İslam Düşünce Tarihi Ara 26. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Mutluluğa akli bilgi olmaksızın ulaşmanın imkânsız olduğunu düşünen İbn Bâcce’nin bu bağlamda ciddi bir şekilde eleştirdiği düşünür kimdir?
Fârâbî |
Kindi |
İbn Rüşd |
Gazzâli |
İbn Sînâ |
İbn Bâcce’ye göre mutluluğa akli bilgi olmaksızın ulaşmak imkânsızdır. İbn Bâcce bu bağlamda Gazzâli’yi de ciddi bir şekilde eleştirir.
2.Soru
Hangi düşünür, Erdemli Devlet eserinde bir evren şeması çizmiştir?
Kındi |
Aristoteles |
İbn Haldun |
Farabi |
İbn Sina |
Fârâbî en önemli eserlerinden biri olan Erdemli Devlet’in giriş inde analizine en salt ve en mükemmel varlık olarak nitelendirdiği Tanrı kavramından başlayarak maddi varlığın en alt tabakasına kadar inen bir evren şeması çizmektedir. Doğru cevap D seçeneğidir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dinde inanma eyleminin kendine özgü karakterik özelliklerinden birisidir?
Sebep-sonuç ilişkilerini dikkate alarak olayları açıklamak |
Soru sorarak gerçekliği tüm açıklığıyla kavramak |
Olan-bitenin nedenlerine ve muhtemel sonuçlarına dikkat kesilmek |
Dini metinlerin otoritesine itaat etmek |
Doğrudan düşünülebilir olana yönelmek |
İnanma eylemi daha çok dini metinlerin otoritesine dayalı bir itaat şeklinde ortaya çıkar. Diğer seçenekler düşünmenin karakteristik özellikleridir.
4.Soru
Kindî'nin sınıflandırmasına göre bilgiyle özdeşleşen aklın sahip olduğu bilgileri ortaya koyması durumunu ifade eden akıl türü aşağıdakilerden hangisidir?
Güç Halindeki Akıl
|
Sürekli Fiil Halindeki Akıl
|
Beyânî Akıl
|
Fiil Alanına Çıkan Müstefâd Akıl |
İlmi Akıl |
Yukarıda tanımı yapılan akıl türü “Beyânî veya Zahir Akıl”dır.
5.Soru
- Câbir b. Hayyân
- Ebû Bekir Zekeriyya er-Râzî
- İbn Rüşd
Yukarıdakilerden hangisi Tabiatçı okulun temsilcileri arasında yer alır?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
Ive II |
II ve III |
slâm dünyasında Câbir b. Hayyân ile Ebû Bekir er-Râzî’nin tabiatçıfelsefelerinden bahsedilmektedir. Câbir b. Hayyân kimya ilminde derin-lemesine araştırmalar yaptı. İkincisi tabiatçı filozof ise en ünlü hekim Ebû Bekir Zekeriyya er-Râzî’dir.
6.Soru
- Güvenilir bir bilgi kaynağıdır. - İstek ve irade dışı bir olaydır. - Beşerî bilginin aksine, hiçbir çaba harcanmaz, mantıkî ve matematik yöntemlere başvurmaz. - Kaynağı Tanrı olan ve peygamberlere has saf bilgidir. Yukarıda özellikleri verilen bilgi kaynağı hangisidir?
Sezgi
|
Yorum
|
Duyu Algıları
|
Akıl |
Vahiy |
Yukarıda Kindî tarafından tarif edilen bilgi kaynağı vahiydir.
7.Soru
Fârâbî ve İbn Sînâ’yı Aristo’nun felsefesini bozmak, Eflâtun ve Yeni-Eflâtunculukla karıştırmakla suçlayan düşünür kimdir?
Gazali |
İbn Rüşd |
Mevlana |
İbn Haldûn |
Kindî |
İbn Rüşd, Fârâbî ve İbn Sînâ’yı Aristo’nun felsefesini bozmak, Eflâtun ve Yeni-Eflâtunculukla karıştırmakla suçlamıştır.
