İslam Düşünce Tarihi Ara 2. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İbn Bâcce’nin insanın mutluluğu, ahlak ile siyaset ilişkileri, akli bilgiye ulaşmanın imkânı ve önemini tartıştığı eserlerden biri değildir?

 


Tedbîrül-mütevahhid

 

Risâletü'l-vedâ

 

İttisâlü'l-‘akl bi'l-insân

 

Kitâbü'n-Nefs

 

el-Vukuf ile'lakli'l-fa'âl


2.Soru

Batı İslâm dünyasında yetişen ilk Müslüman filozof kimdir?

 


İbn Sînâ

 

İbn Tufeyl

 

İbn Rüşd

 

İbn Bâcce

Fârâbî


3.Soru

İbn Rüşd’ün din ve felsefenin her biri adına belirlemiş olduğu alan ve sınırları aşmayarak ayetlerin iç bütünselliğine dikkat çektiği kitabının adı nedir?


El-Keşf an-Menâhic-il Edille

El Külliyat fi’t Tıbb

El-Mantik

 

Kitab-ı Faslul-Makal

Tahâfüt üt-Tahâfut


4.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İbn Rüşd’ün kullandığı yorum tekniklerinden değildir?


Kavramsal analiz

 

Sistematik olarak eleştirinin kullanılması

 

Sistem içi vurguların değiştirilmesi

 

Yapısal analiz

Aristo sonrası tarihsel birikimin analizi ve otoritelere başvuruş


5.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Meşşâî filozofların Tanrı hakkında kullandıkları sıfatlardan biri değildir?


İlk Muharrik
Zorunlu Varlık
İşiten
İlk Sebep
İlk Varlık

6.Soru

İkinci Muallim olarak anılan İslam filozofu kimdir?


Fârâbî

 

Kindî

 

İbn Rüşd

 

Gazzâli

İbn Sînâ


7.Soru

Aristo'nun aktif akıl olarak tanımladığı kavram, Kindi'nin açıklamalarında hangi isimle yer alır?


Güç Halindeki Akıl

Fiil Alanına Çıkan Müstefâd Akıl

Sürekli Fiil Halindeki Akıl

Beyânî Akıl

Zahir Akıl


8.Soru

Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?


Rasyonel düşünce, İslâm inancının makul karakterini açığa çıkarabilmek ve onu batıl inançlardan ayırabilmek için inanma ve düşünme eylemlerinin aynı anda karşılıklı etkileşim halinde ortaya çıkması gerektiğini ileri sürer.

Rasyonel düşünce, olan-biteni anlamadan olması gerekenin anlaşılamayacağını kabul eder.

Akıl Kur’an sık sık insanları düşünmeye, akletmeye, olup bitenleri fark etmeye, zihni ve gönlü gerçeklere açmaya çağırmamaktadır.

Rasyonel düşünce, soru sormaksızın, önce-sonra, neden-sonuç şeklindeki bağlantıları kurmaksızın olayların ve dini metinlerin doğru anlaşılamayacağını ileri sürerek bilinçli itaat ile kör itaat arasında bir ayrım yapılması gerektiğini belirtir.

Karakter Allah’ın sonsuz akıl sahibi olduğunu (âkil-akıl, makul) kabul ederek, rasyonel düşünmenin insanı Allah’a daha çok yaklaştıracağına vurgu yapar.


9.Soru

Felsefi anlamda Aristo felsefi sistemini benimseyen ve Farabi, İbn Sina, İbn Becce ve İbn Rüşd gibi seçkin İslam filozofları tarafından temsil edilen okul hangisidir?


Dehrilik

İşrakilik

Tabiatçılık

Meşşailik

Tassavuf


10.Soru

Yunanlı şüpheci filozoflardan etkilenen Müslüman düşünürler hangi felsefi akımın içinde yer alırlar?


Sofistâiyye

Reybiyye

Tabî'îyyun

Bilinemezcilik

Zanadıka


11.Soru

İslam düşüncesinin en temel alanı ve sorunu aşağıdakilerin hangisinde verilmiştir?


