İslam Düşünce Tarihi Final 35. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

İbn Haldun nerede doğmuştur?


Arabistan

Türkiye

İran

Fas

Tunus


2.Soru

Yeni İlm-i Kelam; Miyaru'l-Ulum; Mantıki Tatbiki ve Fenn-i Esalib; Kitabu'l-İfta ve'l-Kaza; İlm-i Mantık; Hikmet-i Teşri;Usul-i Fıkıh Dersleri; Arab Felsefesi;Fenni Menahic; Muhtasar Felsefe-i Ula; Mizanu'l-İtidal; Felsefe Dersleri; Muhassalu'l-Kelam ve'lHikme; Ihvan-ı Safa Felsefesi; Mulahhas İlm-i Tevhid; Felsefe-i İslâmiyye Tarihi; Müslüman Türk Filozofları; Arab Filozofu el-Kindi; Ebu Bekir Razi
ve Felsefesi gibi eserlerin yazarı olan yazar aşağıdakilerden hangisidir?


İsmail Hakkı İzmirli

Muhammed İkbal

Hilmi Ziya Ülgen

Nurettin Topçu

Muhammed Abduh


3.Soru

TBMM kararıyla yazdığı ve Türkiye Diyanet Başkanlığı tarafından yayınlanan “Hak Dini Kur’an Dili” adlı eseri hem orijinal metin halinde ve hem de sadeleştirilmiş haliyle günümüzde yer alan düşünür kimdir?


Mehmet Akif Ersoy

 

Cemâleddîn Afgânî

 

Elmalılı Hamdi Yazır

 

Hilmi Ziya Ülken

Nurettin Topçu


4.Soru

Molla Lütfi’nin hangi eserinde, bilimleri tasnif etmesi ve onları tanımlamaya çalışması açısından hem klasik ilimler tasnif geleneğini sürdürür hem de yaşadığı dönemde ilim zihniyetini sergilenmektedir?


Haşiye Ale’t- Tehafüt

Risale fi Tahkiki Vücudi’l-Vacib

Miftahu’s-Saâde

Mevzuâtü’l-Ulûm

Misbahu’s- Siyâde


5.Soru

Aşağıdaki seçeneklerden hangisi mizahi yolla ahlak eleştiri düşüncesini sağlayan eserin adıdır?


Harname

Ahlak-ı Ala-i

Ahlak-I Kebir

Mevzûât-ı Ulûm

Misbahu’s- Siyâde


6.Soru

İbn Haldun hangi eserinde her şeyden önce ümran olarak isimlendirdiği yeni bir ilim ve perspektif inşa etmektedir?


Tahkîk mâ li'l-Hind

Tercümetü Kitabi Batencel

El-Âsârü’l-bâkiye ani’l-kurûni’l-hâliye

Tecâribü'l-ümem

Mukaddime


7.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Kur'an ve hadisleri, düşünce için bir imkân ve motivasyon olarak kabul eder?


Mu'tezile ve Eşariler
Meşşailer
Selefiler
İşrakiler ve Zahiriler
Hariciler

8.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Tehafüt geleneğinin başlangıcında var olan siyasi ve kültürel özelliklerinden biri değildir?


O dönemde Abbasi Hükümeti’nin otoritesi zayıflamıştır.

İspanya ve Mısır’da müstakil yönetimler başlamıştır.

Siyasi ayrışmalar düşünce ayrışmalarına neden olmuştur.

Nizamiye medreseleri çok yönlü eğitimi desteklemek amacıyla bu dönemde kurulmuştur.

Gazzali’nin Tehafüt’ü yazmadaki nedeni filoofların ehl-i sünnet fikirlerini bu dönem çerçevesinde eleştirmektir.


9.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Kındi’nin İbraniceye çevrilen eseridir?


Tractatus de erroribus philosophorum

Risâle fi Mahiyyati’n-Nevm ve’r-Rûyâ

Risâle fi-İcaz ve İhtisar fi’l-Burhâni’l-Mantıkî

Kiâbu’t-Tuffâha

Fi’l-Cevâhiri’l-Hamse


10.Soru

Afgani’nin materyalistlere karşı yazdığı en önemli eser hangisidir?


