İslam Düşünce Tarihi Final 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi düşünme eylemlerinin özelliklerinden birisi değildir?
Soru sorma |
İtaat |
Açıklama |
Olup biten |
Bireysel algı farkı |
Düşünme eylemlerinin özellikleri soru sorma, açıklama, olup biten, bireysel algı farkı, düşünülebilir muhteva,tarihsel algı, mutlak neden ve tarihsel nedenledir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi felsefî düşüncenin gerileme nedenlerinden biri biridir?
Gazzâli’nin bir kısım filozofların bazı görüşlerine yönelttiği eleş-tirilerinin yanlış anlaşılması
|
İbn Rüşd’ün Gazali’nin eleştirilerine yanıt vermesi
|
Fatih Sultan Mehmet’in tehâfüt geleneğini devam ettirmesi
|
Medreselerde felsefi ilimlere yer verilmesi
|
Başka dillerden felsefi eserlerin tercümesinin hız kazanması
|
3.Soru
Bîrûnî’nin Sanskritçe’den Arapça'ya yaptığı çevirilerden günümüze ulaşan bir örnek aşağıdakilerden hangisidir?
Tercümetü Kitabi Batencel |
El-Âsârü’l-bâkiye ani’l-kurûni’l-hâliye |
Tahkîk mâ li'l-Hind |
Tecâribü'l-ümem |
Mukaddime |
Bîrûnî’nin Sanskritçe’den Arapça'ya yaptığı çevirilerden günümüze ulaşan bir örnek Tercümetü Kitabi Batencel’dir.
4.Soru
Elmalılı Hamdi Yazır hangi eserinin önsözünde Allah’ın kendisini affetmesini talep etmiştir?
Hak Dini Kur'an Dili
|
İrşâdü'l-Ahlâf fî Ahkâmi'l-Evka
|
Safahat
|
Hz. Muhammed'in Dini İslâm |
Metâlib ve Mezâhib |
Elmalılı Hamdi Yazır , Metâlib ve Mezâhib” adlı felsefî eseri Fransızca’dan terceme etti ve hatta bir fıkıh alimi olarak bu eserin önsözünde bu eser vasıtasıyla Allah’ın kendisini af etmesini de talep etti. Doğru cevap E'dir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi inanma eylemlerinin özelliklerinden birisi değildir?
Anlama
|
İtaat
|
Açıklama
|
Olması gereken |
Değer ve semboller |
İnanma eylemlerinin özellikleri anlama, itaat, olması gereken, mutlak neden, değer ve semboller ve sosyal algıdır. Buna göre açıklama inanma özelliklerinden biri değildir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İbn Haldun'a göre, bir toplumun geçirdiği aşamalardan biridir?
Teknoloji aşaması
|
Sanayi aşaması
|
Medeniyet aşaması
|
İmar aşaması
|
Tarım aşaması
|
7.Soru
Sultan Abdülhamid’in C. Afgânî’yi İstanbul’a davet etmesi hangi siyasi nedenle ilişkilidir?
Pan-İslâmizim politikasında desteğini almak istemesi
|
Mısır’da çıkabilecek ayaklanmaları engelemek istemesi
|
Süleymaniye medresesine müderris tayin etmek istemesi
|
Kendi adına bir Kur’an tefsiri hazırlatmak istemesi
|
Fikirlerini beğenmediği için cezalandırmak istemesi
|
8.Soru
“Dilin söyleyebilme gücü” İslâm düşüncesini en çok hangi açıdan etkilemektedir?
İslâm düşüncesi içinde farklı yaklaşımların oluşmasına yol açmaktadır.
|
Kur’an’ın farklı dillere çevirisini zorlaştırmaktadır.
|
İslâm düşüncesine zenginlik kazandırmaktadır.
|
İslâm düşüncesinin farklı kültürlerde anlaşılmasını engellemektedir.
|
Müslümanların kendi kültürünü anlamasını zorlaştırmaktadır.
|
9.Soru
Aşağıdakilerden olaylardan hangisinin sonucunda Batı’da felsefe ve bilim dışlanmıştır?
Hristiyanlığın resmi din olarak tanınması |
Batılıların İslâm ülkelerine eğitim için gitmeleri |
İslâm eğitim kurumlarının taklit edilmesi |
Haçlı savaşları |
Arapçadan yapılan tercüme hareketleri |
Batı’da özellikle Hıristiyanlığın resmi din olarak tanınmasından sonra kilisenin tutumu ve yasakları yüzünden felsefe ve bilim dışlanmış ve böylece, Batıda X. yüzyıla kadar sürecek olan karanlık Ortaçağ oluşmuştur.
10.Soru
Gazzali’nin eleştirilerinin geniş kitlelere ulaşmasının sebebi aşağıdakilerden hangisidir?
Farklı felsefi anlayışları ele alması. |
Felsefi merkezli eleştiri yapması. |
Eleştirilerini din adına yapması. |
Medreselerdeki felsefe eğitimini eleştirmesi. |
Felsefe ile kelamı birleştirmesi. |
Gazzâlî öncesi İslâm felsefesi genelde mühim ve ciddi eleştirilerle karşı karşıya kalmadan parlak bir dönem geçirmiştir. Gazzâlî’den önce bilindiği gibi eleştiriler, farklı felsefî anlayışlar üzerinde oluşmuştur. Bu eleştiriler tamamen felsefî merkezli olduğundan felsefe ile yakından ilgilenmeyenlerin dikkatini çekmediği gibi, yaşantı ile de ilişkilendirilmemişti. Ancak Gazzâlî eleştirilerinin merkezine, yukarıda da ifade ettiğimiz gibi, din-felsefe ilişkisini alıp, özellikle kullandığı, “küfr, hata, sevap” gibi kavramlarla tartışmayı bütün Müslümanların ilgi alanına taşımış oldu. Doğru cevap C’dir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Cemaleddin Afgani’nin bildiği dillerden değildir?
