İslam Düşünce Tarihi Ara 18. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Bünyesinde “Hüküm yalnızca Allah’ındır” şeklinde özetlenebilecek yaklaşımlarının gerisinde ‘Allah’ın kelamının anlaşılması için gereken her şey yine kelamın kendisindedir’ şeklindeki bir varsayımı bulunduran en dikkat çekici grup aşağıdakilerden hangisidir?


Cebriye

 

Haricilik

 

Zahirilik

 

Mu'tezile

Vehhâbîlik


2.Soru

Aşağıdaki eserlerden hangisi İbn Rüşd’ün mantığa dair şerh yazdığı eserlerden biridir?


Kitabü's-Semâ vet-tabiî

Ki-tâbü'l-Kevn ve'l-fesâd

Kitâb'l-Âşâri'l Ulviyye

Îsâğücî

Kitâbü'n-Nefs


3.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İbn Rüşd'e göre, insanları felsefi çalışmalarda hataya düşüren sebeplerden biri değildir?


Düşünce alışkanlıklarına ve metodolojisine sahip olmamaları
Felsefe öğretim ve eğitimi için gerekli ahlaki olgunluğa sahip olmamaları
Dini otoriteleri felsefi çalışmalarda göz ardı etmeleri
Yaratılış itibariyle felsefe için gerekli olan zekâ düzeyine sahip olmamaları
Felsefe öğretim ve eğitimi için yeterli imkânlara sahip olmamaları

4.Soru

Tabiattan başlayıp en son gaye olan Tanrı’ya kadar varlığın gayesini araştıran felsefe sistemi hangi anlayışa sahiptir?

 


Gayeci

 

Ontolojik

 

Epistemolojik

 

İlahi

Realist


5.Soru

Hangi hareketin Tanrı’yı dışlayarak evreni sadece tabiatın bir eseri olduğu iddiasında bulunmaktadır?


Dehrilik

İlhad

Tabiatçılık

Brahmanizm

Mecusilik


6.Soru

Aristo felsefesini benimseyen ve onun yolunda giden İslam filozoflarına verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?


Tabi’iyyun
Meşşa’iyyun
Rivakiyyun 
İşrakiyyun
Sofistaiyye

7.Soru

İslâm âleminde “şârih”, Latin dünyasında “commentator” unvanıyla tanınan düşünür kimdir?


İbn Bâcce

İbn Tufeyl

İbn Rüşd

Muhammed Abduh

İsmail Hakkı İzmirli


8.Soru

“Dilin söyleyebilme gücü” İslâm düşüncesini en çok hangi açıdan etkilemektedir?


İslâm düşüncesi içinde farklı yaklaşımların oluşmasına yol açmaktadır.
Kur’an’ın farklı dillere çevirisini zorlaştırmaktadır.
İslâm düşüncesine zenginlik kazandırmaktadır.
İslâm düşüncesinin farklı kültürlerde anlaşılmasını engellemektedir.
Müslümanların kendi kültürünü anlamasını zorlaştırmaktadır.

9.Soru

Bir filozof olarak Kindî’nin güvenilir bir bilgi kaynağı olduğunu, onun mâhiyetine ilişkin farklı bir teori geliştirmese de onun istek ve irade dışı bir olay olduğunu, beşerî bilginin aksine, hiçbir çaba harcamadan, mantıkî ve matematik yöntemlere başvurmadan Allah’ın, peygamberlerin tertemiz ruhlarını aydınlatması sonucunda zaman faktörü olmaksızın ortaya çıkan bir bilgi olduğunu belirttiği bilgi kaynağı aşağıdakilerden hangisidir?


Sezgi

 

Yorum

 

Duyu Algıları

 

Akıl

Vahiy


10.Soru

Felsefeyi “Ruhun, ilim ve amelle terbiye edilmesidir.” diyerek tanımlayan kişi kimdir?


Kindi

Farabi

İbn Hindû

İbn Rüşd

İbn Sina


11.Soru

Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?


İslâm düşüncesi, kaynak olarak her zaman Kur’an ve hadislere yönelmiş olmakla birlikte, içinde yeşerdiği kültürel dillerin söyleyebilme gücü ve imkânlarına göre kavramlaştırmalar yapabilmiştir.

Türkçe içinde düşünen bir İslâm düşünürü, İslâm ile ilgili algısının Türkçenin kendi tarihsel geleneği (hazinesi) ile onun diğer kültürel dillerle olan etkileşimine dayandığını fark etmek durumunda değildir.

Kur’an’ın indiği tarihsel ortamda yaşayan insanlara hitap ederken kullandığı kelimeler ile daha sonra Müslümanların farklı kültürlerden edindikleri farklı kelimeler birbirine nispeten yabancıdır.

