İslam Hukukuna Giriş Ara 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
I. Toplumsal düzeni sağlama
II. Kişinin kendisine dönük davranışlarını düzenleme
III. Toplumsal gereksinimleri karşılama
IV. Yasa çıkartılması
V. Adaleti gerçekleştirme
Hangileri hukukun temel işlevlerindendir?
I ve II |
I ve III |
II ve IV |
I, II ve III |
I, III ve V |
Toplumsal düzenin kurulmuş olması, toplumsal yaşamın oluşması ve devam ettirilebilmesi için zorunlu olmakla birlikte, tek başına yeterli değildir. Toplumsal yaşamı düzenleyen kurallar, insanların gereksinimlerine belli bir düzeyde ulaşabilmelerine imka^n vermelidir. Ayrıca insanlar, toplumsal ilişkilerinde adaletin gerçekleşmesini de ararlar. Buna göre, hukukun toplumsal düzeni sağlama, toplumsal gereksinimleri karşılama ve adaleti gerçekleştirme biçiminde üç temel işlevi yerine getirmesi gerekir.
2.Soru
Hz. Peygamber’in hicretinden sonra Müslümanlar hangi şehirde etkili hale gelmişlerdir?
Mekke |
Medine |
Kudüs |
Şam |
Tahran |
Hz. Peygamber’in hicretinden sonra Müslümanlar, Medine’de şehrin yönetimi üzerinde etkisi olan bir topluluk haline geldiler. Medine’de yaşayan bütün grupların iştirakiyle, hak ve sorumlulukları belirleyen ortak bir belge (Medine Vesikası) tanzim edilerek Hz. Peygamber’in etrafında bir nevi siyasal bir teşkilatlanma meydana getirildi.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi müctehid imamlar döneminin itibarının artması ve ekolleşmenin gerçekleşmesini hazırlayan nedenlerden biri değildir?
Dini konulara ve ilim adamlarına ilgi gösterilmesi |
İslama yeni giren farklı kültürlerdeki insanların öğrenme ihtiyacının karşılanması |
Hukukçuların bir gelenek ve alt yapıya sahip olmaları |
Emevilerin iktidarda olması |
Üstün yetenekli hukukçuların yetişmişmesi |
Soruda bahsedilen dönemin özellikleri Abbasilere
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, “arzu edilmeyen sonuçların yine hukuk içinde kalınarak ve hukukun imkanları ile aşılması” nı ifade eder?
Sahabe kavli |
Kıyah |
İcma |
Hiyel |
İstihsan |
Ebu Hanife’nin hukuk mantığı olarak genel kabul gören, çözüm ve çare olarak ifade edilen hukuk anlayışından biri de Hiyel’dir.
5.Soru
1869-1876 yılları arasında hazırlanmış, 1851 maddelik bir kanundur. Esas itibarıyla eşya, borçlar ve yargılama hukukuyla ilgili kısımları kapsamaktadır. İslam hukukunda kanunlaştırma hareketinin ilk örneğidir.
Yukarıda açıklanan eser aşağıdakilerden hangisidir?
Mecelle |
Mülteka’l-Ebhur |
el-Fetâve’lHindiyye |
Hukuk-ı Aile Kararnamesi |
Amel-i Fasi |
Kısa adıyla Mecelle olarak bilinen Mecelle-i Ahkâm-ı Adliye 1869-1876 yılları arasında hazırlanmış, 1851 maddelik bir kanundur. Esas itibarıyla eşya, borçlar ve yargılama hukukuyla ilgili kısımları kapsamaktadır. İslam hukukunda kanunlaştırma hareketinin ilk örneğidir. Hanefi mezhebine bağlı kalarak hazırlanmıştır.
6.Soru
Hangisi teklîfî hükmün kısımlarından biri değildir?
İcab |
Nedb |
Hadis |
Tahrim |
İbaha |
Teklîfî hükümlerin kısımları konusunda Hanefî usulcüler ile diğerleri arasında bazı farklılıklar vardır. Usulcülerin çoğunluğuna göre teklîfî hüküm îcâb, nedb, tahrîm, kerâhe ve ibâha olmak üzere beş kısma ayrılır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslam bilimlerinden biridir?
