İslam Düşünce Tarihi Ara 21. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdakilerden hangisi sembolik dil aracılığıyla kendi düşüncelerini halkın dikkatine sunmaya çalışmıştır?


İbn Sina

 

Sühreverdî

 

Fârâbî

 

İbn Haldûn

İbn Rüşd


2.Soru

Yunan akımlarından etkilenen Müslüman düşünürlerdir. İndiye, İnadiyye ve Lâedriye gibi alt kolları vardır. Bunlar için hakikatın ölçüsü insandır. Doğruluk ve yanlışlık insanın dilini kullanmasına bağlıdır. Her şey bir çeşit dil oyunudur.

Yukarıda tanımlanan felsefi akımın ismi nedir?


Reybiyye

Tabî’îyyun

Bilinemezcilik

Sofistâiyye

Mu’attıla


3.Soru

Hangi düşünür, Erdemli Devlet eserinde bir evren şeması çizmiştir?


Kındi

Aristoteles

İbn Haldun

Farabi

İbn Sina


4.Soru

Hakikatın ölçüsü insandır. Doğruluk ve yanlışlık insanın dilini kullanmasına bağlıdır. Her şey bir çeşit dil oyunudur felsefi akımı aşağıdakilerden hangisidir?


Sofistâiyye

Reybiyye

Tekâfü-i edille

Tabî’îyyun

Şüphecilik


5.Soru

Meşşai filozorların insan aklının yetkinleşmesindeki ve bilgi edinmesindeki son aşamasına verdikleri ad aşağıdakilerden hangisidir? 


Müstefad akıl 
Kuvve halindeki akıl 
Fiil hale geçmiş akıl  
Meleke halindeki akıl 
Potansiyel akıl 

6.Soru

İbn Rüşd,  hangi şerhlerde çok sık bir şekilde Aristo sonrası Yunanlı şarihlerden Themistius, Aleksander Aphrodisias, Theophrastus’a, çağdaşlarım dediği Fârâbî, İbn Sînâ ve İbn Bâcce’ye sıklıkla atıfta bulunur?


Küçük şerhler

Orta şerhler

Büyük şerhler

Otorite şerhleri

Toplu şerhler


7.Soru

I. Fetihlerle beraber gelen zenginleşme ve dünyevileşmeye tepki olarak ortaya çıkmıştır.

II. Yöntem olarak dini metinlerin analizi, cedel gibi akli yöntemleri kulanmıştır.

III. Keşf ve müşahede gibi müslüman bireyin tecrübelerini esas alır.

IV. Bireyin Allah (c.c.) ile olan duygusal ilişkisi üzerine odaklanmıştır.

Tasavvuf ile ilgili yukarıdaki ifadelerden hangileri doğrudur?


Yalnız I

I ve II

I, II ve III

I, III ve IV

II, III ve IV


8.Soru

Kindi felsefesinde bir çok risaleside tekrar ettiği üzere Tanrı'yı hangi neden türüne dayandırır?


Etken

Maddi

Formel

Gaye

Erek


9.Soru

Fârâbî ve İbn Sînâ’yı Aristo’nun felsefesini bozmak, Eflâtun ve Yeni-Eflâtunculukla karıştırmakla suçlayan düşünür kimdir?


Gazali

İbn Rüşd

Mevlana

İbn Haldûn

Kindî


10.Soru

Latin dünyasında “commentator” unvanıyla tanınan Endülüs filozofu hangisidir?


İbn Bâcce

Farabi

İbn Sina

İbn Rüşd

İbn Meymun


11.Soru

Yabancı eserlerin Arapça’ya tercüme girişimi ilk defa aşağıdaki kişilerden hangisinin zamanında olmuştur?


Hz. Ali

Hz. Ömer

Hz. Muhammed

Halid bin Yezid

Sâbit İbn Kurrâ


12.Soru

İslâm düşünürlerinin en asli hedefi nedir?


İradeli hareket

Hakikat

Ontik

Değer

Varlık


13.Soru

İstek ve iradeye gerek kalmadan, çaba harcamadan, mantık ve matematik yöntemlere başvurmadan Allah'ın peygamberlerin temiz ruhlarını aydınlatmasıyla oluşan bilgi hangisidir?


Küresel varlık

Metafizik

Nefs

Vahiy

Felsefe


14.Soru

Bize varlığın değişmeyen ilk sebebinin ve en son gayesinin bilgisini vere kavram hangisidir?


Matematik

Biyoloji

İlahiyat

Metafizik

Felsefe


15.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Meşşai iç duyu tasnifinde yer almaz?


Hayal

Hafıza

Vehim

Müfekkire

Görme


16.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Meşşailere göre duyu tasnif şemasındaki dış duyulardan birisidir?


Hafıza

Tatma

Vehim

Hayal

Müfekkire


17.Soru

İslâm öncesi kültürlere ait eserlerin Arapça’ya tercümesiyle İslâm dünyasına giren düşünceler ve eserler, İslâm düşüncesinin yabancı kaynaklarını oluşturmaktadır. Aşağıdakilerden hangisi bu kaynak grubunda kabul edilmemektedir ?


Hermes Geleneği

Sasani Düşüncesi

Hind Düşüncesi

Antik Yunan Helenistik Düşüncesi

İskenderiye Mektebi


18.Soru

Mûsîka’l-kebîr isimli eser kime aittir?


Kindi

 

Farabi

 

Eflatun

 

Ibni sina

Aristo


19.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İbn Rüşd’ün kullandığı yorum tekniklerinden değildir?


Kavramsal analiz

Sistematik olarak eleştirinin kullanılması

Sistem içi vurguların değiştirilmesi

Yapısal analiz

Aristo sonrası tarihsel birikimin analizi ve otoritelere başvuruş


20.Soru

Fârâbî’nin, İbn Sînâ ve İbn Bâcce’ye atıfta bulunmak için kullandığı ifade aşağıdakilerden hangisidir?


Yeniler

Bilgeler

Yalnızlar

Çağdaşlar

Elçiler