İslam Düşünce Tarihi Final 51. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İbn Haldun’a göre rivayetçi tarihçinin özelliklerinden biridir?


Tarihi olaylarda sebep sonuç ilişkisi kurmaz.

Tarihi olaylardaki genel ilkeleri tespit etmeye çalışır.

Rivayetleri umran ilmi zemininde tahkik eder.

Tarihi hikemî ilimler içerisinde değerlendirir.

Tarihi olaylardaki ilkeleri soruşturur.


2.Soru

Ayasofya ve Sultan Ahmet camilerinde vaazlar veren, kısa süre sonra Meclis-i Kebir-i Maarif azalığına getirilen aşağıdakilerden hangisidir?


Muhammed Abduh

Cemaleddin Afgani

Reşîd Rızâ

Hidiv Tevfık

Billah


3.Soru

Batı düşüncesine ve bilimine etki eden ilk Müslüman filozof ve bilim adamı aşağıdakilerden hangisidir?


Fârâbî

İbn Sînâ

Kindî

Gazâlî

İbn Bâcce


4.Soru

Gazzali’nin tenkitlerinin amacı aşağıdakilerden hangisidir?


İslâmi görüş bakımından hangi neviden bir felsefenin uygun olamayacağını göstererek yeni bir felsefe aramaya gidecek yolu açmış durumdadır.

Felsefe ve dini bütünleştirmiştir.

Felsefeyi tamamen yok saymıştır.

Dini ilkeleri yerine getirmek en önemli amaçtır.

Felsefi filozofların düşüncelerini çürütmek asıl gayesidir.


5.Soru

Cemâleddin Afgânî nerede doğmuştur?


Esedabad

İslamabad

Tebriz

Delhi

Kancar


6.Soru

Aşağıdaki alimlerden hangisi Sicilya kralı Roger II ve oğlu William’a uzun zaman hocalık etmiştir?


El İdrisi

İbn Sina

Kindi

Molla Fenari

Saadiya


7.Soru

Orhan Gazi tarafından İznik’te kurulan Osmanlı Devletinin ilk medresesinde uzun yıllar müderrislik yapmış olan Kayserili Davud (Davud el-Kayseri), hangi alanda eğitim görmüştür?


Mantık

Sanat

Tarih

Edebiyat

Sosyoloji


8.Soru

Felsefeyi dinle savunanlar grubunu kimler temsil etmektedir?


Filozoflar

Hacılar

Dinciler

Hocalar

Kelamcılar


9.Soru

Latin dünyasında “commentator” unvanı ile tanınan Endülüslü filozof kimdir? 


İbn Sina 
İbn Rüşd 
İbn Tufeyl 
İbn Bâcce 
İbn Haldun 

10.Soru

Aşağıdakilerden hangisi nakli ilimlerin kavranmasının temelinde akli ilimlerin varolduğunu açıklamaktadır?


Koçi Bey

 

Katip Çelebi

 

Gelibolulu Mustafa

 

Molla Lütfi

Taşköprülüzade


11.Soru

Aşağıdakilerden hangisi eserleri Arapça'ya çevirilerek, doğrudan İslam düşüncesine kaynaklık eden filozoflardan birisi değildir?


Konfüçyüs

Eflatun

Aristo

Plotinus

Proclus


12.Soru

Aşağıdaki filozoflardan hangisi Latinler ve Batılı Yahudiler arasında Alpharabius, Avennasar, Abunazar, Albunasar ve Albumasar gibi çeşitli isimlerle anılmaktadır?


İbn Sina

Gazzali

Farabi

İbn Bacce

İbn Tufeyl


13.Soru

Mizanu’l-Hak ve Keşfu’z-Zunûn isimli eserin yazarı ve medreselerde akli ilimlerin nakli ilimlerin kavranmasında temel olduğu görüşünü savunan Osmanlı düşünürü aşağıdakilerden hangisidir?


Katip Çelebi

Dede Efendi

İbrahim Müteferrika

Taşköprülüzade Ahmet Efendi

Kınalızade Ali Efendi


14.Soru

İbn Haldun’un ihtiyaçlar şemasına göre insanın yaşamı için zorunlu olmayan fakat insanın varlığını kolaylaştıran ihtiyaçlar aşağıdakilerden hangisidir?


Zaruri ihtiyaçlar

 

Kemali ihtiyaçlar

 

Toplumsal ihtiyaçlar

 

İnsani ihtiyaçlar

 

Hâcî ihtiyaçlar


15.Soru

“Felsefe, Allah’ı ve O’nun sanatını bilmektir” diyen Müslüman düşünür kimdir?


İbn Sînâ

Gazali

İbn Haldûn

Farabi

İbn Rüşd


16.Soru

Gazzali hangi eserinin mukaddemesinde “Filozofların anlayışlarını kavramadan önce, görüşlerinin yanlışlıklarına vakıf olmak imkânsızdır. Dahası bu, karanlığa körü körüne taş atmak gibidir” şeklinde bir gayesinin olduğunu ifade etmiştir?


Mevzuâtü’l-Ulûm

Tehâfütü’l-Felasife

Miftahu’s-Saâde

Makâsidü’l-Felâsife

Misbahu’s- Siyâde


17.Soru

Mehmet Akif Ersoy’un yazdığı İstiklal Marşı TBMM’de hangi yıl milli marş olarak kabul edilmiştir?


1920

1921

1922

1923

1924


18.Soru

Yunanlı şüpheci filozoflardan etkilenen Müslüman düşünürlerin oluşturduğu felsefi akım aşağıdakilerden hangisidir?


Reybiyye

Tabi'iyyun

Tekafü-i edille

Sofistaiyye

İlmiyye


19.Soru

Kendisine,“ Efendim, Tıbhane Mektebi’nde Allah’ı inkar ediyorlar imiş, bu olan şeyleri, bütün tabiat yapar, her şey tabiatla olur diyorlar imiş” dendiğinde, “Ey, öyle ise onlar Allah’ın adını tabiat koymuşlar; çare yok, bir Allah’a muhtacız” şeklinde karşılık vermiş olan düşünür kimdir?


Kethüdazâde Mehmed Arif Efendi

Ahmet Cevdet Paşa

Ziya Paşa

Şeyh Bedrettin

İsmail Hakkı İzmirli


20.Soru

Aşağıdaki ifadelerden hangisi inanma ve düşünme eylemlerinin kendilerine özgü karakterlerinden biri değildir? 


İnanma eylemi olan-bitenin nedenlerine ve muhtemel sonuçlarına dikkat kesilir.

Düşünme eylemi daha çok sebep-sonuç ilişkilerini dikkate alarak olayları açıklamayı amaçlar.

İnanma eylemi daha çok dini metinlerin otoritesine dayalı bir itaat şeklinde ortaya çıkar.

Düşünme eylemi soru sorarak gerçekliği tüm açıklığıyla kavramak ister.

İnanma eylemi, Allah’ın müminlerden talep ettiği hususlar bağlamında olması gerekene yönelir.