İslam Düşünce Tarihi Ara 25. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Meşşailere göre duyu tasnif şemasındaki dış duyulardan birisidir?
Hafıza |
Tatma |
Vehim |
Hayal |
Müfekkire |
Meşşailere göre tatma bir dış duyudur; diğer şıklar ise iç duyulardandır. Doğru cevap B'dir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kindi’ye göre eni, boyu ve derinliği olmayıp değeri büyük ve yetkin olan, cevheri de yüce Yaratan’dan gelendir?
Akıl
|
Zeka
|
İlim
|
Vahiy |
Nefis |
Kindi’ye göre nefis madde gibi eni, boyu ve derinliği olan bir şey değlidir; o basit, şerefli, değeri büyük ve yetkindir. Güneş ışınlarının güneşten geldiği gibi onun cevheri de yüce Yaratan’dan gelmektedir. (Kindî, Nefis Üzerine, 130). Kindî’ye göre nefis, bedenden önce vardır; bedenden sonra da varlığını sürdürecektir. Doğru cevap E'dir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Farabi’nin eserlerinden değildir?
Nefis Üzerine Kısa Birkaç Söz |
Kurgusal Geometri’ ye Giriş |
Nefsin Mahiyeti Hakkında |
Aklın anlamları üzerine |
Büyük Musiki Kitabı |
Nefis Üzerine Kısa Birkaç Söz Kındi’nin eseridir.
4.Soru
İbn Bâcce'ye göre "ittisal" nedir?
İnsanın akıl aracılığıyla sadece sosyal ve siyasal hayatını en yetkin şekilde yönetmesidir.
|
İnsanın kalbini temizleyerek sürekli bir müşahede haline ulaşmasıdır.
|
Bireyin yüce Allah'ın zatında kendini yok etmesidir.
|
İnsanın aklıyla çokluktan kurtulup sürekliliğe, birliğe ve mutluluğa ulaşmasıdır.
|
İnsanın, duyuları aracılığıyla tabiatın ve gerçekliğin bilgisine ulaşmasıdır.
|
5.Soru
“İnsan sanatlarının değer ve mertebe bakımından en üstünü felsefedir.” diyen İslam düşünürü kimdir?
Kîndî |
Farabi |
İbn Rüşd |
İbn Sînâ |
Gazzâli |
Kindî, felsefenin tarifini verip değerini açıkladığı bir ifadesinde şöyle demektedir: “İnsan sanatlarının değer ve mertebe bakımından en üstünü felsefedir.
6.Soru
İbn Bâcce'ye göre insanı diğer varlıklardan ayıran boyut hangisidir?
Tabii |
Duyusal |
Tahayyül |
Akli |
Akdetme |
İbn Bâcce'nin felsefesinin temel konusu insan ve insan mutluluğudur. İnsan, yapısı itibariyle evrene benzer. Onda üç boyut bulunur: 1) Tabiî, 2) duyusal ve 3) aklî boyut. Fakat insanı diğer varlıklardan ayıran özelliği aklıdır. İbn Bâcce Aristocu çizgiyi takip ederek insanı bu doğanın bir parçası olarak kabul eder. Tabiî boyut dediğimiz alan burasıdır. Bu boyutu itibariyle insan dört unsura, bunlardan oluşan mürekkep parçalara, beslenme, büyüme ve üreme güçlerine sahiptir. İkinci boyutuyla ise duyu güçlerine sahiptir. Bunlar ortak duyu, hayal ve hafıza güçleridir.
7.Soru
“Dilleri dünyaya ve varlığa yönelik perspektifler gibi ele alırsak, bu durumda İslâm düşüncesinin içinde doğduğu ve geliştiği dillere nispetle gerçekliği farklı açılardan görme, algılama, düşünme ve ona yaklaşma imkânlarına kavuşuruz” diyen Alman filozof kimdir?
Novalis |
Max Stirner |
Wilhelm von Humboldt |
Christian Wolff |
Theodor Adorno |
Wilhelm von Humboldt bu deyişiyle kültürel gelenekler ile din arasındaki ilişkiyi açıklamıştır.
