İslam Düşünce Tarihi Ara 11. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?


Gerçekte aynı anda ortaya çıkan hususları yalnızca daha rahat anlaşılabilmesi için belli bir sıra düzeni içinde ele almakta herhangi bir yarar yoktur.

İslâm düşüncesi, diğer dünya düşünce gelenekleri gibi, kendisine zemin teşkil eden kültürel gelenekler aracılığı ile varlık kazanmıştır.

Karakter öncelikle Arapça ve daha sonra İslâm’ın yayıldığı ortamlarda kullanılan diller İslâm düşüncesini hem mümkün kılmış hem de düşünme alanının şekillenmesinde belirleyici olmuştur.

Dilin gerçekliği açığa çıkarabilme gücü kadar bazı gerçekliklerin üstünü örtme (bazı gerçekleri fark edebilecek veya onu gösterebilecek kapasiteye erişmemiş olma) özelliği ister isteme düşünme eyleminin yön bulmasında etkin rol oynamaktadır.

Özellikle mitolojiler gibi, bir anlamda dillerin tarihsel klasik hafızaları olan anlatılarda, dillerin bir şeyleri söyleyebilme noktasındaki imkan ve kapasiteleri açıkça gözlemlenebilir durumdadır.


2.Soru

Farabi’nin her bir ilimin teorik ve pratik açıdan değerini belirtekek eğitim ve öğretimdeki önemine işaret ettiği eser hangisidir?


Kitab en-Nefs’ine şerh

Mûsîka’l-kebîr

Tahsiîlü’s-sa’âde

Es-Siyasetü’l Medeniyye

İhsâu’l-ulum


3.Soru

  • Gerçek bir varlıktır
  • Ölümsüzdür
  • Her insanın ben sözüyle kastettiği şeydir
  • Bedene yetkinlik kazandırır

İbn Sina’nın yukarıdaki ifadelerle tabir ettiği varlık aşağıdakilerden hangisi olabilir?


Akıl

Zihin

Fikir

Nefs

Davranış


4.Soru

İslam dünyasında gerçek anlamda ilk filozof olarak kabul edilen düşünür kimdir?


İbn Sînâ
İbn Bâcce
Farabi
Kindî
İbn Rüşd

5.Soru

  1. Kelam
  2. Felsefe
  3. Tasavvuf
  4. Hadis

Yukarıdakilerden hangisi İslam düşünce okulları arasında yer alır?


Yalnız I

I ve IV

II ve III

I, III ve IV

I, II ve III


6.Soru

İbn Bâcce'nin mutluluk görüşleriyle ilgili olarak aşağıdaki şıklardan hangisi İbn Tufeyl'in  meşrikî hikmet teorisiyle çelişmektedir?


İbn Bâcce cumhur olarak nitelediği insanların aklın konusu olan şeyleri ancak “maddî sûretler aracılığıyla idrak edebildiğini öne sürmüştür.

İbn Bâcce insanları aklî suretleri elde etmelerine ve buna bağlı olarak oluşan akli yetkinliklerine göre 3'e ayırır.

İbn Bâcce'ye göre Cumhûr mertebesindeki insanlar yetkinlik bakımından en düşük seviyede olanlardır.

İbn Bâcce'ye göre Nuzzâr sınıfında  tabiat bilimleri ve matematiksel bilimlerle uğraşan kimseler bulunmaktadır.

 İbn Bâcce'ye göre Su‘edâ teorik bilgilenme ve entelektüel yetkinleşmeyle ilgilidir, mutluluğa akli bilgi olmaksızın ulaşmak imkânsızdır.


7.Soru

İbn Rüşd’ün genel olarak bütün bir felsefe tarihini derinden etkileyen en önemli özelliği aşağıdakilerden hangisidir?


