İslam Düşünce Tarihi Final 50. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Babanzade Ahmet Naim’in eserlerinden değildir?


İlm-i Mantık

Ahlâk-ı İslâmiyye Esasları

İslâm’da Daavâ-yı Kavmiyyet

Sahih-i Buhari Muhtasarı Tecrid-i Sarih Terceme ve Şerhi

Mebâdi-i Felsefeden İlmu’n-Nefs


2.Soru

Aşağıdakilerden hangisi hareket felsefesinin etkisinde kalmış, bu felsefenin kavramlarını ve metodunu kullanarak meselelere kendi kültürümüz açısından yaklaşmıştır?


Nurettin Topçu

Roger Garaudy

Muhammed İkbal

Hilmi Ziya Ülken

İsmail Hakkı İzmirli


3.Soru

Aşağıdakilerden hangisi bilinemezcilik akımından gelen filozoflardan değildir?


Hammad İbn Raviye

Beşşar İbn Burd

Ebû Nuvvas

İbn Ravendî

İbn Bâcce


4.Soru

I. Osmanlı bilginleri arasında şerh ve haşiye yaygın bir şekilde kullanılmıştır. II. Osmanlının yükseliş ve duraklama dönemlerinde nihilistik ve materyalist yaklaşımlar çoğunluktadır. III. Osmanlı düşünce tarzında mantık en fazla önem arz eden disiplinlerden birisidir. IV. Osmanlı düşünürleri için ‘estetik’ en önemli kaygılardan biridir. Osmanlı düşüncesinin tarihsel dönüşümü ile ilgili yukarıdaki ifadelerden hangileri doğrudur?


Yalnız I

I ve II

I, II ve III

I, III ve IV

II, III ve IV


5.Soru

Her ne kadar kurgusal bir roman olsa da, yine de insan bilincinin kuramsal gelişimi noktasında farklı bir yaklaşımı ön plana çıkaran, ıssız bir adada büyüyen Hayy’ın hikayesinin anlatıldığı “Hayy Bin Yakzan” eserinin yazarı kimdir?


Fârâbî

 

İbn Sînâ

 

İbn Rüşd

 

İbn Tufeyl

İbn Bâcce


6.Soru

Felsefeye karşı en sert eleştirilerinin kaynağı olarak görülen Tehâfütü’l- Felâsife isimli eseri kaleme alan, böylece de Tehâfüt geleneği başlatan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?


Kindî

Gazzâli

Fârâbî

İbn Sinâ

Nizamülmülk


7.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Tehafüt geleneğinin İslam Dünyasına olumsuz etkilerinden birisidir?


Felsefenin okullarda ders olarak okutulması

Önemli müslüman filozofların yetişmesi

Felsefi eserlerin çevirilerinin yapılmaması

Felsefenin zaman zaman eğitim kurumlarından dışlanması

Felsefenin yasaklanması


8.Soru

Hemedan yakınındaki Esedabad'da doğmuştur. 10 yıllık eğitim-öğretim neticesinde, İslâmî ilimleri özümsemiş, bu esnada felsefe ve modern bilimlere ise özel ilgi duymuştur. Anadili Türkçe’nin yanında Çağdaş İslâm Düşüncesi Kişiler ve Görüşler Arapça, Farsça, Fransızca, İngilizce ve Rusça öğrenmiştir. 18 yaşında Hindistan’a gitmiş. Buradan birçok Müslüman memleketlere uğradıktan sonra Mekke’ye yönelerek Hacc ibadetini yerine getirmiştir.

Yukarıda hakkında bilgiler verilen ve bir dönem Osmanlı'da Meclis-i Kebir-i Maarif
azalığına getirilmiş olan kişi kimdir?


Hamdi Yazır

Cemâleddîn Afgânî

Muhammed Abduh

İsmail Hakkı

Babanzâde Ahmed Naim


9.Soru

İslam düşünürleri tarafından, varlığın zihnimizde bir kavram ve imge aracılığı ile farklı bir gerçeklik olarak yer alması durumuna ne isim verilmiştir?


