İslam Düşünce Tarihi Final 14. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Mehmet Akif Ersoy’a ait olan İstiklal Marşı TBMM tarafından hangi tarihte millî marş olarak kabul edilmiştir?


23 Nisan 1921

18 Mayıs 1921

12 Mart 1921

12 Aralık 1923

20 Ekim 1923


2.Soru

Batı’da Avenpace veya Avempace olarak bilinen, eserleri XVI. yüzyılın başlangıcından itibaren Latince ve İbraniceye çevrilmeye başlanan ve ruhların istilası teorisinin sahibi İslam filozofu kimdir?


İbn Bâcce

İbn Tufeyl

İbn Rüşd

İbn Sînâ

Fârâbî


3.Soru

İbrahim Mütefferika ile ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?


İlk matbaanın kurulmasına izin verilen bilim adamıdır.

Kanun-i Kadime adlı yeni bir düzen getirmiştir.

Risale-I İslamiye adlı eseri vardır.

Aslen Avrupalıdır ve bir papazın oğludur.

Kurduğu yeni düzende Amerika’nın keşfinin oluşmasında katkısı büyüktür.


4.Soru

"Daha çok günümüz için geçerli olan bir takım kavram ya da anlayışları, bu kavram ya da anlayışların söz konusu olmadığı zaman dilimlerinde aramak" şeklinde ifade edilen düşünce hatası aşağıdakilerden hangisidir?


Tarihselcilik

Metafizik

Sentez

Ankronizm

Bölümmüş Bilinç


5.Soru

Osmanlı düşüncesinde materyalist yaklaşım aşağıdaki düşünürlerden hangisi tarafından benimsenmiştir?


Baha Tevfik

Şehbenderzade Filibeli Ahmet Hilmi

Rıza Tevfik

Ziya Gökalp

Mustafa Şekip


6.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı düşüncesinde kadın hareketleri bağlamında önemli isimlerdendir?


Rıza Tevfik

Şinasi

Fatma Aliye

Elmalılı Hamdi Yazır

Ziya Gökalp


7.Soru

Aşağıdakilerden hangisi tehâfüt geleneğini başlatmıştır?


Hassan Sabah

 

Kindi

 

Gazali

 

Farabi

İbn Sina


8.Soru

Aşağıdakilerden hangisi insanların hayvani bir yönünün bulunduğunu ve birbirlerine zarar verdiklerini, aralarında çatışma halinin bulunabildiğini, bundan dolayı da bir otoriteye ihtiyaç duyduklarını belirtir?


İbn Haldun

Aristo

Makyevel

Hobbes

Farabi


9.Soru

Aşağıdaki düşünürlerden hangisi Cemâleddin Afgânî’yi savunan yazılar yazmıştır?


Necip Fazıl Kısakürek

Sezai Karakoç

Mehmet Âkif Ersoy

İbn Bâcce

İbn Tufeyl


10.Soru

Geldiğimiz noktada Osmanlı düşünürlerinin temelde bir mimar anlayışıyla hareket ettiklerini görebiliriz. Bu anlayışın en önemli kaygısı ‘estetik’tir. Osmanlı düşünürleri için ihtiyaç duydukları estetik ahenk eşleştirmelerinden hangisi doğrudur?


Zihnin estetik ahengi için tasavvufa

Ruhun estetik ahengi için felsefeye

Sözün estetik ahengi için şiire

Kulağın estetik ahengi için kelama

Eylemlerin estetik ahengi için mimariye


11.Soru

Arapça'dan Latince'ye yaptığı tercümelerle İslâm tıbbını Avrupa'ya tanıtan ilk tercüman aşağıdakilerden hangisidir?


İbn Sînâ

İbn Rüşd

Afrikalı Constantin

Galen

Hipokrat


12.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Muhammed Abduh’un görüşleri arasında değildir?


Kişinin bütün kayıtlardan bağımsız olarak düşünebilme, serbestçe araştırma yapabilme hakkını her zaman savunmuştur.

İyi kavramını ortaya koyarken aklın rolünün öneminden bahsetmiştir.

İlim ve felsefe terimlerinin mümkün olduğu ölçüde, İslâm Osmanlı felsefe-kelam-tasavvuf-dil geleneği hesaba katılarak üretilmesini savunmuştur.

Mantık ve düşüncenin genelde bilimsel olan tabiatı yüksek bir ahlakî rol üstlenmesi gerektiğini savunmuştur.

Hür irade konusuna son derece pragmatik yaklaşır.


13.Soru

İslam dünyasında gerçek anlamda ilk filozof olarak kabul edilen düşünür kimdir?


İbn Sînâ
İbn Bâcce
Farabi
Kindî
İbn Rüşd

14.Soru

 Kitâbu’ş-Şifa hangi filozofun eseridir?


a) Kindi

b) Farabi

c) İbn Rüşdcü

d) İbn Sina

e) Gazzali


15.Soru

‘Hallac-ı Mansur’un Ene’l-Hak şeklindeki bir mistik sözü Allah’a şirk koşmak olarak ele alınmıştır.’ Bu durum aşağıdakilerden hangisi ile açıklanabilir?


Dinden çıkmak

Hatalı yazım

Dil oyunu

Kendini büyük görmek

Ruhunu yüceltmek


16.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı düşünürlerinin temelde bir mimar anlayışıyla hareket etmeleri ile oluşan en önemli kaygıyı göstermektedir?


Nizam

Kelam

Estetik

Ahenk

Ahlak


17.Soru

Aşağıdakilerden hangisi bir şeyin zamanla öncelenmemiş olmasını gösterir?


Ezel

Ahir

Kadim

Kıdem

Geri


18.Soru

Felsefi metotla dini savunanları kimler temsil etmektedir?


Dinciler

Filozoflar

Hacılar

Kelamcılar

Hocalar


19.Soru

10. ve 11. yüzyıllarda İslâm tarih yazıcılığında hangi anlayış hâkimdir?


Araştırmacı

Analizci

Sistematik

Bilimsel

Rivayetçi


20.Soru

İbn Sina’nın din felsefesi ile ilgili olarak aşağıdaki ifadelerden hangisi söylenemez?


İş toplumun kendisine bırakıldığında ortak ahlaki ve hukuki normlarda bir anlaşma sağlanabilir.

İnsanların tek başlarına tüm ihtiyaçlarını karşılamaları mümkün değildir.

Birlikte yaşayan insanların temel ihtiyaçlarını karşılamaları, kamu düzenini ve iç barışı sağlamaları ancak iş bölümüyle başarılabilir.

Kamu düzeninin sağlanması için ilahi inayetle bir kişi peygamber olarak görevlendirilmiştir.

İnsani tutkulara kapılmaktan koruma ve akla göre davranmaya yöneltmede dinin varlığı gerekli olup onun yerini başka bir şey tutamaz