Rusça
|
Fransızca
|
Arapça
|
İngilizce |
Rumca |
Cemaleddin Afgani anadili Türkçe’nin yanında Arapça, Farsça, Fransızca, İngilizce ve Rusça öğrenmiştir. Doğru cevap E'dir.
12.Soru
Doğru bilginin kesinlikle dini verilere ters olmadığını, ilim ile dini bir bütün kabul eden, onlar arasında bir çelişki ve çatışma görmeyen düşünür kimdir?
Mehmet Akif Ersoy |
Muhammed İkbal |
Hilmi Ziya Ülken |
İsmail Hakkı İzmirli |
Nurettin Topçu |
İsmail Hakkı İzmirli, ilim ile dini bir bütün kabul eder. Onlar arasında bir çelişki ve çatışma görmez. Doğru bilginin kesinlikle dini verilere ters olmadığını söyler. O, tüm çalışmalarında bu konuyu ön planda tutmuş, ilim ile dinin bütünlüğü görüşünü savunmuştur.
13.Soru
Hristiyanlığın resmi din olarak kaçıncı yüzyıldan itibaren batıya yayılması geçekleşmiştir?
X. yüzyıl |
IX. yüzyıl |
VIII. yüzyıl |
VII. yüzyıl |
VI. yüzyıl |
Hıristiyanlığın resmi din olarak VI. yüzyıldan itibaren Batı’ya yayılmasıyla, kilise ve din adamları eskisinden daha çok felsefeye karşı derin bir tepki gösterdiler.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Gazzâlî sonrası Tehâfüt yazma nedenlerinden biri değildir?
Felsefe ve kelâm arasında ortak olan problemleri tartışma isteği
|
Din felsefe ilişkisinin incelenmesi
|
Gazzâli ve İbn Rüşd’ün Tehâfüt’lerinin tahlili
|
Fikrî alandaki dinamizmin yeniden canlandırılıp devam ettirilme arzusu
|
Dinin felsefenin amaçlarına hizmet ettirilmesi
|
15.Soru
İbn Sina’nın La Logique d’Avicenne adıyla Fransızcaya çevrilen eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Hugues de Sienne |
Kitâbu’ş-Şifâ |
Kitâbu’n-Necât |
Kitâbu’n-Nefs |
Makâsidu’l-Felâsife |
Kitâbu’ş-Şifâ İbn Sina’nın La Logique d’Avicenne adıyla Fransızcaya çevrilen eseridir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1914 yılında kurulan ve medreselerin ıslahını amaçlayan Darü’l-Hilafeti’l-Aliye müfettişliğine getirilmiştir?
Babanzade Ahmet Naim
|
Cemaleddin Afgani
|
Elmalılı Hamdi Yazır
|
İsmail Hakkı İzmirli |
Mehmed Akif Ersoy |
İsmail Hakkı, öğretmen okulunda hocalık yaptığı sırada, verdiği dersler ve yazdığı eserleriyle dikkatleri üzerine çekti. İlmi konulardaki ehliyetini ispatlamasına paralel olarak daha önemli görevlere getirildi ve kendisinden istifade edildi. 1914 yılında kurulan ve medreselerin ıslahını amaçlayan Darü’l-Hilafeti’l-Aliye müfettişliğine getirildi. Bir yıl sonra da Süleymaniye Medresesinin Kelam kürsüsünde İslâm felsefe tarihi müderrisliğine tayin edildi. 1923 yılına kadar burada hocalık vazifesini sürdürdü.
17.Soru
Siger de Brabant hangi felsefî ekole mensuptur?
Latin İbn Rüşdçülük
|
Latin İbn Sinacılık
|
Latin Gazzalicilik
|
Latin Farabicilik
|
Latin Platonculuk
|
18.Soru
Tehâfütü’l-Felâsife adlı eser kim tarafından yazılmıştır?
Bedreddin Simavi (Şeyh)
|
Ebu Hamid el-Gazzâli
|
Molla Fenari
|
Kemal Paşazade (İbn Kemal) |
Katip Çelebi |
Tehâfütü’l-Felâsife adlı eser Ebu Hamid el-Gazzâli tarafından yazılmıştır.
19.Soru
Kuran’da ilim ve ondan türeyen kelimeler yaklaşık olarak kaç yerde geçmektedir?
250 |
500 |
750 |
1000 |
1250 |
Kur'an'da ilim ve ondan türeyen kelimeler yaklaşık 750 yerde geçer. Bu geniş kullanım hadislerde de yer almaktadır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi düşünür olmanın temel şartını bilgi aktarımından ziyade şahsi görüş ve içtihatlar geliştirmeye bağlamaktadır?
Molla Fenari
|
Bedreddin Simavi
|
Kayserili Davud
|
İbn Kemal |
Müeyyedzade |
Temel İslâmi ilimlerin yanı sıra mantık, felsefe ve astronomi gibi alanlarda eğitim gören Bedreddin Simavi (Şeyh) hem fıkıh hem de tasavvuf felsefesi alanında yazdığı eserlerle ilmi önem kazanmış bir düşünürdür. Düşünür olmanın temel şartını bilgi aktarımından ziyade şahsi görüş ve içtihatlar geliştirmeye bağladığı için eserlerinde kendi şahsi yaklaşımı ön plandadır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