İslam Düşünce Tarihi Final 6. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?


Müslüman düşünürlerin Yunanca, Süryanice, Farsça gibi diğer kültürel dillerden yapılan çeviriler sayesinde yepyeni ve çok farklı bir kavram dünyasına sahip olmaları, her şeyden önce Arapçanın kendisini yenileyebilme ve farklı şeyleri söyleyebilme imkânının kullanılmasına işaret etmektedir.

Günümüzde özellikle Batı dünyasında ortaya çıkan bilimsel ve kültürel birikimlerin kısmen çeviriler ve bazen doğrudan Türkçe içinde kendisine yer bulabilmesi, kavram yabancılaşması kadar Türkçenin kendi imkânlarının keşfedilmesine de yol açabilmektedir.

Dilin söyleyebilme gücü kendisini ilmi, felsefi, edebi, hikemi ve hatta argolarda hissettirmemektedir.

Bir dilde ortaya çıkan orijinal ilmi veya felsefi kavram, bir şiirsel söz, atasözü bir başka dile aynı söyleme gücü ile çevrilememektedir.

Çoğu kez diller orijinal kelimeleri veya söyleyişleri başka dillerden ödünç almak durumunda kalmaktadırlar.


2.Soru

10. ve 11. yüzyıllarda İslâm tarih yazıcılığında hangi anlayış hâkimdir?


Araştırmacı

Analizci

Sistematik

Bilimsel

Rivayetçi


3.Soru

Doğru bilginin kesinlikle dini verilere ters olmadığını, ilim ile dini bir bütün kabul eden, onlar arasında bir çelişki ve çatışma görmeyen düşünür kimdir?


Mehmet Akif Ersoy         

 

Muhammed İkbal

 

Hilmi Ziya Ülken

 

İsmail Hakkı İzmirli

Nurettin Topçu


4.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Gazzali tarafından “tutarlı bir düşünceye dayanmadan kurulmuş olan fikir yapıları; arka arkaya bir şeyin üzerine düşmek, çarpmak, pervanenin lambaya çarpması gibi, filozofların hatalara düşmesi” anlamında kullanılmaktadır?

 


Tehafüt

 

Felasife

 

Yıkım

 

Çöküntü

İstikrarsızlık


5.Soru

Katolik Kilisesinin Filistin meselesi hakkındaki menfi tutumunun içyüzüne vakıf olduktan sonra İslâm a girmeye karar veren, Türkçe’ye Jean Paul Sartre ve Marksizm, Sosyalizm ve Ahlak, İslâmiyet ve Sosyalizm adlı eserleri çeviren yazar kimdir?


Roger Garaudy

 

Friedrich Nietzsche

 

Johann Wolfgang Von Goethe

 

Madan Sarup

Thomas Samuel


6.Soru

Abduh’a göre kelamî ya da felsefî problemlerin çoğu, irade-i cüz'iye, nübüvvet ve Allah'ın sıfatlarıyla ilgili problemlerde olduğu gibi aşağıdaki hangi şartlardan kaynaklanmaktadır?


Özel

Genel

Ruhi

Toplumsal

Ahlaki


7.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı döneminde devam eden Tehafüt geleneğinin temsilcileri olarak dikkat çeken düşünürlerden değildir?


İbn Sina

Muslihiddin Mustafa

Kemal Paşazade

Muhammed Karabaği

Abdullah Çelebi


8.Soru

Aşağıdakilerden hangisi hareket felsefesinin etkisinde kalmış, bu felsefenin kavramlarını ve metodunu kullanarak meselelere kendi kültürümüz açısından yaklaşmıştır?


Nurettin Topçu

Roger Garaudy

Muhammed İkbal

Hilmi Ziya Ülken

İsmail Hakkı İzmirli


9.Soru

Bir ama üç olan Tanrı inancını yani teslis inançlarının doğru olduğunu savunan görüş aşağıdakilerden hangisidir?


