İslam Hukukuna Giriş Ara 17. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Fıkıh usulü alanında günümüze kadar ulaşan ilk eser olma özelliğini taşıyan eser hangisidir?
Muvatta^ |
El-Müdevvenetü’l-Kübra^ |
Er-Risa^le |
Kitabü’l-a^sa^r |
İbn Ebi^ Leyla^ |
S¸a^fii^ eserlerin bizzat kaleme almış ya da öğrencilerine dikte ettirmiş olması, hukuki görüşleri ile ilgili birinci el bilgiye ulaşma imka^nı sağlamıştır. Meşhur er-Risa^le adlı eserini Irak’ta yazmış, ancak daha sonra Mısır’da yeniden düzenlemiştir. Fıkıh usulü alanında günümüze kadar ulaşan ilk eser olma özelliğini koruyan er-Risa^le, S¸a^fii^’nin de fıkıh usulünün müdevvini olarak kabul edilmesini sağlamıştır. İmam Malik’in Muvatta^ adlı eseri İslam hukuk tarihi açısından oldukça önemlidir. Bu eserin fıkıh ve hadis sahasında tedvin edilmiş ilk eserlerden olduğu görülmektedir. Ebu Yusuf’un bize kadar intikal eden eserleri başlıca Kitabü’l-a^sa^r, Kita^bü’l-hara^c, İhtila^fu Ebi^ Hanife ve İbn Ebi^ Leyla^, er-Red ala^ siyeri’l- Evza^i^’den oluşmaktadır.
2.Soru
Toplumsal düzen kuralları beş grup halinde tasnif edilmiştir. Aşağıdakilerden hangisi bunlardan birisi değildir?
Din |
Ahlak |
Hukuk |
Örf-Adet |
Adalet |
Din, Ahlak, Hukuk, Örf-adet ve Görgü Kuralları toplumsal düzen kurallarındandır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, hükmü naslarda açıkça bulunmayan bir meseleyi ifade eder?
Asıl |
Fer |
Makisun aleyh |
İllet |
Mansus illet |
Yukarıdakilerden sadece fer kelimesi hükmü naslarda açıkça bulunmayan bir meseleyi ifade eder.
4.Soru
Yapılması, iyi görülmekle birlikte bir gelenek haline gelmeyen fiillere ne ad verilir?
Farz |
Sünnet |
Haram |
Nafile |
Vacip |
Nâfile ise yapılması, iyi görülmekle birlikte bir gelenek haline gelmeyen fiillerdir. İkindi ve yatsı namazlarından önce kılınan dörder rekatlık namazlar ve pazartesi ve perşembe günü tutulan oruçlar gibi. Nâfileyi yapan sevap kazanır, terk eden ise kınanmaz.
5.Soru
Hangi fiilin hükmü vacib değildir?
Kurban kesme |
Vitir namazı |
Bayram namazı |
Namazda Fa^tiha^ su^resinin okunması |
Pazartesi ve perşembe günü tutulan oruçlar |
Va^cib zanni^ bir delil ile sabit olan fiilin hükmüdür. O¨rneğin kurban kesme, vitir ve bayram namazları, namazda Fa^tiha^ su^resinin okunması gibi fiillerin hükümleri va^ciptir. Na^file ise yapılması, iyi görülmekle birlikte bir gelenek haline gelmeyen fiillerdir. İkindi ve yatsı namazlarından önce kılınan dörder rekatlık namazlar ve pazartesi ve perşembe günü tutulan oruçlar gibi.
6.Soru
“Delil, oluşumunda beşer katkısı olmayan ve insani eylemlerin hükümlerini içinde barındırdığı düşünülen şeydir. “
Yukarıdaki tanıma göre aşağıdakilerden hangisi İslam hukukunda delil olarak kabul edilmektedir?
Hadis |
Kıyas |
Kur’ân-ı Kerîm |
Istıslah |
İstihsan |
Delil, oluşumunda beşer katkısı olmayan ve insani eylemlerin hükümlerini içinde barındırdığı düşünülen şeydir. Buna göre delil sadece Kur’ân-ı Kerîm ile Sünnet olmak- tadır. Kur’ân ve Sünnet, oluşumunda beşer katkısı olmayan, salt ilahi kaynaklı metinlerdir.
7.Soru
Ebu Hanife’nin hukuki meselelerde kullandığı kaynaklar aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Kur’an ve Fıkıh |
Kitab, Sünnet ve İcma |
Kur’an ve İcma |
Kitab, Tefsir ve İcma |
Kitab, Hadis ve İcma |
Ebu Hanife’nin hukuki meselelerde kullandığı kaynakları Kitâb, Sünnet, icmâ, genel anlamıyla sahabe kavli, kıyas ve istihsan olarak sıralayabiliriz.