Sırât-ı Müstakîm

 

Urvetu’l-Vuskâ

 

er-Redd ale’d-Dehriyyîn

 

Kitabu’l-ibane

El-Kavl fi’n-nefs


11.Soru

Aşağıdakilerden hangisi özellikle Gazzâlî’den sonra dolayı saf bir felsefenin duraklamaya geçmesinin nedenlerinden biri değildir?


Felsefenin kelâm ve tasavvuf ile iç içe sokulması

İslâm dünyasında ortaya çıkan Selefçiliğin, 14. ve 15. yüzyıllarda yeniden canlanması

İslâm dünyasında doğa bilimlerinin 14. yüzyıldan itibaren duraklaması

Gazzâlî’den sonra gelen filozofların onun düşünce ve felsefesi ile devam etmesi

Felsefenin zararlı olduğu kanaatinin İslâm dünyasında yaygınlık kazanması


12.Soru

Tehâfüt geleneğinin ortaya çıkış nedenleri incelendiğinde bunların en başında ne gelmektedir?

 


Akıl-Din ilişkisi

 

Akıl-Felsefe ilişkisi

 

Felsefe-Din ilişkisi

 

Mantık-Felsefe ilişkisi

Akıl-Mantık ilişkisi


13.Soru

İbn Tufeyl’in, son bölümünde gerçek bir din felsefesi tahlili yer alan, bu tahlilde temel felsefi hakikatlerle sahih bir dinin yaygın kabul görmüş hakikatleri arasında bir mukayeseye gittiği hikâyesinin adı nedir?


Hay Bin Yakzân

 

El-Munkız Mine’d-Dalâl

 

Mantıku’t Tayr

 

Calinus ve Deli

Akl-ı Sorh


14.Soru

İbn Rüşd’ün, tevil problemini konu edindiği eseri aşağıdakilerden hangisidir?


Şerhu Mâ Ba‘de’t-tabî‘a
Bidâyetu’l-müctehid
el-Keşf an menâhici’l-edille
Faslu’l-makâl
Telhîsu Kitâbi’n-Nefs

15.Soru

Aşağıdakilerden hangisi islam felsefe okullarından biri değildir?


Tabiatçılık

Dehrilik

Meşşailik

İşrakilik

Tasavvuf


16.Soru

Muhammed Abduh’un üzerinde düşündüğü en önemli mesele aşağıdakilerden hangisidir?


Kur'an'ı tamamıyla filoloji açısından ele almak

Din ve felsefeyi birbirinden ayrı ele almak

Kur'an'ı gramer açısından değerlendirmek

Kur'an'ın lafzî anlamında takılıp kalmayıp özünü ve genel anlamını açıklamak

Kur'an'ın farklı dillere tercümesinin yapılarak toplumlara kazandırmak


17.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Hristiyan dogmasına ağır darbe indirmiştir?


İslâm Yeni-Eflâtunculuk

Augustincilik

Gazâlîcilik

İbn Tufeylcilik

İbn Rüşdçülük


18.Soru

Tehafüt geleneğini başlatan, Farabi ve İbn Sina’nın felsefi fikirlerini eleştirmek için yazılmış olan “Tehafütü’l-Felasife” kime aittir?


İbn Rüşd

Gazali

 

Ali Tusi

 

Karabaği

Mehmet Ali Aynî


19.Soru

Daha önce talebe olarak girdiği Darü’l-Muallimin-i Aliye’ye tarih öğretmeni olarak atandı. Bunların dışında önce Darüşşafaka ve bilahare Darü’l-Muallimin-i Aliye’de müdürlük yaptı. Eğitim programlarını ıslah etmek gayesiyle kurulan Cemiyet-i Tedrisiye-i İslâmiye içinde yer alarak çalışmalarına katıldı.

Hakkında bilgi verilen kişi kimdir?


Cemâleddîn Afgânî

Muhammed Abduh

Hamdi Yazır

İsmail Hakkı İzmirli

Nurettin Topçu


20.Soru

I. Kuvvet hazırlamada kusur yapma yani teknik yetersizlik II. İlerlemeye ayak uyduramama. III. Ruh ve beden olarak gevşeklik ve tembellik gösterme.  IV. İslâm kardeşlik ve dayanışmasının bozulması   Yukarıda verilen maddelerden hangileri Ahmet Naim İslâm Milletinin içine düştüğünü düşündüğü problemlerdendir?


I ve II

III ve IV

I,  II ve III

II, III ve IV

I, II, III ve IV