İslam Düşünce Tarihi Final 42. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Emeviler yönetimlerini meşrulaştırmak için hangi inancı yaymaya çalışmışlardır?


Tekfir inancı

İman-Günah inancı

Cebir inancı

Şia inancı

Batınilik inancı


2.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Babanzade Ahmet Naim’in eserlerinden biri değildir?


Mebâdi-i Felsefeden İlmu’n-Nefs

İlm-i Mantık

Kitabu'l-İfta ve'l-Kaza

Ahlâk-ı İslâmiyye Esasları

İhsâu’l-ulum


3.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Allah’ın varlıkları yaratma tarzının yani âlemdeki düzenliliğin açığa çıkma tarzını ifade eder?


Din

Felsefe

Fıkıh

Kelam

Mantık


4.Soru

İbn Sînâ'ya göre, din felsefesinin ana konusu aşağıdakilerden hangisidir?


Ateizmin inkarı
Din ve siyaset ilişkisi
Dinin ahlak boyutu
Dinin insan hayatındaki rolü
Vahyin imkânı, mahiyeti ve vahiy dilinin yapısı

5.Soru

Aşağıdaki eserlerden hangisi Kınalızade’nin Ahlak ile ilgili felsefi eseridir?


Ahlak-ı Kebîr

 

Mevzûât-ı Ulûm

 

Vâridat

Tehafütü’l-Felasife

Ahlak-ı Alâ’î


6.Soru

Gazzâlî’nin filozoflara yönelttiği eleştirilere ilk cevap Tehâfütü’tTehâfût adlı eseri de olan hangi alimden gelmiştir?


Râzî

İbn Rüşd

Kindî

Farabi

İbni Sina


7.Soru

I. İslâm düşüncesinin sürekli bir sorgulama çabası içinde olması

II. İnanma ve düşünme eylemlerini aynı anda gerçekleştirme

III. Farklı kültürlerden meşru ölçülerde yararlanma

Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri  İslâm düşüncesinin rasyonel özellikleri arasında yer almaktadır?


Hepsi

Yalnız I

Yalnız II

I ve II

II ve III


8.Soru

Osmanlı mantıkçıları hakkında genel bilgi için  okunabilecek ''Osmanlılarda Düşünce Hayatı ve Felsefe'' adlı çalışmanın yazarı kimdir?


Süleyman Hayri Bolay

Mehmet Akif Ersoy

İsmail Hakkı İzmirli

Nurettin Topçu

Nuri Bayer


9.Soru

İbn Haldun’a göre devletin gücünü belirleyen en önemli unsur aşağıdakilerden hangisidir?


Askeri güç
Ülkenin zenginliği
Erdemler
Asabiyet
Hiçbiri

10.Soru

Hacmi itibariyle küçük, İslâm filozofları ve Latin skolastikleri üzerindeki etkisi bakımından önemli olan bu risâleyi Kindî, bir öğrencisinin eski Yunan filozoflarının akıl hakkında ne düşündükleri yönündeki sorusuna cevap olarak kaleme almıştır. Bu eser aşağıdakilerden hangisidir?


Risale Fî Hudûdi’l-eşyâ ve Rusûmihâ

Akıl Üzerine

Kitâb Fi’l-felsefeti’l-ûlâ

Risale Fi’l-hile Li Def’il-ahzân

Makale Fi’r-red Ale’n-nasâra


11.Soru

1877 yılında âlim ünvanını ve İslâmi ilimlerin değişik sahalarında hocalık yapma yetkisini veren el-Alimiyye diplomasını alan kişi hangisidir?


Muhammed Abduh

 

Cemaleddin Afgani

 

Elmalılı Hamdi Yazır

 

İsmail Hakkı İzmirli

Mehmed Akif Ersoy


12.Soru

Gazzâlî’den sonra yazılan tehâfütlerin ortak amacı aşağıdakilerden hangisidir?


Metafizik önermelerin bilgi değerini analiz etmek.

Gazzâlî ile filozoflar arasındaki felsefî tartışmalara hakemlik yapmak.

Filozofların dinin üstünlüğünü kabul etmelerini sağlamak.

Felsefe ve dinin ortak noktalarını bulmak.

Felsefe yöntemlerinin yaygınlaşmasını sağlamak.


13.Soru

Aşağıdakilerden hangisi  İbn Rüşd sonrası tehâfütlerin kaleme alınmasının başlıca nedenlerinden değildir?


Felsefe ve kelam arasında ortak olan temel problemleri bilimsel seviyede tartışma isteği

Din-Felsefe ilişkisinin incelenmesi

Gazzâlî ve İbn Rüşd’ün Tehâfüt’lerinin incelenip karşılaştırma yapılmak suretiyle değerlendirilmesi

Fikrî alandaki dinamizmin yeniden canlandırılıp devam ettirilmesi arzusu

Aristocu seleflerine Gazzâlî’nin yönelttiği ithamların araştırılması


14.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı Dönemi’nde Materyalist yaklaşımı temsil eden düşünürlerden birisidir?


İbrahim Müteferrika

Baha Tevfik

Molla Fenari

Kemal Paşazade (İbn Kemal)

Katip Çelebi


15.Soru

Batı İslâm dünyasında yetişen ilk Müslüman filozof olan, Endülüs’ün kuzeyindeki Sarakusta şehrinde muhtemelen 1077 yılında doğan, batıda Avempace ismi ile tanınan filozof aşağıdakilerden hangisidir?


İbn Rüsd 
İbn Tufeyl 
İbn Bâcce
İbn Sina 
İbn Haldun 

16.Soru

İnsan dergisiyle beraber dönemin aydın dünyasında hümanist yaklaşımıyla büyük bir etki bırakan düşünür kimdir?


Mehmet Akif Ersoy

 

Nurettin Topçu

 

Hilmi Ziya Ülken

 

Muhammed İkbal

Elmalılı Hamdi Yazır


17.Soru

Mehmed Âkif’in sağlığında yedi ayrı kitap halinde bazıları birkaç defa basılan, ölümünden sonra tek cilt olarak yayımlanan ve tamamı aruzla yazılmış külliyatının genel adı nedir?


Gülistân

Mu'allakât

Safahât

Sebîlürreşâd

Tefsîr-i Şerîf


18.Soru

Gazzâlî ile başlayıp İbn Rüşd ile devam eden tehâfüt geleneği yaklaşık iki yüz yıl kadar süren bir kesintiye uğradıktan sonra hangi Osmanlı padişahı ile yeniden başlamıştır?


Fatih Sultan Mehmet

Yavuz Sultan Selim

Kanuni Sultan Süleyman

Yıldırım Beyazıt

II. Murat


19.Soru

Sağlığında yedi ayrı kitap halinde bazıları birkaç defa basılan, ölümünden sonra tek cilt olarak yayımlanan ve tamamı aruzla yazılmış 11.240 mısralık 108 manzumeden ibaret genel adı Safahat olan eser kime aittir?


Nurettin Topçu 
Hilmi Ziya Ülken 
Muhammed İkbâl 
Elmalılı Hamdi Yazır 
Mehmet Akif Ersoy 

20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İbn Rüşd'ün din-felsefe ilişkisine bakışını ifade edebilir?


Din ile felsefe birbirinden bağımsız ilimlerdir

Din ile felsefe birbirinin süt kardeşidir

Din ile felsefe birbirlerine düşman düşüncelerdir

Din ile felsefe arasındaki bağ modern dönem ile kurulmaya başlanır

Din ile felsefenin hiç bir ortak noktası yoktur