İslam Düşünce Tarihi Ara 37. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Aristo’yu lafzen ve plan olarak adım adım takip eden şerh türüdür?


Kısa

Uzun

Orta

Geniş

Detaycı


2.Soru

İbn Rüşd’ün din ve felsefenin her biri adına belirlemiş olduğu alan ve sınırları aşmayarak ayetlerin iç bütünselliğine dikkat çektiği eserinin adı nedir?


Tehâfütü Tehâfüti'l-felâsife

el-Keşf an-Menâhic-il Edille

Makale fi'1-büzûr ve'z-zer

Kitâbü'ş- Şiir

Kitâbü's-Semâ ve'l-'âlem


3.Soru

İbn Bâcce’nin insanı akli yetkinliklerine göre derecelendirirken ifade ettiği, yetkinlik bakımından en düşük seviyede olan mertebe aşağıdakilerden hangisidir?


Nuzzâr

Su’edâ

Kâmil

Cumhûr

Ehil


4.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Kindî’nin filozof tanımıdır?


Fazileti, iyi olanın tatbik edendir.

Bizâtihî Vâcib-i Vücûd’un kemal derecede bilgisine sahip olan kimsedir.

İlminde hakkı bulan, amelinde hakla amel eden kimsedir.

Sanat eseri olarak varlıklar üzerine düşünendir.

Kapasitesi ölçüsünde sahip olduğu ve ebedî küllî şeylerin hakikatlerinin mahiyetlerinin ve sebeplerinin bilgisine sahip olandır.


5.Soru

  • Hayatın değişimiyle ortaya çıkan yeni sorunlar
  • Dini metinlerin kendilerinde bulunan kapalılık
  • Dini metinlerin düşünmeyi, ilmi ve araştırmayı tavsiye etmesi
  • Okullar aracılığıyla İslamiyeti yaymak
Yukarıdakilerden hangisi yada hangileri İslam düşünce okullarının ortaya çıkışını belirleyen sebeplerdir?


Yalnız I

I, II ve IV

Yalnız III

III ve IV

I, II ve III


6.Soru

Aşağıdaki İbn Rüşd eserlerinin hangisinde vahiy ile aklın, dinle felsefenin uzlaştırılması ve tevil konularında kaleme almaktadır?


Faslul-makâl fî-ma beyne'ş-şer’ia ve'1-hikme mine'l-ittişâl

Tehâfütü Tehâfüti'l-felâsife

El-Keşf an menâhici'1-edille

Kitâbü'l-Makülât

Kitâbü'l-Hatabe


7.Soru

İslâm düşünce tarihçileri tarafından ilk İslâm filozofu olarak kabul edilen kişi kimdir?


Yakup İbn İshak el-Kindî

Fârâbî

İbn Sînâ

İbn Rüşd

Gazzâli


8.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Farabi’nin eğitim almak üzere bulunduğu bölgelerden değildir?

 


Irak

Mısır

Suriye

Harran

Fas


9.Soru

“Dilleri dünyaya ve varlığa yönelik perspektifler gibi ele alırsak, bu durumda İslâm düşüncesinin içinde doğduğu ve geliştiği dillere nispetle gerçekliği farklı açılardan görme, algılama, düşünme ve ona yaklaşma imkânlarına kavuşuruz” diyen alman filozof kimdir?


Novalis

 

Max Stirner

 

Wilhelm von Humboldt

 

Christian Wolff

Theodor Adorno


10.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İbn Rüşd’ün fıkha dair yazdığı hukuk kitabıdır?


El-Keşf an menâhici'l-edille

 

Faslul-makâl fî-ma beyne'ş-şer’ia ve'l-hikme mine'l-ittişâl

Bidâyetü'l-müctehid ve nihayetü'l-muktesıd

Tehâfütü Tehâfüti'l-felâsife

Hayy b.Yakzân


11.Soru

Aşağıdakilerden hangisi inanma eyleminin temel özelliklerinden biri değildir?


Anlama
İtaat
Dikey algı
Değer
Düşünülebilir muhteva

12.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İslâm düşüncesinin yabancı kaynaklarından biri değildir?


Hermes Geleneği

Antik Yunan ve Hellenistik düşüncesi

Hind düşüncesi

Sasanî düşüncesi

Çin düşüncesi


13.Soru

İbn Bâcce şerh yazım tekniklerinde hangi ünlü filozofu model almaktadır?


Fârâbî

Aristo

Eflatun

İbn Tufeyl

İbn Sînâ


14.Soru

Felsefeyi “Ruhun, ilim ve amelle terbiye edilmesidir.” diyerek tanımlayan kişi kimdir?


Kindi

Farabi

İbn Hindû

İbn Rüşd

İbn Sina


15.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Kindi’ye göre eni, boyu ve derinliği olmayıp değeri büyük ve yetkin olan, cevheri de yüce Yaratan’dan gelendir?


Akıl

 

Zeka

 

İlim

 

Vahiy

Nefis


16.Soru

Aşağıdakilerden hangisi düşünme eyleminin temel özelliklerinden biri değildir?


Soru sorma/sorgulama

Metin

Olup biten

Düşünülebilir muhteva

Yatay algı


17.Soru

İbn Bâcce şerh yazım tekniklerinde kimi model almaktadır?

 


İbn Rüşd

 

İbn Haldun

 

Farabi

 

Kindi

Aristo


18.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Kindi’ye göre aklın türlerinden bir değildir?

 


Sürekli Fiil Halindeki Akıl

 

Güç Halindeki Akıl

 

Fiil Alanına Çıkan Müstefâd Akıl

 

Beyânî veya Zâhir Akıl

İhtiyari Akıl


19.Soru

Hz. Peygamber’in hadislerinde hem din ilmini hem de dünya ilmini ilim olarak kabul etmesini  “Şeriat (din) aklın zâhiridir; akıl şeriatın bâtınıdır.” şeklinde ile ifade eden müslüman düşünür kimdir?


Farabi

İbn Rüşd

İbn Sînâ

Gazzâlî

İbn Haldûn


20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi inanma eyleminin temel özelliklerinden biri değildir?


Anlama
İtaat
Dikey algı
Değer
Düşünülebilir muhteva