8.Soru
“Dilleri dünyaya ve varlığa yönelik perspektifler gibi ele alırsak, bu durumda İslâm düşüncesinin içinde doğduğu ve geliştiği dillere nispetle gerçekliği farklı açılardan görme, algılama, düşünme ve ona yaklaşma imkânlarına kavuşuruz” diyen Alman filozof kimdir?
Novalis |
Max Stirner |
Wilhelm von Humboldt |
Christian Wolff |
Theodor Adorno |
Wilhelm von Humboldt bu deyişiyle kültürel gelenekler ile din arasındaki ilişkiyi açıklamıştır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi meşşâiyye ekolünden gelen filozoflardan değildir?
Fârâbî |
İbn Sînâ |
İbn Bâcce |
Molla Fenari |
İbn Rüşd |
Aristo felsefesini benimseyen ve onun yolunda giden İslâm filozoflarına da “Meşşâ’iyyûn” denir. Bu ekole İslâm dünyasında, genelde; Kindî (ö.866), Fârâbî (ö.950), İbn Sînâ (ö.1037), İbn Bâcce (ö.1138) ve İbn Rüşd (ö.1198) gibi büyük filozoflar ile onların takipçileri ve öğrencileri dâhil edilir.
10.Soru
Fârâbî’nin “Erdemli Devlet” adlı eserinde çizdiği evren şemasında ay altı âlemdeki insan, hayvan ve bitkilerin biyolojik, psikolojik ve fizyonomik faaliyetlerinin sebebi olarak açıkladığı evre aşağıdakilerden hangisidir?
Nefis |
Tanrı |
Faal Akıl |
Suret ve Form |
Maddeden Ayrık Akıllar |
Fârâbî en önemli eserlerinden biri olan Erdemli Devlet’in girişinde analizine en salt ve en mükemmel varlık olarak nitelendirdiği Tanrı kavramından başlayarak maddi varlığın en alt tabakasına kadar inen bir evren şeması çizmektedir. Dördüncü mertebede başka bir manevi varlık olan nefis bulunur. Nefis ay altı âlemdeki insan, hayvan ve bitkilerin biyolojik, psikolojik ve fizyonomik faaliyetlerinin de sebebidir.
11.Soru
İslâm düşünürlerinin tamamı, esasen din ile felsefenin, başka bir ifadeyle, vahiy ile aklın uygunluğunu ve farklı tarzlarda da olsa uzlaştırılabileceğini savunmuşlardır.Aşağıdakikilerden hangisi islam düşünürü ve filozoflarından biri değildir?
Kindî |
İbn Rüşd |
Farabi |
İbn Hindu |
Ali Şir Nevai |
İslâm düşünürlerinin hemen hemen tamamı, esasen din ile felsefenin, başka bir ifadeyle, vahiy ile aklın uygunluğunu ve farklı tarzlarda da olsa uzlaştırılabileceğini savunmuşlardır. Bu konuda ilk akla gelenler, Kindî (ö.866), Fârâbî (ö.950) ve İbn Rüşd (ö.1198)İbn Hindu gibi düşünürlerdir. Ali Şir Nevai islam filozofu ve düşünürü değildir.
12.Soru
İslam dininin siyasal yapı olarak imparatorluk formunda yayılması aşağıdakilerden hangisine neden olmuştur?
İslamın diğer kültür ve dinlerle zorunlu olarak ilişkiye geçmesine
|
İslamın içe kapanık bir din olmasına
|
İslamın aşkınlığı ve doğruluğunun daha kesin olarak ortaya çıkmasına
|
İslamın dini ilmi geleneklerinin oluşmasına
|
İslamın aşırı savunmacı bir din olmasına
|
13.Soru
İbn Tufeyl’in felsefesi aşağıdaki terimlerden hangisini ifade eder?
Meşşâîlik
|
İşrâkîlik
|
Rivâkîlik
|
Meşrıkîlik
|
Reybîlik
|
14.Soru
Hangi hareketin Tanrı’yı dışlayarak evreni sadece tabiatın bir eseri olduğu iddiası cevaplanmalıydı?
