İslam Düşünce Tarihi Final 13. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Derin, tutarlı ve kuşatıcı düşünce olmadan var olmanın mümkün olmadığını anlatmaya çalışarak İslam aleminin ilerlemesini hedefleyen düşünür kimdir?


Muhammed Hamidullah
Ahmed Han
Cemâleddin Afgânî
Ziya Gökalp
Roger Garaudy

2.Soru

Gazzâlî’nin filozoflara yönelttiği eleştirilere ilk ciddi karşı koyuş hangi düşünür tarafından gelmiştir?


İbn Rüşd

 

Ali et-Tûsî

 

İbn Bâcce

 

Cemâleddin Afgânî

İbn Tufeyl


3.Soru

“Peygamberlik bir sanattır” sözü hangi düşünüre aittir?

 


Cemâleddin Afgânî

 

Mehmet Âkif Ersoy

 

Muhammed Abduh

 

İsmail Hakkı İzmirli

Babanzâde Ahmet Naim


4.Soru

Felsefeye karşı en sert eleştirilerinin kaynağı olarak görülen Tehâfütü’l- Felâsife isimli eseri kaleme alan, böylece de Tehâfüt geleneği başlatan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?


Kindî

Gazzâli

Fârâbî

İbn Sinâ

Nizamülmülk


5.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Cemâleddin Afgânî'nin bildiği dillerden birisi değildir?


Türkçe

Arapça

Rusça

Fransızca

İspanyolca


6.Soru

Hıristiyan filozof Guillaume d’Auvergne hangi Müslüman filozof için "Asil filozof" tabirini kullanmıştır?


Farabi

İbn Sina

Kindi

İbn Davud

Gazzali


7.Soru

Bünyesinde “Hüküm yalnızca Allah’ındır” şeklinde özetlenebilecek yaklaşımlarının gerisinde ‘Allah’ın kelamının anlaşılması için gereken her şey yine kelamın kendisindedir’ şeklindeki bir varsayımı bulunduran en dikkat çekici grup aşağıdakilerden hangisidir?


Cebriye

 

Haricilik

 

Zahirilik

 

Mu'tezile

Vehhâbîlik


8.Soru

Atalardan devralınan gelenek ve kurumların muhafaza edilmeye çalışıldığı dönem aşağıdakilerden hangisidir?


İmar dönemi

Gücün şahsileşmesi dönemi

Kuruluş ve zafer aşaması

Sulh ve istikrar dönemi

Çözülme ve yokoluş devresi


9.Soru

Aşağıdaki okullardan hangisi varlıktaki değişimi sebep-sonuç ilişkileri çerçevesinde sadece tabiatla açıklamaktadır?


Tabiatçı

Dehriyye

Meşşai

Kelam

İşrâki


10.Soru

Gazzali ile başlayan tehafut geleneği hangi düşünüre kadar devam etmiştir?


Ali et-Tûsî

Hocazâde

 

Musa Kazım Efendi

 

İbn Rüşd

İbn Tufeyl


11.Soru

Aşağıdakilerden hangisi 9. ve 10. yüzyıllarda ortaya çıkan, fakat ekolleşip sistematik bir
düşünce haline gelmeyen felsefe akımlarından biri değildir?


İşrâkiyye

Sofistâiyye

Reybiyye

Tabî’îyyun

Tekâfü-i edille


12.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Babanzade Ahmet Naim’in eserlerinden değildir?


İlm-i Mantık

Ahlâk-ı İslâmiyye Esasları

İslâm’da Daavâ-yı Kavmiyyet

Sahih-i Buhari Muhtasarı Tecrid-i Sarih Terceme ve Şerhi

Mebâdi-i Felsefeden İlmu’n-Nefs


13.Soru

Mehmed Âkif’in sağlığında yedi ayrı kitap halinde bazıları birkaç defa basılan, ölümünden sonra tek cilt olarak yayımlanan ve tamamı aruzla yazılmış külliyatının genel adı nedir?


Gülistân

Mu'allakât

Safahât

Sebîlürreşâd

Tefsîr-i Şerîf


14.Soru

Fârâbî’nin devletin menşei meselesi üzerinde durduğu ve devlet yapısı fikrinin insan topluluklarında nasıl oluştuğu meselesinde kafa yorduğu meşhur eserinin adı nedir?


Bilgili Devlet

Adil Devlet

Güçlü Devlet

Erdemli Devlet

Dengeli Devlet


15.Soru

Ümran ilminin konusu aşağıdakilerden hangisidir?


Geleceğin anlaşılması

 

Toplumsal değişimin incelenmesi

 

Rivayetlerin aktarılması

 

Sebep –sonuç ilişkisinin ortaya çıkarılması

 

Yanlışların düzeltilmesi


16.Soru

Meşşai filozoflara göre aklın istek gücü üzerinde etkili olması durumuna ne ad verilir? 


Nefs 
Nazari akıl 
Bilfiil akıl 
İhtiyar 
Zahir 

17.Soru

Yunan felsefesinin tercümesiyle beraber, Müslümanlar tarafından tanınan felsefe, Müslüman düşünürleri üçe ayırdı. Aşağıdakilerden hangisi kelâmcıların temsil ettiği gruptur?


Hakikati keşfetmek maksadıyla felsefe yapanlar

Felsefeyi dinle uzlaştıranlar

Yabancısı olduğu düşüncelere karşı koymak maksadıyla felsefe yapanlar

Felsefî metotla dini savunanlar

Sırf felsefe yapanlar


18.Soru

“Peygamberlik bir sanattır.” sözü üzerine dinsizlikle itham edilen çağdaş Müslüman düşünür kimdir?


Mehmet Akîf Ersoy

Muhammed Abduh

İsmail Hakkı İzmirli

Elmalılı Hamdi Yazır

Cemâleddîn Afgânî


19.Soru

Doğru bilginin kesinlikle dini verilere ters olmadığını, ilim ile dini bir bütün kabul eden, onlar arasında bir çelişki ve çatışma görmeyen düşünür kimdir?


Mehmet Akif Ersoy         

 

Muhammed İkbal

 

Hilmi Ziya Ülken

 

İsmail Hakkı İzmirli

Nurettin Topçu


20.Soru

İlk Tehâfüt yazarı aşağıdakilerden hangisidir?

 


Kindi

Molla Lütfi

Gazzali

Molla Fenari

Kayserili Davud