8.Soru
Hermes geleneğinde Kuran‘ı anlama ve yorumlamaya yönelik Aristonun hangi kitabı arapçaya çevrilmiştir ?
Hermenötik |
Hudayi Nâme |
Dinin Doğal Tarihi |
Beytü’l-Hikme |
Tahkîk Mâ li’l-Hind |
Aristo’nun mantık yazılarının toplandığı Organon’un bir kitabı “Hermenötik” adını taşımaktadır. Dil ve mantık yoluyla hakikati anlama ve yorumlama şeklinde ortaya çıkan bu disiplin, yani hermenötik,. Aristo’nun Hermenötik kitabı, Arapça’ya “Kitâbül-İbâre” veya “Kitâbü’t-Tefsîr” olarak çevrilmiştir.
9.Soru
Farabi en büyük başarısını hangi alanda göstermiştir?
Matematik |
Metafizik |
Mantık |
Felsefe |
Müzik |
Fârâbî’nin en büyük başarısını mantık alanında gösterdiği kabul edilir. Filozof kendisi öncesindeki bütün Aristo yorumcularının yorumlarını da dikkate alarak Aristoteles’in mantık külliyatını çok detaylı incelemiş, her bir kitabı için şerhler, özetler yapmış, kendisinden önceki yorumcuların çözemedikleri veya anlayamadıkları bütün belirsizlikleri çözümlemiştir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi inanma eylemlerinin özelliklerinden birisi değildir?
Anlama
|
İtaat
|
Açıklama
|
Olması gereken |
Değer ve semboller |
İnanma eylemlerinin özellikleri anlama, itaat, olması gereken, mutlak neden, değer ve semboller ve sosyal algıdır. Buna göre açıklama inanma özelliklerinden biri değildir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslam Düşünce okullarında üzerinde yoğunlaşılan konulardan biri değildir?
Felsefe |
Tasavvuf |
Fıkıh |
Kelam |
Coğrafya |
Coğrafya hariç diğer konular bu okulların ortaya çıkma sürecine doğrudan etki etmiştir. Doğru cevap E'dir.
12.Soru
Evrenin başlangıcı ile sonunun olmadığını ve yaratılmadığını iddia eden okul aşağıdakilerden hangisidir?
Dehriyye |
Tasavvuf |
Kelam |
Meşşai |
Tabiatçı |
Dehriyye şeklinde anılan okul evrenin başlangıcı ile sonu olmadığını ve yaratılmadığını iddia etmektedir. Okulun isminde bulunan “dehr” ifadesi başlangıcı ve sonu olmayan zaman anlamındadır. Bu kavram zaman zaman islam toplumunda ortaya çıkan tüm din dışı fikirlere isim olarak da kullanılmıştır.
13.Soru
Bize varlığın değişmeyen ilk sebebinin ve en son gayesinin bilgisini veren kavram hangisidir?
Matematik
|
Biyoloji
|
İlahiyat
|
Metafizik |
Felsefe |
Metafizik bize varlığın değişmeyen ilk sebebinin ve en son gayesinin bilgisini verir. O halde varlık hakkında bize küllî bilgi sunan ve oradan da “ilk sebeb”in bilgisine yani Tanrı bilgisine götüren metafiziktir.
14.Soru
Sühreverdi’nin filozofları tasnifine göre sadece teellüh ve iç sezgiye önem veren filozoflara ne ad verilir?
Hakim
|
Müteellih
|
Vehim
|
Müfekkire
|
Hayal
|
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “Hayy b. Yakzan” adlı romanın adlı yazarıdır?
İbn Rüşd |
Sühreverdî |
İbn Haldûn |
İbn Tufeyl |
Gazzâli |
Hayy b. Yakzan isimli eserin yazarı İbn Tufeyl’dir.
16.Soru
Kindî hangi abbasi halifesinin oğluna özel hocalık yapmıştır?
