İslam Hukukuna Giriş Ara 17. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Kitab (Kur’ân), “Hz. Muhammed’e Arapça olarak indirilmiş, mushafın iki kapağı arasında tevatüren nakledilmiş Tanrı kelamı” şeklinde tanımlanır. Aşağıdakilerden hangisi Kur’an’ın vahiy ürünü olduğunu göstermektedir?
Hz. Muhammed’e indirilmiş olması |
Arapça olarak indirilmiş olması |
İki kapağının olması |
Tevatüren nakledilmiş olması |
Tanrı kelamı olması |
Tanrı kelamı ifadesi, Kur’ân’ın vahiy ürünü olduğunu anlatır. Kur’ân’ın bütün diğer delillerin dayandığı ana delil olması onun bu özelliğinden kaynaklanır.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İmam Malik’in görüşlerini Kuzey Afrika ve Mısır’da yayan öğrencilerinden biri değildir?
Abdurrahman b. El-Kasım |
Abdullah b. Vehb |
Hasen b. Ziyad |
Abdullah b. Abdilhakem |
Asbağ b. Ferec |
Hasen b. Ziyad, Ebu Hanife’nin görüşlerinin tedvininde ve mezhepleşmesinde önde gelen öğrencilerinden biridir.
3.Soru
Kural ve kurumların geçersiz sayılıp, tümüyle yürürlükten kaldırılması işlemine ne ad verilmektedir?
İlga |
Islah |
İbka |
Hukuk |
Örf-adet |
Kural ve kurumların geçersiz sayılıp, tümüyle yürürlükten kaldırılması işlemine ilgâ denilmektedir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslam düşüncesine özel kavramlardan biridir?
Şeriat |
Günah |
İbadet |
Öte dünya |
Dua |
S¸eriat (şer’), genelde İslam düşüncesinin, özelde de İslam hukuk teorisinin üzerine kurulduğu ve onu diğer dinî, hukukî, ahlâkî ve felsefî inanç, eğilim ya da yapılardan ayırt eden merkezî bir kavramdır.
5.Soru
Yalnızca ehl-i beyt ve onların taraftarı olan Sahabelerin rivayetlerini kabul eden topluluk hangisidir?
Şiiler |
Hanif’iler |
Sünniler |
Aleviler |
Hariciler |
S¸îa’nın eğilimi ise, yalnızca ehl-i beyt ve onların taraftarı olan sahabilerin rivayetlerini kabul etmek şeklinde ortaya çıkmıştır. Sadece ehl-i beyt imamlarının fetvalarına değer atfeden S¸îa da ayrı bir hukuk anlayışı geliştirmiştir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Şari’nin mükelleften kesin olmayan bir şekilde yapmamasını istediği fiili ifade eder?
İcab |
Mekruh |
Nedb |
Tahrim |
Kerahe |
Sorudaki fiil kelimesi önemlidir. Cevaplar içinde sadece Mekruh kelimesi sorunun cevabına karşılık düşer.
7.Soru
Oluşumunda beşer katkısı olmayan ve insani eylemlerin hükümlerini içinde barındırdığı düşünülen şeye ne ad verilir?
Sünnet |
Delil |
Yöntem |
Karar |
Kıyas |
Delil, oluşumunda beşer katkısı olmayan ve insani eylemlerin hükümlerini içinde barındırdığı düşünülen şeydir. Buna göre delil sadece Kur’ân-ı Kerîm ile Sünnet olmaktadır.
8.Soru
Hanefi ekolünün kurucusu kimdir?
Ebu Hanife Numan b. Sabit |
Hammâd b. Ebî Süleyman |
Muhammed b. Hasen eş-S¸eybânî |
Züfer b. Hüzeyl |
Ebu Yusuf |
Hanefi ekolü Kufe’nin önde gelen hukukçusu, re’y ekolüyle adı özdeşleşmiş bir müctehid olan Ebu Hanife Numan b. Sabit etrafında şekillenmiştir. Ekole adını veren Ebu Hanife, “İmam-ı A’zam” (en büyük imam) adıyla anılmaktadır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “ınkırazu’l–asr” ifadesini tanımlar?
Raşid halifelerin hepsinin ölmesi |
Raşid halifelerden birinin yaşaması |
İcmaa katılan müçtehitlerin tamamının ölmesi |
Bid’atçilerin çoğalması |
Taassubun artması |
Aynı doğrultuda görüş bildiren müctehidlerin hepsi ölmedikçe icma gerçekleşemez.
10.Soru
Aşağıdakilerde hangi ilişki fıkıh alanı içinde değildir?
İnsan- insan ilişkisi |
Allah-insan ilişkisi |
İnsan-insan dışı canlı ilişkisi |
İnsan-cansız ilişkisi |
Cansız- cansız ilişkisi |
Fıkıh kuralları, insanların birbirleri ile olan ilişkileri, Allah insan ilişkisi, insan eşya ilişkisini konu eder ve bunları hükme bağlar. İnsan eşya ilişkisi, insan ile insan dışı canlı ve insan ile cansız varlık ilişkisini de kapsar.
11.Soru
Caferiler aşağıdakilerden hangisini bir başvuru kaynağı olarak görmezler?
Kitab |
Sünnet |
İcma |
Akıl |
Kıyas |
İctihad kapısının daima açık olduğunu savunan Caferiler, kıyası bir başvuru kaynağı olarak görmezler.
12.Soru
Oluşumunda beşer katkısı olmayan ve insani eylemlerin hükümlerini içinde barındırdığı düşünülen şeye ne ad verilir?
