İslam Düşünce Tarihi Final 46. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Ben-Sen veya Ben-Öteki ilişkisi hangi filozoftan itibaren en tartışmalı sorunlarından birini teşkil etmiştir?


Platon

Eflatun

Yunus Emre

Hegel

Whitehead


2.Soru

“Peygamberlik bir sanattır.” sözü üzerine dinsizlikle itham edilen çağdaş Müslüman düşünür kimdir?


Mehmet Akîf Ersoy

 

Muhammed Abduh

 

İsmail Hakkı İzmirli

 

Elmalılı Hamdi Yazır

Cemâleddîn Afgânî


3.Soru

Aşağıdaki düşünürlerden hangisinin eserlerinde bilinç bölünmesi denen sürecin izleri görülmektedir?


Koçi Bey

M. Şemsettin Günaltay

Namık Kemal

Mustafa Şekip

Ziya Gökalp


4.Soru

Yunanca yargılama, ayırt etme anlamına gelen krisis sözcüğünden türeyen kelime aşağıdakilerden hangisidir?

 


Yorum

 

Eleştiri

 

İnceleme

 

Değerlendirme

Tebliğ etme


5.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İbn Rüşd’ün din-felsefe ilişkisi konusundaki görüşünü en iyi ifade eder?


Felsefe dînî düşünceyi dışlamaktadır.
Felsefî ve dînî düşünce aynı kaynaktan beslenmekte ve aynı amacı gütmektedir.
Dînî düşünce ile felsefî düşünce arasında telif edilmesi mümkün olmayan çelişkiler mevcuttur.
Din, felsefeye tâbidir.
Felsefe dînî bir düşünceyi yönlendiren ana fikri benimseyemez.

6.Soru

İnsan dergisiyle beraber bir dönemin aydın dünyasında hümanist yaklaşımıyla büyük bir etki içinde bırakan düşünür kimdir?


Mehmet Akif Ersoy

Nurettin Topçu

Hilmi Ziya Ülken

Muhammed İkbal

Elmalılı Hamdi Yazır


7.Soru

Hangi akım ahiret hayatına yönelik olarak tenasüh inancını ileri sürmekteydi?


Dehrilik

İlhad

Mecusilik

Batınîlik

Brahmanizm


8.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İbn Miskeveyh'in eserlerinden biridir?


Tehafüt 
Tecaribü'l- Ümem
Tahkik mâ li'l- Hind 
Şifaü's- Sail 
Mukaddime 

9.Soru

Emevîler yönetimlerini meşrulaştırmak amacıyla cebir inancını yaymaya çalışmışlardır. Bu durum kelâm disiplininin doğmasına sebep olmuştur. Aşağıdakilerden hangisi Hilafet meselesi etrafında oluşan gruplardan birisidir? 


Cehmiyye

Şia

Kaderiyye

Selefiyye

Eşari


10.Soru

Kiâbu’t-Tuffâha kimin eseridir?


a)İbni Sina

b)Gazzali

c)Farabi

d) İbn Rüşdcü

  1. e) Kindi

11.Soru

Osmanlı Devleti’nin ilk şeyhülislamı hangi düşünürdür?

 


Kayserili Davud (Davud el-Kayseri)

 

Bedreddin Simavi (Şeyh)

 

Molla Fenari

 

Kemal Paşazade (İbn Kemal)

Mestçizade Abdullah Efendi


12.Soru

Bölünmüş (yatay) bilincin en belirgin özelliği aşağıdakilerden hangisidir?


Eleştirel olması
Tarihsel gelişime önem vermesi
Farklı mekanlar arasında aşağılık-üstünlük ilişkisi kurmaması
Yabancı kültürleri incelemesi
Kendini merkez olarak görmemesi

13.Soru

Cemâleddîn Afgânî'nin  materyalistlere karşı yazdığı en önemli eserinin adı nedir


er-Redd ale’d-Dehriyyîn

İrşâdü'l-Ahlâf fî Ahkâmi'l-Evkaf

İrşâdü'l-Ahlâf fî Ahkâmi'l-Evkaf

Kitabu'l-İfta

Tarih-i İslâmiyyet


14.Soru

Bölünmüş (yatay) bilincin en belirgin özelliği aşağıdakilerden hangisidir?


Eleştirel olması
Tarihsel gelişime önem vermesi
Farklı mekanlar arasında aşağılık-üstünlük ilişkisi kurmaması
Yabancı kültürleri incelemesi
Kendini merkez olarak görmemesi

15.Soru

Bir dönem İslam felsefesinin önemli terimlerinden biri olarak kullanılan "tehafüt" kavramının karşılığı aşağıdakilerden hangisidir? 


Kapalılık 
Kararsızlık
Tutarsızlık 
Faydasızlık
Düzensizlik 

16.Soru

Hemedan yakınlarındaki Esedabad’da doğan, Muhammed Abduh ile birlikte Batı’nın sömürgeciliğine karşı Müslümanları birleştirmeyi amaçlayan El-Urvet el-Vuskâ adlı gazeteyi çıkartan, II. Abdülhamid döneminde İstanbul’a da gelip dersler veren İslam düşünürü kimdir?


İsmail Hakkı İzmirli 
Babanzâde Ahmet Naim
Muhammed İkbâl 
Cemâleddîn Afgânî 
Elmalılı Hamdi Yazır 

17.Soru

Aşağıdaki düşünürlerden hangisi islam dininin birçok ayetle insanları “tefekküre, tezekküre, itibara, tedebbüre, teakkule ve tefehhüme davet ettiğini savunur?


İsmail Hakkı İzmirli

Mehmet Âkif Ersoy

İbn Bâcce

Cemâleddin Afgânî

Babanzâde Ahmet Naim


18.Soru

İbn Haldun felsefi bilimleri kaç kısımda toplamıştır?


5

4

3

2

1


19.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Muhammed Abduh’un görüşleri arasında değildir?


Kişinin bütün kayıtlardan bağımsız olarak düşünebilme, serbestçe araştırma yapabilme hakkını her zaman savunmuştur.

İyi kavramını ortaya koyarken aklın rolünün öneminden bahsetmiştir.

İlim ve felsefe terimlerinin mümkün olduğu ölçüde, İslâm Osmanlı felsefe-kelam-tasavvuf-dil geleneği hesaba katılarak üretilmesini savunmuştur.

Mantık ve düşüncenin genelde bilimsel olan tabiatı yüksek bir ahlakî rol üstlenmesi gerektiğini savunmuştur.

Hür irade konusuna son derece pragmatik yaklaşır.


20.Soru

I. İslâm felsefesi yoluyla klasik Yunan felsefesinin Batı’ya geçmesi

II. Batı felsefesini iyi bilmek için, İslâm felsefesini iyi bilmenin gerekliliği

III. Müslüman filozofların kendilerine has felsefî düşünceleri

IV. Metafizik, mantık, ahlâk felsefesi gibi öğretileri İslâm felsefesinden almaları

Yukarıdakilerden hangileri İslâm felsefesinin Batı’ya tesirinin ana nedenleri arasında yer almaktadır?


II ve III

I ve III

II ve IV

I, II ve III

II, III ve IV