İslam Hukukuna Giriş Ara 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Hanefilere göre ise ıstıshâb hangi durumda kullanılabilir?
Delil |
Hüküm |
Karar |
Kuşku |
Sünnet |
Hanefilere göre ise ıstıshâb bir hüccet olmayıp, yalnızca, delili ile sabit olmuş bir hükümde sonradan kuşku (şek) doğması durumunda kullanılabilir. Hanefilerin “ıstıshâb defi‘ hususunda hüccettir” sözlerinin anlamı budur.
2.Soru
İslam Hukuku’nda temel amaç, mükelleflerin fiillerine yönelik düzenlemelerde ilahi iradeye uyulmasıdır. Bu amaca ulaşmak için kullanılan kaynaklara ne ad verilir?
Şer’i deliller |
Şer’i mahkeme |
Şer’i re’y |
Sahabeler |
Hadisler |
İslam Hukuku’nda temel amaç, mükelleflerin fiillerine yönelik düzenlemelerde ilahi iradeye uyulmasıdır. Bu amaca ise “şer’î deliller” adı verilen kaynaklar aracılığıyla ulaşılır.
3.Soru
Hanefi ekolünün kurucusu Ebu Hanife’nin mesleği nedir?
Kadılık |
Avukatlık |
Tüccarlık |
Öğretmenlik |
Doktorluk |
Hayatını kendi ticari faaliyetleriyle kazanan Ebu Hanife herhangi bir kamu görevi kabul etmemiş hatta bu nedenle baskı da görmüştür. Gerek Emeviler gerekse Abbasiler döneminde kadılık (yargıçlık) görevini kabul etmemiştir.
4.Soru
Hangisi miktarının belli olup olmaması açısından ayrılan va^cibe örnektir?
Mukadder va^cib |
Mutlak va^cib |
Mukayyed va^cib |
Müvessa^ va^cib |
Mudayyak va^cib |
Eda^ edileceği vakit açısından: Eda^ edileceği vakit açısından va^cib, mutlak va^cib ve mukayyed va^cib olmak üzere iki kısma ayrılır. Miktarının belli olup olmaması açısından va^cib mukadder va^cib ve gayr-ı mukadder va^cib kısımlarına ayrılır. Yerine getirmesi istenen mükellef açısından va^cib, ayni^ va^cib (farz-ı ayn) ve kifa^i^ va^cib (farz-ı kifa^ye) olmak üzere iki kısma ayrılır. Yapılması istenen fiilin belirli olup olmaması açısından va^cib, muayyen va^cib ve müphem va^cib olmak üzere ikiye ayrılır.
5.Soru
Kesin olarak bilinmesi ve inanılması gereken dini hükümlere ne ad verilir?
Farz |
Fıkıh |
Sünnet |
Örf ve âdet |
Zaru^ra^t-ı di^niyye |
İlahi irade bazı konularda, görüş ayrılığına imkân vermeyecek derecede, belirgin bir biçimde ortaya konmuştur. Bu hükümleri ortaya koyan deliller “delalet” ve “sübut” açısından son derece güçlü ve açıktır. Bu kesinliği ifade etmek amacıyla örnek verdiğimiz hükümler ve benzerleri için “zaru^ra^t-ı di^niyye”, yani “kesin olarak bilinmesi ve inanılması gereken dini hükümler” ifadesi kullanılmaktadır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Vaz‘î Hükmün Kısımlarından değildir?
İllet |
Sebeb |
Rükün |
Şart |
Vücub |
Vaz‘î hükmün, teklîfî hükmün varlığını ve yokluğunu göstermek üzere konulmuş hükümler olduğu daha önce geçmişti. Vaz‘î hükümler illet, sebeb, rükün, şart, mâni‘dir. Hanefiler buna bir de alâmeti eklemişlerdi.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi S¸er’ î hükümleri düzenleyen konulardan biridir?
Vicdâniyyât |
İbâdât |
Muâmelât |
Ukûbât |
İbadet |
S¸er’ î hükümler de düzenledikleri konular bakımından kendi içinde itikâdiyyat, vicdâniyyat ve ameliyyât olmak üzere üç kısma ayrılmaktadır.
8.Soru
Şafii mezhebi günümüzde aşağıdaki ülkelerden hangisinde yayılmıştır?
Azerbaycan |
Kırım |
Pakistan |
Çin |
Filipinler |
Azerbaycan, Kırım, Pakistan ve Çin’de daha çok Hanefi mezhebi yaygındır.
9.Soru
Aşağıdaki coğrafi bölgelerin hangisinde Maliki ekolü yaygın değildir?
Endülüs |
Moritanya |
Nijerya |
Balkanlar |
Kuzey Afrika |
Balkanlar Hanefi mezhebinin yaygın olduğu bir coğrafi bölgedir.
10.Soru
Aşağıdaki kurallardan hangisi hukuk kurallarının içinde yer almaz?
Yapılmasını kesin olmayan biçimde talep eden kurallar |
Yapılmasını kesin olarak talep eden kurallar |
Yapılmamasını kesin olarak talep eden kurallar |
Kişilere yetki veren kurallar |
Kişilere yetki vermeyen kurallar |
Fıkıhta emredici, tavsiye edici ve tecviz (mübah kılan) kurallar üç kategoride yer alır. Hukuk kuralları ise sadece emredici ve tecviz edici olmak üzere iki kategoride yer alır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi toplumun maslahatının gözetilmesine bir örnek olarak verilebilir?
