İslam Düşünce Tarihi Ara 19. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Gerçek anlamıyla, felsefî, bilimsel ve teknik düşüncelerin ilk defa gelişmesinde katkısı olan, İslâm düşüncesi açısından ayrı bir yere ve öneme sahip olan devlet aşağıdakilerden hangisidir?


Memlûk Devleti

Emeviler

Benî Ahmer Devleti

Osmanlı Devleti 

Abbasiler


2.Soru

Varlığın zihnimizde kendisini aşmışlık durumuna ne ad verilir?


Ontolojik

Hakikat

Ontik

Değer

Varlık


3.Soru

Hz. Peygamber’in hadislerinde hem din ilmini hem de dünya ilmini ilim olarak kabul etmesini  “Şeriat (din) aklın zâhiridir; akıl şeriatın bâtınıdır.” şeklinde ile ifade eden müslüman düşünür kimdir?


Farabi

İbn Rüşd

İbn Sînâ

Gazzâlî

İbn Haldûn


4.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İbn Bacce’nin felsefe alanında yazdığı eserlerinden değildir?


Tedbîrül-mütevahhid,

 

Risâletü'l-vedâ

 

İttisâlü'l-‘akl bi'l-insân

 

Fi'l-gâyeti'l-insâniyye

Hay b. Yakzân


5.Soru

İskenderiye Mektebi ve Kütüphanesi Emevî halifesi Ömer b. Abdülaziz devrinde aşağıdakilerden hangi şehre taşınmıştır?


Medine

Mekke

Antakya

Mardin

Urfa


6.Soru

"Müslüman düşünürlerin ve filozofların ortaya koydukları düşüncelerin ortak adıdır." Bu tanım aşağıdakilerden hangisine aittir?


Hermes Geleneği

Sasani Düşüncesi

Hint Düşüncesi

İslam Düşüncesi

Bilinemezcilik (Tekâfü-i edille)


7.Soru

Kur'an'da ilim ve ondan türeyen kelimeler yaklaşık kaç yerde geçer?


750

800

850

700

650


8.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İbn Rüşd'e göre, insanları felsefi çalışmalarda hataya düşüren sebeplerden biri değildir?


Düşünce alışkanlıklarına ve metodolojisine sahip olmamaları
Felsefe öğretim ve eğitimi için gerekli ahlaki olgunluğa sahip olmamaları
Dini otoriteleri felsefi çalışmalarda göz ardı etmeleri
Yaratılış itibariyle felsefe için gerekli olan zekâ düzeyine sahip olmamaları
Felsefe öğretim ve eğitimi için yeterli imkânlara sahip olmamaları

9.Soru

Aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?


İşraki okul kurucusu olan Sühreverdi, rasyonel bilgi kanalyla gerçeğe ulaşmanın mümkün olduğunu savunur.

İşraki okul nur kavramı yerine varlık kavramını esas alır

Meşşaî filozoflara göre peygamberlik kurumu zorunludur

Meşşaî felsefe okulu Aristo felsefesinin islâm dini ile uyumsuz olduğunu savunur

Dehriye okulu evrenin başlangıcının ve sonunun olduğunu, yaratıldığını iddia etmektedir.


10.Soru

Kindî hangi abbasi halifesinin oğluna özel hocalık yapmıştır?


El-Zâhir

El-Nâsır

El-Mustazâ

El-Musta’sım

El-Müstencid


11.Soru

İbn Tufeyl tarafından kaleme alınan  insan bilincinin kuramsal gelişimi noktasında farklı bir yaklaşımı ön plana çıkaran eser aşağıdakilerden hangisidir?


Tarihu’l-Ümem ve’l Mülûk

Et Ta’limü’s-Sani ve İhsau’l-Ulum

Kitabü’l-Menazir

Hayy b. Yakzan

Cevahirü’l-Kur’an


12.Soru

I. Ahlak II. Metafizik III. Siyaset IV. Matematik V. Ev idaresi                      Meşşâi filozofların felsefe tasnifine göre, aşağıdaki şıklardan hangisinde ameli felsefenin alt dallarının tümü bir arada verilmiştir?


I ve II

I, II ve III

III, IV ve V

I, III ve V

II ve IV


13.Soru

Düşünmeye ve araştırmaya muhtaç olmadan keşf yoluyla hakikatin bilgisine ulaşma düzeyine yükselmiş olan kişiye ne ad verilir?


İlâhî hakîm

İşrak

Mantıkî

Müteellih

Hakîm


14.Soru

İbn Bâcce'nin insan anlayışında ortaya koyduğu boyutlar aşağıdakilerin hangisinde birlikte ve doğru olarak verilmiştir?


Maddi boyut, manevi boyut
Ulvi boyut, vasati boyut, süfli boyut
Tabiî boyut, duyusal boyut, aklî boyut
Kalbi boyut, akli boyut, bedeni boyut
Epistemik boyut, ontik boyut, etik boyut

15.Soru

Aşağıdakilerden hangisi düşünme eylemlerinin özelliklerinden birisidir?


Anlama

 

İtaat

 

Mutlak neden

 

Olması gereken

Değer ve semboller


16.Soru

İbn Bâcce şerh yazım tekniklerinde kimi model almaktadır?

 


İbn Rüşd

 

İbn Haldun

 

Farabi

 

Kindi

Aristo


17.Soru

İbn Bâcce'ye göre insanı diğer varlıklardan ayıran boyut hangisidir?


Tabii

Duyusal

Tahayyül

Akli

Akdetme


18.Soru

Farabi ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? 


Farabi’ye göre kâinat Allah’tan hiçbir irade ve seçimi olmaksızın ve zorunlu olarak meydana gelir.
Farbi’ye göre her insanın nihai hedefi mutlu olmaktır. 
İnsan topluluklarını tam gelişmiş ve az gelişmiş olarak ikiye ayırır. 
Devlet biçimlerini erdemli devlet ve erdemli olmayan devletler olarak iki bölümde inceler. 
İlimleri on ana başlık altında sınıflandırmıştır. 

19.Soru

Aşağıdakilerden hangisi, Meşşa'i filozofları Gazzali'den sonra da tenkid eden filozoflardan biridir?


İbn Haldun
İbn Miskeveyh
Ali İbn Rıdvan
Ebu'l- Berakat el-Bağdadi
Ebu Bekr Zekkeriya er-Razi

20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İslam düşünce tarihinde bilinçli itaat anlamına gelen bir kelimedir?


Tahkiki iman

 

Kör itaat

Taklidi iman

 

Taassup

Tevekkül