8.Soru
Geçerli ya da geçersiz kılındığına ilişkin muayyen bir nassın bulunmadığı maslahatlara ne ad verilir?
Muteber |
Mürsel |
Mülğa^ |
Ha^ciyya^t |
Tahsi^niyya^t |
Mürsel maslahatlar geçerli ya da geçersiz kılındığına ilişkin muayyen bir nassın bulunmadığı maslahatlardır. Muteber maslahatlar, şa^ri‘in dikkate aldığı ve o doğrultuda hüküm düzenlediği maslahatlardır. Mülğa^ maslahatlar, Sa^ri‘in dikkate almadığı, geçersiz saydığı maslahatlardır. Ha^ciyya^t, kolaylık sağladığı için ihtiyaç duyulan, bulunmadığı takdirde genelde sıkıntı ve güçlüklere yol açan maslahatlardır. Bir zaruret veya ihtiyaca ilişkin olmamakla birlikte güzelleştirme, kolaylaştırma, gündelik ilişkilerde en güzel yöntemlerin uygulanması kabilinden olan konular ise tahsiniyyat mertebesinde yer alır.
9.Soru
I. Zaru^riyya^t
II. Muteber
III. Ha^ciyya^t
IV. Mürsel
V. Tahsi^niyya^t
Hangileri mahiyeti ve gücü açısından maslahatın kısımlarındandır?
I ve II |
III ve IV |
I, II ve III |
I, III ve V |
II, IV ve V |
Maslahat, “mahiyeti ve gücü açısından” ve “S¸er‘in itibar edip etmemesi” açısından olmak üzere iki açıdan taksime tutulmaktadır. Mahiyeti ve gücü açısından maslahat zaru^riyya^t, ha^ciyya^t ve tahsi^niyya^t olmak üzere üç kısma ayrılır. S¸a^ri’in dikkate alıp almaması açısından ise maslahatlar muteber, mülğa^ ve mürsel maslahatlar olmak üzere üç kısma ayrılır.
10.Soru
Delillerden hüküm çıkarmak için başvurulan yollara ne ad verilir?
İcma |
Kıyas |
Yöntem |
Tasnif |
Tasvir |
Yöntem delillerden hüküm çıkarmak için başvurulan çeşitli yolları ifade eder.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “ınkırazu’l–asr” ifadesini tanımlar?
Raşid halifelerin hepsinin ölmesi |
Raşid halifelerden birinin yaşaması |
İcmaa katılan müçtehitlerin tamamının ölmesi |
Bid’atçilerin çoğalması |
Taassubun artması |
Aynı doğrultuda görüş bildiren müctehidlerin hepsi ölmedikçe icma gerçekleşemez.
12.Soru
- Zeydi^
- Caferi^
- İsmaili^
- İba^zi^
- Taberi^
Hangileri S¸ii çevrelerde kendine özgü hukuk anlayışına sahip, günümüzde de mensubu bulunan ekollerdendir?
I ve II |
III ve IV |
I, II ve III |
II, III ve IV |
I, II, IV ve V |
Sünni çevrelerde ortaya çıkan hukuk ekollerinin yanında, S¸ii ve Harici çevrelerde de kendine özgü hukuk anlayışına sahip, günümüzde de mensubu bulunan ekoller ortaya çıkmıştır. S¸ii^ çevrede gelişen Zeydi^, Caferi^ ve İsmaili^ ekolleri ile Harici^ çevrede gelişen İba^zi^ ekolü bunlara örnek olarak verilebilir. Taberi^ yaşamayan Sünni hukuk ekollerindendir.
13.Soru
Hanefilere göre farz ve va^cibi birbirinden ayıran şey nedir?
S¸a^ri‘ tarafından kesin olarak istenmesi |
Dayandıkları delillerin türü |
Sübutunun kat‘i^ olması |
Delaletinin kat‘i^ olması |
Amelen olması |
Hanefilere göre farz ve va^cib, yapılmasının S¸a^ri‘ tarafından kesin olarak istenmesi noktasında birleşir. İkisini birbirinden ayıran şey ise dayandıkları delillerin kat‘i^ ya da zanni^ oluşudur. Buna göre farz, sübutu ve delaleti kat‘i^ delille sabit olur. Bir fiilin farz olmasının anlamı ve sonucu konusunda Hanefilerin görüşü diğerlerininkinden farklı değildir. Va^cibin sonucu ise yapılması açısından aynen farzda olduğu gibi yapılmasının gerektiği ve terk edenin cezayı hak etmesidir. Hanefilerin “Va^cib, amelen farz gibidir” sözlerinin anlamı budur.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, her bir davranışla ilgili hükmün dayandığı özel delil anlamını verir?
