İslam Düşünce Tarihi Final 37. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

“Dilleri dünyaya ve varlığa yönelik perspektifler gibi ele alırsak, bu durumda İslâm düşüncesinin içinde doğduğu ve geliştiği dillere nispetle gerçekliği farklı açılardan görme, algılama, düşünme ve ona yaklaşma imkânlarına kavuşuruz” diyen alman filozof kimdir?


Novalis

 

Max Stirner

 

Wilhelm von Humboldt

 

Christian Wolff

Theodor Adorno


2.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İsmail Hakkı İzmirli’nin eserlerinden değildir?


Yeni İlm-i Kelam

 

İlm-i Mantık

Arab Felsefesi

Müslüman Türk Filozofları

İslâm’da Daavâ-yı Kavmiyyet


3.Soru

Endülüslü Müslüman filozoflar öncelikli olarak aşağıdaki konulardan hangisi üzerinde çalışmamışlardır?


Mutluluk

Siyasal yaşam

Sosyal yaşam

Akıl

Astronomi


4.Soru

Yunan felsefesinin tercümesiyle beraber, Müslümanlar tarafından tanınan felsefe, Müslüman düşünürleri üçe ayırdı. Aşağıdakilerden hangisi kelâmcıların temsil ettiği gruptur?

 


Hakikati keşfetmek maksadıyla yapanlar

 

Felsefeyi dinle uzlaştıranlar

 

Yabancısı olduğu düşüncelere karşı koymak maksadıyla yapanlar

 

Felsefî metotla dini savunanlar

Sırf felsefe yapanlar


5.Soru

“İsyan Ahlakı” projesi aşağıdaki düşünürlerden hangisine aittir?


Hilmi Ziya Ülken
İsmail Hakkı İzmirli
Mehmet Akif Ersoy
Nurettin Topçu
Elmalılı Hamdi Yazır

6.Soru

Aşağıdakilerden hangisi nakli ilimlerin kavranmasının temelinde akli ilimlerin var olduğunu açıklamaktadır?


Koçi Bey

Katip Çelebi

Gelibolulu Mustafa

Molla Lütfü

Taşköprülüzade


7.Soru

Cemâleddîn Afgânî’yi İstanbul’a davet ederek, kendisine hem ikametgâh hem de maaş bağlanmasını sağlayan Osmanlı imparatoru aşağıdakilerden hangisidir?


VI. Mehmed Vahdeddin

V. Mehmed Reşad

II. Abdülhamid

V. Murad

Abdülaziz


8.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İbn Haldun’a göre şehirli yaşamın temel özelliklerinden biridir?


İş bölümü ve uzmanlık

Özgürlük

Güçlü asabiyet

Doğal ve dayanıklı olmaları

İşlerini kendi yapmaları


9.Soru

İslâm öncesi kültürlere ait eserlerin Arapça’ya tercümesiyle İslâm dünyasına giren düşünceler ve eserler, İslâm düşüncesinin yabancı kaynaklarını oluşturmaktadır. Aşağıdakilerden hangisi bu kaynak grubunda kabul edilmemektedir ?


Hermes Geleneği

Sasani Düşüncesi

Hind Düşüncesi

Antik Yunan Helenistik Düşüncesi

İskenderiye Mektebi


10.Soru

Gazzâlî’nin tasavvufun ehli olma noktasında bir model olduğunu belirten, müşahede ve huzur hallerini yaşadığını ve böylece en yüce mutluluğa erip, kutsî mertebelere ulaştığını söyleyen Batı Endülüs filozofu kimdir?


İbn Bâcce

 

İbn Rüşd

 

İbn Tufeyl

 

Fârâbî

Kindi


11.Soru

I. Gazza^li^ Teha^fütü’l-Felasife adlı eserini yazmıştır.II. Selefi anlayışa sahip ekol ve mezhepler karşı duruşlarını sergilemiştir.III. Bireysel anlamda felsefeye eleştiriler yöneltilmiştir.IV. İbn Rüşd Teha^fütü’t- Teha^fu^t'ü yazmıştır.Aşağıdaki seçeneklerin hangisinde eleştiri geleneğinin tarihsel süreçte izlediği safhalar doğru olarak verilmiştir?


