakil
|
Siyasetname
|
16.Soru
Bütün ahlâk felsefelerinin temel sorusu aşağıdakilerden hangisidir?
İnsana faydacı bir yaşam koşulu sunma |
Geçmiş felsefi akımlar ile bağlarını koparma |
Gelecek ile ilgili tahminde bulunma |
İnsanlar arasında davranış düzenini mümkün kılan ilke |
Dinler arasında ki benzerlikleri bulma |
Her bir insanda insan olması bakımından belirli bir davranış düzeni içinde hayatını sürdürmesini sağlayan müşterek bir ilkenin olması gerektiği kabul edildiğinde, bu ilkenin tahakkuk edip etmediği ve nihayet, bu ilkenin hangi ilke olduğu sorusu ortaya çıkar. Hemen hemen bütün ahlâk felsefelerinin temel sorusu budur: İnsanlar arasında davranış düzenini mümkün kılan ilke nedir? Veya hangi ilke insanların hayatlarını belirli bir düzen içinde sürdürmesini mümkün, gerekli, hatta zorunlu kılmaktadır. Doğru cevap D'dır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi davranış düzeni olarak nitelendirilen kavramdır?
Din |
Amel |
Ahlak |
İtikat |
İman |
Davranış düzeni olarak adlandırılan kavram ahlaktır ve doğru cevap C'dir.
18.Soru
İnsanlar arasında hangi duygunun kaybedilmesi önemli manevi kayıplardandır?
Sorumluluk |
Çekinme |
Utanma |
Güven |
Gaflet |
Kınama ve ayıplama nihai olarak insanda mevcut olan haya duygusu ile doğrudan alakalıdır. İnsanlar arasında utanma ve haya duygusunu kaybetme, önemli manevi kayıplar arasında kabul edilir. Utanmak, bir fazilettir.
“Utanma” ile “çekinme”, zaman zaman birbirine karıştırılır. Utanma bir fazilet iken, çekingenlik genel olarak makbul görülmeyen psikolojik bir haldir. Birisinin “utanmaz” olması, ahlaki kurallar ve faziletler konusunda yeterince hassas olmadığını ifade ederken, “çekingenlik” yapılması ahlaken uygun, hatta arzu edilen şeyleri yapma konusunda ortaya çıkan bir zaafı işaret eder. Doğru cevap C'dir.
19.Soru
Peygamberlerin insanlığa öğrettikleri hayat düzenine ne ad verilir?
Din
|
Felsefe
|
Hukuk
|
Din felsefesi
|
Ahlâk felsefesi
|
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dört ana erdem (fazilet) den birisi değildir?
hikmet |
şecaat |
iffet |
adalet |
güzellik |
güzellik dört ana erdemden biri değildir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