Kelam |
İcma |
Sünnet |
Istıshab |
Şeriat |
İnsanla ilişkili olarak düşünüldüğünde Kur’an’ın bütün muhtevasını inanç, ahlak ve amel/davranış (ibadet ve hukuk) olmak üzere üç ana grupta toplamak mümkündür. Kur’an’ın bu içeriğine uygun olarak da Müslüman geleneğinde üç temel ilim sistemleşmiştir. Kur’an’ın inanç alanındaki ayetleri kelam ilminde, ahlak alanındaki ayetleri tasavvuf ilminde ibadet ve hukuka ilişkin ayetleri de fıkıh ilminde sistematize edilmiştir.
8.Soru
Sahabeden sonraki neslin dönemi nasıl adlandırılmaktadır?
Müctehid İmamlar Dönemi |
Hz. Peygamber Dönemi |
Uyanış Dönemi |
Taklid Dönemi |
Tabiun Dönemi |
Tabiûn dönemi sahabeden sonraki neslin, diğer bir ifade ile Hz. Peygamber’den sonraki ikinci kuşağın dönemini ifade etmektedir. Bu dönemin önemli bir bölümü Emeviler’in iktidarda olduğu zaman dilimine tekabül ettiği için, kimi yazarlarca “Emeviler Dönemi” olarak da adlandırılmıştır.
9.Soru
- Hükmün kendisi
- Aracı
- Ha^kim
- Mükellef
- Fiiller
Hangileri hükmün temel unsurlarındandır?
I ve II |
III ve IV |
IV ve V |
III, IV ve V |
I, II, IV ve V |
Hükmün dört temel unsuru vardır. Bunlar hükmün kendisi, hükmü koyan ha^kim, hükmün muhatabı olan mükellef ve hükme konu olan fiillerdir.
10.Soru
Delillerden hüküm çıkarmak için başvurulan yollara ne ad verilir?
İcma |
Kıyas |
Yöntem |
Tasnif |
Tasvir |
Yöntem delillerden hüküm çıkarmak için başvurulan çeşitli yolları ifade eder.
11.Soru
“Şâri‘in miktarını belirlediği vâciptir. Beş vakit namaz ve bu namazların rekatları, zekatın miktarı bu tür vâcibe örnektir.”
Yukarıda tanımı verilen vacib türü aşağıdakilerden hangisidir?
Mukadder vâcib |
Gayri Mukadder vâcib |
Mukayyed vacib |
Kifai Vacib |
Müphem vacib |
Şâri‘in miktarını belirlediği vâciptir. Beş vakit namaz ve bu namazların rekatları, zekatın miktarı bu tür vâcibe örnektir. Kişinin bu tür vâcib ile yükümlü olması için bu vâcibin vücub sebebinin bulunması yeterlidir. Ayrıca bir mahkeme kararına veya borçlunun rızâsına ihtiyaç yoktur.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yaşayan Sünni hukuk ekollerinden biri değildir?
Hanefi ekolü |
Maliki ekolü |
Şafii ekolü |
Hanbeli ekolü |
Harici ekolü |
Yaşayan Sünni hukuk ekolleri “dört mezhep” adıyla da anılan Hanefi, S¸âfiî, Maliki ve Hanbeli ekolleridir.
13.Soru
Hangisi Ebu Hanife’nin hukuki meselelerde kullandığı kaynaklardan değildir?
Sahabe kavli |
İcma |
Kıyas |
Örf |
İstihsan |
Ebu Hanife’ nin fıkıhta takip ettiği metodu kendisinden nakledilen rivayetler ışığında şöyle özetlemek mümkündür: O¨nce Kita^b’ a, sonra Sünnet’e müracaat ederdi. Bu ikisinde bir delil bulamazsa sahabe görüşleri içerisinde tercih yapar, onların ictihadlarının dışına çıkmazdı. Konuyla ilgili sahabe görüşü yoksa tabiu^n müctehidlerinin ictihadlarını bağlayıcı bir delil olarak kabul etmez, kendisi de onlar gibi ictihad ederdi (Saymeri^, 1985). Bu verilerden hareketle Ebu Hanife’nin başvurduğu kaynakların Kita^b, Sünnet, en genel anlamıyla Sahabe kavli ve ictihad olduğunu söyleyebiliriz. İctihad, kıyas ve istihsanı kapsamaktadır. O¨rfle alakalı olarak ise Ebu Hanife’nin ictihad ederken müslümanların teamülüne önem verdiği rivayet edilmektedir. Ancak örfün bir hukuk kaynağı olarak literatüre girmesi oldukça sonraki dönemlerde gerçekleşmiştir.