Dehrilik
|
İlhad
|
Tabiatçılık
|
Brahmanizm |
Mecusilik |
Yine tabiatçılar olarak isimlendirilen bir grubun Tanrı’yı dışlayarak evreni sadece tabiatın bir eseri olduğu iddiası da cevaplanmalıydı. Bu son iki eleştiri ise Tanrı’nın mutlak ezeliliğine ve varlığına yönelik bir meydan okumaydı.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslam düşünce okullarındandır?
Tabiatçılık |
Dehrilik |
Meşşailik |
Tasavvuf |
İşrakilik |
İslam düşünce okulları Kelam, Felsefe ve Tasavvuftur. Doğru cevap D şıkkıdır.
16.Soru
Hangi hareketin Peygamberliğin imkân ve gerekliliğine yönelik eleştirileri vardı?
Mecusilik
|
İlhad
|
Dehrilik
|
Brahmanizm |
Batınîlik |
Hint kökenli Brahmanların –ki Berahime olarak anılmaktaydı- Peygamberliğin imkân ve gerekliliğine yönelik eleştirileri vardı. Peygamberliğin Allah’ın mutlak adaletine aykırı olduğunu ileri sürüyorlardı. Görüşlerine göre hem peygamber hem de kavmi seçilmiş hale geliyordu. Bu ise Allah’ın mutlak adaletine aykırıydı. Allah eşit davranmalıydı. Tüm insanlarda bulunan akıl onların mutluluğa ulaşması için tek başına yeterliydi.
17.Soru
Fârâbî tarafından hem aklın işlevini açıklamak hem de Peygamberlik gibi İslâm’a has bir anlayışı rasyonel açıdan temellendirmek için kullanılan, güç halindeki aklın fiil haline çıkması için sürekli fiil halinde bulunan bir dış etkene ihtiyaç olduğunu söyleyen teorinin adı nedir?
Sezgisel Akıllar Teorisi
|
Psikolojik Akıllar Teorisi
|
Yorumlayıcı Akıllar Teorisi
|
Duyusal Akıllar Teorisi |
Bilinçli Akıllar Teorisi |
Soruda tarif edilen teorinin adı psikolojik akıllar teorisidir. Aristo bu teoriye faal akıl adını verir.
18.Soru
İbn Tufeyl’in felsefesi hakkında bilgi edindiğimiz tek eser hangisidir?
Tedbîrü'lmütevahhid |
Hay b. Yakzân |
Fi'l-gâyeti'l-insâniyye |
Risâle fî meâni’l-akl |
Kitâb el-Mûsîka el-Kebîr |
İbn Tufeyl’in felsefesi hakkında bilgi edindiğimiz tek eser Hay b. Yakzân’dır. Bu eserde İbn Tufeyl Fârâbî, İbn Bâcce ve kısmen İbn Sînâ’yı eleştirir. Kendi meşrikî hikmet tasavvurunu sunar. Sunduğu hikâye çerçevesinde din-felsefe ilişkilerini ve insanın mutluluğa nasıl ulaşacağını tartışır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslam düşüncesinin kapsamına giren felsefelerden biri değildir?
Mantık ve Metafizik |
Varlık Felsefesi |
Ahlak Felsefesi |
Kelam |
Tasavvuf |
İslâm düşüncesinin kapsamını şöyle belirleyebiliriz: Kuramsal Felsefe (mantık ve metafizik); Pratik (Amelî) Felsefe (hukuk, siyaset, ahlâk ve iktisat felsefeleri); Kelâm; Tasavvuf; Bilim Felsefesi, Sanat Felsefesi; Din Felsefesi; Dil Felsefesi ve Tarih Felsefesi.
20.Soru
Theodosius hangi yıllar arasında imparatorluk yaptı?
355-375 |
360-380 |
365-385 |
370-390 |
375-395 |
İmparator Theodosius (375-395) -herkesin önünde- kilise yetkilisi Milanolu Ambrosius karşısında günah çıkardı. Böylece Hıristiyanlık devletle beraber var olma imkânını elde etti.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