Şehir

Kültür

İnsan

Varoluş

Hakikat


12.Soru

İbn Tufeyl’e göre müşahede, zevk, huzur ve ruhi tecrübe önem kazanır. İbn Tufeyl kesin hakikate ve mutluluğa ulaşmada tasavvuf ehlinin vurguladığı yöntemi öne çıkarır. Bu noktada aşağıdakilerden hangisini model olarak göstermektedir?


İbn Sînâ

Fârâbî

Gazzâlî

İbn Bâcce

İbn Rüşd


13.Soru

Aristo felsefesini benimseyen ve onun yolunda giden İslam filozoflarına verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?


Tabi’iyyun
Meşşa’iyyun
Rivakiyyun 
İşrakiyyun
Sofistaiyye

14.Soru

İslam Felsefesi kaçıncı yüzyılda gelişmeye başlamıştır?


M.11.Yüzyılda

M.5. Yüzyılda

M.7  Yüzyılda

M.9 .Yüzyılda

M.6. Yüzyılda


15.Soru

Meşşâilik Okulu kaçıncı yüzyıla kadar İslâm Dünyasında en yaygın felsefe okulu olarak kalmıştır?


XI

XII

XIII

XIV

XV


16.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İbn Rüşd’ün fıkha dair yazdığı hukuk kitabıdır?


el-Keşf an menâhici'l-edille

Faslul-makâl fî-ma beyne'ş-şer’ia vel-hikme mine'l-ittişâl

Bidâyetü'l-müctehid ve nihayetü'l-muktesıd

Tehâfütü Tehâfüti'l-felâsife

Hayy b.Yakzân


17.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Çağdaş İslam düşüncesinin irdelemek durumunda olduğu konulardan biridir? 


Kendisini mümkün kılan unsurları

Ekolojik bilincin gelişim safhalarını 

Ekolojik bilincin gelişim boyutlarını

Kendisi için değişebilen temel sorun alanlarını

Kendiliğinden cereyan eden tarihsel süreci


18.Soru

Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?


Eski ve çağdaş kültürler içinde yer alan mitolojiler, anlatılar, kıssalar, entelektüel ve bilimsel birikimler, tarihsel tecrübeler vs. içinde dile geldikleri dillerin önyargılarını oluştururlar.

Düşünme eylemi, kaçınılmaz olarak mevcut kültürel diller içinde ortaya çıktığı için, dillerin ön-yargılarını da tevarüs eder.

Düşünme eylemini ayrıcalıklı kılan şey, yukarıda kısmen değindiğimiz üzere soru sorma ve sorgulama yoluyla ilerlemektir.

Müslüman düşünürlerin, her zaman içinde bulundukları kültürel gelenekleri (en başta dili) İslâm inancına uygun olup olmaması, rasyonel düşüncenin taleplerine uygun düşüp düşmemesi, ahlaki ilkelerle çelişip çelişmemesi, kozmik gerçeklere uyum sağlayıp sağlamaması gibi hususlarla bir analize ve eleştiriye tabi tuttuklarını görmekteyiz.

İbn Hazm, mensubu olduğu mezhebin (Zahirilik) adından da anlaşılacağı üzere, İslâm düşüncesinin içinde yeşermekte olduğu tüm kültürel gelenekleri Kur’an ve hadislerin zahiri (görünür, açıkça bilinebilir, fenomenal) anlamına nispetle eleştiriye tabi tutmamaktadır.


19.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Kındi’nin felsefe alanındaki kitaplarındandır?

 


Kitâb fi’l-felsefeti’l-ûlâ

 

Kitabu’l-ibane

El-Kavl fi’n-nefs

Risale fi’l-hile li def’il-ahzân

Makale fi’r-red ale’n-nasâra


20.Soru

Akıl, ittisal, mutluluk, sosyal ve siyasal yaşamla ilişkileri konuların merkezde olduğu filozof gurubu hangisidir?


Endülüslü Müslüman filozoflar

Doğulu Müslüman filozoflar

Yunan filozoflar

Latin kökenli filozoflar

Asyalı filozoflar