İslam Düşünce Tarihi Ara 3. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdaki dini metinlerin farklı anlaşılması sonucu ortaya çıkan gruplardan hangisi evrenin zamanın eseri olduğu görüşüne sahiptir?


Dehriyye

Tabiatçılar

Mecusiler

Brahmanlar 

Batıniler


2.Soru

İslâm düşünce tarihçileri tarafından ilk İslâm filozofu olarak kabul edilen kişi kimdir?


Yakup İbn İshak el-Kindi

Vasık Billah

 

Mutasım Billah

 

Memun

Abdülmesih b. Nâima el-Hımsî


3.Soru

Tasavvufun ilk dönem temel kavramları da Allah karşısında bireyin ruhunun dalgalanmalarını, duygularını ifade eden kavramlarda kendisini bulmuştur. Aşağıdakilerden hangisi bu kavramlardandır?


Cehmiyye

Cebriyye

Kaderiyye

Eşari

Kabz


4.Soru

Aşağıdakilerden hangisi inanma eyleminin özelliklerinden biri değildir? 


Olması gereken 
Anlama
İtaat
Yatay algı 
Dikey Algı

5.Soru

İslâm âleminde “şârih”, Latin dünyasında “commentator” unvanıyla tanınan düşünür kimdir?

 


İbn Bâcce

 

İbn Tufeyl

 

İbn Rüşd

 

Muhammed Abduh

İsmail Hakkı İzmirli


6.Soru

‘Kıyas’ yoluyla dini metinlerle kültürel gelenekleri (dilleri) ortak bir rasyonel düşünme konusu haline getirmek isteyen Hanefi, Maliki, Şafi gibi yaygın fıkıh mezheplerine mensup İslâm düşünürlerine tepki göstermiş olan, dinin direk Kurân ve hadislerde yer alan din dilinin açıkça bilinebilir anlamlarına göre varlık ve şekil kazanması gerektiğini düşünen düşünür kimdir?


Fârâbî

 

İbn Hazm

 

İbn Sînâ

 

İbn Tufeyl

Gazali


7.Soru

İşrâkî Okul kim tarafından kurulmuştur?


Bâyezîd-i Bistâmî

Sehl et-Tüsterî

Celâleddin ed-Devvânî

Şehâbeddin es-Sühreverdî

Kutbüddîn-i Şîrâzî


8.Soru

"Doğruluk ve yanlışlık insanın dilini kullanmasına bağlıdır." görüşünü savunan felsefe aşağıdakilerden hangisidir?


Şüphecilik

Deizm

Realizm

Sofizm

Bilinemezcilik


9.Soru

Hangi hareketin Peygamberliğin imkân ve gerekliliğine yönelik eleştirileri vardı?


Mecusilik

 

İlhad

 

Dehrilik

 

Brahmanizm

Batınîlik


10.Soru

İbn Bacce Batı literatüründe ne şekilde anılır?


Themistius

Tufeyl

İbnü's-Sâiğ

Rüşd

Avempace


11.Soru

El-Munkiz adlı eserinin sonuna doğru Kur’an’ı gerçek şekilde anlamanın tefsirden ziyade yorumlamakla mümkün olduğunu söyleyen İslam düşünürü kimdir?


İbn Sînâ

İbn Tufeyl

İbn Hazm

Gazali

Fârâbî


12.Soru

İnsanın gücü ölçüsünde varlığın hakikatini bilmesi” aşağıdakilerden hangisini ifade etmektedir?

 


Felsefe

 

Kelam

 

Nefs

Vahiy

Risale


13.Soru

Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?


İslâm düşüncesi, kaynak olarak her zaman Kur’an ve hadislere yönelmiş olmakla birlikte, içinde yeşerdiği kültürel dillerin söyleyebilme gücü ve imkânlarına göre kavramlaştırmalar yapabilmiştir.

Türkçe içinde düşünen bir İslâm düşünürü, İslâm ile ilgili algısının Türkçenin kendi tarihsel geleneği (hazinesi) ile onun diğer kültürel dillerle olan etkileşimine dayandığını fark etmek durumunda değildir.

Kur’an’ın indiği tarihsel ortamda yaşayan insanlara hitap ederken kullandığı kelimeler ile daha sonra Müslümanların farklı kültürlerden edindikleri farklı kelimeler birbirine nispeten yabancıdır.

Kur’an “zerre” kelimesini kullanırken, daha sonra Müslümanlar bu kelime karşılığında “atom” kelimesini kullanmışlardır.

Karakter yabancılık nedeniyle İslâm düşünürleri otantiklik (sahihlik, asla uygunluk) ve yenilik (anlamın güncellenmesi) arayışları arasında sürekli ikilem yaşamışlardır.


14.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Farabi’nin eserlerinden değildir?

 


Nefis Üzerine Kısa Birkaç Söz

Kurgusal Geometri’ye Giriş

Nefsin Mahiyeti Hakkında

Aklın anlamları üzerine

Büyük Musiki Kitabı


15.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Batı İslam dünyasında yetişen ilk Müslümandır?


İbn Bâcce

İbn Tufeyl

İbn Rüşd

Muhammed Abduh

İsmail Hakkı İzmirli


16.Soru

İbn Bâcce'ye göre; insanların aklın konusu olan şeyleri ancak maddî sûretler aracılığıyla idrak edebildiği mertebe aşağıdakilerden hangisidir?


Nuzzâr

Cumhûr

Su‘edâ (mutlu insanlar)

Faslul-makâl

Müctehid


17.Soru

Aşağıdakilerden hangisi 4 Halife Dönemi’inde İslâm topraklarına katılmamıştır?


Suriye

Medine

Filistin

Irak

İfrikiye (Tunus)


18.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Kindî’ye göre tümel kavramları oluşturmamızı sağlar ve maddi olmayan varlıklar alanına ait bilgileri aracısız ve zorunlu olarak elde etmemizi sağlar?


Duyu Algıları

Sezgi

Akıl

Vahiy

Duyu organları


19.Soru

Şifa adlı eserinin “Peygamberliğin Kanıtlanması” kısmında kutsal metinlerin ancak felsefi düşünmeye meyilli insanların fark edebileceği bir takım işaretler sunduğunu belirten ilim adamı kimdir?


İbn Sina

 

İbn Rüşd

 

İbn Haldun

 

Farabi

Gazali


20.Soru

İbn Bâcce’nin insanı akli yetkinliklerine göre derecelendirirken ifade ettiği, yetkinlik bakımından en düşük seviyede olan mertebe aşağıdakilerden hangisidir?


Nuzzâr

 

Su’edâ

 

Kâmil

 

Cumhûr

Ehil