İslam Düşünce Tarihi Ara 15. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

İslâm düşünce tarihçileri tarafından ilk İslâm filozofu olarak kabul edilen kişi kimdir?


Kindi

Vasık Billah

Mutasım Billah

Memun

Abdülmesih b. Nâima el-Hımsî


2.Soru

Yabancı eserlerin Arapça’ya tercüme girişimi ilk defa kim zamanında olmuştur?


Hz. Muhammed

Hz. Ömer

Hz. Osman

Hz. Ebubekir

Hz. Ali


3.Soru

Evrenin zamanın eseri olduğu şeklinde görüşler ileri süren İslâm’a yönelik entelektüel eleştiri yapan akımın ismi nedir? 


Brahmanizm

Mecusilik

Dehrilik

Tabiatçılık

Batınîlik


4.Soru

Aşağıdaki dini düşüncelerin hangisinin temelinde Budizm vardır?


Çin düşüncesi

Batı düşüncesi

İslamiyet

Hind düşüncesi

Deist düşünce


5.Soru

İbn Bacce’nin felsefesinin temel konusu aşağıdakilerden hangisidir?


İnsan ve mutluluğu

 

Sosyal ve siyasal yaşam ilişkileri

İttisal

Ahlak ve din

Evren


6.Soru

Aşağıdaki okullardan hangisi evrenin başlangıcı ile sonu olmadığını ve yaratılmadığını iddia etmektedir?


Tabiatçı

Dehriyye

Meşşai

Kelam

İşrâki


7.Soru

Aristocu çizgiye yakın durarak bilginin kaynağının duyular olduğunusavunan ve Platon’un “doğuştan bilgi” teorisini reddeden İslami düşünür aşağıdakilerden hangisidir?


İbn Tufeyl

İbn Sina

Farabi

Kindi

İbn Haldun


8.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İbn Bâcce’nin insanın mutluluğu, ahlak ile siyaset ilişkileri, akli bilgiye ulaşmanın imkânı ve önemini tartıştığı eserlerden biri değildir?


Tedbîrül-mütevahhid

Risâletü'l-vedâ

İttisâlü'l-‘akl bi'l-insân

Kitâbü'n-Nefs

el-Vukuf ile'lakli'l-fa'âl


9.Soru

Aşağıdakilerden hangisi 4 Halife Dönemi’inde İslâm topraklarına katılmamıştır?


Suriye

Medine

Filistin

Irak

İfrikiye (Tunus)


10.Soru

İslami düşünceye göre; inanma eylemi en üst değerden en alt değere ve sonrasında değersize doğru bir algı biçimini tercih eder. Bu duruma ne ad verilir?


Hiyerarşik

Yatay

Metin

Yorum

Muhteva


11.Soru

Kındî’ye göre felsefenin pratikteki yararı ile ilgili olarak aşağıdaki ifadelerden hangisi söylenemez?


Felsefe ile birlike insan tam erdemli kişi olmaktadır

Felsefeyi “insanın gücü ölçüsünde Allah’ın fiillerine benzemesidir” diye tarif eder.

Felsefe ile insan hikmet, adalet, kudret gibi ihali sıfatları edinir

Felsefeyi ölümü önemsemek olarak tarif eder.

Nefs’in bedenle birlikte ortaya çıktığını söyler.


12.Soru

Aşağıdakilerden hangisi “Hayy b. Yakzan” adlı romanın yazarıdır?


İbn Rüşd

Sühreverdî

İbn Haldûn

İbn Tufeyl

Gazzâli


13.Soru

Batı İslâm dünyasında yetişen ilk Müslüman filozof kimdir?


İbn Sînâ

İbn Tufeyl

İbn Rüşd

İbn Bâcce

Fârâbî


14.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İbn Bacce’nin felsefe alanında yazdığı eserlerinden değildir?


Tedbîrül-mütevahhid

Risâletü'l-vedâ

İttisâlü'l-‘akl bi'l-insân

Fi'l-gâyeti'l-insâniyye

Dânişname-i Ala'î


15.Soru

Aşağıdaki İslam felsefe okullarından hangisi Aristo felsefi sistemi tarafından belirlenir ve yönlendirilir?


Meşşai Okul

Dehri okul

İşraki okul

Tabiatçı okul

Kelam okul


16.Soru

Yabancı eserlerin Arapça’ya tercüme girişimi ilk defa kimin döneminde gerçekleştirilmiştir?


Hz. Ali

Hz. Osman

Hz. Ömer

Hz. Ebû Bekir

Hz. Muhammed


17.Soru

"Mensubu olduğu mezhebin (Zahirilik) adından da anlaşılacağı üzere, İslâm düşüncesinin içinde yeşermekte olduğu tüm kültürel gelenekleri Kur’an ve hadislerin zahiri (görünür, açıkça bilinebilir, fenomenal) anlamına nispetle eleştiriye tabi tutmaktadır"

Yukarıda bahsedilen kişi aşağıdakilerden hangisidir?


Farabi

İbn Sina

İbn Hazm

İbn Rüşd

İbn Cevzi


18.Soru

İbn Sînâ'nın mantık, tabîiyyât ve metafizik olmak üzere üç bölümden oluşan kitabın tabîiyyât bölümü ilk defa Tis'u resâ'il içerisinde neşredilmiştir. Bu eserin adı nedir?


Hay b. Yakzân

El-Mebde ve'1-me'âd

Uyûnü'l-hikme 

El-İşârât ve’t-tenbîhât

Dânişname-i Ala'î


19.Soru

Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?


İslâm düşüncesi, kaynak olarak her zaman Kur’an ve hadislere yönelmiş olmakla birlikte, içinde yeşerdiği kültürel dillerin söyleyebilme gücü ve imkânlarına göre kavramlaştırmalar yapabilmiştir.

Türkçe içinde düşünen bir İslâm düşünürü, İslâm ile ilgili algısının Türkçenin kendi tarihsel geleneği (hazinesi) ile onun diğer kültürel dillerle olan etkileşimine dayandığını fark etmek durumunda değildir.

Kur’an’ın indiği tarihsel ortamda yaşayan insanlara hitap ederken kullandığı kelimeler ile daha sonra Müslümanların farklı kültürlerden edindikleri farklı kelimeler birbirine nispeten yabancıdır.

Kur’an “zerre” kelimesini kullanırken, daha sonra Müslümanlar bu kelime karşılığında “atom” kelimesini kullanmışlardır.

Karakter yabancılık nedeniyle İslâm düşünürleri otantiklik (sahihlik, asla uygunluk) ve yenilik (anlamın güncellenmesi) arayışları arasında sürekli ikilem yaşamışlardır.


20.Soru

İbn Sina’nın felsefesini en geniş bir şekilde ortaya koyan ansiklopedik eserin adı aşağıdakilerden hangisidir?


Necat
İşarat vet-Tenbihat
Şifa
el-Kanun
Mübahasat