Ontik

 

Histolojik

 

Sosyolojik

Ontolojik

Fizyolojik


10.Soru

 “İnsanın gücü ölçüsünde varlığın hakikatini bilmesi” aşağıdakilerden hangisini ifade etmektedir?


Felsefe

 

Kelam

 

Nefs

 

Vahiy

Risale


11.Soru

Allah’ın düzenine uyum sağlayarak beşeri alanı düzenleyebilme faaliyetine ne denir?


Hikmet

Teşhir

İmar

Anakronizm

Sentez


12.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Farabi’nin Latinceye çevrilen eserlerindendir?


Kitâbu İhsâi’l-Ulûm

Fi’l-Cevâhiri’l-Hamse

Kiâbu’t-Tuffâha

Risâle fi Mahiyyati’n-Nevm ve’r-Rûyâ

Tractatus de erroribus philosophorum


13.Soru

Aşağıdaki eserlerden hangisi Elmalılı Hamdi Yazır’a ait değildir?

 


Hak Dini Kur'an Dili

 

İrşâdü'l-Ahlâf fî Ahkâmi'l-Evka

 

Safahat

 

Hz. Muhammed'in Dini İslâm

Metâlib ve Mezâhib


14.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Batı felsefesine etki eden Müslüman filozoflardan değildir?


Farabi

İbn Sina

Hallac-ı Mansur

Kindi

Gazzali


15.Soru

Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?


Rasyonel düşünce, İslâm inancının makul karakterini açığa çıkarabilmek ve onu batıl inançlardan ayırabilmek için inanma ve düşünme eylemlerinin aynı anda karşılıklı etkileşim halinde ortaya çıkması gerektiğini ileri sürer.

Rasyonel düşünce, olan-biteni anlamadan olması gerekenin anlaşılamayacağını kabul eder.

Akıl Kur’an sık sık insanları düşünmeye, akletmeye, olup bitenleri fark etmeye, zihni ve gönlü gerçeklere açmaya çağırmamaktadır.

Rasyonel düşünce, soru sormaksızın, önce-sonra, neden-sonuç şeklindeki bağlantıları kurmaksızın olayların ve dini metinlerin doğru anlaşılamayacağını ileri sürerek bilinçli itaat ile kör itaat arasında bir ayrım yapılması gerektiğini belirtir.

Karakter Allah’ın sonsuz akıl sahibi olduğunu (âkil-akıl, makul) kabul ederek, rasyonel düşünmenin insanı Allah’a daha çok yaklaştıracağına vurgu yapar.


16.Soru

Aşağıdakilerden hangisi felsefeyle ilgilenenlerin geleneğe aykırı düşünce ve zihniyetleriyle İslâm toplumunun dışına çıkmış olduklarını ima eden ve bir sosyolojik anlam da taşıyan kelimedir?


Bid’at

Kıdem

Tehafüt

Küfür

Tenkit


17.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Kindî'nin felsefe alanında yazdığı ve dört bölümlük kitabın sadece birinci bölümü mevcut olan en hacimli eseridir?


Risale Fî Hudûdi’l-eşyâ ve Rusûmihâ

Akıl Üzerine

Kitâb Fi’l-felsefeti’l-ûlâ

Kitabu’l-ibane

El-Kavl Fi’n-nefs


18.Soru

Allah'ın varlığı ve varlığının ispatı konularında Fârâbî'den çok etkilenen skolastik dönem düşünürü aşağıdakilerden hangisidir?


Hegel
Scot
Bacon
St. Thomas
Descartes

19.Soru

Aşağıdakilerden hangisi düşünme eylemlerinin özelliklerinden birisidir?


Anlama

 

İtaat

 

Mutlak neden

 

Olması gereken

Değer ve semboller


20.Soru

Aşağıdaki eserlerden hangisi Kınalızade’nin Ahlak ile ilgili felsefi eseridir?


Ahlak-ı Alâ’î,

Mevzûât-ı Ulûm

Vâridat

Tehafütü’l-Felasife

Mizanu’l-Hak