İslam Düşünce Tarihi Final 21. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Batıda ortaya çıkan fikirlerin temelinde İslam felsefesinin yer alması kaçıncı yüzyıldan itibaren başlamıştır?


IX

X

XI

XII

XIII


2.Soru

I. Yöntem olarak mukayeseli tarih anlayışını kullanmıştır.

II. Metinden ziyade rivayet zinciri üzerine odaklanmıştır.

III. Yunan Felsefe geleneğinden yaralanmıştır.

Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Bîrûnî'nin tarih anlayaşını içerir?


I ve III

I, II ve III

III

I ve II

II ve III


3.Soru

“Bu aşamada siyasi istikrar sağlanır. Vergiler düzenli olarak toplanır. Asker sınıfına ve ülkenin imarına odaklanılır. Yönetimde görev alanlar büyük bağış ve hediyelerle mükâfatlandırılır.” Bu ifade bir devletin hangi devrini anlatmaktadır?


Kuruluş ve zafer aşamasını

İmar dönemini

Sulh ve istikrar dönemini

Gücün şahsileşmesi dönemini

Çözülme ve yok oluş devresini


4.Soru

Kindî'ye göre tabiat bilimi ile metafizik arasındaki fark nedir? 


Tabiat biliminin dünya ile ilgili, metafizikin ise ahretle ilgili olması 
Tabiat bilimi yani fizik evrende değişen ve başkalaşan şeylerin bilgisini sağlarken, metafizik biliminin değişmeyen varlıkların bilgisini içermesi 
Tabiat biliminin insan tabiatıyla ilgili, metafizikin ise Tanrının tabiatıyla ilgili olması 
Tabiat bilimi ile metafizik arasında herhangi bir fark yoktur.
Tabiat bilimi maddi şeylerin bilgisini verirken, metafizikin ruhani konulardan bahsetmesi 

5.Soru

Batı’da Latinler arasında Alkindus olarak bilinen filozof kimdir?


a) Farabi

b) Kindi

c) İbni Sina

d) Gazzali

e) Ernest Renan


6.Soru

Aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?


İşraki okul kurucusu olan Sühreverdi, rasyonel bilgi kanalyla gerçeğe ulaşmanın mümkün olduğunu savunur.

İşraki okul nur kavramı yerine varlık kavramını esas alır

Meşşaî filozoflara göre peygamberlik kurumu zorunludur

Meşşaî felsefe okulu Aristo felsefesinin islâm dini ile uyumsuz olduğunu savunur

Dehriye okulu evrenin başlangıcının ve sonunun olduğunu, yaratıldığını iddia etmektedir.


7.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Bîrûnî’nin bildiği dillerden biri değildir?


Fransızca

Arapça

Sanskritçe

Farsça

Grekçe


8.Soru

Aşağıdaki düşünürlerden hangisi nakli ilimlerin kavranmasının temelinde akli ilimlerin olduğunu savunmaktadır?

 


Kayserili Davud (Davud el-Kayseri)

 

Bedreddin Simavi (Şeyh)

 

Molla Fenari

 

Kemal Paşazade (İbn Kemal)

Katip Çelebi


9.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Kindî'nin  ahlak ve siyaset  alanında yazdığı kitaptır?


Kitabu’l-ibane

El-Kavl fi’n-nefs

Kelam fi’n-nefs muhtasar veciz

Risale fi’l-hile li def’il-ahzân

Makale fi’r-red ale’n-nasâra


10.Soru

Aşağıdakilerden hangisi felsefî metotla dini savunanlardır?

 


Islahatçılar

 

Filozoflar

 

Meşşailer

 

Fıkıhçılar

Kelamcılar


11.Soru

Derin, tutarlı ve kuşatıcı düşünce olmadan var olmanın mümkün olmadığını anlatmaya çalışarak İslam aleminin ilerlemesini hedefleyen düşünür kimdir?


Muhammed Hamidullah
Ahmed Han
Cemâleddin Afgânî
Ziya Gökalp
Roger Garaudy

12.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İbn Sînâ'nın nefs ile ilgili tanımlarından biri değildir?


Eğer bir insan bir konuya çok dalmışsa kendi kendine, şu vakitte, şunları yaptım diye konuşur ve o anda bedeninin diğer bütün azalarını unutmuştur. Öyleyse o insanın zatı bedeninden başka bir şeydir ki bu zat nefstir.
Nefs beden kalıbına feyz ederek, ona can veren ruhani cevherdir.
İnsanın bedenindeki değişmelere rağmen değişmeyen ve sabit kalan şey nefstir.
Nefs insanoğlunun "ben" sözüyle kastettiği şeydir.
Nefs, insan bedeninden bağımsızlaşan ve başka bedenlere de geçebilen manevi bir cevherdir.

13.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Vâridat isimli eseri kaleme alan ve hemen her hususu Allah'ın varlığının zuhuru açısından açıklamaya çalışan Osmanlı düşünürüdür?


Kayserili Davud

Hocazade

Bedreddin Simavi

Yahya Nev’i Efendi

Mestçizade Abdullah Efendi


14.Soru

Tecâribü'l-ümem isimli eser hangi düşünüre aittir?

 


Bîrûnî

 

İbn Miskeveyh

 

İbn Haldun

 

Gazneli Mahmud

İbn Rüşd


15.Soru

Gazalli’nin Tehâfutu’l-Felâsife eseri kim tarafından Latince’ye çevrilmiştir?


Gerardo da Cromena

St. Thomas d’Aquine

Gherardo da Cremona

Albertus Magnus

Duminique Gundisalvei


16.Soru

Batı’da Algazel olarak bilinen İslam düşünürü kimidir?


Kindî

Farabi

İbn Sînâ

Gazzâlî

İbn Bâcce


17.Soru

Osmanlı Devletinin ilk şeyhulislâmı kimdir?


Ebu’s – Suud Efendi

Ahmed İbni Kemal Paşa

Musa Kazım Efendi

Molla Fenari

İzzettin Efendi


18.Soru

Felsefi anlamda Aristo felsefi sistemini benimseyen ve Farabi, İbn Sina, İbn Becce ve İbn Rüşd gibi seçkin İslam filozofları tarafından temsil edilen okul hangisidir?


Dehrilik

İşrakilik

Tabiatçılık

Meşşailik

Tassavuf


19.Soru

Sistemsel felsefi ekollerle ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlış bir bilgidir?


Meşşâiyye’nin (Meşşâîlik) kelime anlamı “yürüyücülük” demektir.

Meşşâîlere göre varlık kavramının veya metafiziğin temel üç ilkesi vardır.

Rivâkkiye (Revakiye) kelime anlamı itibarıyla “revaka mensup” veya “revaka ait” demektir.

 İşrâkîlik,hakikatin, akılla değil, doğrudan doğruya sezgi veya genel bir iç aydınlanmayla elde edileceği esasına dayanır 

İşrâkiyye, “işrâk” kelimesinden türetilmiştir


20.Soru

Batılıların İbn Rüşd adına oluşturdukları yanlış kuram aşağıdakilerden hangisidir?


Öz kuramı
Cevher kuramı
Araz kuramı
Çifte Hakikat kuramı
Varlık kuramı