İcma^ |
Kıyas |
İstihsan |
Istıslah |
Delil |
Delil, oluşumunda beşer katkısı olmayan ve insani eylemlerin hükümlerini içinde barındırdığı düşünülen şeydir. Buna göre delil sadece Kur’a^n-ı Keri^m ile Sünnet olmaktadır. Yöntem ise, bu delillerden hüküm çıkarmak için başvurulan çeşitli yolları ifade eder. Bu yolların başlıcaları, kıyas, istihsan, ıstıslah ve sedd-i zeri^‘adır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kur’an’daki mevcut düzenlemelerden hareketle hukukun en temel beş değerinden biri değildir?
Cansızların korunması |
Canın korunması |
Aklın korunması |
Dinin korunması |
Neslin korunması |
Kur’an’da yer alan ve hukuki düzenleme getiren ayetlerin amacı insan yararının ve mutluluğunun sağlanmasıdır.
14.Soru
Mevcut olan bir şeyin aynı şekilde devam etmesi, diğer bir ifadeyle, daha önce varlığı bilinen bir durumun, aksine delil bulunmadıkça, varlığını koruduğuna hükmedilmesi şeklinde tanımlanan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Kitab |
Sünnet |
İcma |
Istıshâb |
Sahâbî Sözü |
Istıshâb, mevcut olan bir şeyin aynı şekilde devam etmesi, diğer bir ifadeyle, daha önce varlığı bilinen bir durumun, aksine delil bulunmadıkça, varlığını koruduğuna hükmedilmesi şeklinde tanımlanır. Usulcülerin “Bekâu mâ kâne alâ mâ kân” sözleri bunu ifade eder.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sahabe dönemindeki ictihad faaliyetinin özelliklerinden biri değildir?
Farazi fıkıh olgusuna rastlanmaktadır |
Farazi fıkıh olgusuna rastlanmamaktadır |
|
Naslar amaçsal yoruma tabi tutulmuştur |
Nas olmayan konularda ictihad etmişlerdir |
İctihad faaliyetleri somut meseleleri çözmeye yöneliktir. Faraziye üzerinde
16.Soru
Usul terminolojisinde, “delilini bilmeksizin bir başkasının görüşüyle amel etmek” anlamında kullanılan kavram hangisidir?
Mezhep |
Taklid |
İctihad |
Nas |
Tedvin |
Hukuki faaliyetin mezhep yapılanması içerisinde sürdüğü mezhep merkezli dönem kimi yazarlarca taklid dönemi olarak adlandırılmaktadır. Usul terminolojisinde, “delilini bilmeksizin bir başkasının görüşüyle amel etmek” anlamında kullanılan taklid, ictihad yeterliliği olmayanların müctehidlerin görüşlerine uymasını deyimlemektedir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi günümüzde varlığını sürdüremeyen Sünni hukuk ekollerinden biridir?
Hanefi ekolü |
Maliki Ekolü |
Şafii ekolü |
Taberi ekolü |
Hanbeli ekolü |
D şıkkı dışındaki tüm şıklar günümüzde varlığını sürdüren Sünni hukuk ekolleridir. Günümüze kadar varlığını sürdüremeyen Sünni hukuk ekollerinin başlıcalarını Evzâî, Sevrî, Leys, Taberî ve Zahirî ekolleri oluşturmaktadır.
18.Soru
Hangisi mülhak delillere örnektir?
Kitab (Kur’a^n-ı Keri^m) |
Sünnet |
O¨nceki S¸eriatler |
İcma^ |
İstihsan |
İslam hukukuçularının hüküm çıkarımında başvurdukları bazı kaynaklar vardır ki bunlar üzerinde dikkatlice düşünüldüğü vakit bunların bağımsız delil olmaktan çok, Kur’an veya Sünnet’in veya her ikisinin bir uzantısı mahiyetinde oldukları görülür. Bu kaynaklar önceki şeriatler, sahabi^ sözü ve Medine halkının uygulaması’dır (Ameli ehl-i Medi^ne). İslam hukukunda hükümlerin dayandırıldığı deliller, en temelde yüce Allah’ın kelamı olan Kur’a^n-ı Keri^m ile O’nun son elçisi olan Hz. Muhammed’in Sünnetidir. Muhammed U¨mmetinin bir şer‘i hüküm üzerinde görüş birliği etmeleri anlamına gelen icma^ da bu iki delile eklenir ve temel deliller üçe çıkmış olur. Bunlar “asli^ deliller” olarak adlandırılır. Kıyas ise bir yöntemdir.
19.Soru
İlk inen ayetlerin Cennet ve Cehennem motifleri taşıdığını, daha sonra helal ve haramlarla ilgili ayetlerin geldiğini söyleyen kişi kimdir?
Hz. Hatice |
Hz. Aişe |
Hz. Fatıma |
Hz. Ebubekir |
Hz. Ömer |
İlk inen ayetlerle ilişkili Hz. Peygamber dışında ifadelerde bulunan kişiler vardı. Bunlardan birisi de Hz. Peygamber’in eşi Hz. Aişedir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi günümüzde varlığını sürdüremeyen Sünni hukuk ekollerinden biridir?
Hanefi ekolü |
Maliki Ekolü |
Şafii ekolü |
Taberi ekolü |
Hanbeli ekolü |
D şıkkı dışındaki tüm şıklar günümüzde varlığını sürdüren Sünni hukuk ekolleridir. Günümüze kadar varlığını sürdüremeyen Sünni hukuk ekollerinin başlıcalarını Evzâî, Sevrî, Leys, Taberî ve Zahirî ekolleri oluşturmaktadır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