Kur’an “zerre” kelimesini kullanırken, daha sonra Müslümanlar bu kelime karşılığında “atom” kelimesini kullanmışlardır.

Karakter yabancılık nedeniyle İslâm düşünürleri otantiklik (sahihlik, asla uygunluk) ve yenilik (anlamın güncellenmesi) arayışları arasında sürekli ikilem yaşamışlardır.


12.Soru

Sistemsel felsefi ekollerle ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlış bir bilgidir?


Meşşâiyye’nin (Meşşâîlik) kelime anlamı “yürüyücülük” demektir.

Meşşâîlere göre varlık kavramının veya metafiziğin temel üç ilkesi vardır.

Rivâkkiye (Revakiye) kelime anlamı itibarıyla “revaka mensup” veya “revaka ait” demektir.

 İşrâkîlik,hakikatin, akılla değil, doğrudan doğruya sezgi veya genel bir iç aydınlanmayla elde edileceği esasına dayanır 

İşrâkiyye, “işrâk” kelimesinden türetilmiştir


13.Soru

İbn Bâcce insanları aklî suretleri elde etmelerine ve buna bağlı olarak oluşan akli yetkinliklerine göre derecelendirir. Tabiat bilimleri ve matematiksel bilimlerle uğraşıp, soyut sûretleri cisimlerin idrakleri olarak değil de kendinde varlığı olan ma‘kûller olarak idrak edip ancak manevi suretleri doğrudan idrak edemeyen sınıfa ne ad verilir?


Cumhûr

Su‘edâ

Müşâhede

İlahî feyz

Nuzzâr


14.Soru

Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?


En temelde İslâm düşüncesinin sorulan sorulara göre ortaya çıkabildiğini ve gelişebildiğini söylemeliyiz.

Şayet düşünmeye ve hatta inanmaya yol açan şey temelde sorular ise, bu durumda yukarıdaki sorular hem Kur’an’daki inanma ve düşünme ile ilgili ayetleri, hem İslâm düşünce tarihinin temel motivasyonlarını hem de kendimizi daha iyi anlayabilmek için önemli rol üstlenirler.

İslâm düşüncesi tarihi, tabir caizse, kendiliğinden cereyan eden bir tarihsel süreç değildir.

Çağdaş İslâm düşüncesi, tam da bu nedenle, kendisini mümkün kılan unsurları rasyonel bilincin gelişim safhalarını ve boyutlarını, kendisi için değişmeyen temel sorun alanlarını sürekli irdelemek durumundadır.

Sorular olmaksızın bir varlığın farklı açılardan ve ayrıntılı biçimde insan bilincinde kendisini açması mümkündür.


15.Soru

Kur'an'da ilim ve ondan türeyen kelimeler yaklaşık kaç yerde geçer?


750

800

850

700

650


16.Soru

İbn Bâcce’nin insanı akli yetkinliklerine göre derecelendirirken ifade ettiği, yetkinlik bakımından en yüksek seviyede olan mertebe aşağıdakilerden hangisidir?


Kâmil

 

Cumhûr

 

Ehil

 

Su’edâ

Nuzzâr


17.Soru

Varlığın zihnimizde kendisini aşmışlık durumuna ne ad verilir?

 


Ontolojik

 

Hakikat

 

Ontik

 

Değer

Varlık


18.Soru

Meşşai felsefeye göre aşağıdakilerden hangisi bilginin kaynaklarındandır?


Tartışma verileri

 

Duyu algıları

 

Hafıza

 

Hipotezler

Fikir teatisi


19.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İbn Tufeyl’in savunduğu felsefe anlayışının özelliklerinden değildir?


İnsanın duygu dünyasında yaşamış olduğu manevi tecrübeleri ihmal edilmemelidir

Müşahede, zevk, huzur ve ruhi tecrübe önemlidir

Sadece akıl yürütme ve araştırma en yüksek yetkinlik derecesine ulaşmak için yeterli değildir

Felsefede  materyalist düşünce biçimi yeterlidir.

Kesin hakikate ve mutluluğa ulaşmada tasavvuf ehlinin vurguladığı yöntemi öne çıkarır.


20.Soru

İbn Hazm’ın Zahiri düşüncesi hangi ilkeyi esas kabul etmektedir?


Kur’an metni her çağda yeniden yorumlanmalıdır.
Kur’an ve hadislerin dışında dini meşruiyet kaynağı yoktur.
Kıyas, İslâm düşüncesinin gelişimi için gereklidir.
Dinin kendisi ile rasyonel düşüncenin ürünleri aynı hakikati temsil ederler.
Asıl olan Kur’an’ın Batıni anlamlarına erişmektir.