İslam Düşünce Tarihi Final 39. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdaki geleneklerden hangisinde mevcut bir genel dünya görüşü içinde metinler ve metinlerde ele alınan konular yeniden konumlandırılmaktadır?


Meşşai

 

Platoncu

 

Şerh ve Haşiye

 

Kelamcı

Fıkıhçı


2.Soru

“Müslümanların inançları içinde Hıristiyanlıkta olduğu gibi aklı esaretin ayak bağı edecek sırlı şeylere tesadüf edilmez. Bir Müslüman, oluşun hakikatlarını düşünmekten men edilemez, bilakis kuru bir imanla iktifa edip iç ve dış dünyaların, göklerin ve yerin sayısız ve sonsuz hakikatlarını ve sırlarını düşünmekten atıl olanları kötüleyen ayetler pek çoktur...” görüşünü İslâmiyet’in Esasları, Mazisi ve Hali eserinde ifade eden yazar kimdir?


Cemâleddin Afgânî

Mehmet Âkif Ersoy

Muhammed Abduh

Babanzâde Ahmet Naim

İsmail Hakkı İzmirli


3.Soru

Stoacı (üstüvânî) lakâbıyla anılan Osmanlı düşünürü aşağıdakilerden hangisidir?


Molla Fenari
Mehmed Efendi
Molla Hüsrev
Ali Kuşçu
Hızır Bey

4.Soru

  1. İslam felsefesinin, batı felsefesine olan katkıları hangi alanda olmuştur?


Spor

Teknoloji

Mimari

Doğu Kültürü

Metafizik, mantık, ahlak felsefesi, bilim felsefesi, psikoloji ve musiki.


5.Soru

Felsefi metotla dini savunanları kimler temsil etmektedir?


Dinciler

Filozoflar

Hacılar

Kelamcılar

Hocalar


6.Soru

Nurettin Topçu hangi düşünceyi tercih etmiş ve benimsemiştir?


Komünizm

 

Hümanizm

 

Sosyalizm

 

Anarşizm

Liberalizm


7.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Kindi’nin Latinceye çevrilen bir eseri değildir?


Risâle fi Mâhiyeti’l-Akl

Fi’l-Cevâhiri’l-Hamse

Kiâbu’t-Tuffâha

Risâle fi Mahiyyati’n-Nevm ve’r-Rûyâ

Risâle fi-İcaz ve İhtisar fi’l-Burhâni’l-Mantıkî


8.Soru

Felsefeyi, insanın kapasitesi ölçüsünde sahip olduğu ve ebedî küllî şeylerin hakikatlerinin mahiyetlerinin ve sebeplerinin bilgisi olarak tanımlayan İslam filozofu kimdir?


Fârâbî

İbn-i Sina

Kindî

İbn Rüşd

İbn Hindû


9.Soru

Gazzâlî'nin Makâsıt'ında "akıl ve dinle çelişmeyen, inkârı imkansız"  şeklinde tanımladığı felsefi ilim aşağıdakilerden hangisidir?


Tabiîyât

Riyaziyât

Tehâfüt

İlahiyât

Mantık


10.Soru

Aşağıdaki batı düşünürlerinden hangisi Kindî’nin akıl teorisini kabul etmiştir?


Gerardo da Cromena

St. Thomas d’Aquine

Gherardo da Cremona

Albertus Magnus

Guillaume d’Auvergne


11.Soru

Estetik imar bilincini yönlendiren alanlarda (kelamcı, mutasavvıf, fıkıhçı, felsefeci, hat vs.) üretim yapan Osmanlı düşünürlerinin hangi Yunan düşünürün ‘asıl-kopya’ ikiliğine dayalı felsefe yapma tarzını sürdürdüğü söylenebilir?


Platon

 

Sokrates

 

Aristoteles

 

Pisagor

Epimenides


12.Soru

Sezgiye düşünceden daha fazla önem veren filozof aşağidakilerden hangisidir?


İbni haldun

Ibni sina

Gazali

İbni rüşd

Kindi


13.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı Dönemi’nde Sosyolojik pozitivist yaklaşımını temsil eden düşünürlerden birisidir?


İbrahim Müteferrika

Baha Tevfik

Mustafa Şekip

Rıza Tevfik

Ziya Gökalp


14.Soru

Batılı bazı filozofların da benimsediği "ruhların ittisali teorisi” hangi Müslüman filozofa aittir?


İbn Bacce

Gazzali

İbn Sina

İbn Tufeyl

Kindi


15.Soru

Aşağıdakilerden hangisi ıssız bir adada hayata gelen bir insanı temsil etmektedir?


Salaman

Absal

Kebir

Mürşid

Hay


16.Soru

Gerek Kur’an tefsirindeki yorumları ve gerekse de başka hususlarda (özellikle hilafetin kutsal olmadığı hakkındaki görüşleri nedeniyle) modern Türkiye’de birçok Müslüman aydını etkilemiş olan kişi kimdir?


Mehmet Akif Ersoy

İsmail Hakkı İzmirli

Muhammed Abduh

Elmalılı Hamdi Yazır

Nurettin Topçu


17.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Harun Reşid’in ona mekanik bir çalar saat göndermesiyle Batı’da İslâm bilimine karşı hayranlık yaratılmasına yol açan kişidir?


Constantin

Şarlman

Gallen

Adelard

Alexander


18.Soru

İlk Müslüman filozof kimdir?


Farabi

Kindi

İbn Sina

İbn Davud

Gazzali


19.Soru

Aşağıdakilerden hangisi düşünür olmanın temel şartını bilgi aktarımından ziyade şahsi görüş ve içtihatlar geliştirmeye bağlamaktadır?


Molla Fenari

Bedreddin Simavi

Kayserili Davud

İbn Kemal

Müeyyedzade


20.Soru

Mehmet Akif Ersoy’un yazdığı İstiklal Marşı aşağıda verilen tarihlerin hangisinde TBMM’de milli marş olarak kabul edilmiştir?


1926

1921

1936

1935

1913