İslam Düşünce Tarihi Ara 12. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

İbn Bacce’nin ahlak ve siyaset konusundaki fikirleri hangi Müslüman filozofla benzerlik gösterir?


İbn Sina

Farabi

Gazzali

Hallac-ı Mansur

Kindi


2.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İşraki okulların temsilcilerinden birisi değildir?


Şehrezuri

Kutbüddin-i Şirazi

Celaleddin ed-Devvani

Molla Sadra

İbni Sina


3.Soru

Aşağıdakilerden hangisi inanma eyleminin temel özelliklerinden biri değildir?


Açıklama

 

İtaat

 

Değer ve semboller

 

Metin

Anlama


4.Soru

İbn Bacce, tabiat bilimleri ve matematiksel bilimlerle uğraşan kişilere ne ad vermiştir?


Mütevahhid

Cumhûr

Nuzzâr

Şârih

Su‘edâ


5.Soru

El-Esfarü’l-erba’a adlı ansiklopedik mahiyetteki eser kime aittir?


Sühreverdi

Şehrezuri

Kutbüddin-i Şirazi

Celaleddin ed-Devvani

Mola Sadra


6.Soru

Hermes geleneğinde Kuran‘ı anlama ve yorumlamaya yönelik Aristonun hangi kitabı arapçaya çevrilmiştir ?


Hermenötik

Hudayi Nâme

Dinin Doğal Tarihi

Beytü’l-Hikme

Tahkîk Mâ li’l-Hind


7.Soru

Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?


Eski ve çağdaş kültürler içinde yer alan mitolojiler, anlatılar, kıssalar, entelektüel ve bilimsel birikimler, tarihsel tecrübeler vs. içinde dile geldikleri dillerin önyargılarını oluştururlar.

Düşünme eylemi, kaçınılmaz olarak mevcut kültürel diller içinde ortaya çıktığı için, dillerin ön-yargılarını da tevarüs eder.

Düşünme eylemini ayrıcalıklı kılan şey, yukarıda kısmen değindiğimiz üzere soru sorma ve sorgulama yoluyla ilerlemektir.

Müslüman düşünürlerin, her zaman içinde bulundukları kültürel gelenekleri (en başta dili) İslâm inancına uygun olup olmaması, rasyonel düşüncenin taleplerine uygun düşüp düşmemesi, ahlaki ilkelerle çelişip çelişmemesi, kozmik gerçeklere uyum sağlayıp sağlamaması gibi hususlarla bir analize ve eleştiriye tabi tuttuklarını görmekteyiz.

İbn Hazm, mensubu olduğu mezhebin (Zahirilik) adından da anlaşılacağı üzere, İslâm düşüncesinin içinde yeşermekte olduğu tüm kültürel gelenekleri Kur’an ve hadislerin zahiri (görünür, açıkça bilinebilir, fenomenal) anlamına nispetle eleştiriye tabi tutmamaktadır.


8.Soru

Gazzâlî’nin tasavvufun ehli olma noktasında bir model olduğunu belirten, müşahede ve huzur hallerini yaşadığını ve böylece en yüce mutluluğa erip, kutsî mertebelere ulaştığını söyleyen Batı Endülüs filozofu kimdir?


İbn Bâcce

İbn Rüşd

İbn Tufeyl

Fârâbî

Kindi


9.Soru

Mutluluğa akli bilgi olmaksızın ulaşmanın imkânsız olduğunu düşünen İbn Bâcce’nin bu bağlamda ciddi bir şekilde eleştirdiği düşünür kimdir?


Fârâbî

 

Kindi

 

İbn Rüşd

 

Gazzâli

İbn Sînâ


10.Soru

Aşağıdaki gruplardan hangisi Peygamberin ölümünden sonra halifenin kim olacağının dinen vahiyle belirlendiğini iddia etmiştir?


Harici

Cehmiyye

Kaderiyye

Eşari

Maturidi


11.Soru

İslâm düşünce tarihinde nefsin mâhiyet ve işlevlerini, arınmasının yol ve yöntemlerini, ölümden sonraki durumunu felsefî açıdan irdeleyip temellendiren ilk filozof aşağıdakilerden hangisidir?