I-II-III-IV

I-IV-II-III

III-I-II-IV

III-II-I-IV

II-III-I-IV


12.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İbn Rüşd sonrası tehâfütlerin yazılmalarının sebeplerinden biri değildir?


Felsefi fikirlerin eksik yönlerini ortaya çıkarmak.

Fikrî alandaki dinamizmin yeniden canlandırılmak.

Düşünce alanında eleştirel bir ortam hazırlamak.

Din-Felsefe ilişkisini incelemek.

Felsefe ve kelam arasındaki problemleri tartışmak.


13.Soru

Kâr-ı Neva aşağıdakilerden hangisi ile ilgilidir?


Resim

Müzik

Minyatür

Spor

Edebiyat


14.Soru

İnsanlık tarihinin bilinen en eski düşünce geleneği olan, Mezopotamya ve Akdeniz havzası medeniyetlerinin temelini oluşturan geleneğin adı nedir?


Hermes

Tehâfütler

Kelâm

Tasavvuf

Meşşâî


15.Soru

Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?


Müslüman düşünürlerin Yunanca, Süryanice, Farsça gibi diğer kültürel dillerden yapılan çeviriler sayesinde yepyeni ve çok farklı bir kavram dünyasına sahip olmaları, her şeyden önce Arapçanın kendisini yenileyebilme ve farklı şeyleri söyleyebilme imkânının kullanılmasına işaret etmektedir.

Günümüzde özellikle Batı dünyasında ortaya çıkan bilimsel ve kültürel birikimlerin kısmen çeviriler ve bazen doğrudan Türkçe içinde kendisine yer bulabilmesi, kavram yabancılaşması kadar Türkçenin kendi imkânlarının keşfedilmesine de yol açabilmektedir.

Dilin söyleyebilme gücü kendisini ilmi, felsefi, edebi, hikemi ve hatta argolarda hissettirmemektedir.

Bir dilde ortaya çıkan orijinal ilmi veya felsefi kavram, bir şiirsel söz, atasözü bir başka dile aynı söyleme gücü ile çevrilememektedir.

Çoğu kez diller orijinal kelimeleri veya söyleyişleri başka dillerden ödünç almak durumunda kalmaktadırlar.


16.Soru

Felsefi metotla dini savunanları kimler temsil etmektedir?

 


Dinciler

 

Filozoflar

Hacılar

Kelamcılar

Hocalar


17.Soru

 Tehâfütü’tTehâfût adlı eseriyle Gazzâlînin filozofları eleştirilerinde haksız olduğunu ortaya koyan Endülüslü filozof aşağıdakilerden hangisidir?


İbn Sînâ

İbn Ravendî

İbn Rüşd

Devvânî

Fârâbî


18.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Arap basınının ilk ortaya çıkmış olduğu yer ve merkezidir?


Ürdün

Yemen

Irak

Mısır

Suriye


19.Soru

Muhammed Abduh'la birlikte müslümanları Batı'nın sömürgeciliğine karşı harekete geçirmeyi hedefleyen Arapça basılan ve İngilizler tarafından Mısır ve Hindistan’da yasaklanan gazetenin adı nedir?


Takvim-i Vekayi

El-Urvet el-Vuskâ

Tercüman-ı Ahvâl

Ceride-i Havadis

Meşveret


20.Soru

Gazzali’nin tenkitlerinin amacı aşağıdakilerden hangisidir?


İslâmi görüş bakımından hangi neviden bir felsefenin uygun olamayacağını göstererek yeni bir felsefe aramaya gidecek yolu açmış durumdadır.

Felsefe ve dini bütünleştirmiştir.

Felsefeyi tamamen yok saymıştır.

Dini ilkeleri yerine getirmek en önemli amaçtır.

Felsefi filozofların düşüncelerini çürütmek asıl gayesidir.