El-Zâhir |
El-Nâsır |
El-Mustazâ |
El-Musta’sım |
El-Müstencid |
Abbasi halifeleri Memun, Mutasım Billah ve Vasık Billah’ın ilgisini çeken ve desteklerini alan Kindi^, özellikle halife Mutasım’ın oğlu veliahd Ahmet’e özel hocalık yapmış, bazı kitaplarını da ona ithaf etmiştir. Daha sonra gelen halife Mütevekkil felsefi faaliyete fazla sıcak bakmayınca gözden düşmüş, Kindi^’nin şahsi kütüphanesine el konulmuş, hayatının son yirmi yılını saraydan uzak geçirmiştir.
17.Soru
İslâm’ın asli inanç ilkelerine aykırı olmadıkça yabancı kültürlerden felsefi ve ilmi hakikatleri almanın meşru olduğunu ileri süren İslam düşünürü kimdir?
İbn Rüşd |
Mevlana |
İbn-i Haldun |
Hallac-ı Mansur |
İbn Sina |
İbn Rüşd’ün özellikle Faslu’l-makâl adlı eserinde yabancı kültürler sorununa açıkça değindiğini görmekteyiz. İbn Rüşd, yabancı kültürlere ait hususların tümden reddedilmesinin anlamsızlığına işaret ettikten sonra kısmen yararlanma konusuna sözü getirir. İslâm’ın asli inanç ilkelerine aykırı olmadıkça yabancı kültürlerden felsefi ve ilmi hakikatleri almanın meşru olduğunu ileri sürer.
18.Soru
Bize varlığın değişmeyen ilk sebebinin ve en son gayesinin bilgisini veren kavram hangisidir?
Matematik
|
Biyoloji
|
İlahiyat
|
Metafizik |
Felsefe |
Metafizik bize varlığın değişmeyen ilk sebebinin ve en son gayesinin bilgisini verir. O halde varlık hakkında bize küllî bilgi sunan ve oradan da “ilk sebeb”in bilgisine yani Tanrı bilgisine götüren metafiziktir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İbn Tufeyl’in savunduğu felsefe anlayışının özelliklerinden değildir?
İnsanın duygu dünyasında yaşamış olduğu manevi tecrübeleri ihmal edilmemelidir |
Müşahede, zevk, huzur ve ruhi tecrübe önemlidir |
Sadece akıl yürütme ve araştırma en yüksek yetkinlik derecesine ulaşmak için yeterli değildir |
Felsefede sadece materyalist düşünce biçimi önemlidir |
Kesin hakikate ve mutluluğa ulaşmada tasavvuf ehlinin vurguladığı yöntemi öne çıkarır |
İbn Tufeyl’e göre meşrikî hikmet teorik akıl yürütmeyle yetinmez. Sadece akıl yürütme ve araştırma en yüksek yetkinlik derecesine ulaşmak için yeterli değildir. İnsanın duygu dünyasında yaşamış olduğu manevi tecrübeleri ihmal edilmemelidir. Müşahede, zevk, huzur ve ruhi tecrübe önem kazanır. İbn Tufeyl kesin hakikate ve mutluluğa ulaşmada tasavvuf ehlinin vurguladığı yöntemi öne çıkarır.
20.Soru
İranlılar tarafından 363 yılında kurulan ve Hristiyanlaşan İranlılar için Yunancayı ve Hristiyanlığı öğretmek için açılmış olan din mektebi hangisidir?
Urfa Mektebi |
Ninova Mektebi |
Persepolis Mektebi |
Babil Mektebi |
Harput Mektebi |
Urfa mektebi, İranlılar tarafından 363 yılında kuruldu. O, Hıristiyanlaşan İranlılar için Yunancayı ve Hıristiyanlığı öğretmek için açılmıştı. Ancak, Aristo mantığı ve Porfyrious’un mantık kitabı İsagoji orada uzun bir zaman okutuldu. Bu mektep, 489 yılında Bizans İmparatoru Zenon tarafından kapatıldı. Doğru yanıt "A" şıkkıdır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