14.Soru
Fıkhi malzemenin gerçek anlamda yazılı kaynaklarda derlenip sistematik bir şekilde tedvin edilmesi hangi dönemde gerçekleşmiştir?
Sahabe dönemi |
Tabiu^n dönemi |
Müctehid imamlar dönemi |
Mezhep merkezli dönem. |
Yeni dönem |
Fıkhın tedvin edilmesi müctehid imamlar döneminin diğer bir önemli özelliğidir. Sahabe döneminde Kur’a^n bir metin haline getirilmiş ve çoğaltılmıştır. Sahabe neslinden itibaren bireysel anlamda hadis ve fıkıh malzemesini yazıya geçirenler olduğuna dair nakiller vardır. İlk dönemlere dayalı olarak bazı hukuki içerikli talimatname ve mektuplar da rivayet edilmiştir. Ancak fıkhi malzemenin gerçek anlamda yazılı kaynaklarda derlenip sistematik bir şekilde tedvin edilmesi müctehid imamlar döneminde gerçekleşmiştir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, bir şeyin varlığı kendi varlığına bağlı olan ve onun yapısından bir parça oluşturan unsuru ifade eder?
İllet |
Sebeb |
Rükün |
Şart |
Mani |
Örneğin kıyam, kıraat, rüku ve secde namazın birer rükünüdür. Namazın varlığı bu rükünlerin bulunmasına bağlıdır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, İslam’dan önce var olan ve İslam ilkeleri ile uyumlu olan kural ve kurumların olduğu gibi bırakılmasını tanımlar?
Nesh |
İslah |
İlga |
İbka |
Tedvin |
İslam’dan önce var olan örf-adetler eğer İslam ilkeleri ile ters düşmüyor ve tamamen uyumlu ise bu ilkeler hukuku içine alınmıştır.
17.Soru
Bir meseleye, daha kuvvetli bir anlam sebebiyle, o meselenin benzerlerinin hükmünden farklı bir hüküm vermeye ne denir?
Kıyas |
Istısla^h |
Maslahat |
İcma^ |
İstihsan |
İstihsanın mahiyetini en iyi yansıttığı düşünülen bir tanıma göre istihsan, “bir meseleye, daha kuvvetli bir anlam sebebiyle, o meselenin benzerlerinin hükmünden farklı bir hüküm vermek”tir.
18.Soru
Câhiliye örf-âdet hukuku içinde İslam’ın ilkeleri ile tamamen uyumlu olan kural ve kurumları aynen benimseyip devam ettirmesi görüşüne ne ad verilir?
Islah |
İlga |
İbka |
İtikad |
Şeriat |
İslam, Câhiliye hukukuna yönelik üç temel tutum benimsemiştir. Onlardan ilki, câhiliye örf-âdet hukuku içinde İslam’ın ilkeleri ile tamamen uyumlu olan kural ve kurumları aynen benimseyip devam ettirmesi biçimindedir. Buna ibkâ, yani kural ve kurumların olduğu gibi bırakılması denilmektedir.
19.Soru
Gayr-i müslimlerden alınan toprak vergisi aşağıdakilerden hangisi içine girer?
Sırf Allah Hakkıyla İlgili Fiiller |
Sırf Kul Hakkıyla İlgili Fiiller |
Allah Hakkının Ağır Bastığı Fiiller |
Kul Hakkının Ağır Bastığı Fiiller |
Hem Allah Hem Kul Hakkının Ağır Bastığı Fiiller |
Gayr-i müslimlerden alınan toprak vergisi (harac) bu kısma girer. Harac, toprak vergisi olması yönüyle esas itibariyle malî bir yükümlülüktür. Gayr-i müslimlerden alınması yönüyle de kısmen cezâ anlamı taşır. Bu da ukubet anlamı taşıyan meunete örnektir ve Sırf Allah Hakkıyla İlgili Fiiller içinde yer almaktadır.
20.Soru
Şafii mezhebi günümüzde aşağıdaki ülkelerden hangisinde yayılmıştır?
Azerbaycan |
Kırım |
Pakistan |
Çin |
Filipinler |
Azerbaycan, Kırım, Pakistan ve Çin’de daha çok Hanefi mezhebi yaygındır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