İslam Düşünce Tarihi Ara 28. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

‘Kıyas’ yoluyla dini metinlerle kültürel gelenekleri (dilleri) ortak bir rasyonel düşünme konusu haline getirmek isteyen Hanefi, Maliki, Şafi gibi yaygın fıkıh mezheplerine mensup İslâm düşünürlerine tepki göstermiş olan, dinin direk Kurân ve hadislerde yer alan din dilinin açıkça bilinebilir anlamlarına göre varlık ve şekil kazanması gerektiğini düşünen düşünür kimdir?


Fârâbî

 

İbn Hazm

 

İbn Sînâ

 

İbn Tufeyl

Gazali


2.Soru

Kindi’nin felsefe alanında yazdığı en hacimli eser hangisidir?

 


Risale fî hudûdi’l-eşyâ ve rusûmihâ

 

Akıl Üzerine

 

Kitâb fi’l-felsefeti’l-ûlâ

 

Kitabu’l-ibane

El-Kavl fi’n-nefs


3.Soru

Aşağıdakiler hangisi İşraki okulun temsilcilerinden biridir?


Gazali

Farabi

Şinasi

Şehrezüri

İbn Bacce


4.Soru

Hangi hareket evrenin zamanın eseri olduğu şeklinde görüşler ileri sürmüştür?


İlhad

 

Dehrilik

 

Mecusilik

 

Brahmanizm

Tabiatçılık


5.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Meşşâî filozofların Tanrı hakkında kullandıkları sıfatlardan biri değildir?


İlk Muharrik
Zorunlu Varlık
İşiten
İlk Sebep
İlk Varlık

6.Soru

İbn Bâcce'nin felsefesinin temel konusu insan ve insan mutluluğudur. O insanı en çok aşağıdakilerden hangi kavramla eşleştirir?


Evren

Sosyal

İttisal

Mutluluk

Siyasal


7.Soru

Konstantius kaç yılında İznik’te Hıristiyanların kilise kurmalarına izin verdi?


310

315

320

325

330


8.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İbn Sînâ'nın nefs ile ilgili tanımlarından biri değildir?


Eğer bir insan bir konuya çok dalmışsa kendi kendine, şu vakitte, şunları yaptım diye konuşur ve o anda bedeninin diğer bütün azalarını unutmuştur. Öyleyse o insanın zatı bedeninden başka bir şeydir ki bu zat nefstir.
Nefs beden kalıbına feyz ederek, ona can veren ruhani cevherdir.
İnsanın bedenindeki değişmelere rağmen değişmeyen ve sabit kalan şey nefstir.
Nefs insanoğlunun "ben" sözüyle kastettiği şeydir.
Nefs, insan bedeninden bağımsızlaşan ve başka bedenlere de geçebilen manevi bir cevherdir.

9.Soru

Felsefî eserlerinde gözümüze çarpan en önemli özelliği Aristo’nun ve Farabi’nin eserlerine yazmış olduğu şerhler olan filozof aşağıdakilerden hangisidir?


İbn Bâcce

İbn Rüşd

İbn Tufeyl

İbni Sina

Gazzali


10.Soru

İslâm düşünce tarihçileri tarafından ilk İslâm filozofu olarak kabul edilen kişi kimdir?

 


Kindî

 

Fârâbî

 

İbn Sînâ

 

İbn Rüşd

Gazzâli


11.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İbn Sina’ya göre nefsin varlığının ispatı olarak ifade edilebilir?


Kayanın tepeden aşağıya yuvarlanması

Bir kişinin olduğu yerde sabit duruyor olması

Havaya atılan bir toplun düşmesi

İnsan bedeninin yaşam boyunca değişikliğe uğraması

Bir kişinin dalmış bir şekilde kendi kendine konuşması


12.Soru

İşraki okulların kurucusu kimdir?


Fahreddin Er-Razi

Şehabeddin es-Sühreverdi

Katip Çelebi

Yahya İbn Adi

Dara Shikoh


13.Soru

Peygamberliğin Allah’ın mutlak adaletine aykırı olduğunu ileri süren ve ahiret hayatına yönelik olarak tenasüh inancını savunan topluluk hangisidir?


Mecusiler

Dehriyye

Brahmanlar

Tabiatçılar

Bâtıniler


14.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Kindî’nin filozof tanımıdır?


Fazileti, iyi olanın tatbik edendir.

Bizâtihî Vâcib-i Vücûd’un kemal derecede bilgisine sahip olan kimsedir.

İlminde hakkı bulan, amelinde hakla amel eden kimsedir.

Sanat eseri olarak varlıklar üzerine düşünendir.

Kapasitesi ölçüsünde sahip olduğu ve ebedî küllî şeylerin hakikatlerinin mahiyetlerinin ve sebeplerinin bilgisine sahip olandır.


15.Soru

İslam aristoculuğunu benimseyen onun yolunda giden filozoflara ne ad verilir?


Meşaiyyün

İşrakiye

Rivakiyye

Bilinemezcilik (Tekâfü-i edille)

Rebiyye


16.Soru

“Zulmün varlığı hakikattir ama hak değildir. Olması gereken şey zulmün ortadan kaldırılmasıdır, adalettir” diyerek hak ve hakikat arasında bir ayrım yapmış olan İslâm düşünürü kimdir?


İbn Tufeyl

 

İbn Sînâ

 

Fârâbî

 

İbn Rüşd

İbn Hazm


17.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Kındi’nin Hristiyanlıktaki teslis akidesini eleştiren risalesidir?


Risale fi’l-hile li def’il-ahzân

Kelam fi’n-nefs muhtasar veciz

Kitabu’l-ibane

Makale fi’r-red ale’n-nasâra

El-Kavl fi’n-nefs


18.Soru

Kur’an metnini dilsel ve tarihsel boyutlarıyla anlamayı ifade eden kelime hangisidir?


Yorum

Ontik

Tefsir

Ontolojik

Hakikat


19.Soru

Batı İslâm dünyasında yetişen ilk Müslüman filozof olan, Endülüs’ün kuzeyindeki Sarakusta şehrinde muhtemelen 1077 yılında doğan, batıda Avempace ismi ile tanınan filozof aşağıdakilerden hangisidir?


İbn Rüsd 
İbn Tufeyl 
İbn Bâcce
İbn Sina 
İbn Haldun 

20.Soru

Tıp ve felsefe alanında en büyük otorite demek olan “eş-Şeyhü’r-Reîs” ünvanıyla tanınmakta olan İslam filozofu kimdir?


İbn Rüşd

Gazzâli

İbn Sînâ

Farabi

Kîndî