İnsan ve insan mutluluğunu araştırması

“Bozuk bir toplumda yaşayan entelektüel kabiliyetleri gelişmiş bir filozof nasıl erdemli kalabilir ve mutluluğa ulaşabilir?” sorusuna cevap araması

Yalnız adamı incelemesi

Din-felsefe ilişkilerini ve insanın mutluluğa nasıl ulaşacağını tartışması

Felsefi şerh yazması


8.Soru

“İslâm düşüncesi dini bir düşünce olacaksa, o, bu özelliğini ancak dini metinlerin kendilerinden alabilir.” diyen İbn Hazm hangi mezhebe mensuptur?


Zahirilik

 

Mürcie

 

Vehhâbîlik

 

Cebriye

Mu'tezile


9.Soru

Farabi en büyük başarısını hangi alanda göstermiştir?


Matematik

Metafizik

Mantık

Felsefe

Müzik


10.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Hz. Ali’nin hilafeti döneminde meydana gelen savaşlardan biridir?


Bedir Savaşı

Cemel Savaşı

Uhud Savaşı

Hendek Savaşı

Huneyn Savaşı


11.Soru

Aşağıdakilerden hangisi meşşai felsefe okulunu temsil etmez?


Fârâbî

İbn Sînâ

İbn Bâcce

Molla Fenari

İbn Rüşd


12.Soru

Akıl, ittisal, mutluluk, sosyal ve siyasal yaşamla ilişkileri konuların merkezde olduğu filozof gurubu hangisidir?


Endülüslü Müslüman filozoflar

Doğulu Müslüman filozoflar

Yunan filozoflar

Latin kökenli filozoflar

Asyalı filozoflar


13.Soru

İbn Bâcce şerh yazım tekniklerinde kimi model almaktadır?

 


İbn Sînâ

 

İbn Tufeyl

 

Fârâbî

 

İbn Rüşd

Kindi


14.Soru

Lâle devrinde özellikle bizzat Damad İbrahim Paşa’nın girişimleriyle kurulan okuz kişilik tercüme
heyeti, Grekçe’den (Yunanca), Arapça’dan ve Farsça’dan bir kısım felsefî eserlerin Türkçe’ye tercümesini sağlamıştır. Bu heyetin başında bulunan ünlü ilim adamı kimdir?


Alâeddin Tûsî

Hocazâde

Mehmet Çelebî

Gelenbevî

Yanyalı Esad Efendi


15.Soru

Aşağıdakilerden hangisi ıssız bir adada hayata gelen bir insanı temsil etmektedir?

 


Salaman

 

Absal

 

Kebir

 

Mürşid

Hay


16.Soru

İslam düşünce tarihinde Dehriyye okulunun temsilcisi olarak kim kabul edilmektedir?


İbn Haldun

Ebû Bekir er-Râzî

İbnü'r-Râvendî

Câbir b. Hayyân

Gazzâlî


17.Soru

İbn Tufeyl’in, son bölümünde gerçek bir din felsefesi tahlili yer alan, bu tahlilde temel felsefi hakikatlerle sahih bir dinin yaygın kabul görmüş hakikatleri arasında bir mukayeseye gittiği hikâyesinin adı nedir?


Hay Bin Yakzân

El-Munkız Mine’d-Dalâl

Mantıku’t Tayr

Calinus ve Deli

Akl-ı Sorh


18.Soru

İbn Rüşd’in din-felsefe ilişkisini ele aldığı eseri aşağıdakilerden hangisidir?


Hayy b.Yakzân

Fasl'ul-Makal

Tehâfütü Tehâfüti'l-felâsife

Faslul-makâl fî-ma beyne'ş-şer’ia ve'l-hikme mine'l-ittişâl

el-Keşf an menâhici'l-edille


19.Soru

Aşağıdakilerden hangisi “Tehâfüt el-Felâsife” adlı eserin yazarıdır?


Gazzâli

Ebu’l-Berekât el-Bağdâdî

Fârâbî

İbn Bâcce

İbn Rüşd


20.Soru

Hermenötik öğretinin son temsilcisi olan mektep aşağıdakilerden hangisidir? 


Harran
Antakya 
Cündişapur 
Urfa
Nusaybin