İbn Sina

Farabi

Gazzali

İbn Tufeyl

Kindî


12.Soru

İbn Bâcce'ye göre; Mütevahhid kişi nasıl biridir?


Duygularını aklın üstünde tutan kişi

Siyasi düşünceler ile hayatına yön veren kişi

Dini inançları doğrultusunda hareket eden kişi

Toplumun geneli gibi yaşamayan aykırı ve sıra dışı kişi

Toplumsal kurallara bağlı sıradan kişi


13.Soru

Aşağıdakilerden hangisi sembolik dil aracılığıyla kendi düşüncelerini halkın dikkatine sunmaya çalışmıştır?


İbn Sina

 

Sühreverdî

 

Fârâbî

 

İbn Haldûn

İbn Rüşd


14.Soru

Batı İslâm dünyasında yetişen ilk Müslüman filozof kimdir?


İbn Bâcce

Gazzali

Farabi

İbn Tufeyl

İbn Rüşd


15.Soru

Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?


Gerçekte aynı anda ortaya çıkan bu hususları yalnızca daha rahat anlaşılabilmesi için belli bir sıra düzeni içinde ele almakta herhangi bir yarar yoktur.

İslâm düşüncesi, diğer dünya düşünce gelenekleri gibi, kendisine zemin teşkil eden kültürel gelenekler aracılığı ile varlık kazanmıştır.

Karakter Öncelikle Arapça ve daha sonra İslâm’ın yayıldığı ortamlarda kullanılan diller İslâm düşüncesini hem mümkün kılmış hem de düşünme alanının şekillenmesinde belirleyici olmuştur.

Dilin gerçekliği açığa çıkarabilme gücü kadar bazı gerçekliklerin üstünü örtme (bazı gerçekleri fark edebilecek veya onu gösterebilecek kapasiteye erişmemiş olma) özelliği ister isteme düşünme eyleminin yön bulmasında etkin rol oynamaktadır.

Özellikle mitolojiler gibi, bir anlamda dillerin tarihsel klasik hafızaları olan anlatılarda, dillerin bir şeyleri söyleyebilme noktasındaki imkan ve kapasiteleri açıkça gözlemlenebilir durumdadır.


16.Soru

Tanrı zatı itibariyle bir olduğundan bütün varlıklardan farklıdır. Bundan dolayı varlıklar içerisinde sadece ilk varlık ismini ve anlamını O hak eder. İlk Varlık diğer bütün varlıkların ilk sebebidir. O bütün kusur ve eksikliklerden münezzehtir. Diğer bir ifadeyle Tanrı hem, akl, hem âkil, hem de makûldür. 

Tanrı'yı yukarıdaki şekilde tanımlayan filozof kimdir?


Celâleddin ed-Devvânî

Sühreverdi

Şehrezûrî

Kutbüddîn-i Şîrâzî

Farabi


17.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İşrak okulunun kaynakları arasında yer almaktadır?


İbn Bacce

İbn Tufeyl

Fârâbî

İbn Rüşd

Ebû Bekir er-Râzî


18.Soru

İbn Rüşd’ün din karşısında felsefenin meşruiyetini ve gerekliliğini sorguladığı eserinin adı nedir?


Kitâbü'l-Hatabe

Nihayetü'l-muktesıd

Fasl'ul-Makal

Makale fi'l-büzûr ve'z-zer

Kitâbü'n-Nefs


19.Soru

Aşağıdakilerden hangisi düşünme eyleminin temel özelliklerinden biri değildir?


Soru sorma/sorgulama

Metin

Olup biten

Düşünülebilir muhteva

Yatay algı


20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İbn Bacce’nin felsefe alanında yazdığı eserlerinden değildir?


Tedbîrül-mütevahhid,

 

Risâletü'l-vedâ

 

İttisâlü'l-‘akl bi'l-insân

 

Fi'l-gâyeti'l-insâniyye

Hay b. Yakzân