Hastalık |
Yolculuk |
Hata |
Unutma |
Evlilikte denkliğin gözetilmesi |
Hz. Peygamber döneminde hükümlerin vaz edilişi sırasında toplumun temel ihtiyaç ve faydası gözetilmiştir. Evlilikte denkli, toplumun maslahatının gözetilmesine bir örnektir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslam hukukunun özellikleri arasında yer almaz?
Dünyevî yaptırımla birlikte uhrevî yaptırım da öngörmesi
|
İlahî iradeye dayalı olması
|
Bilimsel doktrin niteliğinde teşekkül etmesi
|
Meseleci (kazuistik) yöntemle oluşturulması
|
Devletsel yetki kullanılarak geliştirilmiş olması
|
13.Soru
Muhammed (s.a) ümmetinden olan müctehidlerin O’nun ölümünden sonraki herhangi bir devirde şer’i^ bir meselenin hükmü üzerinde görüş birliği etmelerine ne denir?
İcma^ |
Kıyas |
İstihsan |
Istıslah |
Sedd-i zeri^‘a |
Fıkıh usulu terimi olarak icma^, “Muhammed (s.a) ümmetinden olan müctehidlerin O’nun ölümünden sonraki herhangi bir devirde şer’i^ bir meselenin hükmü üzerinde görüş birliği etmeleri” biçiminde tanımlanır. Kıyas, istihsan, ıstıslah ve sedd-i zeri^‘a ise delillerden hüküm çıkarmak için başvurulan çeşitli yollardandır.
14.Soru
Asıldaki hükmün konuluş¸ gerekçesinin açıkça belirtilmiş¸ olmasına ne denir?
Müstenbat illet |
Münasip vasıf |
Mansus illet |
İstihsan |
Maslahat-ı mürsele |
Asıldaki hükmün konuluş¸ gerekçesi bazen açıkça belirtilmiş¸ olur. Buna mansus illet denilir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Vaz‘î hükümlerin kısımlarından biri değildir?
İllet |
Sebeb |
Rükün |
Şart |
Nedb |
Vaz‘î hükmün, teklîfî hükmün varlığını ve yokluğunu göstermek üzere konulmuş hükümler olduğu daha önce geçmişti. Vaz‘î hükümler illet, sebeb, rükün, şart, mâni‘dir. Hanefiler buna bir de alâmeti eklemişlerdir. Nedb teklîfî hükmün kısımlarından biridir.
16.Soru
Yapılması, iyi görülmekle birlikte bir gelenek haline gelmeyen fiillere ne ad verilir?
Farz |
Sünnet |
Haram |
Nafile |
Vacip |
Nâfile ise yapılması, iyi görülmekle birlikte bir gelenek haline gelmeyen fiillerdir. İkindi ve yatsı namazlarından önce kılınan dörder rekatlık namazlar ve pazartesi ve perşembe günü tutulan oruçlar gibi. Nâfileyi yapan sevap kazanır, terk eden ise kınanmaz.
17.Soru
Aşağıdaki kurallardan hangisi hukuk kurallarının içinde yer almaz?
Yapılmasını kesin olmayan biçimde talep eden kurallar |
Yapılmasını kesin olarak talep eden kurallar |
Yapılmamasını kesin olarak talep eden kurallar |
Kişilere yetki veren kurallar |
Kişilere yetki vermeyen kurallar |
Fıkıhta emredici, tavsiye edici ve tecviz (mübah kılan) kurallar üç kategoride yer alır. Hukuk kuralları ise sadece emredici ve tecviz edici olmak üzere iki kategoride yer alır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tahsiniyyat mertebesinde yer alır?
Canın korunması |
Aklın korunması |
Neslin korunması |
Süsleme uygulaması |
Malın korunması |
Bir zaruret veya ihtiyaca ilişkin olmama durumunu karşılayan “süsleme” uygulamasıdır. Diğer cevaplar zaruriyyatı ifade eder.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sahabe dönemindeki ictihad faaliyetinin özelliklerinden biri değildir?
Farazi fıkıh olgusuna rastlanmaktadır |
Farazi fıkıh olgusuna rastlanmamaktadır |
Anı konuda farklı ictihadlarda bulunulmasına rağmen, birbirlerini itham etmemişlerdir |
Naslar amaçsal yoruma tabi tutulmuştur |
Nas olmayan konularda ictihad etmişlerdir |
İctihad faaliyetleri somut meseleleri çözmeye yöneliktir. Faraziye üzerinde durulmamıştır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sahabenin ihtilaf sebeplerinden biri değildir?
Dile hakimiyet seviyelerinin aynı olmayışı nedeniyle nasları, farklı anlama ihtimalleri |
Çoğunun aynı sosyal çevrede yetişmiş olması |
Sünnet konusundaki birikimlerinin aynı olmayışı |
Zihin yapılarının ve hukuki melekelerinin farklı olması |
Farklı sosyal çevrelerde yetişmiş olmaları |
Kişilerin farklı sosyal çevrelerde yetişmiş olmaları farklı kültür birikimi oluşturur. Bu durum kişilerin önemli konularda ihtilafa düşmelerine neden olabilir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