İslam Düşünce Tarihi Final 41. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

"İslâm düşüncesi dini bir düşünce olacaksa, o, bu özelliğini ancak dini metinlerin kendilerinden alabilir" düşüncesi aşağıdaki isimlerden hangisine aittir?


Hallac-ı Mansur

İbn Hazm

İbn Tufeyl

Feridüddin Attar

Sühreverdi


2.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Bîrûnî’nin bildiği dillerden biri değildir?


Fransızca

Arapça

Sanskritçe

Farsça

Grekçe


3.Soru

Gazzali ile başlayan tehafut geleneği hangi düşünüre kadar devam etmiştir?


Ali et-Tûsî

Hocazâde

Musa Kazım Efendi

İbn Rüşd

İbn Tufeyl


4.Soru

Biruni'ye göre Hint medeniyetinin düşüşe geçmesinin nedeni nedir?


Hintli bilginlerin taklitçi ve içine kapalı yaklaşımları
Tek Tanrı inancından çok Tanrı inancına geçmeleri
Coğrafi olarak dünyanın gelişim merkezinden uzak kalmaları
Teknoloji kullanımını yaygınlaştıramamaları
Tarih ilmini ihmal etmeleri

5.Soru

Gazzali’den sonra gelen ve felsefe ile kelâmı birleştiren düşünür aşağıdakilerden hangisidir?


İbn Rüşd

 

Ali et-Tûsî

 

İbn Bâcce

 

Fahreddin Razî

İbn Tufeyl


6.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Kındi’nin felsefe alanındaki kitaplarındandır?

 


Kitâb fi’l-felsefeti’l-ûlâ

 

Kitabu’l-ibane

El-Kavl fi’n-nefs

Risale fi’l-hile li def’il-ahzân

Makale fi’r-red ale’n-nasâra


7.Soru

“Peygamberlik bir sanattır” sözü hangi düşünüre aittir?


Cemâleddin Afgânî

Mehmet Âkif Ersoy

Muhammed Abduh

İsmail Hakkı İzmirli

Babanzâde Ahmet Naim


8.Soru

İbn Haldun’un tarih anlayışında yatan temel değer aşağıdakilerden hangisidir?


Hadis temelli bir tarih anlayışının geliştirilmesi
Tahkike dayalı tarih anlayışının tesisi
Rivayetçi tarih anlayışını yeni bir formda yeniden kurulması
Tarihi olayları Kurana göre yorumlanması
Tarih düşüncesini Yunan felsefesiyle harmanlanması

9.Soru

İslâm düşünürlerinin en asli hedefi nedir?


İradeli hareket

Hakikat

Ontik

Değer

Varlık


10.Soru

Yunanlı şüpheci filozoflardan etkilenen Müslüman düşünürlerin oluşturduğu felsefi akım aşağıdakilerden hangisidir?


Reybiyye

Tabi'iyyun

Tekafü-i edille

Sofistaiyye

İlmiyye


11.Soru

Aşağıdaki İbn Rüşd eserlerinin hangisinde vahiy ile aklın, dinle felsefenin uzlaştırılması ve tevil konularında kaleme almaktadır?


Faslul-makâl fî-ma beyne'ş-şer’ia ve'1-hikme mine'l-ittişâl

Tehâfütü Tehâfüti'l-felâsife

El-Keşf an menâhici'1-edille

Kitâbü'l-Makülât

Kitâbü'l-Hatabe


12.Soru

Molla Fenari için verilen bilgilerden hangisi yanlıştır


Osmanlı ilim geleneğinin en önemli temsilcilerindendir.

Osmanlı Devleti’nin ilk Şeyhülİslamı’dır.

Şerh-i İsagoci adlı dini kitabın yazarıdır.

Fıkıh kitabı telif eden biridir.

Eğitimde felsefe, matematik, mantık gibi bilimler bulunmaktadır.


13.Soru

İbrahim Mütefferika ile ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?


İlk matbaanın kurulmasına izin verilen bilim adamıdır.

Kanun-i Kadime adlı yeni bir düzen getirmiştir.

Risale-I İslamiye adlı eseri vardır.

Aslen Avrupalıdır ve bir papazın oğludur.

Kurduğu yeni düzende Amerika’nın keşfinin oluşmasında katkısı büyüktür.


14.Soru

Aşağıdakilerden hangisi bağımsız İslami filozoflar arasında  yer alır?


İhvanü’s-Safâ

Suhreverdi

Farabi

Ebu’l-Berekât el-Bağdâdî

İbni Sina


15.Soru

Vahdet-i vücud nazariyesi doğrultusunda Varlık, âlem, ruh-beden ilişkisi, ölüm sonrası hayat gibi konulardaki klasik yaklaşımları eleştirmiş ve hemen her hususu Allah’ın varlığının zuhuru açısından açıklamaya çalışmıştır. Felsefe, tasavvuf ve kelam alanlarını kapsayan eserinin adı Vâridat’tır.

Yukarıda hakkında bilgi verilen düşünür kimdir?


Kayserili Davud

Bedreddin Simavi

Molla Fenari

Molla Gürani

İdris Bitlisî


16.Soru

Sudur teorisi hangi bilgine aittir?


Farabi

 

Kindi

 

Eflatun

 

Ibni rüşd

Ibni sina


17.Soru

Aşağıdakilerden hangisi iktidarın tek bir kişinin veya ailenin elinde toplandığı dönemdir?


İmar dönemi

Gücün şahsileşmesi dönemi

Kuruluş ve zafer aşaması

Sulh ve istikrar dönemi

Çözülme ve yokoluş devresi


18.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Meşşai evren tasarımında yer almaz?


Dünya

Ay

Gezegenler

Gök Taşları

Sabit Yıldızlar


19.Soru

Bu okul âlemin ezelîliğini ve maddî evrenin ötesinde akıl, ruh ve Tanrıgibi manevî hiçbir varlığın bulunmadığını ileri sürmüştür. Evrenden ayrıbilinçli ve irade sahibi Tanrı fikrini reddetmiştir. Bilgi konusunda ise duyuların dışında başka bir bilgi kaynağı kabul etmemiştir. Dolayısıyla vahyi, peygamberliği ve mucizeleri de inkâr etmiştir. Bu okul Kelâmcılar ve Meşşâî filozoflarca şiddetle eleştirilmiştir.

Yukarıda anlatılan İslam Felsefe okulu aşağıdakilerden hangisidir?


İşrakilik

Meşşailik

Dehrilik

Tabitçılık

Tasavvuf


20.Soru

İbn Sînâ'nın ruhun bedenden ayrı olarak var olduğunu ispat etmek için kullandığı "Uçan adam" örneğini aynen tekrarlayan batılı filozof kimdir?


Pascal
Descartes
Didero
Leibniz
Hume