İcmâlî |
Tafsîlî |
İtikâdi |
Vicdâni |
Ameli |
Buna cüz’î delil de denilmektedir. Tafsîlî delil, her bir davranışla ilgili hükmün dayandığı özel delil anlamındadır. Bir hükme delil olan tek bir âyet ya da hadis, tafsîli delil niteliğindedir.
15.Soru
“Ateş yakıcıdır” gibi hükümler aşağıdakilerden hangisini girer?
Akli Hüküm |
Hissi Hüküm |
Şer’i Hüküm |
Ameli Hüküm |
Tafsili Hüküm |
Başka bir kaynağa gerek olmaksızın yalnızca akıl yoluyla elde edilebilen, ‘iki birden büyüktür’ gibi hükümler aklî; duyu organları vasıtasıyla ulaşılan, ‘ateş yakıcıdır’ gibi hükümler hissî; dinin kaynaklarından çeşitli yöntemlere başvurularak elde edilen “namaz farzdır” gibi hükümler ise şer’î hükümler olarak isimlendirilmektedir.
16.Soru
Hz. Peygamber döneminde hükümler hangi ilkeye göre vaz edilir?
Doğruluk ilkesi |
Ahlaki ilkeler |
Kolaylık ilkesi |
Toplumsal ilkeler |
Hukuki ilkeler |
Hz. Peygamber döneminde hükümlerin vaz edilişi sırasında gözetilen temel amaçlar içerisinde kolaylık ilkesi yer almaktadır. İlahi iradenin mükelleflerin zorluk ve sıkıntı içerisinde kalmasını değil, bilakis kolaylaştırmayı hedeflediği bizzat Kur’ân’da açıklanmıştır (Bakara, 2/185; Nisa, 4/28; Maide, 5/6).
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamber’in ahkâm ayetlerinin anlaşılması ve uygulanması ile ilgili söz, eylem ve onaylamalarını içerir?
Kitab |
Kur’an |
Fıkıh |
Hadis |
Sünnet |
Sünnet, Hz. Peygamber’in ahkâm ayetlerinin anlaşılması ve uygulanması ile ilgili söz, eylem ve onaylamalarını içerdiği gibi, Kur’ân’da temas edilmeyen konuları hükme bağlayan tasarruflarını da kapsamaktadır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi günümüze kadar varlığını sürdüremeyen Sünni hukuk ekollerinden biridir?
Hanefi |
Leys |
Hanbeli |
Maliki |
Şafi |
Günümüzde dört mezhep olarak bilinen Hanefi, Hanbeli, Maliki ve Şafi ekollerinin dışındaki Sünni ekoller fazla taraftar bulamadığı için varlıklarını sürdürememişlerdir.
19.Soru
Aşağıdaki bilgilerden hangisi doğrudur?
Rivayet açısından mütevatir, meşhur ve nass olmak üzere üç kısma ayrılır. |
Kur’an’ın anlaşılması noktasında da Sünnet’e ihtiyaç yoktur. |
Hüküm çıkarma konusunda Kur’an ile Sünnet arasında özde bir fark vardır. |
Sünnet daha az önemlidir |
Sünnet İslam Hukukunun ikinci temel kaynağıdır. |
Sünnet, İslam hukukunun ikinci temel kaynağıdır. Sünnetin ikinci kaynak olması onun daha az önemli olduğu anlamına gelmez. Hüküm çıkarma konusunda Kur’an ile Sünnet arasında özde bir fark yoktur. Bir hükme kaynaklık etme açısından aralarında fark olmadığı için usulcüler Kur’an ve sünnet metinlerini ifade etmek için “nass” (çoğulu: nusûs) terimini kullanmışlardır.
20.Soru
Geçerli ya da geçersiz kılındığına ilişkin muayyen bir nassın bulunmadığı maslahatlara ne ad verilir?
Muteber |
Mürsel |
Mülğa^ |
Ha^ciyya^t |
Tahsi^niyya^t |
Mürsel maslahatlar geçerli ya da geçersiz kılındığına ilişkin muayyen bir nassın bulunmadığı maslahatlardır. Muteber maslahatlar, şa^ri‘in dikkate aldığı ve o doğrultuda hüküm düzenlediği maslahatlardır. Mülğa^ maslahatlar, Sa^ri‘in dikkate almadığı, geçersiz saydığı maslahatlardır. Ha^ciyya^t, kolaylık sağladığı için ihtiyaç duyulan, bulunmadığı takdirde genelde sıkıntı ve güçlüklere yol açan maslahatlardır. Bir zaruret veya ihtiyaca ilişkin olmamakla birlikte güzelleştirme, kolaylaştırma, gündelik ilişkilerde en güzel yöntemlerin uygulanması kabilinden olan konular ise tahsiniyyat mertebesinde yer alır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