İslam Düşünce Tarihi Final 1. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Hocazâde ve Ali Tûsi hangi padişahın emriyle Tehâfüt konusunda eserler yazmışlardır?


Yıldırım Bayezid Han

Fatih Sultan Mehmet Han

Yavuz Sultan Selim Han

Kanûnî Sultân Süleyman Han

Osman Bey


2.Soru

Aşağıdakilerden hangisi “Tehâfüt el-Felâsife” adlı eserin yazarıdır?


Gazzâli

Ebu’l-Berekât el-Bağdâdî

Fârâbî

İbn Bâcce

İbn Rüşd


3.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Biruni'nin eserlerinden biridir?


İşarat
Tahkîk mâ li'l-Hind
Tehafüt
Tecaribü'l-Ümem
Mukaddime

4.Soru

İbn Haldun felsefi bilimleri kaç kısımda toplamıştır?


5

4

3

2

1


5.Soru

İslam felsefesi kaçıncı yüzyıldan itibaren Batı’ya aktarılmaya başlanmıştır?


VI

VII

VIII

X

IX


6.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İsmail Hakkı İzmirli’nin savunduğu fikirlerden değildir?


İlim ile dinin bütünlüğü görüşünü savunmuştur.

Doğru bilginin kesinlikle dini verilere ters olmadığını savunur

Din ve ilmin birbirinden farklı ele alınması gerektiğini savunmuştur.

Dinî konuları akıl ve mantık verileri doğrultusunda açıklamaya özen gösterir.

Aklın önceliğinin doğrudan dini verilere dayandığını savunur


7.Soru

  • Tabiatçılık
  • Tasavvuf
  • Meşşailik
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri İslam felsefe okuludur?


I ve II

I ve III

Yalnız I

Yalnız III

II ve III


8.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İslam düşüncesindeki inanma ve düşünme eylemlerinin kendilerine özgü karakterlerinden biri değildir ?


İnanma eylemi dini metinlerin anlaşılmasına bağlı iken; düşünme eylemi, daha çok olayları açıklamayı amaçlar.

İnanma eylemi soru sorarak gerçekliğe açığa kavuşturmaya çalışırken; düşünme eylemi, dini metinlerin otoritesine dayalı bir itaat şeklinde ortaya çıkar.

İnanma eylemi, Allah’ın müminlerden talep ettiği hususlar bağlamında olması gerekene yönelirken, düşünme eylemi olan-bitenin nedenlerine ve muhtemel sonuçlarına dikkat kesilir.

İnanma eylemi öncelikle dini değerleri ve sembolleri dikkate alırken, düşünme eylemi doğrudan muhtevaya yönelir.

İnanma eylemi daha ziyade sembolleri ve değerleri ortaklaşa paylaşan insanlarla birlikte düşünmeye ağırlık verirken, düşünme eylemi bireysel algının farklılaşmasını anlam zenginliği olarak kabullenir.


9.Soru

Mûsîka’l-kebîr isimli eser kime aittir?


Kindi

Farabi

Eflatun

Ibni sina

Aristo


10.Soru

Nurettin Topçu hangi düşünceyi tercih etmiş ve benimsemiştir?


Komünizm

 

Hümanizm

 

Sosyalizm

 

Anarşizm

Liberalizm


11.Soru

İslâm düşüncesi İslâm’ın yayıldığı bölgelerde yerleşik olan entelektüel birikimlerden hem etkilenmiş hem de bu birikimlere sahip insanları etkilemiştir. Bu açıklamadan hareketle İslâm düşüncesinin duru bir kavramsal tartışma ve analiz diline sahip olduğu coğrafya aşağıdakilerden hangisidir? 


Endülüs

Hint alt kıtası

Harran

İran

Filistin


12.Soru

Aşağıdakilerden hangisi tarihin sadece rivayetleri nakletmek olmadığını aynı zamanda yorum olduğunu belirtmektedir?


Farabi

İbn Haldun

Biruni

Khan

İbn Miskeyevh


13.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İbn Bacce’nin İbraniceye çevrilen eserlerindendir?


Kitâbu’n-Necât

Hugues de Sienne

Kitâb Tedbiri’l-Mutavahhid

Makâsidu’l-Felâsife

Kitâbu’n-Nefs


14.Soru

Farabi’nin her bir ilimin teorik ve pratik açıdan değerini belirterek eğitim ve öğretimdeki önemine işaret ettiği eser hangisidir?


Kitab en-Nefs’ine şerh

Mûsîka’l-kebîr

Tahsiîlü’s-sa’âde

Es-Siyasetü’l Medeniyye

İhsâu’l-ulum


15.Soru

Descartes’in öncülüğünü yaptığı ve esasında İbn Rüşdcülüğün uzantısı olan akım aşağıdakilerden hangisidir?


Aristoculuk

Materyalizm

Skolastik düşünce

Kartezyanizm

Empirizm


16.Soru

“Bu aşamada siyasi istikrar sağlanır. Vergiler düzenli olarak toplanır. Asker sınıfına ve ülkenin imarına odaklanılır. Yönetimde görev alanlar büyük bağış ve hediyelerle mükâfatlandırılır.”Bu cümlelerde bir devletin hangi devri anlatılmaktadır?


Kuruluş ve zafer aşamasını

 

İmar dönemini

 

Sulh ve istikrar dönemini

 

Gücün şahsileşmesi dönemini

 

Çözülme ve yokoluş devresini


17.Soru

İbn Haldun'a göre, toplumları bir arada tutan ve tarihteki toplumların yükselişini açıklayan şey aşağıdakilerden hangisidir?


Dindaşlık 
Tarihdaşlık 
Zenginlik 
Asabiyye 
Sosyal gelişmişlik 

18.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İbn Rüşd’ün kabul ettiği temel erdemlerdendir?


Adalet

Cesaret

Akıl

Nefs

Fazilet


19.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Ümran ilmine sahip tarihçilerin özelliklerinden değildir?


Rivayetleri Ümran ilmi zemininde tahkik eden

Tarihi olaylar arasında sebep-sonuç ilişkisi kuran

Tarihi hikemi ilimler içerisinde değerlendiren

Tarihi rivayet ilimleri içerisinde ele alan

Tarihi olaylardaki genel ilkeleri tespit etmeye çalışan


20.Soru

Ümran ilmin konusu aşağıdakilerden hangisidir?


Geleceğin anlaşılması

Toplumsal değişimin incelenmesi

Rivayetlerin aktarılması

Sebep –sonuç ilişkisinin ortaya çıkarılması

Yanlışların düzeltilmesi