İslam Düşünce Tarihi Ara 29. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

El-Esfarü’l-erba’a adlı ansiklopedik mahiyetteki eser kime aittir?


Sühreverdi

Şehrezuri

Kutbüddin-i Şirazi

Celaleddin ed-Devvani

Mola Sadra


2.Soru

 Batı İslâm dünyasında yetişen ilk Müslüman filozof aşağıdakilerden hangisidir?


İbn Bâcce

 

Farabi

 

İbn Sina

 

İbn Rüşd

İbn Tufeyl


3.Soru

Hikmetü'l-işrâk'ta rasyonel bilgi kanalıyla gerçeğe ulaşmanın imkânsız olduğunu savunan filozof aşağıdakilerden hangisidir?


Ebû Bekir Zekeriyya er-Râzî

Şehâbeddin es-Sühreverdî

Câbir b. Hayyân

İbn Arabi

Farabi


4.Soru

Şehir (Medine)'i, İslam düşüncesi için önemli kılan en temel etken aşağıdakilerden hangisidir?


Hz. Peygamber'in her zaman şehirlerde yaşaması
Kur'an Mekke ve Medine'de inmiş olması
İslam düşünürlerinin şehirlerin gelişimini önemsemeleri
Kur'an'ın sık sık Bedevileri yermesi
İslam düşüncesinin kendi dilini ancak şehir içinde geliştirebilmesi

5.Soru

Aşağıdaki düşünürlerden hangisi sadece akıl yürütmenin ve araştırmanın en yüksek yetkinlik derecesine ulaşmak için yeterli olmadığını savunmaktadır?


İbn Bâcce

İbn Tufeyl

İbn Rüşd

Muhammed Abduh

İsmail Hakkı İzmirli


6.Soru

Bağdat’ta 830 yılında Beytü’l-Hikme (Bilgelik Evi) adlı tercüme okulunu aşağıdakilerden hangisi açmıştır?


Halid bin Yezid

Hz. Ömer

Me’mûn

Sâbit İbn Kurrâ

İbn Mukaffa


7.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İslam aristoculuğu anlamına gelen sistemsel felsefi ekollerdir?


Meşşâiyye

Rivâkiyye

İşrâkiyye

Revakiye

İşrâkilik


8.Soru

İbn Tufeyl’in felsefesi hakkında bilgi edindiğimiz tek eser aşağıdakilerden hangisidir? 


Kitâbü’n-Nefs 
En-Necât 
Hay b. Yakzân 
Uyûnü’l-hikme 
Tedbir’ül Mütevahhid 

9.Soru

“Felsefe, Allah’ı ve O’nun sanatını bilmektir” diyen Müslüman düşünür kimdir?


İbn Sînâ

Gazali

İbn Haldûn

Farabi

İbn Rüşd


10.Soru

Aşağıdakilerden hangisi düşünme eyleminin temel özelliklerinden biri değildir?


Soru sorma/sorgulama

Metin

Olup biten

Düşünülebilir muhteva

Yatay algı


11.Soru

Kindi’nin Süleymaniye kütüphanesinde bulunan yazma mecmuasındaki eserlerini ilk defa bütün halinde kim yayımlamıştır?


Abdulhadi Ebu Ride

 

Abdülmesih b. Nâima el-Hımsî

 

Vasık Billah

 

Mutasım Billah

Memun


12.Soru

Endülüs’te bilim ve felsefe hangi hükümdarın saltanat zamanında başlamıştır?


Muhammed bin Abdurrahman

II. El-Hakem

II. Hişam

III. Abdurrahman

I. Hişam


13.Soru

İbn Bâcce’ye göre tabiat bilimleri ve matematiksel bilimlerle uğraşan kimseler hangi mertebededirler?

 


Cumhur Mertebesi

 

Nuzzar Mertebesi

 

Su‘edâ

 

Mutlu İnsanlar

Yalnız Adam


14.Soru

“İbn Bâcce insanları aklî suretleri elde etmelerine ve buna bağlı olarak oluşan akli yetkinliklerine göre derecelendirir.” Buna göre aklın konusu olan şeyleri ancak “maddî suretler” aracılığıyla idrak edebilen derece (seviye) aşağıdakilerden hangisidir?


Cumhur Mertebesi

Nuzzar Mertebesi

Su‘edâ

Mutlu İnsanlar

Yalnız Adam


15.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Eflatunculuğa meyleden düşünürler arasında yer alır?


İbn Kemâl

Muslihiddîn b. Sinâ

Yanyalı Es’ad Hoca Efendi

Şuhreverdî

Kazvinî


16.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Farabi’nin faziletlerinden değildir?


Nazari faziletler

Fikri faziletler

Ahlaki faziletler

Dünyevi faziletler

Ameli faziletler


17.Soru

El-Munkiz adlı eserinin sonuna doğru Kur’an’ı gerçek şekilde anlamanın tefsirden ziyade yorumlamakla mümkün olduğunu söyleyen İslam düşünürü kimdir?


İbn Sînâ

 

İbn Tufeyl

 

İbn Hazm

 

Gazali

Fârâbî


18.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Hermes geleneğinin İslâm düşüncesine tesiri olan birkaç yoldan birisi değildir?


Büyücülük

Sabiîlik

Yunan-Helenistik düşünce

Fars düşüncesi

Fars Gnostizm'i


19.Soru

Filozoflar ve eserleri hakkında bilgi veren kaynaklar Kindî'nın çeiştli alanlarda yaklaşık 277 eseri olduğundan bahseder. Aşağıdakilerden hangisi Kindî'nin felsefe alanındaki kitaplarından biridir?


Makale fi’r-red ale’n-nasâra

Risale fî hudûdi’l-eşyâ ve rusûmihâ

“Kitabu’l-ibane

El-Kavl fi’n-nefs

Kelam fi’n-nefs muhtasar veciz


20.Soru

İslâm düşünce tarihinde nefsin mâhiyet ve işlevlerini, arınmasının yol ve yöntemlerini, ölümden sonraki durumunu felsefî açıdan irdeleyip temellendiren ilk filozof aşağıdakilerden hangisidir?


İbn Sina

 

Farabi

Gazzali

İbn Tufeyl

Kindî