İslam Düşünce Tarihi Ara 22. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Emeviler yönetimlerini meşrulaştırmak için hangi inancı yaymaya çalışmışlardır?


Tekfir inancı

İman-Günah inancı

Cebir inancı

Şia inancı

Batınilik inancı


2.Soru

Kındi'ye göre akıl ile kavramın birleşip özdeşleştiği, varlığa dair tür ve cinsleri algıladığı durum aşağıdakilerden hangisidir?


Beyani veya zahir akıl

Güç halindeki akıl

Fiil alanına çıkan müstefad akıl

Sürekli fiil halindeki akıl

Aktif akıl


3.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Farabi’ye göre özü itibariyle varlığı zorunlu olan varlıktır?


Güneş

Tanrı

Ay

İnsan

Su


4.Soru

İbn Bâcce şerh yazım tekniklerinde kimi model almaktadır?


İbn Rüşd

İbn Haldun

Farabi

Kindi

Aristo


5.Soru

Fârâbî hangi felsefî akım veya ekole dahildir?


Rivakiyye
İşrâkiyye
Sofistaiyye
Reybiyye
Meşşâiyye

6.Soru

İslam düşünce tarihçileri tarafından ilk İslâm filozofu olarak kabul edilen düşünür aşağıdakilerden hangisidir? 


İbn Haldun 
İbn Sina
İbn Rüşd 
Farabi  E)El-Kındî 
El-Kındî 

7.Soru

Kindi, Farabi ve İbn Sina ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?


Aristo felsefesinden etkilenmişlerdir

Sudûr görüşünü savunmuşlardır.

Bilgi teorisini önemsemişlerdir.

Peygamberlik konusunda görüş bildirmişlerdir.

Meşşai İslâm Felsefesi geleneğine mensuplardır.


8.Soru

Hermetik kültürle ilişki içerisindeydi. Dini metinlerin zahiri manalarının önemli olmadığını iddia ettiler. Önemli olanderuni anlamdı. Onlara göre akli, objektif bilgi kurtuluşa ve mutluluğa erdiremezdi. Kurtuluş ve mutluluk ancak masum imamların takip edilmesiyle elde edilebilirdi.

Yukarıda verilen bilgi aşağıdakilerden hangisi için söylenmiştir?


Hıristiyanlık

Batınilik

Mecusilik

Dehrilik

İlhad


9.Soru

İbn Bâcce'ye göre insanı diğer varlıklardan ayıran boyut hangisidir?

 


Tabii

 

Duyusal

 

Tahayyül

 

Akli

Akdetme


10.Soru

Felsefe alanında Farsça olarak yazılmış ilk ansiklopedik eser hangisidir?


el-İşârât ve’t-tenbîhât

el-Mebde ve'1-me'âd

Dânişname-i Ala'î

Uyûnü'l-hikme

el-Hikmetü'1-meşrikıyye


11.Soru

Aşağıdakilerden hangisi kader ve cebr konuları etrafında ortaya çıkan İslam düşüncesi okullarından değildir?


Cehmiyye

Cebriyye

Mürcie

Kaderiyye

Mutezile


12.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İşraki okulların temsilcilerinden birisi değildir?


Şehrezuri

Kutbüddin-i Şirazi

Celaleddin ed-Devvani

Molla Sadra

İbni Sina


13.Soru

I. Tefsir II. Matematik III. Metafizik IV. Fizik Meşşai filozofların felsefi ilimler tasnifinde aşağıdaki disiplinlerden hangisi yer almaz?


Yalnız I
Yalnız II
Yalnız III
Yalnız IV
I, II, III ve IV

14.Soru

Aşağıdaki düşünürlerden hangisi Sadece akıl yürütmenin ve araştırmanın en yüksek yetkinlik derecesine ulaşmak için yeterli olmadığını savunmaktadır?


İbn Bâcce

 

İbn Tufeyl

 

İbn Rüşd

 

Muhammed Abduh

İsmail Hakkı İzmirli


15.Soru

İslâm düşünce tarihçileri tarafından ilk İslâm filozofu olarak kabul edilen
Yakup İbn İshak el-Kindî, aşağıdakilerden hangi şehirde doğmuştur?


Medine

Kûfe

Musul

Tahran

Bağdat


16.Soru

Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?


En temelde İslâm düşüncesinin sorulan sorulara göre ortaya çıkabildiğini ve gelişebildiğini söylemeliyiz.

Şayet düşünmeye ve hatta inanmaya yol açan şey temelde sorular ise, bu durumda yukarıdaki sorular hem Kur’an’daki inanma ve düşünme ile ilgili ayetleri, hem İslâm düşünce tarihinin temel motivasyonlarını hem de kendimizi daha iyi anlayabilmek için önemli rol üstlenirler.

İslâm düşüncesi tarihi, tabir caizse, kendiliğinden cereyan eden bir tarihsel süreç değildir.

Çağdaş İslâm düşüncesi, tam da bu nedenle, kendisini mümkün kılan unsurları rasyonel bilincin gelişim safhalarını ve boyutlarını, kendisi için değişmeyen temel sorun alanlarını sürekli irdelemek durumundadır.

Sorular olmaksızın bir varlığın farklı açılardan ve ayrıntılı biçimde insan bilincinde kendisini açması mümkündür.


17.Soru

Fârâbî’nin devletin menşei meselesi üzerinde durduğu ve devlet yapısı fikrinin insan topluluklarında nasıl oluştuğu meselesinde kafa yorduğu meşhur eserinin adı nedir?


Bilgili Devlet

Adil Devlet

Güçlü Devlet

Erdemli Devlet

Dengeli Devlet


18.Soru

Akıl yürütmeyi temel alan rasyonalist felsefeye karşı mistik tecrübe ve deruni sezgiye dayanan düşünceyi savunan okul aşağıdakilerden hangisidir?


İşrâkî okul

Meşşâilik Okulu

Cündişâpur Okulu

Harran Okulu

Antakya Okulu


19.Soru

Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?


İslâm düşünce geleneği Mecusiliğin evrenin oluş-bozuluş ve yönetiminde iki ilkenin zorunlu olduğu şeklindeki tezine cevap vermek zorunda kalmıştır.
İslâm düşünce geleneği Dehriyye olarak anılan grupların evrenin zamanın eseri olduğu şeklindeki görüş ve eleştirilerine cevap vermiştir.
İslâm düşünce geleneği Brahmanların Mutlak Tanrı’nın birden fazla olduğu tezine cevap vermek zorunda kalmıştır.
İslâm düşünce geleneği Hristiyanların teslis inancına cevap vermiştir.
İslâm düşünce geleneği tabiatçıların evrenin bir var edicisinin olmadığı tezlerine cevap vermiştir.

20.Soru

El-Munkiz adlı eserinin sonuna doğru konuyu Sufilerin yaşama tarzına getirdiğinde vurguyu Allah’ın sıfatlarıyla sıfatlanma üzerine yapan düşünür kimdir?


Fazlur Rahman

Muhammed Arkoun

Mevlana

Gazali

İbn Arabi