Mecusilik

Dehrilik

Hıristiyanlık

Tabiatçılık

Batınilik


10.Soru

1 Ramazan 732'de (27 Mayıs 1332) Tunus'ta doğdu. İlk bilgileri babasından aldı, daha sonra Kur'an'ı ezberledi, kıraat ilmini öğrendi ve âlimlerden Arap dili ve edebiyatı konusunda dersler aldı. Ayrıca Sahîh-i Müslim, el-Muvatta ile Kütüb-i Sitte'nin diğer kitaplarının bazı bölümlerini okuyup fıkıh tahsil etti. Abdülmüheymin'den hadis ve siyer, Zevâvî'den kıraat, Sattî'den fıkıh, Âbilî'den fıkıh usulü, kelâm, mantık, felsefe ve matematik dersleri aldı. Fahreddin er-Râzî'nin kelâm ilmindeki usulünü öğrendi.

Yukarıda hakkında bilgi verilen İslâm düşünürü kimdir?


Taberî

İbn Miskeveyh

Birûnî

Farâbî

İbn Haldûn


11.Soru

İslâm düşüncesi Batı’ya birkaç yolla geçmiştir. Bunların en önemlisi aşağıdakilerden hangisidir?


HıristiyanlarınMüslümanlarla Sicilya, Endülüs (İ spanya) ve kı sa süreli olarak Güney İtalya’nın fetihlerinde doğrudan teması 

Batılıların İslâm ülkelerine eğitim için gitmeleri ve İslâm eğitim kurumlarının taklit edilmesi

Diplomatik ilişkiler

Haçlı savaşları

Arapçadan yapılan tercüme hareketleri


12.Soru

Batıda ortaya çıkan ve genel olarak “Robinsonad” ya da “Adasal Roman” diye adlandırılan bilimsel roman türleri, hangi islami eseri örnek alarak yazılmışlardır?


Kitâb Tedbiri’l-Mutavahhid

Risâletu’l-Vedâ

Hayy b.Yekzân

Mizanu’l-Amel

Tehâfutu’l-Felâsife


13.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı döneminde devam eden Tehafüt geleneğinin temsilcileri olarak dikkat çeken düşünürlerden değildir?


İbn Sina

 

Muslihiddin Mustafa

 

Kemal Paşazade

 

Muhammed Karabaği

Abdullah Çelebi


14.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Farabi’nin eserlerinden değildir?


Nefis Üzerine Kısa Birkaç Söz

Kurgusal Geometri’ ye Giriş

Nefsin Mahiyeti Hakkında

Aklın anlamları üzerine

Büyük Musiki Kitabı


15.Soru

Meşşâî filozoflar insan aklının yetkinleşmesindeki ve bilgi edinmedeki son aşamasını nasıl adlandırmıştır?


Müstefad Akıl

Potansiyel akıl

Fiil hale geçmiş akıl

Meleke halindeki akıl 

Kuvve halindeki akıl


16.Soru

İlk Tehâfüt yazarı aşağıdakilerden hangisidir?


Kindi

Molla Lütfi

Gazzali

Molla Fenari

Kayserili Davud


17.Soru

Aşağıdaki okullardan hangisi varlıktaki değişimi sebep-sonuç ilişkileri çerçevesinde sadece tabiatla açıklamaktadır?


Tabiatçı

Dehriyye

Meşşai

Kelam

İşrâki


18.Soru

“Tekâfü-i edille" kavramı aşağıdaki felsefi akımlardan hangisini ifade eder?


Bilinemezcilik
Rasyonalizm
İdealizm
Ateizm
Realizm

19.Soru

Bir dönem İslam felsefesinin önemli terimlerinden biri olarak kullanılan "tehafüt" kavramının karşılığı aşağıdakilerden hangisidir? 


Kapalılık 
Kararsızlık
Tutarsızlık 
Faydasızlık
Düzensizlik 

20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi ilk olarak Müslüman bilginlerin eserlerini Latinceye çevirtmeye başlayan papadır?


Benedict

Siricius

Antipapa Christopher

John Paul

Slyvestre Saccy